Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan ikke være på nett mens jeg laster ned.


Anbefalte innlegg

Det spørs hva som er grunnen til at linjen stopper opp. Man kan jo anta at det er fordi du laster opp eller ned 100% av linjekapasitet. Da bør du sette begrensning på f.eks halvparten av tilgjerngelig hastighet.

 

Du har 10Mbit / 1Mbit linje som er 1250kByte / 125kByte hastighet. (1Byte = 8 bits).

Begrens da download i torrentprogrammet til 600kB og upload til 60kb.

 

Hjelper det?

 

Det hjelper ja, men hvorfor skal dette skje med meg og ikke andre? Altså man skal jo kunne gå ann å gå på nettet samtidig som man laster ned på fullt. En venn av meg har canal digital sitt nett, men han har samme download speed som meg. HVordan kan det ha seg at han laster ned på fullt og at han kan surfe utenat det er trengt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan ikke laste ned for fullt og forvente perfekte pingverdier.

Dette skyldes kødannelse av pakker på vei ned eller opp.

 

Belaster man opplinjen mye, så vil det gå treigt nesten uansett.

 

Start kommandovindu og kjør: ping www.uio.no -t

 

Deretter går du inn i torrentprogrammet og tweaker hastigheten.

Du vil da se at ping endrer seg med belastning av linjen. Det gjelder da å finne ut hvor mye du vil akseptere av økning i latency (ping).

 

Forøvrig har enkelte bittorrentprogrammer scheduler som gjør at du kan begrense hastigheten og slippe helt fri til andre tider.

 

----------------

PS: Årsaken til at websider går tregt å laste kan forårsakes av at bittorrent setter opp mange forbindelser. Ved bruk av svakt routermodem vil man belaste dets CPU 100%.

Du kan omgå dette problemet ved å sette manuell DNS i datamaskinen.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Man kan ikke laste ned for fullt og forvente perfekte pingverdier.

Dette skyldes kødannelse av pakker på vei ned eller opp.

 

Belaster man opplinjen mye, så vil det gå treigt nesten uansett.

 

Start kommandovindu og kjør: ping www.uio.no -t

 

Deretter går du inn i torrentprogrammet og tweaker hastigheten.

Du vil da se at ping endrer seg med belastning av linjen. Det gjelder da å finne ut hvor mye du vil akseptere av økning i latency (ping).

 

Forøvrig har enkelte bittorrentprogrammer scheduler som gjør at du kan begrense hastigheten og slippe helt fri til andre tider.

 

----------------

PS: Årsaken til at websider går tregt å laste kan forårsakes av at bittorrent setter opp mange forbindelser. Ved bruk av svakt routermodem vil man belaste dets CPU 100%.

Du kan omgå dette problemet ved å sette manuell DNS i datamaskinen.

 

Det jeg ikke helt forstår er at dette har vel ikke skjedd før. Tror du at det er bedre visst jeg kjøper en mer kraftig ruter? Fordi at jeg har fått svar ved å søke på internett om laste ned torrents med min ruter. De sa da at min ruter var det største dritt ruteren du kunne få...

Lenke til kommentar

Du kan jo først sette ned antall forbindelser i torrentprogrammet og se om det er årsaken.

For mange samtlige forbindelser er nemlig det som belaster routeren mest.

 

Du bør da sette et begrenset antall forbindelser

 

Sjekk linken under og sett punkt 4.1 til f.eks 30

I punkt 4.4 så fjerner du haken (deaktiver DHT).

 

http://www.techmixer.com/increase-bitcomet-download-speed/

 

 

Skal du bruke egen router, så må du fremdeles ha modemet fra ISP, men du kan sette det i bridge og dermed slippe at CPU belastes.

Lenke til kommentar

Men har også problemer med en ting også. Jeg kan ikke få internett på rommet som er lengst vekke fra routeren. Er det dårlig rekkevidde på routeren eller er det fordi jeg har en garasje som er rett under det rommet som jeg ikke får internett. Kan det være at signalene har problemer å komme seg igjennom?

Lenke til kommentar

Men har også problemer med en ting også. Jeg kan ikke få internett på rommet som er lengst vekke fra routeren. Er det dårlig rekkevidde på routeren eller er det fordi jeg har en garasje som er rett under det rommet som jeg ikke får internett. Kan det være at signalene har problemer å komme seg igjennom?

