Gå til innhold

Netcom i Fredrikstad (Feilinformasjon/Heving av kjøpet)


Anbefalte innlegg

Hei, for litt over en uke siden gikk jeg til Netcom's butikk i Torvbyen Fredrikstad og spurte de spesifikt om en tlf's egenskaper og ble der feilinformert på dette. Jeg hadde ikke lest om telefonen på forhånd, så stolte blindt på selgeren i dette tilfelle. Avviket er såpass stort at for meg er det rimelig håpløst å ha denne telefonen videre. Idag var jeg innom der og krever å heve kjøpet eller bytte i annet produkt slik jeg har krav på..

Dette viser seg at de ikke vil følge loven på dette. Andre som har opplevd dette i noen av Netcom's butikker og hvor langt måtte dere strekke det før løsning?

 

Personlig så synes jeg dette er ganske merkelig av de og jeg vil om nødvendig ta dette rettslig om de ikke retter seg etter reglene som finnes på dette område!

 

S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Problemet er vel at dette sannsynligvis ble fortalt muntlig, så det vil være vanskelig for deg å bevise.

Generelt har selgere opplysningsplikt.

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1108/1144/1146

Dette gjelder eiendommer, men antar lignende forhold også gjelder varehandel.

 

Kjøpsloven sier: http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-004.html#20

 

§ 20. Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.

(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.

 

Her er det to sider. Som kjøper har du en viss plikt til å undersøke varens egenskaper. Dvs, du skal selv undersøke om varen har de egenskaper du krever. Dernest har vi selgerens opplysningsplikt. Har selgeren løyet til deg om egenskaper så bør du få pengene igjen eller en ny telefon. Ofte vil selger stole på info som selger har fått fra kjeden, og der er det erfaringsmessig mye feil. Dessverre.

Lenke til kommentar

Nå gjelder vel dette kjøp mellom en forbruker og en i næringsvirksomhet (Netcom), forutsatt at du ikke kjøpte som selvstendig næringsdrivende eller på vegne av en bedrift.

 

For slike saker gjelder forbrukerkjøpsloven. Her vil nok trolig §15 være relevant:

"§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen."

Herunder står det også "Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen:

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell"

 

Hvis den ikke gjør det, som du hevder i din sak, så vil den altså ha en "mangel", dvs at den ikke er i samsvar med "tingens egenskaper", jf § 16 om mangler.

 

Da skal du kunne kreve retting, prisavslag, heving, erstatning, etc, etter §26. I og med at mangelen her ikke kan rettes, kan du kreve heving etter §32. Merk at du plikter å levere den tilbake i tilnærmet samme stand.

(for hele forbrukerkjøpsloven, se http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html her er det enkelt formulert og oversiktlig, er en ganske ny lov)

 

Ganske relevant å vite hva som er "mangelen" for å kunne vurdere om du skal kunne kreve heving?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det intr. her blir vel skjæringen mellom kjøpers informasjonsplikt og selgers opplysningsplikt.

 

Ser for meg det samme som at hvis jeg har en campingvogn og skal kjøpe bil til å trekke den med så har vel jeg som kjøper en plikt til å undersøke om bilen kan dra vogna, eller holder det å stole på hva selger sier?

 

De fleste kranglene om mangler på mobiler gjaldt hvilke nettverk de støttet. Butikker klippet og limte egenskaper i annonsene sine og annonsene ble derfor stappfulle av feil. Om kunder kom og kjøpte mobiler som skulle funke i asia, afrika eller usa så sa ofte selger ja fordi butikken hadde klippet inn denne støtten i annonsen fra en annen modell. Så kom kunden tilbake fly forbannet fordi tlf ikke støttet den.

Lenke til kommentar

Nå gjelder vel dette kjøp mellom en forbruker og en i næringsvirksomhet (Netcom), forutsatt at du ikke kjøpte som selvstendig næringsdrivende eller på vegne av en bedrift.

