Gå til innhold

Intervju: Matematikere foretrekkes til tunge IT-oppgaver


Anbefalte innlegg

 

Bra artikkel som egentlig sier mye av det samme som artikkelen denne diskusjonen bygger på, bare fra et litt annet standpunkt.

 

> Those who claim that “computer science is math” generally have good intentions. They are usually responding to the notion that computer science is just programming, which is, of course, false. Anyone who has taught beginning programmers knows how difficult it is to convey to them that underneath all of the accidental complexities lies something fundamental. But it is still a gross simplification to call the entire discipline of computer science “math.” Related to math, foundations in math—sure. But after a while, it makes sense to group the theoretical foundations of computation along with the design and implementation itself. That grouping is computer science.

 

De aller fleste jeg kjenner som er gode programmere kan også sin matte. Jeg tror det er fordi fagfeltet er sterkt knyttet til det, og på grunn av den klassiske grunnen i "tverrfaglige disipliner", at de som har grunnlag i det vanskeligste segmentet av faget i snitt gjør det greieste, fordi resten er lettere å lære seg for de.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmering er i utgangspunkt basert på algebra. Skal du f.eks regne ut

geometri f.eks regne ut diameter Pi.2 (som ofte brukes) Kan det være lurt

med generell matte. Jeg tror ikke man trenger så avansert matematikk

for å programmere web eller spill. De matematiske grunnpilarene er som oftest alt ferdig laget, eller man kopierer de for egen logik.

Lenke til kommentar

Programmering er i utgangspunkt basert på algebra. Skal du f.eks regne ut

geometri f.eks regne ut diameter Pi.2 (som ofte brukes) Kan det være lurt

med generell matte. Jeg tror ikke man trenger så avansert matematikk

for å programmere web eller spill. De matematiske grunnpilarene er som oftest alt ferdig laget, eller man kopierer de for egen logik.

 

Spillmotorprogrammering er noe av det tyngste man kommer borti.

 

Jeg har inntrykk av at mange av de som mener at programmerere får til det aller meste innen data på egen hånd enten har misforstått hva matematikk egentlig er (det er ikke å regne ut en diameter!) eller så har de aldri vært borti større utviklingsprosjekter. Koderne er en viktig del av alle IT-prosjekter, javisst, men de er bare en gruppe blant mange og får sjelden til kvalitet på egen hånd.

Lenke til kommentar

Normen og kverulanter :p Normen burde forbys blogg kommentarer. Da sannheten alltid skal fornektes virker det som.

 

Innlegget til Hardware.no er helt korrekt. Gode programmere burde

ha god kjennskap til matematikk, da programmering i seg selv er basert på algebra (google litt rundt så finner du), web app løsninger kan faktiske inneholde like mye matematikk som en spill app, så dine argumenter holder ikke mål. I java f.eks kreves det mye matematikk for enkle oppgave,

til f.eks geometri/vector.

 

Så det er bare å sette seg på skolebenken hvis man føler at sin egen matematikk ikke er god nok. Gjør oppmerksom på at script koding ikke

er programmering. Her snakkes det om programmering.

Lenke til kommentar

Normen og kverulanter :p Normen burde forbys blogg kommentarer. Da sannheten alltid skal fornektes virker det som.

 

Innlegget til Hardware.no er helt korrekt. Gode programmere burde

ha god kjennskap til matematikk, da programmering i seg selv er basert på algebra (google litt rundt så finner du), web app løsninger kan faktiske inneholde like mye matematikk som en spill app, så dine argumenter holder ikke mål. I java f.eks kreves det mye matematikk for enkle oppgave,

til f.eks geometri/vector.

 

Så det er bare å sette seg på skolebenken hvis man føler at sin egen matematikk ikke er god nok. Gjør oppmerksom på at script koding ikke

er programmering. Her snakkes det om programmering.

 

Hva er skript koding? Og hvorfor er ikke det programmering? Er skript koding noe mindre algebra? (programmering er ikke basert på algebra, det ER algebra).

