Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] AUTOMASJON 4002 EKSAMEN 30mai


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tørka går bare rundt og rundt og rundt og rundt og...........

felsøkinga går på hva som kommer inn /ut av tempratur.

hvis hastigheten er konstant og tempraturen er konstant vil melet være tørket når det kommer frem til enden av tørka.

Lenke til kommentar

Sitter og tenker på denne tørka jeg og. Noen som vet hvordan vi skal feil søke den?

Har tenkt lenge på dette og tenker det kommer til og stå i eine oppgaven att der kommer lukt eller noe ut av systemet. Og vi har nødt til og finne ut av dette. Men det har vell bare med att der er åvertrykk i systemet ? att viften har stoppet eller noe ?

 

Pls tror jeg ikke der kommer. men buss har jeg trua på, (noe jeg ikke fårstår) :p

 

Er også noe rart med den ene sida (flytskjema område 1 og 2, råstoff) hvorfor er den der ? kommer det noe spørsmål om det ?

Lenke til kommentar

lurer på hvorfor en har temp måling 98-te 605,

det som kommer fra tank 98 B 600 er vel kaldt?

alle indikatorene er kun for avlesning ut i felt slik jeg ser det.har ingen funksjon

Det er nok plassert temp måling der for å kontrollere temperaturen massen har før den varmes opp. Dette fordi man trenger et utgangspunkt i hvor mye varme som trengs å tilføres for å oppnå en mest mulig perfekt temperatur.

Det er i alle fall min teori

Lenke til kommentar

her er litt om planlegging: http://www.pro.sf.no/uploads/minifagpr%C3%B8ver/automatiker/Minifagprove_nr_2_komprimert_utgave.pdf

 

Har bare notert masse stikkord.. og referanser til bøkene jeg har på enkelte ting..

Tenkte også at det kan komme noe om andre områder.. liker ikke den tørka jeg.. hvorfor kunne det ikke bare komme noe så enkelt som kabel forlegninger og sånne enkle ting :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

lurer på hvorfor en har temp måling 98-te 605,

det som kommer fra tank 98 B 600 er vel kaldt?

alle indikatorene er kun for avlesning ut i felt slik jeg ser det.har ingen funksjon

Det er nok plassert temp måling der for å kontrollere temperaturen massen har før den varmes opp. Dette fordi man trenger et utgangspunkt i hvor mye varme som trengs å tilføres for å oppnå en mest mulig perfekt temperatur.

Det er i alle fall min teori

 

:) hørtes fornuftig ut.

98-TT- 601 blir da den avgjørende faktoren muligens. De andre gir bare en pekepinn på tempraturer en har.

Lenke til kommentar

Om man ser på 98-te604, 605 og 607 så har de type j, mens de andre har type k. Jeg regner med av erfaring at det er snakk om hvilen type kompensasjonskabel som er brukt her. dette har litt å si mtp drift tempraturer og målenøyaktigheter. type k er relativt vanlig mens j er mindre vanlig.

det var iallefall noe jeg la merke til.. om det har så mye å si her det vet jeg ikke.,

 

http://www.pyrocontrol.no/tempraturkatalogen/46-47.pdf

Lenke til kommentar

Sitter og tenker på denne tørka jeg og. Noen som vet hvordan vi skal feil søke den?

Har tenkt lenge på dette og tenker det kommer til og stå i eine oppgaven att der kommer lukt eller noe ut av systemet. Og vi har nødt til og finne ut av dette. Men det har vell bare med att der er åvertrykk i systemet ? att viften har stoppet eller noe ?

 

Pls tror jeg ikke der kommer. men buss har jeg trua på, (noe jeg ikke fårstår) :p

 

Er også noe rart med den ene sida (flytskjema område 1 og 2, råstoff) hvorfor er den der ? kommer det noe spørsmål om det ?

 

Lurer også på hvordan denne kan feilsøkes! ingen som har noen forslag å komme med her?

Lenke til kommentar

Sitter og tenker på denne tørka jeg og. Noen som vet hvordan vi skal feil søke den?

Har tenkt lenge på dette og tenker det kommer til og stå i eine oppgaven att der kommer lukt eller noe ut av systemet. Og vi har nødt til og finne ut av dette. Men det har vell bare med att der er åvertrykk i systemet ? att viften har stoppet eller noe ?

 

Pls tror jeg ikke der kommer. men buss har jeg trua på, (noe jeg ikke fårstår) :p

 

Er også noe rart med den ene sida (flytskjema område 1 og 2, råstoff) hvorfor er den der ? kommer det noe spørsmål om det ?

 

Lurer også på hvordan denne kan feilsøkes! ingen som har noen forslag å komme med her?

 

Tørken i seg selv vil nok mest sannsynelig være en rent mekanisk skrue som bare fører melet videre til syklonen(98-L-610) i følge en industribonde jeg kjenner. Oppgaveteksten sier jo at det er kvaliteten på melet som er problemet, så da vil det for meg være og sjekke og kalibrere styringen til brenneren..?

Lenke til kommentar

lurer på hvorfor en har temp måling 98-te 605,

det som kommer fra tank 98 B 600 er vel kaldt?

alle indikatorene er kun for avlesning ut i felt slik jeg ser det.har ingen funksjon

Det er nok plassert temp måling der for å kontrollere temperaturen massen har før den varmes opp. Dette fordi man trenger et utgangspunkt i hvor mye varme som trengs å tilføres for å oppnå en mest mulig perfekt temperatur.