 

For slike saker gjelder forbrukerkjøpsloven. Her vil nok trolig §15 være relevant:

"§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen."

Herunder står det også "Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen:

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell"

 

Hvis den ikke gjør det, som du hevder i din sak, så vil den altså ha en "mangel", dvs at den ikke er i samsvar med "tingens egenskaper", jf § 16 om mangler.

 

Da skal du kunne kreve retting, prisavslag, heving, erstatning, etc, etter §26. I og med at mangelen her ikke kan rettes, kan du kreve heving etter §32. Merk at du plikter å levere den tilbake i tilnærmet samme stand.

(for hele forbrukerkjøpsloven, se http://www.lovdata.n...020621-034.html her er det enkelt formulert og oversiktlig, er en ganske ny lov)

 

Ganske relevant å vite hva som er "mangelen" for å kunne vurdere om du skal kunne kreve heving?

 

Dette er IKKE et næringskjøp, kjøpt i mitt navn privat..

 

Da jeg gikk inn i butikken så fortalte jeg selgeren at jeg idag hadde iPhone 4s og var misfornøyd med batterikapasiteten og ønsket en telefon med bedre batteri siden batteritiden er viktig for meg siden jeg bruker telefonen mye..

Sa til selgerne (de var to stk) at jeg ikke hadde sjekket noe, men spurte de om råd..

Jeg tittet litt på Samsung og spurte de b.l.a. om S-III'en, Note og noen andre, men de anbefalte meg HTC One X som skulle være veldig bra på batteri siden den hadde en sparefunksjon. Etter å ha brukt denne telefonen mye så viser det seg at den er fryktelig dårlig på batteri og rett og slett tømmer seg for strøm i extrem hastighet. Telefonen er helt tom før jeg er ferdig på jobb selvom jeg har ladet det fullt opp på morgenen.

 

Selgeren har igrunn ikke nektet for at han har feilinformert, men er ikke villig til å godta heving av kjøpet eller bytting til annet produkt siden han mente dette påførte dem for høye kostnader. Men har tatt opp dette med Netcom direkte som igjen skulle ta dette opp med butikksjefen i denne butikken siden han ikke tar tlf da jeg ringer han.. Av prinsipp så har jeg også forhørt meg med min advokat i dette tilfelle og han sier jussen er klar på dette område og at jeg skal skrive et skriftlig krav om heving av kjøpet om de ikke responderer ila dagen idag. Så da avventer jeg hva Netcom kommer med svar!

 

Håper og tror vi blir enige og finner en løsning på det..

 

:-)

 

S

Lenke til kommentar

Uansett hva resultatet blir syns jeg selgernes anbefaling var ganske forvirrende. Når en kunde kommer fra iPhone 4S er man vant til en viss batterikapasitet, og hvis man føler at dette ikke er nok er det veldig få Androidtelefoner som kan skilte med noe bedre. Det eneste alternativet jeg kan tenke meg må være Motorola Razr Maxx(Som så godt som ingen fysiske butikker i Norge har) og til dels Galaxy Note(Likevel avhengig av at man setter seg inn i hvordan Android bruker strøm og hvordan man kan minimere det). Dette er noe selgeren burde gjort klart med en gang man gikk inn på en samtale om å gå fra IOS til Android.

Lenke til kommentar

NetCom:

 

Hei igjen, S!

Jeg har snakket med butikken nå.

De melder at de har tilbudt service på telefonen din, siden det her er snakk om en mangel i forhold til batterikapasiteten. I tillegg har de tilbudt deg en lånetelefon for perioden telefonen ville vært utilgjengelig for deg i forbindelse med påvisning og retting av mangel. Ut fra det de sa til meg, har de opptrådt i henhold til det som gjelder ved mangel på en vare, jfr. forbrukerkjøpsloven §26-32.

Mener du at det ikke stemmer at de har tilbudt avhjelp samt lånetelefon, i forhold til mangelen på telefonen du kjøpte hos dem?