 

Programmering krever derimot utrolig enkel mattematikk. Når det gjelder algebra biten så gjelder det å klare å forestille seg at en variabel x kan representere en verdi, og at du kan ha uttrykk av typen z = x + y, eller x = y = 5. Det er derimot sjelden du trenger å kunne noe mer algebra enn det, du sitter jo ikke selv å regner deg ut til verdien av ting, det gjør maskinen for deg.

 

Det er utrolig lenge siden jeg har brukt noen mer avanserte operasjoner enn addering, subtrahering, multiplisering og deling i mattematikk (brukte faktisk en kvadratrot funksjon her om dagen), men du kommer LANGT med førskole-matte.

 

Btw, jeg har jobbet med å lage android apps og web-løsninger i snart ett år, på fredag skifter jeg derimot jobb og begynner å jobbe med å programmere kort-terminaler, og dette med en E i matte fra universitetet.

 

Programmering ER algebra, helt riktig, betyr ikke at du må være mattematiker, eller kunne matte godt for å være en god programmerer. Diskusjonen har dog ikke vært på om man må kunne noen form for mattematikk for å drive med programmering, men om man må være mattematiker (som gjerne innebærer en universitetsgrad i matte) for å kunne "avansert" programmering. Web-apps og spill-programmering er ikke nødvendigvis avansert programmering (spill programmering blir dog uhyre avansert hvis du skal lage spill-motoren fra grunn av, men de fleste kjøper vel ferdig lagde motorer fra Unreal o.l.) ikke det at web-apps eller spill-programmering er LETT, men de er ikke NØDVENDIGVIS avanserte programmeringsoppgaver.

 

@Shruggie: er faktisk en god del som jobber med store prosjekter. De største i bransjen er konsulentselskaper, og de jobber så og si kun med prosjekter som krever > 10 programmerere (ihvertfall det jeg har forstått utifra bedriftspresentasjonene). Du har helt rett at produktselskaper gjerne har en del færre programmerere da, jeg har jobbet i ett selskap som heter funkbit det siste året, og der har vi vært 4. Men faktisk programmering er det jo uansett, bare i en annen scala. (scala, skjønte dere den? ;-) )

Lenke til kommentar

Skinney lol. For en fantasi verden noen lever i..

 

Programmering er algebra lol ? Feil.. Programmering er programmering. Selv om du har definisjoner av datatypes Accessor/propertise er det bare en liten bit av hva programmering er. Programmering laget for å kommunisere med maskinvare. Algebra er laget for tall, og for å forenkle ligninger og er en utvidelse av matematikken.

Les http://no.wikipedia.org/wiki/Algebra og http://en.wikipedia.org/wiki/Programming_language før du prøver å kverulere med en som driver

med programmering som levebrød. Du kan jo kverulere med de der.

 

Du skriver at du lager appz og websider. Men du trenger aldri

mer avansert matte en addering? Okey.. skulle likt å sett de appzene og

websidene.

 

I dag er det f.eks veldig populært med dynamisk grafikk, både i appz

og på websider. Du kan jo prøve å regne ut "collusion detection"

med bare addering og + og minus. Eller regne ut tyngdekraft av

2 objekter.

 

Script er ikke et programmenings språk nei. . Script kan kjøres

uten direkte innflytelse fra compiler, og blir mer som

modifisering i mine øyne. Programmerings språk, da snakker

vi om et språk som går på compiler direkte og du kan ikke gjøre

mye feil før compilern kneler. Der har du den største forskjellen.

Videre kan jeg legge til at, mange script blander flere språk sammen

uten å knele compiler. Java er et programmerings språk

Java script er et script. En hammer er en hammer og en mus er en mus.

Men er man Norman så går det sikker ann å kverulere på om en hammer

er en hammer eller en mus er en mus. Jeg tror vi har for mye overflod av

fantasi og kreativitet, det har sine positive og negative sider :p

 

Jo du kommer langt med førsteskole matte, det skrev jeg også

i midt innlegg. Blir litt vanskelig å legge sammen 2 floats eller integer

uten + i mellom. Blir jo fort komplisert matte i programmenings verden, skal ikke mye til. Hvis du begynner med 3D Arrays og lange loops kan ting fort blir komplisert. Og slik brukes jo daglig.

