Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nå fått tak i alle delene jeg trenger unntatt PSU (strømforsyning).

Men har sett litt rundt og prøvd forskjellige kalkulatorer for å se hvor stor PSU jeg trenger. Så her har jeg delene mine så kan dere se om dere greier å se ca hva jeg trenger :D:green:

 

(kan ikke alle navnene så skriver hvor mange jeg har av noen istedenfor)

Kabinett: Corsair 500R

Motherboard: Asus P-67 V-Pro Gen3

Ram: 16gb DDR3 (4 sticks)

Dvd spiller: 2

Bluray Spiller: 1

Hdd 7200rpm: 2000gb (2 stykk)

Hdd 5200rpm: 2000gb (1stykk)

SSD: 120gb (1 stykk)

CPU: intel i5 2500k

Cooling: H100

Skjermkort: Zotac Gtx 560 ti 448 (2stykk)

 

Så hvor mye trenger jeg ^^?

 

Å viss jeg bruker H60 og bare 8gb ram vill jeg kunne bruke en "mye" mindre PSU?

 

Takker for alle svar! :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kvalitets Psu på 750W bør holde.

Det kan være lurt å investere i en som er veldig effektiv, da blir som regel strømregningene litt hyggeligere over tid.

 

Personlig hadde jeg muligens gått for en 1000W Psu som har høy effektivitet fra 50% til 100% belastning , Jonnyguru er ganske flink til å teste psu'er så mye god info å hente der , men du kommer trolig ikke til å belaste den mer enn 50-60% MAX med det oppsettet du har nå. (300W Skjermkort + 95W CPU + 50W HK + 15 - 25W Vifter , + 40W HD /BLU + 5-30W USB ) .

 

Med mindre du har planer om 3x SLI så tror jeg egentlig at du ikke trenger stort mer enn 750 og da har du en god del til overs.

Lenke til kommentar

her er det jo pengespørsmålet...

 

men teoretisk. så vil en stor strømforsyner gi deg en del fordeler.. da de fleste strømforsynerene er mest effektive på 60% ytelse omtrent..

men rask oversikt.. så bør du ikke under 650watt.. vill tippe at 750 + burde gå greit..

 

skjermkortet krever mulighet for og hente ut ca 214 watt

Prosessoren trekker ca 150watt ved belastning.. + eventuellt overklokking..

 

og de 2 tingene trekker da 578 watt ved belastning...

 

legger du 100watt til for hardisker og vifter så er du nok innenfor..

 

jeg ville ikke kjørt svakere en 750watt på dette. (mye vil ha mer^^ og maskiner krever mer hele tiden))

 

edit:

de verdiene Malvado skrev rett over stemmer som et utgangspunkt.. (jeg sjekket skjermkortet og prosessoren men som pekepinne så er nok verdiene Malvado skreiv veldig riktig ellers

Endret av Omland07
Lenke til kommentar

ruuroo : Er bare å ta en titt på anmeldelsene av produktet , mange brukere som har opplevd at den har død kjapt eller ikke levert hva den lover.

Om du skal ha en 1000W psu så bør du kjøpe en som har vært testet en plass som på feks Jonnyguru og som brukerne er fornøyd med , hvis ikke kjøper du katta i sekken.

Lenke til kommentar

Maskiner krever ikke mer hele tiden. Mitt Amd X3 720BE + GTX 460 oppsett trekker faktisk mer strøm enn i5 2500k + et stykk GT 560 TI/448. GTX 460 trekker litt mindre strøm enn GTX 560 TI/448 mens X3 720BE trekker litt mer strøm hos meg - både PSU og at jeg har HK med integrert GPU. Så i realiteten øker i strømforbruket lenger - det holdes særdeles konstant (eller minker).

 

Tester viser ellers at GTX 460 i SLI på i7 920@3,33 trekker 528 Watt fra stikkontakten (kilde AnandTech). Hardware.no har testet GTX 560 TI i Sli og får resultatet at det trekker 523 watt fra stikkontakten. Også her er det i7 920 som er brukt som CPU. Dette er i Anandtech sitt tilfelle Furmark test, dvs en test som kjører skjermkortet konstant på nesten 100 %, noe ikke et eneste spill gjør.