 

Det er rekkevidden, kjøp deg kabel.

Lenke til kommentar

Men har også problemer med en ting også. Jeg kan ikke få internett på rommet som er lengst vekke fra routeren. Er det dårlig rekkevidde på routeren eller er det fordi jeg har en garasje som er rett under det rommet som jeg ikke får internett. Kan det være at signalene har problemer å komme seg igjennom?

 

Det er rekkevidden, kjøp deg kabel.

 

Vanskelig det. Da må jeg borre hull i hele huset. Ruteren ligger i første etg. Og der jeg vil ha dekningen ligger i 2 etg. Ruteren kan bare være montert i første etg. fordi han som monterte her, monterte bare i første etg. Så jeg kan ikke flyte routeren

Lenke til kommentar

Snakket med nextgentel anngående tregt nett. De sa at de ikke kunne gjøre noe med det, men iallefall. Jeg spurte også om det var mulig på en eller annen måte å få nett på det rommet jeg har lyst til. De sa at jeg kunne kjøpe meg en ny ruter og ha to rutere. Sånn at jeg har en ruter i første etg. og en ruter i andre etg sånn at jeg kan koble meg til den i andre etg. når jeg skal være på det rommet.

 

Jeg kobler en internett ledning i inteno ruteren og tar den andre enden i wan porten på den nye ruteren.

Lenke til kommentar

Evt. skaff deg en powerline løsning.

Fungerer som regel kjempebra som løsning der trådløst ikke strekker til.

Eksempel på produkter: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=387705

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=595122

 

Du kobler en i et støpsel i nærheten av ruteren/modemet, nettverks kabel fra modem/ruter inn i den, koble den andre i et støpsel på rommet ditt eller der du skal ha nettverk, koble kabel inn i den. Da går nettverket gjennom strømnettet i huset. For mange er dette en redning når de ikke vil strekke kabel, og trådløst er ute av diskusjonen.

Lenke til kommentar

Problemet er at opplastningsbufferen i intenoruterene er konfigurert til å være altfor stor. Når man laster opp i full hastighet på en 1Mbit linje, blir pingen ca. 1600ms, noe som gjør at alt går vanvittig tregt eller timer ut.

 

Jeg har enda ikke funnet en måte å fikse det på en X5668B, og selv må jeg ha en ekstra ruter bak intenoen min som begrenser ut-hastigheten til bittelitt lavere enn det linjen min faktisk er. (linjen er ca. 1000kbit ut, og jeg har da begrenset hastigheten til 950kbit i den andre ruteren). Da blir upload-bufferen i modemet aldri full fordi modemet klarer å sende data videre fortere enn den mottar det fra maskinen min.

 

Det beste å gjøre er å sette en sperre på opplastningshastighen i torrentprogrammet slik at bufferen på modemet aldri fylles opp, og pingen holdes lav.

 

Nedlastningshastigheten er det ikke så farlig med, den kan gjerne stå ubegrenset.

 

Jeg ville byttet til en annen torrent-klient som lar deg sette begrensninger.

Lenke til kommentar

Vil dette funke veldig bra ? Altså det jeg har forstått er at det er 1 plugg på hver sånn. Jeg kobler en nettverkskabel som er fra ruteren i en av dem og putter dem i stikkontakten og går opp på rommet jeg skal ha dekningen og tar den i stikkontaken og kobler til den nettverkskabel fra den til pcen?

Lenke til kommentar

Vil dette funke veldig bra ? Altså det jeg har forstått er at det er 1 plugg på hver sånn. Jeg kobler en nettverkskabel som er fra ruteren i en av dem og putter dem i stikkontakten og går opp på rommet jeg skal ha dekningen og tar den i stikkontaken og kobler til den nettverkskabel fra den til pcen?

Ytelse er litt forskjellig fra hus til hus i og med at alle strømnett ikke er helt like, men som regel får man full hastighet via powerline/homeplugg.

 

Ja bare å smekke den inn i veggen, som regel en liten knapp du skal trykke på for at de 2 skal "snakke sammen"

Endret av ole a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...