 

Sorry meg, men var ikke topicen på denne artikkelen "... i avansert programmering" Så vi får holde oss til det..

 

Skal du lage spill, avansert eller enkelt, må du skjønne logikken rundt

matte for å kunne lage funksjoner i spillet. Uansett om du har laget motoren

selv eller ei, du må kalle på objecter eller funksjoner og forstå dems classe-verdier, du kommer sjelden utenom float eller int. Så ja du må kunne en del matte.

 

lykke til å holde 01 på plass uten matte...

 

Framtidens grunder-programmere er matte genier....Jeg har selv mye å friske opp..

Lenke til kommentar

Skinney lol. For en fantasi verden noen lever i..

 

Programmering er algebra lol ? Feil.. Programmering er programmering. Selv om du har definisjoner av datatypes Accessor/propertise er det bare en liten bit av hva programmering er. Programmering laget for å kommunisere med maskinvare. Algebra er laget for tall, og for å forenkle ligninger og er en utvidelse av matematikken.

Les http://no.wikipedia.org/wiki/Algebra og http://en.wikipedia....amming_language før du prøver å kverulere med en som driver

med programmering som levebrød. Du kan jo kverulere med de der.

 

Du skriver at du lager appz og websider. Men du trenger aldri

mer avansert matte en addering? Okey.. skulle likt å sett de appzene og

websidene.

 

I dag er det f.eks veldig populært med dynamisk grafikk, både i appz

og på websider. Du kan jo prøve å regne ut "collusion detection"

med bare addering og + og minus. Eller regne ut tyngdekraft av

2 objekter.

 

Script er ikke et programmenings språk nei. . Script kan kjøres

uten direkte innflytelse fra compiler, og blir mer som

modifisering i mine øyne. Programmerings språk, da snakker

vi om et språk som går på compiler direkte og du kan ikke gjøre

mye feil før compilern kneler. Der har du den største forskjellen.

Videre kan jeg legge til at, mange script blander flere språk sammen

uten å knele compiler. Java er et programmerings språk

Java script er et script. En hammer er en hammer og en mus er en mus.

Men er man Norman så går det sikker ann å kverulere på om en hammer

er en hammer eller en mus er en mus. Jeg tror vi har for mye overflod av

fantasi og kreativitet, det har sine positive og negative sider :p

 

Jo du kommer langt med førsteskole matte, det skrev jeg også

i midt innlegg. Blir litt vanskelig å legge sammen 2 floats eller integer

uten + i mellom. Blir jo fort komplisert matte i programmenings verden, skal ikke mye til. Hvis du begynner med 3D Arrays og lange loops kan ting fort blir komplisert. Og slik brukes jo daglig.

 

Sorry meg, men var ikke topicen på denne artikkelen "... i avansert programmering" Så vi får holde oss til det..

 

Skal du lage spill, avansert eller enkelt, må du skjønne logikken rundt

matte for å kunne lage funksjoner i spillet. Uansett om du har laget motoren

selv eller ei, du må kalle på objecter eller funksjoner og forstå dems classe-verdier, du kommer sjelden utenom float eller int. Så ja du må kunne en del matte.

 

lykke til å holde 01 på plass uten matte...

 

Framtidens grunder-programmere er matte genier....Jeg har selv mye å friske opp..

 

Javell?

 

så dette kunne ikke vært del av ett program?: x = y = 0? eller: x = yz - pi? For det ligner på algebra. Matte har også noe som heter funksjoner... og matriser, som ligner noe fryktelig på arrays... eller?

 

Datatypes accessor/properties? Hva i all verden snakker du om? En datatype er en primær type (int, float, double), en accessor er tilgang til en property via en metode/funksjon og en property er en variabel som tilhører en struct eller klasse. Det har absolutt ingenting med matte å gjøre, og datatyper, accessors og properties bruker du HELE tiden i programmering, så det er på ingen måte en liten del av programmering.

