Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er juridisk definisjon av Bredbånd?


Anbefalte innlegg

*kremt* aner ikke om dette er rett kategori men regner med det siden det har med internett å gjøre... "Annet om hardware" ble bare feil ;)

 

For en god stund siden flyttet jeg inn på et hybel-hus i Steinkjer hvor de etter litt om og men kom med SDSL. Det skulle i følge dem være 2 Mbps men ble senere korrigert til 0,5 Mbps.

 

Ikke noe problem dette, men har omtrent siden nettet ble satt opp vært plaget med dårlig ping og generelt dårlige hastigheter siden 0.5 Mbps linjen var delt på 7-8 stykker (er ikke sikker på hvor mange det var som hadde pc her).

 

Uansett, sommeren kom - folk flyttet ut og linjen ble god igjen - men nå har folk flyttet inn igjen og sitter nå mens jeg skriver med en ping på 1500+ mot en server som jeg hadde 20 mot i sommer :)

 

For et par uker siden la jeg merke til at de som eier hybelhuset her er og annonserer i lokalavisen for å få folk til å flytte inn - husker ikke selve teksten (som var 2-3 linjer), men den overskriften i den var Bredbånd!.

 

Skal selv flytte ut om 3 dager, men må si jeg syns litt synd på folka som skal bo her, og om noen har flyttet hit pga. denne annonsen er det jo litt simpelt å tro at du vil ha noen som helst mulighet til spille og i det hele tatt surfe normal her - har bedre hastigheter på ISDN linjen hvor jeg kommer fra.

 

Spørsmål mitt, etter denne lange posten er simpelt nok:

Er det noen her som vet om det finnes en juridisk bindende definisjon på hva Bredbånd er - og det er: kan man slå i bordet med denne annonsen og kreve leie-kontrakten opphevet pga. misledende informasjon?

 

Det er en annnen grunn til at jeg spør også: jeg har lovd huseieren der jeg skal flytte til å hjelpe med å sette opp en felles internett-linje for huset og vil ikke at han skal fp en misvisende annonse slengt i ansiktet en gang i fremtiden ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål mitt, etter denne lange posten er simpelt nok:

Er det noen her som vet om det finnes en juridisk bindende definisjon på hva Bredbånd er - og det er: kan man slå i bordet med denne annonsen og kreve leie-kontrakten opphevet pga. misledende informasjon?

 

Bredbånd er hva den som bruker betegnelsen gjør det til, bredbånd er en teknisk betegnelse som ikke har noe med hastighet og gjøre og derfor kan man stort sette kalle alle slags linjer som er raskere enn ISDN og er opp 24/7 for bredbånd. Det offentlige norge liker og kalle alt over 2Mb/s symetriske linjer for bredbånd men det er ikke noen standard for dette.

Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes noen juridiske grenser på hva som er bredbånd.

Det finnes derimot flere definisjoner på hva bredbånd er(alt fra fast forbindelse og oppover).

 

Dette viste du sikkert fra før, er like vanskelig som å definere hva en overdrivelse er for noe :smile:

Lenke til kommentar

Spørsmål mitt, etter denne lange posten er simpelt nok:

Er det noen her som vet om det finnes en juridisk bindende definisjon på hva Bredbånd er - og det er: kan man slå i bordet med denne annonsen og kreve leie-kontrakten opphevet pga. misledende informasjon?

 

Bredbånd er hva den som bruker betegnelsen gjør det til, bredbånd er en teknisk betegnelse som ikke har noe med hastighet og gjøre og derfor kan man stort sette kalle alle slags linjer som er raskere enn ISDN og er opp 24/7 for bredbånd. Det offentlige norge liker og kalle alt over 2Mb/s symetriske linjer for bredbånd men det er ikke noen standard for dette.

Nesten dette jeg også har lært. Jeg har gått en del udanning bl. annet innenfor Elektronikk og IKT, og i alle våre lærebøker (nok en udokumentert påstand) har det stått at definisjonen på bredbånd er det dobbelte av det en normal internettbruker definerer som "god hastighet". Så langt vi lærte, har bredbånd ikke noe med periode å gjøre (oppkoblet konstant) Det er bare en definisjon på et bredere bånd enn normalt.

