Gå til innhold

Kjøpe speilrefleks i USA?


Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut mitt gamle Nikon D40 til et nytt speilrefleks. Skal studere i USA til høsten og lurer derfor på om det lønner seg å kjøpe der?

 

Har sett litt på Nikon D5100 og Canon 600D da jeg gjerne vil ha vippbar skjerm. Har også sett på Sony sine a35 og a55.

Noen som har noen gode tips å komme med?

 

Setter stor pris på all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at du skal studere i USA, så kan det være like greit å handle kamera der. D5100 er en fin oppgradering fra D40; fordelen med å velge Nikon, er at det mye du kjenner igjen fra ditt gamle hus.

 

Men jeg tror ikke du sparer så veldig mye på kameraer i den prisklassen; og du går glipp av 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Når det gjelder verdien av reklamasjonsretten, så spiller studielengden litt inn.

Det er stygt å si det, men levetiden (eller rettere sagt brukstiden ) på ett speilrefleks er gjerne 2-3 år som "hovedkamera", og da er ikke viktigheten av 5 år så viktig. Vennligst ikke misforstå meg kameraet varer nok betydelig lenger og reklamasjonsrett er god å ha, men hvis du blir i statene 2-3 år, bruker kameraet mye, og hvis du sparer en merkbar sum (utfra din økonomi), så ville jeg vurdert et USA-kjøp.

Er det et kortere studie, og det er relativt lite å spare så ville jeg foretatt et kjøp i Norge. Fasiten har jeg ikke, men det jeg har skrevet er kanskje noen moment å vurdere.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode tilbakemeldinger.

 

Jeg skal kun studere i USA et semester så da er det kanskje best å kjøpe det her hjemme. Har man absolutt ingen garanti på kameraet etter man har kommet hjem hvis man kjøper det i USA?

 

Hva med tilbehør som objektiv, blits og lignende? er det like lite å spare på slikt?

Lenke til kommentar

Rimelig sikker på om du har hatt midlertidig bolig der eller noe slikt når du kjøper, så oppfyller du garanti-ansvaret. Mens det er en annen type kjøp om du importerer selv, som de du kjøper av gjerne spesifiserer i en klausul langt nede på arket et sted, via generell brukeravtale fra produsenten...

 

Men det er ikke noe vesentlig stor forskjell på å kjøpe et kamera i en butikk i utlandet eller her. Når du tar det med deg tilbake får papirene i orden, betaler moms antageligvis, og så har du typisk de samme rettighetene.

 

Problemet er at hvis ikke forhandleren har en internasjonal support-avtale eller noe slikt i forhold til produsenten av kameraet, så må du sende ting til andre siden av planeten for å få reparert det. Og Norge sender ikke EMS lenger. Så det blir kurer (2000,- for en pakke?), rekommendert pakke (håpløst, tar lang tid, blir herjet med), eller muligens skader i post som ikke butikken vil ta ansvar for. Og jeg vet at noen reserverer seg mot det spesifikt..

 

Så det kan lønne seg å finne ut om de du kjøper av har en internasjonal avtale av noe slag - om du har et Canon kamera, så er jo delene ganske greie å få tak i (bortsett fra skylappene som kommer på de amerikanske kameraene). Og dette går visst ganske greit nå som vi er i fremtiden og allting.

 

Eller sagt på en annen måte - det er gjerne lagt opp til at om forretningsreisende eller noe slikt vil ha en eller annen tjeneste av noe slag på det de kjøpte utenfor landet produktet ble kjøpt i (i et land som har en forhandler av merket) -- så går det an å få det til.

 

Så om de har en type internasjonal garanti, så kan du bruke den om papirene er i orden. Hva de papirene innebærer har jeg ikke peiling på, da men.

Lenke til kommentar

Mesteparten av de billigste kamerahusene og objektivene har kun ett år garanti i USA, og ikke ett år internasjonal garanti. Slik at da må utstyret sendes til butikken du kjøpte det i.

 

Det er stort sett de dyrere objektivene (pris over 6-7000,-) som det kan lønne seg å kjøpe i USA.

Lenke til kommentar

Er ikke alltid det er så store prisforskjeller, sjekk f.eks priser på

http://www.bhphotovideo.com/ for USA og sammenlign med priser i Norge.

 

Sony har kommet med nyere versjoner av de to nevnte, tror de heter A37 og A57.

Generelt vil jeg si alle kamera i dag fungerer helt ok og man kan få gode resultater med alle.

Canon og Nikon er ganske så tradisjonelle og trygge kjøp, mere utstyr på bruktmarkede også

da de har flest brukere. Men Sony kan være spennende alternativ for de som våger seg

ut på litt nyere teknologi som deres SLT modeller med elektonisk søker og gjennomsiktig speil.

Pentax og andre har også helt ok kamera.

 

Bare å Google og lese litt. For på forum som dette så blir det alltid mye "bla bla bla", men det

er nå bare du selv som må finne ut hva du har behov for eller ønsker deg.

Alt av dagens kamera fungerer så klart helt ok, så vurder om det er noen mer eller mindre

viktige funksjoner du ønsker deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...