 

PSU brukt jevnt over har ikke bedre effektivitet enn ca 80 - 85 %.

 

i7 920 bruker ellers ca 30 Watt mer enn i5 2500k på stock klokk og load.

 

Ut fra det kan man anta at trådstarters oppsett med SSD vil dra ca 500 Watt fra stikkontakten, dvs ved 85 % effektivitet snakker vi om 425 output fra PSU-en. Dvs at en 750 Watt vil belastes med knappe 60 %.

 

Når det gjelder resten:

2 stk 7200 rpm + en stk 5200 rpm bruker ca 27 watt maks (10,7 + 10,7 + 5,3)

DVD + BlueRay bruker noe mer - en DVD/BD kan makse ved oppstart på opp til 22 Watt. Men normalt ligger disse også rundt 10 Watt.

 

Altså er 425 Watt + 100 Watt et greit utgangspunkt, dvs 525 Watt. Det er trolig svært sjelden det vil dras mer enn dette. Men som Malvado peker på er det helt greitt å staste på at man ikke skal kjøre PSU for hardt - så selv om man teoretisk kunne klart seg med 600 - 650 Watt, så er også min minsteanbefaling 750 Watt. Men jeg ser ingen hensikt å gå for 1000 Watt. Heller 750 Watt fra en kvalitetsPSU enn 1000 watt fra noe mer tvilsomt.

 

Mine anbefalinger ville eller være i rekkefølge:

Silver Power SP-SS850 850W PSU. Primært fordi denne er på meget godt tilbud hos Komplett (kr 775,-) og at det er en "build by Seasonic PSU".

 

Corsair CMPSU-850TXV2 850W. Dette er i realiteten akkurat samme PSU-en som forrige. Bare med annet merke og pris.

 

Ingen av disse to er modulære - men ellers er det meget bra vare..

 

Personlig ville jeg anbefalt en modulær PSU - og da en av følgende.

 

Corsair CMPSU-750AX 750W. Koster ca 1 200 kr - men her har man PSU nesten for resten av livet.

Seasonic X-760 760W. Koster ca 1 300 kr - dette er orginalen til AX + andre helmodulære PSU-er. I mellom disse vil jeg personlig kjøpe Seasonicen (orginalen) når prisforskjellen er så marginal.

 

Disse har to storebrødre på 850 Watt - som koster fra knappe 1 400 kr (Corsair) til 1 600 kr (Seasonic).

 

Nå vil sikkert noen komme med Corsiar 750HX og 850HX. Men disse er laget av CWT - dvs dårligere total kvalitet. Og når da prisforskjellen kun er et par hundringer regner jeg disse ut av alle anbefalinger.

 

Så min oppsummerte anbefaling ville være enten Seasonic X-760 eller Corsair 850AX.

 

Tester:

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5&reid=235

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5&reid=197

 

Leser man testene litt nøye - så viser de at de reelle forskjellen er langt mindre enn 90 Watt. I realiteten bare en 50 - 60 Watt. Slik sett er nok 750AX, X-760 og 850AX helt rett priset i forhold til hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg har en søster i USA. Å har sett litt på priser på newegg. Fant denne:

http://www.newegg.co...N82E16817182188

 

Den ser bra ut i mine øyne, men dere vet nokk lit mer en meg :) Så tror dere den vill gå?

 

Minuset med og handle fra USA.. er garanti og reklamasjons retten.. samt frakt.

 

i lengden tror jeg ikke du sparer spesielt på det... (kanskje litt ettersom dollaren er litt lav)

Lenke til kommentar

Jeg sjekket litt rundt Rosewill BRONZE Series RBR1000-M 1000W. Ut fra det jeg kan se er det ikke noen særlig god PSU. Virker som det er samme innmaten som i f.eks Hiper 1000 Watt. Det betyr i realiteten lavkvalitets deler (kondensatorer) med lav varmetoleranse og stor lekkasjerisiko på sikt. Den har så vidt jeg såg en del kondensatorer kun spesifisert for 85 grader.

 

Kilde: JonnyGuru forum.

 

I realiteten betyr det en viss sannsynlighet for at det er en PSU som ryker etter noe tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...