Gå til innhold

Toll + mva på en vare fra Danmark..retur


Anbefalte innlegg

Hei, har handlet fra det jeg trodde var en norsk nettbutikk.

Men har nå lært meg at selv om butikken har en nettadresse som slutter på .no så må alt med liten skrift leses.

 

Jeg har fått Utleveringsbilag fra Posten, på det står det:

 

"Forenklet tollbehandling"

Postoppkrav inkl. bankgebyr: 0,00

Pris fortolling (inkl. MVA): 120,00

Utleggsprovisjon: 0,00

Utlagt MVA: 170,00

Utlagt toll/avgifter : 0,00

________________

Betaling ved utlevering: 290,00

_________________

Sendingen tollklareres idet du betaler og kvitterer for mottak

 

 

Så da lurer jeg på :

- Betaler jeg bare for MVA, eller er det "Toll" innbakt i disse tallene?

- Hentefrist er om to uker, men kan jeg gå på Posten imorgen og be de sende den i retur? (Antagelig ikke, fraktkostnader ved retur må vel jeg dekke... så jeg må hente ut varen, og betale for returen eller?

- Hvis jeg henter ut varen, og sender den i retur, får jeg tilbake denne tollen/MVA-en?

Endret av hoodoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å lese det som står under "Om oss" på sider jeg ikke er særlig kjent med. På mytrendyphone.no står det blant annet "Alle våre varer til Norge blir sendt fra Danmark, og vi gjør oppmerksom på at norske kunder kan bli nødt til å betale toll og MVA på alle forsendelser med en vareverdi på mer enn 200 NOK. Norske kunder betaler derimot ikke dansk moms."

 

Ang. toll og retur:

"Har du fortollet en vare du ikke ønsker å beholde, kan du returnere varen og deretter søke Tollvesenet om refusjon for det du har betalt i toll, særavgift og merverdiavgift.

Hvis du skal returnere varen, må den tollbehandles (tollekspederes) gjennom Tollvesenet før den sendes ut av Norge. Det betyr at du må deklarere varen for utførsel overfor Tollvesenet, før den sendes ut av Norge. Når forsendelsen er attestert utført av en befrakter eller Tollvesenet, kan du søke refusjon av betalte avgifter."

Lenke til kommentar

Du betaler kun MVA her, ingen toll (utlagt toll/avgifter er 0 kroner, som du ser).

 

Hvilken side var dette? Enten så er prisen på siden oppgitt eks. MVA, men i så tilfelle skal det stå oppgitt, eller så har avsender ikke deklarert pakken riktig.

 

Takk for info. Det var dette byråkratspråket som fikk meg til å spørre:

"Pris fortolling (inkl MVA)" fikk meg til å lure på om det er toll. Men fortolling og toll er altså ikke det samme. De kunne kanskje kalt det ekspedisjonsavgift/behandlingsavgift? Bra at Språkrådet har noe å jobbe med :-)

 

Det er akkurat nevnte mytrendyphone.no jeg har handlet fra. Og de opplyser i løpet av kjøpsprosessen at slike avgifter kommer til, så det er jeg som har hatt det for travelt. (Jeg testet idag, og de opplyser om det).

 

Grunnene til at jeg ikke trodde det ble så dyrt er:

1. Mytrendyphone.no er en stor aktør (virker ihvertfall slik for meg). Det ledet meg til å tro at de konkurrerer på pris.

2. Det produktet jeg kjøpte selges av helnorske nettbutikker for ca 580 kr (+frakt).

(Men det var ingen av de helnorske som hadde varen inne akkurat nå).

Varen sendt fra mytrendyphone.no fra dansk adresse Hillerød kom på 680,- inkl frakt. Pluss MVA jeg må betale på Posten på 290,-.

Da koster batteriet meg den nette sum av 970,- .

Det svir å være naiv.

Endret av hoodoo
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se av whois-infoen så er det et selskap i Norge (NUF, selvfølgelig) som spesialiserer seg på å opprette .no-domener og la utenlandske kunder bruke dem. Jeg tror ikke dette er helt lovlig.

 

Og som sagt, at det står i kjøpsinformasjonen er irrelevant - det er ikke lovlig. Det er helt klart at de skal betale denne regningen for deg. Problemet er hvem man skal kreve erstatning fra, det er ikke så lett når man handler fra utenlandske aktører. Prisen som opplyses av forhandlere skal være inkludert mva, jf. markedsføringsloven § 10. Den prisen som opplyses når du handler der er altså det dere har avtalt at du skal betale, alt inkludert. De har brutt denne avtalen, og du skal dermed ha erstatning for det deres avtalebrudd har kostet deg.

 

Jeg ville kontaktet forbrukerrådet om denne saken, og så ville jeg skrevet en mer generell klage/opplysning til forbrukerombudet.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kikket innom Forbrukerraadet.no, og fant link videre til forbrukereuropa.no som tar for seg handel over landegrensene. Valgte derfor å sende en henvendelse dit:

 

Her er kopi av mail sendt til forbrukereuropa.no

"Hei, jeg bruker www.mytrendyphone.no som eksempel.

Mitt spørsmål er:

- hvorfor er det tillatt å ha et firma med norsk domene, men ikke ha varelager i Norge?

Jeg trodde i min naivitet at butikker med .no domene hadde alt inkludert i sine priser, særlig MVA. Jeg forholder meg helt annerledes til butikker med .com-domene, da undersøker jeg priser nøye.

- nevnte butikk som fremstår som en helt norsk butikk, all tekst er like god som på andre (hel)-norske nettbutikker.

Grunnen til at jeg spør er: jeg ble overrasket av å bli ilagt 290,- i MVA ved henting av en Postpakke fra nevnte firma. Jeg hadde ikke lest liten tekst før betalingen. Der opplyser de at MVA kan komme i tillegg.

Så:

- vil det alltid være slik at .no-domene ikke garanterer for at det er en norsk nettbutikk?

- er ikke alle firma med .no-domene pålagt å oppgi pris inkludert MVA?

vennlig hilsen

N.N"

Endret av hoodoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...