Dersom du ønsker at jeg ringer deg angående dette, så gjør jeg gjerne det, si fra i så fall.

Mvh Ellen :-)

 

Jeg:

 

Ring meg gjerne..

 

Hun ringte:

 

Og jeg informerte at det her ikke var snakk om lånetelefon eller ei, men at jeg hadde blitt feilinformert og har krav på bytte eller heving av kjøpet. Og jeg sa jeg kunne godta bytte hvis de kom med tilbud om det ila dagen, hun sa dette var ny info for henne og skulle ringe butikken tilbake. Eventuelt skulle hun se om det var noe Netcom kunne gjøre..

 

Så da sitter jeg og venter på tilbakemelding for å se om de følger loven eller om jeg skal gjøre som min advokat sa; Sende de skriftlig krav om heving av kjøpet..!

 

Oppdaterer da jeg får svar fra de..

Lenke til kommentar

Fikk ikke noe mere svar fra hun fra Netcom selvom hun skulle ringe meg tilbake.

Så jeg skrev kravbrev skriftlig og dro ned i butikken:

 

Men han i butikken hadde ikke hørt noe ifra dem eller fått noen tapte anrop fra dem. Han hadde kun en mail fra Ellen fra før jeg snakket med Ellen. Han turte ikke signere på å ha mottatt kravet fra meg, så sa til han at jeg da drøyer det til i morgen.

Lenke til kommentar

Du driver å stuker med advokat og skriftelig brev samtidig som du har en tråd her? du virka jaggu som en seriøs type gitt.. er du så forbanna opptatt av batteriet, gjør litt research før du kjøper no. Da finner du fort ut at S3 og Note og spesielt Motorola Razr max er de beste på batteri pdd.

 

beklager tonen altså, men har flere kunder som deg daglig i min jobb, og dere er kort sagt noen trangtsynte idioter som forventer å få alt rett i fanget. Når dere i tillegg tror dere skal få kompensasjon i huet og rævva, nei jeg bare rister på huet altså.

 

alle vet da at man ikke må stole på slike selgere, ref støvsugerselgere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du driver å stuker med advokat og skriftelig brev samtidig som du har en tråd her? du virka jaggu som en seriøs type gitt.. er du så forbanna opptatt av batteriet, gjør litt research før du kjøper no. Da finner du fort ut at S3 og Note og spesielt Motorola Razr max er de beste på batteri pdd.

 

beklager tonen altså, men har flere kunder som deg daglig i min jobb, og dere er kort sagt noen trangtsynte idioter som forventer å få alt rett i fanget. Når dere i tillegg tror dere skal få kompensasjon i huet og rævva, nei jeg bare rister på huet altså.

 

alle vet da at man ikke må stole på slike selgere, ref støvsugerselgere.

 

Normalt så gjør jeg research først, men i dette tilfelle så kom de med en telefon jeg ikke hadde lest om og samtidig så er ikke telefoner mitt fagfelt. Og jeg trodde seriøst ikke at jeg skulle bli lurt av disse da dem så og si er naboene mine.. Selv kjenner jeg kjøpsloven veldig godt og det gjør meg enda mer forbanna da dem bare ignorerer at dem her har gått i baret noe så til de grader..

 

Forventer ikke å få alt rett i fanget, men forventer ærlighet og redelighet slik jeg selv er i min jobb.

Selg meg hva jeg trenger og ikke hva du vil selge pga db osv.. Forventer ikke kompensasjon, hvor får du det ifra? Ang advokat så er det kjekt å dobbeltsjekke uansett hvor sikker man selv er på loven..

 

Joda, har lært det nå, kan bare stole på meg selv uansett om det er naboer eller hva..

 

Ha en fin dag videre :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tråden er flyttet til forbrukerrett, det er der den hører hjemme.

