Gå til innhold

Backpacker-tur alene


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å reise og jobbe litt om hverandre i 12/13. Jeg er en blond jente på 19 år, og skal reise alene. Jeg er helt i starten av planleggingsfasen nå og tar gjerne imot tips fra erfarne backpackere! Jeg ønsker ikke å planlegge for mye, men vil gjerne ha tips til:

- Destinasjoner

- Hvordan jeg kan dele opp de ulike reisene mine

- Fjellturer o.l

- Pakketips

- Ting som må sjekkes/ordnes på forhånd

- Andre nyttige tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bestemt meg for å reise og jobbe litt om hverandre i 12/13. Jeg er en blond jente på 19 år, og skal reise alene. Jeg er helt i starten av planleggingsfasen nå og tar gjerne imot tips fra erfarne backpackere! Jeg ønsker ikke å planlegge for mye, men vil gjerne ha tips til:

- Destinasjoner

- Hvordan jeg kan dele opp de ulike reisene mine

- Fjellturer o.l

- Pakketips

- Ting som må sjekkes/ordnes på forhånd

- Andre nyttige tips

 

Ikke lett å gi deg svar på det her.

Destinasjoner? har du sett deg ut et spesielt kontinent? Asia, Central-Sør Amerika? og hvor lenge du har tenkt hver tur skal vare?

Skal du jobbe i utlandet?, (som jeg tror du ikke skal)

Ting å huske før du reiser er sånn kjapt visum, vaksinasjoner og forsikringer.

Pakk så lite som mulig, det meste kan skaffes når en er ute å reiser.

Skal du reise att å fram flere ganger blir det jo fort dyrt, spørs helt hvor du skal også da.

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å reise og jobbe litt om hverandre i 12/13. Jeg er en blond jente på 19 år, og skal reise alene. Jeg er helt i starten av planleggingsfasen nå og tar gjerne imot tips fra erfarne backpackere! Jeg ønsker ikke å planlegge for mye, men vil gjerne ha tips til:

- Destinasjoner

- Hvordan jeg kan dele opp de ulike reisene mine

- Fjellturer o.l

- Pakketips

- Ting som må sjekkes/ordnes på forhånd

- Andre nyttige tips

 

Ikke lett å gi deg svar på det her.

Destinasjoner? har du sett deg ut et spesielt kontinent? Asia, Central-Sør Amerika? og hvor lenge du har tenkt hver tur skal vare?

Skal du jobbe i utlandet?, (som jeg tror du ikke skal)

Ting å huske før du reiser er sånn kjapt visum, vaksinasjoner og forsikringer.

Pakk så lite som mulig, det meste kan skaffes når en er ute å reiser.

Skal du reise att å fram flere ganger blir det jo fort dyrt, spørs helt hvor du skal også da.

 

Tenker kanskje å reise 2 uker, dra hjem å jobbe, reise 3uker-1mnd osv, itt variert. Har heller ikke bestemt meg helt for hvilke kontinen(er) jeg skal satse på, eller hvordan jeg skal fordele det på de ulike reisene.

Det er absolutt et alternativ å jobbe. har sett litt på ulike sider hvor det blant annet er mulighet for å jobbe på barnehjem i 1-2ukers-perioder.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

jeg har backpacka ganske mye, for det meste i afrika og asia. jeg pleier bare og kjøpe en enveis billett og ta alt på sparket når jeg kommer fram.

 

asia er jo veldig lett og backpacka, thailand og landene rundt (som jeg syns er dritt kjedelig) er så lett og backpacke at man gjøre det i blinde. asia er også det stedet som er billigst og backpacke

 

afrika, er veldig dyrt, flere av stedene i vest afrika var prisene som i norge, folk var ikke vennelige heller og var veldig vanskelig og reise rundt flere av stedene.

 

pakketips, kommer helt ann på hvor og hva du skal gjøre på turen, selv så reiser jeg altid med en 35 liters sekk. 99% av alle backpackere har med alt for mye klær og utstyr,

reis så lett du kan, sparer en del penger og tid på det

 

og reise 2 uker så hjem for å jobbe, kommer til og koste deg så mye penger i flybilleter hele tiden så ser ikke helt vitsen med og gjøre det

Lenke til kommentar

Hvis det er som du sier, at du er blond, 19 år, reiser alene burde du bare glemme Afrika.