 

Jobben min er å arbeide på/med webtjenester ja. Du kan jo ta en titt på www.dokus.no (ikke glem android appen i play market) og www.delregning.no. Har også hatt en hånd med i utviklingen av ansatt nettet til tusenfryd, og nei, har ikke hatt bruk for mye matte der.

 

Collision detection trenger man faktisk ikke addering eller andre matte-operasjoner til i det hele tatt. Collision detection på 2d sprites (hjemmesider) består av å sjekke om cordinat x er innenfor område y. Det er gjort med noen enkle if-setninger og større/mindre-enn operatorer. 3D collision detection går ut på samme prinsipp, men siden det er 3D har du derfor en ekstra dimension og ta hensyn til. Og hvor ofte ser du en hjemmeside hvor man bruker tyngdekraft som ett grafisk virkemiddel?

 

Vet du faktisk hva en kompiler er? Utifra din definisjon av script, så er C, C++, C#, Haskell, Java osv ikke programmeringsspråk, men script, fordi ett program i C kjører uten direkte innflytelse fra compiler. Du bruker riktignok compileren for å oversette til native code, men etter det kjører programmet helt fint uten noen compiler. Det er også lite forskjell på Java og Javascript mtp på hvordan programmet blir kjørt. Begge språkene er ikke kompilert (oversatt til maskinkode) på forhånd, men de JITes (Just In Time compiles) mens programmet kjører. Det er en av grunnene til at det er stadig mer populært å programmere servere i javascript og node.js (fordi javascript er relativt raskt samtidig som at det er dynamisk).

 

Python er nok nærmere det du kaller for script... men det du kan gjøre i C, C++, Java osv kan du også gjøre i Python, bare at det går mye tregere. Hva mener du med at "mange script blander flere språk sammen uten å knele compiler"? Som f.eks. at du kan blande F# og C# i ett og samme program på .NET platformen? Eller Clojure og Java (og Scala)? Eller Vala og Genie kanskje? Legg merke til at de to siste programmeringsspråkene kompileres til native code, og kan fint blandes sammen i samme program.

 

3D arrays er da ikke vanskelig i det hele tatt, og krever heller ikke noe spesiell matte for å få til (eller, det er jo egentlig bare en matrise da, så teknisk sett er det jo matte), spørsmålet er heller hvorfor i all verden du skulle bruke det (kan hende det brukes i spillmotorer og animasjonssoftware, men det høres tungvindt ut).

 

Og nei, du trenger ikke mattematisk logikk for å lage ett spill. Det å kalle på objekter og/eller funksjoner/metoder må du kunne for å programmere punktum, har ingenting med spill å gjøre. classe-verdier? Kan du i det hele tatt programmere, for det virker ikke som om du har den fjerneste anelse om hva du snakker om. Ja du kommer sjelden utenom int, float, double, char, bool og andre primære typer, men hva i ville granskaugen bit-representasjoner av tall har med å kunne en del matte å gjøre er for meg ett mysterium.

 

Jeg trenger ikke å holde 01 på plass, det er derfor vi fant opp programmeringsspråk, sånn at kompilatoren kan oversette språket til 01 for oss!

 

You sir, are a troll!

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Å programmere er litt som å være håndverker. Alle kan stort sett lage noe som funker greit uten å kunne noe særlig, men det å bli god er en kunst og krever kunnskaper.

 

Jeg ville ikke ansatt folk som siste taler her som programmerer, for å si det sånn. Det man ikke forstår blir man heller aldri god i; og jeg har vært borti nok "programmerere" som bare har lært seg å kode litt for en eller annen teknologi og som blir som fisk på vann med en gang man ber dem gjøre noe som ikke støttes direkte i ett eller annet API eller en innebygget klasse.

 

Men de kan jo støvsuge, det kan de ;)

Lenke til kommentar

Morsomt. Interessant at du kan så mye om mine kunnskaper om programmering ut fra en diskusjon hvor jeg har fire innlegg. Du må være en FANTASTISK god menneskekjenner.