 

Til førstepost:

fkjl § 16:

Tingen har en mangel dersom

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

For at du skal kunne heve kjøpet må du løse to problemer:

1: Du må bevise at selgeren faktisk ga deg feilaktige opplysninger

2: Avviket fra disse opplysningene må være vesentlige. Selger kan tilby deg å bytte telefonen i en vare som tilfredsstiller dine behov (uten kostnad for deg selvfølgelig), hvis han ikke gjør dette og avviket er vesentlig, kan du heve kjøpet.

 

 

Ankh: Som kjøper har man etter forbrukerkjøpsloven INGEN UNDERSØKELSESPLIKT. Man kan stole FULLT OG HELT på det selger sier, og man har ikke undersøkelsesplikt verken før man kjøper eller etter at man har fått varen. Enkelt og greit. Selger er derimot bundet av de opplysninger han gir, helt uavhengig av hvor han har informasjonen fra og at han er feilinformert fra andre. Det er en sak mellom selger og hans underleverandører, og ikke noe du som forbruker trenger å bry deg om. Med andre ord: Det du skriver i første innlegget ditt her er sprøyt fra ende til annen.

 

 

PerOpusen: Selgere som deg kunne vi jaggumeg vært foruten. Makan til innstilling mot kundene. Om man er "forbanna opptatt av batteriet" så er jo den naturlige løsningen å spørre selger om hvilke telefoner som har bra batterikapasitet, og når selger da er inkompetent så er det selgers problem, ikke kunden. Ta deg en bolle.

 

Til trådstarter videre: :

Ut fra mailen du mottok fra netcom virker det som de har fått inntrykk av at du mener det er noe galt med telefonen, altså at dette kan repareres, at batteriet er defekt. Slik jeg forstår det er problemet ditt at den batteritiden en "normal" telefon av typen du har fått ikke lever opp til det selger har lånt deg.

Dette er noe som ikke kan løses ved retting, men som fordrer at du får en annen telefon - enten ved at de (kostnadsfritt) tilbyr deg en telefon med bedre egenskaper, eller at du hever kjøpet og kjøper en annen telefon. Dette ville jeg kommunisert klarere til dem, for slik det er nå tror jeg du kommer til å slite med litt kommunikasjonsproblemer.

 

Altså, gjør det klart at du reklamerer på en mangel etter forbrukerkjøpsloven § 16 alternativ c, ikke alternativ a jf. § 15 som er det "vanligste" og det de nok tror du mener.

Endret av Herr Brun
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tråden er flyttet til forbrukerrett, det er der den hører hjemme.

 

Til førstepost:

fkjl § 16:

Tingen har en mangel dersom

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

For at du skal kunne heve kjøpet må du løse to problemer:

1: Du må bevise at selgeren faktisk ga deg feilaktige opplysninger

2: Avviket fra disse opplysningene må være vesentlige. Selger kan tilby deg å bytte telefonen i en vare som tilfredsstiller dine behov (uten kostnad for deg selvfølgelig), hvis han ikke gjør dette og avviket er vesentlig, kan du heve kjøpet.

 

 

Ankh: Som kjøper har man etter forbrukerkjøpsloven INGEN UNDERSØKELSESPLIKT. Man kan stole FULLT OG HELT på det selger sier, og man har ikke undersøkelsesplikt verken før man kjøper eller etter at man har fått varen. Enkelt og greit. Selger er derimot bundet av de opplysninger han gir, helt uavhengig av hvor han har informasjonen fra og at han er feilinformert fra andre. Det er en sak mellom selger og hans underleverandører, og ikke noe du som forbruker trenger å bry deg om. Med andre ord: Det du skriver i første innlegget ditt her er sprøyt fra ende til annen.

 

 

PerOpusen: Selgere som deg kunne vi jaggumeg vært foruten. Makan til innstilling mot kundene. Om man er "forbanna opptatt av batteriet" så er jo den naturlige løsningen å spørre selger om hvilke telefoner som har bra batterikapasitet, og når selger da er inkompetent så er det selgers problem, ikke kunden. Ta deg en bolle.