Det er i alle fall min teori

 

:) hørtes fornuftig ut.

98-TT- 601 blir da den avgjørende faktoren muligens. De andre gir bare en pekepinn på tempraturer en har.

 

Sitter og tenker på denne tørka jeg og. Noen som vet hvordan vi skal feil søke den?

Har tenkt lenge på dette og tenker det kommer til og stå i eine oppgaven att der kommer lukt eller noe ut av systemet. Og vi har nødt til og finne ut av dette. Men det har vell bare med att der er åvertrykk i systemet ? att viften har stoppet eller noe ?

 

Pls tror jeg ikke der kommer. men buss har jeg trua på, (noe jeg ikke fårstår) :p

 

Er også noe rart med den ene sida (flytskjema område 1 og 2, råstoff) hvorfor er den der ? kommer det noe spørsmål om det ?

 

Lurer også på hvordan denne kan feilsøkes! ingen som har noen forslag å komme med her?

Sitter og tenker på denne tørka jeg og. Noen som vet hvordan vi skal feil søke den?

Har tenkt lenge på dette og tenker det kommer til og stå i eine oppgaven att der kommer lukt eller noe ut av systemet. Og vi har nødt til og finne ut av dette. Men det har vell bare med att der er åvertrykk i systemet ? att viften har stoppet eller noe ?

 

Pls tror jeg ikke der kommer. men buss har jeg trua på, (noe jeg ikke fårstår) :p

 

Er også noe rart med den ene sida (flytskjema område 1 og 2, råstoff) hvorfor er den der ? kommer det noe spørsmål om det ?

 

Lurer også på hvordan denne kan feilsøkes! ingen som har noen forslag å komme med her?

For å feilsøke tørka så kan man følge en vanlig prosedyre for feilsøking. Visuell kontroll, kontrollsjekke alle instrumenter og indikatorer osv.
Lenke til kommentar

Sånn jeg tenker rundt tørka er at vi ikke skal gå og se etter om det er noen feil på den reint mekanisk, men at elektronikken utgjør en del av den og dermed er det vi skal feilsøke. Det første jeg ser her da er temperaturføleren som fort vekk kan ha blitt dekket til av denne gørra som er i prosessen. Det jeg da ville gjort var å foreta en visuell kontroll av denne / eller lommen den står i og reingjort denne. Denne gørra gjør at det tar lengre tid for føleren å detektere temperaturen, vi får altså fler dødtider. Dødtider gir svingninger i prosessen som igjen kan gi svingninger i kvaliteten som det nevnes. Videre ville jeg fjernet termperaturelementet og sendt inn et inngangssignal for å sjekke at alt av ventiler går riktig og vi får riktig verdi inne i kontrollrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
' timestamp='1338308789' post='19319337']

noen som kan fortelle meg fordel og ulemper med hydraulisk motor kontra el motor? evt hvordan dette skal kunne tegnes opp ?

 

ulemper er vell om dei går i stykker, så blir det oljesøl, dem trekker også mer strøm... Mener også att dem lager mer varme og frikksjon.

 

høyere driftssikkerhet og mulighet til trinnløs kontroll av turtall og vrimoment på motoren.

(http://www.hydraulikkteknikk.no/?page_id=46)

 

Tar jeg feil nå ?

Endret av automatikeeeer
Lenke til kommentar
' timestamp='1338308789' post='19319337']

noen som kan fortelle meg fordel og ulemper med hydraulisk motor kontra el motor? evt hvordan dette skal kunne tegnes opp ?

 

ulemper er vell om dei går i stykker, så blir det oljesøl, dem trekker også mer strøm... Mener også att dem lager mer varme og frikksjon.

 

Tar jeg feil nå ?

Oljesøl og mel er vel ikke noe særlig. Noen som har funnet noen form for info ang. tegning av hydraulikkmotoren inn i flytskjemaet? Jeg har ikke sett så mye som en motortegning på flytskjemaet, ser bare en haug med skruer.

 

' timestamp='1338308789' post='19319337']

noen som kan fortelle meg fordel og ulemper med hydraulisk motor kontra el motor? evt hvordan dette skal kunne tegnes opp ?

 

ulemper er vell om dei går i stykker, så blir det oljesøl, dem trekker også mer strøm... Mener også att dem lager mer varme og frikksjon.

 

Tar jeg feil nå ?

Oljesøl og mel er vel ikke noe særlig. Noen som har funnet noen form for info ang. tegning av hydraulikkmotoren inn i flytskjemaet? Jeg har ikke sett så mye som en motortegning på flytskjemaet, ser bare en haug med skruer.

' timestamp='1338308789' post='19319337']

noen som kan fortelle meg fordel og ulemper med hydraulisk motor kontra el motor? evt hvordan dette skal kunne tegnes opp ?

 

ulemper er vell om dei går i stykker, så blir det oljesøl, dem trekker også mer strøm... Mener også att dem lager mer varme og frikksjon.

 

Tar jeg feil nå ?

Vent. Hydraulikkmotor som går på strøm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...