 

La meg gjette, du har aldri hatt en lederstilling i ditt liv?

 

 

Jeg vurderer dine kunnskaper om programmering utfra at du sier at det er mulig å være en programmerer uten å forstå de underliggende teknologiene. Utfra det utleder jeg at du enten ikke er programmerer, eller at du ikke holder til i de mer komplekse delene av it-verdenen og at våre erfaringer derfor er vanskelige å sammenlikne.

 

Og som jeg har sagt er jeg programmerer; klart jeg ikke går for lederstillinger. Personalansvar er jo en personlig tragedie ;). Det vil imidlertid ikke si at jeg ikke har vært med på å ansette - flinke sjefer tar med fagfolk når de skal vurdere kunnskaper i intervju.

 

Antakeligvis jobber vi som sagt i såpass forskjellige deler av IT-verdenen at det er vanskelig å sammenlikne erfaringer. Jeg jobber med svære virksomhetskritiske ERP-systemer der QC er viktigere enn alt annet, og er sikkert farget av det. Hos oss er det ikke langt fra at regelen er "Ingen mastergrad innen tyngre IT, ingen mulighet til å røre systemene". Ikke fordi det ikke finnes flinke folk som kan gjøre enklere ting uten dyp forståelse for hvordan systemene faktisk virker, men fordi man ikke kan ta sjansen.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Nettopp. Jeg er helt enig i at jeg ikke ville ansatt meg i en lignende stilling, jeg har nemlig ikke mastergrad, og det er helt i orden. Jeg hater ERP-systemer. Det er litt for nært fysikkens "theory of everything" - troen på at man kan gjøre alt med bare ett verktøy. Jeg liker dedikerte programmer.

Jeg har derimot jobb, så det er tydelig at ikke alle er enig i den holdningen ;)

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Forøvrig var det GUI-programmering/design jeg mente når jeg snakket om støvsugeren. Jeg har ikke det minste peiling på hvordan klassen javax.swing.JButton er skrevet, men det var en stund hvor jeg brukte stort sett hele tiden på den og de andre widgetene. Et stort program med en stor interface kan faktisk uten problemer kreve 2-3 personer som jobber utelukkende med programmering av koden for GUIet. Lyttere, kontrollere, logikk for diverse funksjoner som utelukkende bruker lokale klasser osv. Tyngre logikk foregår gjerne i andre klasser, eller tilogmed et eget bibliotek, som man bare får utdelt et klassediagram for.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Tyngre logikk foregår gjerne i andre klasser, eller tilogmed et eget bibliotek, som man bare får utdelt et klassediagram for.

 

Det er de klassene og bibliotekene jeg refererer til når jeg snakker om avansert koding :)

 

Begge formene for koding har jo sine bruksområder og er viktige - det er ingen vits å lage gjenbrukbare biblioteker om ingen bruker dem. Problemet er kanskje at "programmering" er et for vidt begrep.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

 

så dette kunne ikke vært del av ett program?: x = y = 0? eller: x = yz - pi? For det ligner på algebra. Matte har også noe som heter funksjoner... og matriser, som ligner noe fryktelig på arrays... eller?

 

Seff kunne det det, bortsett fra at skal du jobbe med PI må du skrive Math.PI f.eks

alt må defineres. Ellers blir det bare rot.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til, jeg har jo skrevet at programmering er basert

på Algebra, men programmering er jo ikke Algebra. Viktig å ikke rote til ting ellers

blir ting helt ruskende feil.

 

Du roter litt med forståelse. Du skriver at script er det samme som rent programmerings språk.

Det er helt feil. Script er bare et lite "utsnitt" av et annet underliggende programmerings språk.

Jeg ba deg lese wiki links. Anbefaler at du leser igjen før du påstår at jeg ikke kan noe om programmering.

 

Script er litt som servo på bilen, du slipper å gjøre de tunge oppgavene men har tilgang til funksjoner

av bilen som å dreie hjulet.