 

Til trådstarter videre: :

Ut fra mailen du mottok fra netcom virker det som de har fått inntrykk av at du mener det er noe galt med telefonen, altså at dette kan repareres, at batteriet er defekt. Slik jeg forstår det er problemet ditt at den batteritiden en "normal" telefon av typen du har fått ikke lever opp til det selger har lånt deg.

Dette er noe som ikke kan løses ved retting, men som fordrer at du får en annen telefon - enten ved at de (kostnadsfritt) tilbyr deg en telefon med bedre egenskaper, eller at du hever kjøpet og kjøper en annen telefon. Dette ville jeg kommunisert klarere til dem, for slik det er nå tror jeg du kommer til å slite med litt kommunikasjonsproblemer.

 

Altså, gjør det klart at du reklamerer på en mangel etter forbrukerkjøpsloven § 16 alternativ c, ikke alternativ a jf. § 15 som er det "vanligste" og det de nok tror du mener.

 

Hei Herr Brun :-)

Takk for langt og bra svar... :)

 

Hele veien så har forhandleren her spilt på det at de vil ha telefonen inn og sende den. Men det er overhodet ikke noe feil på telefonen den er bare ikke bedre (batteriet). Vet dette 100% sikkert da jeg har snakket med flere som har denne telefonen og de sier alle det samme (deriblandt min bror som har jobbet i Telebutikken/Netcom i flere år)

 

Dette forklarte jeg også Ellen på Netcom kundeservice og hun sa at da stiller det seg annerledes og de skulle kontakte butikken (dette var igår i 15:30 tiden). Jeg snakket igjen med en kar på kundeservice der for en times tid siden og han sa de ikke hadde lykkes å nå butikken, mens butikken sier de ikke har hørt noe ifra kunderservice.. Men han lovet meg svar ila 2-3timer og ba meg vente med å levere kravet om heving av kjøpet inntil da. Både paragraf 15/16 del c går under dette så vidt jeg ser..

Jeg foreslo bytting etter paragraf 29, men går vell heller for heving etter paragraf 32 pga paragraf 15/16 del c.. Så sant ikke en løsning lander ila time eller to nå..

 

Edit:

Forøvrig: Ang å bevise hva selgerne sa er ikkeno problem, siden jeg hadde med min ass. butiksjef da jeg kjøpte telefonen (så hun er vitne).

 

S

Endret av Tvetefoto
Lenke til kommentar

Det er mulig varen kan sies å ikke tilfredsstille kravet i § 15 ©, men det er da snakk om "formål", og jeg mener § 16 © er mer nærliggende/naturlig. Det koker uansett ned til en kjøpsrettslig mangel som ikke kan avhjelpes med retting. Forhandler har derimot rett til å tilby omlevering av annen vare, dersom denne tilfredsstiller dine krav. Omlevering av samme modell har vel ingen hensikt?

Lenke til kommentar

Sånn, da kom jeg i kontakt med butikksjefen i Netcom butikk Fredrikstad og han påstår hardnakket at HTC One X skal være bedre på batterilevetid enn iPhone 4S og nekter derfor å gjøre noe med saken. Jeg har levert krav om heving av kjøpet og saken bringes videre til Forbrukerrådet..

Endret av Dysfunctional
Fjernet navn av personhensyn
Lenke til kommentar

Godt det finnes folk som har ork til å bruke tiden sin på slikt tenker jeg vi sier. Den mest effektive måten å lære butikker å drive butikk er gjennom forbrukerrådet, og etterhvert domstol.

 

Kunden ba om noe som var bedre enn han hadde før (i dette tilfellet med hensyn til batterikapasitet), men fikk noe annet. Det er ikke en filleting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

karen har testet begge to og hans erfaring er at Iphonebatteriet varer lengre - hele dagen, mens HTC sitt batteri varer i 10 timer med samme bruk....

 

som irriterer seg over batteriet på denne.

 

Husk at batteriet må "gå seg til", så det vil nok holde lenger etter en tids bruk.

 

Edit: Du får vise ham denne tråden!

Endret av insolvent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...