Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Jeg skal gjøre et "custom watercooling" for første gang.

 

Hvilken kjølevæske er den beste?

 

På digitalimpuls selger de Feser One fluid og EK i rød, blå, gul osv.

 

Er det fortsatt problemer med at væsken klumper seg opp, tetter og setter av seg fargen på blokker o.l. på de fra digitalimpuls/techbay etc.?

 

Hva med destillert vann og frostvæske (kjøpt på bensinstasjon) ?

 

Hva bruker du i ditt vannkjølingsystem og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batterivann? Kan du si meg hva slags merke jeg skal se etter?

 

Er frostvæske blandet med noe annet? f.eks. destillert vann?

 

Så det blir 85% batterivann 15% frostvæske?

 

Hvis det er noen andre som har erfaring fra Feser one eller EK så vil jeg gjerne høre om det.

Lenke til kommentar

Det går så bra. Rapporterte til moderator, og nå er vi i riktig kategori :-)

 

Frostvæske

Batterivann

 

Batterivann = destillert vann uten mineraler(salt). Batterivann er noe av det nærmeste du kommer ren H2O.

 

85% batterivann og 15% glykol(konsentrert frostvæske) stemmer. Jeg tror en regner rundt en liter væske i en singel loop, så det holder nok å kjøpe 1L frostvæske og 1L batterivann. Det er ikke umulig at far har konsentrert frostvæske i garasjen. Da er det bare å ta derfra ;-)

Lenke til kommentar

Hvor ofte skifter du vann i loopen din?

 

Det er bare ett riktig svar på dette spørsmålet, og det er: Når det er nødvendig.

 

Følg med og sjekk at vannet i slangene er klart og fint. Så lenge det er det så er det ingen grunn til å skifte vannet.

 

Eg har kjørt mitt system i over 2 år nå, med bare litt etterfylling ved behov.

 

Frostvæske fra Biltema og batterivann fra jobben, vi har apparat som filtrerer vann til truckene på jobben. :w00t:

 

Edit: Å kjøpe dyre spesialvæsker på fra spesialbutikker på vannkjøling er bare å kaste vekk penger.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Hadde likt å ha et slikt apparat så det ikke kommer noe skittent o.l. i systemet :)

 

Så da ser det ut som det blir frostvæske og batterivann.

 

Når det er konsentrert frostvæske blir den veldig blå?

 

Jeg har sort/rødt tema i riggen min, men med rødt led lys så blir det vel greit uansett :)

Lenke til kommentar

Men hvis jeg bruker "vanlig" frostvæske som ikke er konsentrert, går det like bra?

 

Hvis man trenger da 15% konsentrert, så kan jeg kanskje øke til 25-30% som ikke er konsentrert og blandet med destillert?

 

batterivann =70-75% batterivann og 25-30% frostvæske?

 

Vil ha noe som er mindre blått pga rød fargen i pcen.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt greia med Feser one og EK hvis man får stygge merker, klumper og møkk i loopen sin? :(

 

De gjør det vel for bling-poeng tipper jeg.

 

Da jeg styret med vannkjøling så brukte jeg 10% frostvæske og 90% destillert vann, og den loopen gikk nærmest døgnet rundt i drøye to år uten antydning til hverken plante- eller dyreliv. Siden pcen min nå er på vei mot en langsom død har jeg planer om å bygge en ny med vannkjøling, og jeg kommer til å bruke den samme blandingen der.

 

Jeg har også lest, blant annet her på forumet, at mer enn 10% frostvæske kan påvirke kjøleevnen negativt og 5-10% er det beste kompromisset. Jeg skal ikke være for påståelig, men siden rent vann > ca alt når det gjelder evne til å transportere varme og frostvæske i bunn og grunn er en slags forurensing (dog en nødvendig en) så høres det logisk ut for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...