 

Datatypes accessor/properties? Hva i all verden snakker du om? En datatype er en primær type (int, float, double), en accessor er tilgang til en property via en metode/funksjon og en property er en variabel som tilhører en struct eller klasse. Det har absolutt ingenting med matte å gjøre, og datatyper, accessors og properties bruker du HELE tiden i programmering, så det er på ingen måte en liten del av programmering.

Hva jeg snakker om? Jeg forklarer deg hvordan algebra brukes (med f.eks propertise) i classer som har definerte verdier. som f.eks private int x = 7; Så lager du et object som bruker verdien, for å gjøre ting enklere. Accessors/properties er laget for å gjøre ting enklere.. Ikke rot med enkle ting, og ikke fortell

meg hva jeg forklarer deg, er veldig slitsom å lese. Foresten datatype betyr ikke primær type, det

er en klassifisering av datatype som skal brukes i variabler. Primær data ser jeg mer som på binært. Du roter veldig. Anbefaler å lese wiki eller google før du prøver å lære meg basic ting jeg forteller deg om.

 

Jobben min er å arbeide på/med webtjenester ja. Du kan jo ta en titt på www.dokus.no (ikke glem android appen i play market) og www.delregning.no. Har også hatt en hånd med i utviklingen av ansatt nettet til tusenfryd, og nei, har ikke hatt bruk for mye matte der.

Du lager faktura systemer, men nei du har ikke bruk for mye matte.

 

Collision detection trenger man faktisk ikke addering eller andre matte-operasjoner til i det hele tatt. Collision detection på 2d sprites (hjemmesider) består av å sjekke om cordinat x er innenfor område y. Det er gjort med noen enkle if-setninger og større/mindre-enn operatorer. 3D collision detection går ut på samme prinsipp, men siden det er 3D har du derfor en ekstra dimension og ta hensyn til. Og hvor ofte ser du en hjemmeside hvor man bruker tyngdekraft som ett grafisk virkemiddel?

if-setninger ? hva er if-setninger? mener du conditional statements (boolean)

Men jeg kan ikke programmering så jeg vet ikke..

Ja får å regne ut vector trenger du mye matte, når du skal regne ut forholdene

til mange objecter og x,y,z cordinater. Du skal også regne ut hastighet og rettning(her brukes PI f.eks).

Anbefaler deg å se på websider som bruker ISOtope, her er det MYE matte..laget i Javascript (jquery)

som compiles i java runtime.

 

Vet du faktisk hva en kompiler er? Utifra din definisjon av script, så er C, C++, C#, Haskell, Java osv ikke programmeringsspråk, men script, fordi ett program i C kjører uten direkte innflytelse fra compiler. Du bruker riktignok compileren for å oversette til native code, men etter det kjører programmet helt fint uten noen compiler. Det er også lite forskjell på Java og Javascript mtp på hvordan programmet blir kjørt. Begge språkene er ikke kompilert (oversatt til maskinkode) på forhånd, men de JITes (Just In Time compiles) mens programmet kjører. Det er en av grunnene til at det er stadig mer populært å programmere servere i javascript og node.js (fordi javascript er relativt raskt samtidig som at det er dynamisk).

Nei jeg vet ikke hva kompiler er, dog jeg liker å bruke "Compiler". Utifra hva jeg sier

til deg så resonere du til mye rart, har aldri sagt at C,C++ eller C sharp er script språk,

Er en grunn til at det heter javascripg og ikke java, de som vet hva programmering er,

vet hva vi snakker om når vi snakker om java og ikke javaSCRIPT ..

 

Er ingen tvil om at javacript er kraftig verktøy for å få ut funksjoner fra Java runtime compilern i browsern din. La meg forklare deg litt bedre forskjellen. La oss ta C++ og f.eks php. Når du skriver

kode i c++ jobber du med Unmanaged code. Jobber du med php, jobber du med managed code.

Språk har nivåer, hvor langt unna OS/hardware du jobber. Script er veldig langt unna, for å si det sånn.

"Script språk" har somregel få "syntax"er, da du ikke trenger å tenke på CLR.