Var selv på Vestkysten, å det er vel en av få ganger jeg har følt meg utrygg. (ikke hele tiden men)

Har reist mye rundt i Sentral og Sør Amerika, veldig bra, men er vel kanskje litt tidlig å dra dit alene med 19 år i bagasjen?

2 ukers reise, så hjem osv.... blir ikke bare dyrt, men tror du blir dritlei etter ganske kort tid også.

Tror jeg ville begynt i det stille med øyhopping i Hellas, kanskje reist litt rundt Adriaterhavet.

Lenke til kommentar

Hva har du av reiseerfaring? Det er lurt å opparbeide reiseerfaring og "street smart" gradvis ved å dra på stadig mere utfordrende reiser. En søt blond jente som aldri har reist uten foreldrene eller er vant til å ta vare på seg selv kan få seg litt av en ilddåp om hun starter med dra rett på backpackingtur alene i den tredje verden.

 

Misforstå meg ikke, vil absolutt anbefale å reise, men du må være litt tøff og forberedt i alle fall på de vanligste farene på destinasjonene du reiser til slik at du ikke blir det letteste byttet.

Lenke til kommentar

Er nevnt allerede, men alt er lettere med et konkret utgangspunkt, så lenge vi ikke snakker jorda rundt.

 

1. Hvilket kontinent frister mest, hvis du er helt ærlig med deg selv? Asia, Latin-Amerika, Australia? Hva ønsker du å oppleve, bortsett fra å se andre kulturer/folk? Du nevner fjellturer... ellers fristet av ekstremsport? Storbyliv? Ren strandferie? Festing? Liker du historie?

 

2. Hvor selvstendig er du? Altså, hvor godt tror du at du takler reising alene?

 

3. Hvor god råd har du? Som allerede nevnt, det er også bedre å være borte et par måneder i slengen.

 

Deretter kan man sette opp litt mer konkret.

 

Men sånn generelt før turen (blant annet):

 

- Planlegg ruta i grove trekk,mtp reisemål/overnatting/reisemåte/tidsbruk (se også neste punkt)

- Reiseguide, gjerne Lonely Planet! Kjekk å ha, både før og under turen.

- pass/kopi av pass

- reiseforsikring

- eventuelle vaksiner

- nok penger

 

 

Pakk lett, som noen også har nevnt! Det går an å vaske klær underveis... ellers er det en rekke småting som er kjekke å ha. For eksempel: Eget overtrekk til ryggesekken (sikrere, vanntett, holder den renere), liten hengelås, pengebelte (!), papirer, lita lommelykt (hodelykt er best), vanntett pose, førstehjelpspose m div innhold, ordbok, antibak, adapter, skittentøyspose, skriveblokk/blyant, bitteliten ekstrabag, lommekniv, tau, regnjakke,myggolje m.m...

 

Til sist handler det om oppførsel. Å være "streetsmart" er viktig. Ikke skille seg ut, være obs på omgivelsene, ta forholdsregler mot å bli lurt osv... Gidder ikke gå i detaljer her.

 

For din del er kanskje herberger fine. Sosiale steder, og du får mange tips underveis. Samtidig må man passe på at man får lokale opplevelser, og ikke bare henger med fulle svensker og engelskmenn... Som det også sies, Asia er altså billigst å reise i... Sånn generelt er det greit å bruke tid på ett område, og ikke gape over for mye på en gang. Da blir du også bedre kjent med området/landene du er i. Jeg kunne forsåvidt gitt tips på steder også, men det kommer som sagt an på dine preferanser.

Lenke til kommentar

Er nevnt allerede, men alt er lettere med et konkret utgangspunkt, så lenge vi ikke snakker jorda rundt.

 

1. Hvilket kontinent frister mest, hvis du er helt ærlig med deg selv? Asia, Latin-Amerika, Australia? Hva ønsker du å oppleve, bortsett fra å se andre kulturer/folk? Du nevner fjellturer... ellers fristet av ekstremsport? Storbyliv? Ren strandferie? Festing? Liker du historie?

 

2. Hvor selvstendig er du? Altså, hvor godt tror du at du takler reising alene?

 

3. Hvor god råd har du? Som allerede nevnt, det er også bedre å være borte et par måneder i slengen.

 

Deretter kan man sette opp litt mer konkret.

 

Men sånn generelt før turen (blant annet):

 

- Planlegg ruta i grove trekk,mtp reisemål/overnatting/reisemåte/tidsbruk (se også neste punkt)

- Reiseguide, gjerne Lonely Planet! Kjekk å ha, både før og under turen.