 

Jeg gidder ikke utdype hva jeg mener med at du kan blande script sammen, i php

kan du blande php script og javascript sammen, det er det jeg mener med det.

Slikt kan du ikke gjøre i csharp.

 

3D arrays er da ikke vanskelig i det hele tatt, og krever heller ikke noe spesiell matte for å få til (eller, det er jo egentlig bare en matrise da, så teknisk sett er det jo matte), spørsmålet er heller hvorfor i all verden du skulle bruke det (kan hende det brukes i spillmotorer og animasjonssoftware, men det høres tungvindt ut).

3D arrays, når du jobber med indexer så jobber du med tall heleveien..Men du kan jo kværulere

til du bli blå troll..Har aldri sagt det er vanskelig, har sagt at det er mattematikk.

Jeg bruker ofte indexer, bruker det selv for nettbutikk løsning, skal du lage datababeller

uten at folk kjøper en vare er arrays veldig brukbar metode. Så konvertere Session til db.

 

Og nei, du trenger ikke mattematisk logikk for å lage ett spill. Det å kalle på objekter og/eller funksjoner/metoder må du kunne for å programmere punktum, har ingenting med spill å gjøre. classe-verdier? Kan du i det hele tatt programmere, for det virker ikke som om du har den fjerneste anelse om hva du snakker om. Ja du kommer sjelden utenom int, float, double, char, bool og andre primære typer, men hva i ville granskaugen bit-representasjoner av tall har med å kunne en del matte å gjøre er for meg ett mysterium.

Blir veldig kjedlig spill uten dynamic og bevegelse, og for det trengs matte, sånn er det. Liker

man ikke matte, burde man holde seg unna spillutvikling.

Du programmerer kanskje et spill bare med å definere verdier uten å gjøre noe med de? hehe,

 

Nei jeg kan ikke programmering, men jeg vet å bruke matte ut av alle alle variablene i min classe (ja det heter faktisk det) Men du vet kanskje ikke hva en variabel er? Du roter veldig med forståelse, du

kopierer det jeg skriver å blander alt sammen i en suppe for så å fornekte de faktiske forhold jeg

skriver. les wiki..lær deg programmering.

 

Jeg trenger ikke å holde 01 på plass, det er derfor vi fant opp programmeringsspråk, sånn at kompilatoren kan oversette språket til 01 for oss!

 

You sir, are a troll!

lol du må kværulere på alle ord? må være slitesom for deg. Ja data er laget med 0 og 1. Men

du har vel aldri jobbet med binær parseing..

 

Ingen troll her, kun faktiske forhold..

Lenke til kommentar

Tyngre logikk foregår gjerne i andre klasser, eller tilogmed et eget bibliotek, som man bare får utdelt et klassediagram for.

 

Det er de klassene og bibliotekene jeg refererer til når jeg snakker om avansert koding :)

 

Begge formene for koding har jo sine bruksområder og er viktige - det er ingen vits å lage gjenbrukbare biblioteker om ingen bruker dem. Problemet er kanskje at "programmering" er et for vidt begrep.

 

Se der ble vi enige likevel. Ikke sett han som er flink til å lage back-enden til å lage front-enden og omvendt. Gode ledere har greie på hvem som kan hva, noen steder har sikkert egne avdelinger for hver oppgave.

 

Uansett har jeg ikke jobbet med programmering på snart 7 år, hvilket er grunnen til at det beste eksempelet jeg hadde var Swing. Ikke akkurat en fremmadstormende teknologi lenger.

Lenke til kommentar

Det er sjelden man ser så mye fjas faktafeil i ett innlegg som det Netmax nettopp prestrerte.

 

Det er umulig å korrigere alt, men et par av de mest tøysete får man ta seg tid til:

 

* Det er ingen forskjell i hvor kraftige scriptspråk og kompilerte språk er. Det finnes kraftige scriptspråk (matlab f.eks) og crappy kompilerte språk (whitespace, mindfuck osv).

 

* Man kan ikke blande sammen PHP og JS, men man kan helt fint la PHP ha JS som output. Akkurat som C, C#, Java og alle andre språk kan outputte JS eller hvilket som helst annet språk.

 

* Javascript har ingenting med Java å gjøre utover navnet. Det riktige navnet på Javascript er ECMAscript og Java-runtimen i browseren har aldri noen som helst form for befatning med JS-koden browseren kjører.

 

Script er litt som servo på bilen, du slipper å gjøre de tunge oppgavene men har tilgang til funksjoner av bilen som å dreie hjulet.

 

What?

 

Med all respekt; gjør deg selv en tjeneste og slutt å uttale deg fullt så bastant om IT.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Det er sjelden man ser så mye fjas faktafeil i ett innlegg som det Netmax nettopp prestrerte.

 

Det er umulig å korrigere alt, men et par av de mest tøysete får man ta seg tid til:

 

* Det er ingen forskjell i hvor kraftige scriptspråk og kompilerte språk er. Det finnes kraftige scriptspråk (matlab f.eks) og crappy kompilerte språk (whitespace, mindfuck osv).

 

* Man kan ikke blande sammen PHP og JS, men man kan helt fint la PHP ha JS som output. Akkurat som C, C#, Java og alle andre språk kan outputte JS eller hvilket som helst annet språk.

 

* Javascript har ingenting med Java å gjøre utover navnet. Det riktige navnet på Javascript er ECMAscript og Java-runtimen i browseren har aldri noen som helst form for befatning med JS-koden browseren kjører.

 

Script er litt som servo på bilen, du slipper å gjøre de tunge oppgavene men har tilgang til funksjoner av bilen som å dreie hjulet.

 

What?

 

Med all respekt; gjør deg selv en tjeneste og slutt å uttale deg om IT.

lol. Nei du får bruke script språk når du jobber med unmange code da :) blir sikkert fint, du som har greie på IT uten noen begrunnelse. Man kan jo fornekte wiki, man kan fornekte at sol å måne er 2 forskjellig ting.

 

Javascrip har ingen ting med javaruntime du har i browsern din? nei vell hehe. prøve å skru av

java engine i browsern din, å se hvor bra javascripte ditt funker?, gjør meg den tjeneste, så du ser hvor tullete det du skriver er..

 

ECMAScript er ikke bare brukt for javascript. Du er helt på jorde nå..ECMAScript er en standarisering.

 

Tips. ikke korriger fakta med feil informasjon..bedre du holder deg unna da..Er folk som leser

innlegg her som faktisk kan noe om programmering. Hvis du vil påstå at script og programmering språk

er det samme. Så er det bare å gi folk her god latter.

Endret av Netmax
Lenke til kommentar

Fra ditt elskede Wikipedia:

 

JavaScript was formalized in the ECMAScript language standard and is primarily used in the form of client-side JavaScript, implemented as part of a Web browser in order to give enhanced user interfaces and dynamic websites. This enables programmatic access to computational objects within a host environment.

JavaScript's use in applications outside Web pages — for example in PDF documents, site-specific browsers, and desktop widgets — is also significant. Newer and faster JavaScript VMs and frameworks built upon them (notably Node.js) have also increased the popularity of JavaScript for server-side web applications.

JavaScript uses syntax influenced by that of C. JavaScript copies many names and naming conventions from Java, but the two languages are otherwise unrelated and have very different semantics. The key design principles within JavaScript are taken from the Self and Scheme programming languages.

 

Når du snakker om managed (altså MS sitt navn på bytecode?) og unmanaged code klarer jeg rett og slett ikke å forstå hva prøver å si, så jeg må bare gi opp der.

 

Fun fact: visste du at det finnes en full implementasjon av en 386-prosessor i javascript? Man kan altså i teorien kjøre en Windows-installasjon på toppen av et scriptspråk. Hvilket burde bevise mitt poeng om at grad av abstraksjon fra HW ikke har noen direkte innvirkning på funksjonalitet i språk.

 

(Og du; jeg har en master i dette her og har jobba med det i en del år, så litt har jeg nok plukka opp)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...