- pass/kopi av pass

- reiseforsikring

- eventuelle vaksiner

- nok penger

 

 

Pakk lett, som noen også har nevnt! Det går an å vaske klær underveis... ellers er det en rekke småting som er kjekke å ha. For eksempel: Eget overtrekk til ryggesekken (sikrere, vanntett, holder den renere), liten hengelås, pengebelte (!), papirer, lita lommelykt (hodelykt er best), vanntett pose, førstehjelpspose m div innhold, ordbok, antibak, adapter, skittentøyspose, skriveblokk/blyant, bitteliten ekstrabag, lommekniv, tau, regnjakke,myggolje m.m...

 

Til sist handler det om oppførsel. Å være "streetsmart" er viktig. Ikke skille seg ut, være obs på omgivelsene, ta forholdsregler mot å bli lurt osv... Gidder ikke gå i detaljer her.

 

For din del er kanskje herberger fine. Sosiale steder, og du får mange tips underveis. Samtidig må man passe på at man får lokale opplevelser, og ikke bare henger med fulle svensker og engelskmenn... Som det også sies, Asia er altså billigst å reise i... Sånn generelt er det greit å bruke tid på ett område, og ikke gape over for mye på en gang. Da blir du også bedre kjent med området/landene du er i. Jeg kunne forsåvidt gitt tips på steder også, men det kommer som sagt an på dine preferanser.

 

Tusen takk for godt svar!

 

Er veldig selvstendig og vet verdien av streetsmart. Så tviler ikke på meg selv der. Har også et søskenbarn som har livsstilen reise-jobbe-reise-jobbe, så har hørt både fordeler og baksider av reiselivet, og er forberedt på litt av hvert i møtet med menneskeheten og kulturen "der ute".

 

Bor også gratis hjemme hos foreldre dette året, så alle pengene jeg jobber inn, kan jeg bruke på reisen.

 

Har hørt at det kan være litt utfordrende å reise alene i Asia som jente, fordi vi ses på som mindreverdige. Hva tror du om dette, kan jeg ta sjangsen eller burde jeg isåfall finne meg en reisekamerat på turen å dra dit sammen med? Eller gjelder dette kanskje bare enkelte steder, som jeg kan prøve å holde meg litt unna?

Lenke til kommentar

Tusen takk for godt svar!

 

Er veldig selvstendig og vet verdien av streetsmart. Så tviler ikke på meg selv der. Har også et søskenbarn som har livsstilen reise-jobbe-reise-jobbe, så har hørt både fordeler og baksider av reiselivet, og er forberedt på litt av hvert i møtet med menneskeheten og kulturen "der ute".

 

Bor også gratis hjemme hos foreldre dette året, så alle pengene jeg jobber inn, kan jeg bruke på reisen.

 

Har hørt at det kan være litt utfordrende å reise alene i Asia som jente, fordi vi ses på som mindreverdige. Hva tror du om dette, kan jeg ta sjangsen eller burde jeg isåfall finne meg en reisekamerat på turen å dra dit sammen med? Eller gjelder dette kanskje bare enkelte steder, som jeg kan prøve å holde meg litt unna?

 

Noen deler av Asia (les: muslimske land) vil du nok bli sett på som mindreverdig. Men hvis du drar til standard backpackerland som Thailand, Vietnam osv. bør det gå greit. Er nok neppe bedre noen annen plass på kloden (bortsett fra Europa). Tror også Malaysia og kanskje Indonesia (ihvertfall Bali) bør gå greit, selv om det er muslimske land. Afghanistan, Saudi Arabia osv. ville ihvertfall ikke jeg dratt alene til som blond jente.

Lenke til kommentar

Det kan alltid være greit å i alle fall ta deler av reisen sammen med noen andre for ekstra sikkerhet og for opplæring av hvordan man får til praktiske ting.

 

Kan ellers anbefale http://wikitravel.org/ spesielt for info om hvordan man kommer seg frem og også å ha sett "stay safe" om de forskjellige stedene man skal til selv om det er liten risiko å komme borti alt som listes der.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

selv om du reiser fra norge alene, kommer du til og møtte andre reisende i løpet av de første dagene du kan reise med.

 

jeg reiser altid fra Norge alene men møtter som oftest folk allerde første dagen jeg ender opp og reise med.

i hele sør øst asia, er de som så vandt til masse backpackere så selv om du er blond skal det gå uten problemer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...