De fleste av oss klarer oss med ISDN for å lese VG o.l, så det er værtfall ikke 2mbps som er grensa :-)

 

- Vidar

Lenke til kommentar
Det skal gå minst 2 mbit begge veiene for at det skal kalles bredbånd

 

Tull !

Hvor har du fått det fra ?

 

I telebranjsen her i Norge regnes bredbånd som følgende:

- xDSL (ADSL, SHDSL, VDSL osv.)

- Fiberoptikk

- ISDN UT (2 MBit) (kun for bedifter og offentlig sektor)

- Leide linjer

- Cable

- Internett via sattelitt

+ m.m

 

Fiberoptikk er det man kaller "ekte bredbånd"

 

Et annet kjennetegn for bredbånd er at du er online 24/7.

 

Hilsen Zuul

Lenke til kommentar
Det stod i vårt cisco pensum at definisjonen på bredband var min. 128Kbps.

Jeg tok ccna i fjor og jobber med ccnp i år.

Stemmer fint med 2 x ISDN, gjør det ikke? :D

 

Jeg har selv aldri hørt om definisjonen som ble nevnt over med kabel TV og data på samme linje :-?

 

- Vidar

Lenke til kommentar
Det skal gå minst 2 mbit begge veiene for at det skal kalles bredbånd

 

Tull !

Hvor har du fått det fra ?

 

I telebranjsen her i Norge regnes bredbånd som følgende:

- xDSL (ADSL, SHDSL, VDSL osv.)

- Fiberoptikk

- ISDN UT (2 MBit) (kun for bedifter og offentlig sektor)

- Leide linjer

- Cable

- Internett via sattelitt

+ m.m

 

Fiberoptikk er det man kaller "ekte bredbånd"

 

Et annet kjennetegn for bredbånd er at du er online 24/7.

 

Hilsen Zuul

Som "veteran" rundt internett, vet jeg at det ble det tidlig reklamert for 4 x 28.8kbps (bundlede modem) for bedrifter som ble definert som bredband. Dette eksemplet er 115,2kbps, og jeg vet også at 128kbps er definert som bredbånd på offentlig sektor. Men jeg tror faktisk den mest brukte definisjonen er "det dobbelte av tilfredstillende hastighet". Og angående posten jeg har quota, så kom begrepet "bredband" lenge før både ATM, STM (o.l), kabelmodem og DSL-teknologi ble utviklet overhode. Og som sist nevnt har værtfall ikke fiberoptikk noe som helst med definisjonen bredbånd å gjøre da fiberoptikk i internettverdenen ikke er så veldig gammelt (ikke på langt nær så gammelt som ordet "bredbånd".)

 

- Vidar

Lenke til kommentar

Vi kan vel slå fast at Norges lover ikke sier noe om hva bredbånd er. Personlig vet jeg heller ikke om noen dommer som sier noe heller, men jeg er ikke jurist så jeg følger jo ikke så godt med.

 

Uansett er det vel trolig at retten ville definert bredbånd på en slik måte Ole Nordmann ville. Det må være en internettlinje hvor du ikke betaler tellerskritt og det må vel trolig være vesentlig raskere enn modem. Det er jo linja i seg selv. Spørsmålet er da om retten ville godtatt det når linja er delt på en god del. Siden det neppe står om dette så vil jeg tippe at en delt linje fortsatt vil bli godkjent. Det er hvertfall mine tanker om "juridisk brebånd" :)

 

En ting er hvertfall sikkert, det er ikke noe klart og entydig svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Bredbånd er jo et uttrykk som varierer med tiden. Men å kalle 0.5Mbit delt på 7-8 eller flere personer er jeg ikke i tvil om at noen hadde kunnet "bevise" strider mot norsk rettsoppfatning. Tror nok de fleste som i det hele tatt vet noe om hastighet på linjer vil tenke 0.5Mbit pluss når noen nevner bredbånd (og da tenker jeg inn til sluttbruker)

 

Har ikke Martin L Wirak studert noe juss da? Sjelden han forlater akameras forum... Kanskje noen kan tipse han om denne tråden?

 

Hvis jeg hadde valgt et hybelkompleks på grunn av at de reklamerte med bredbånd, så hadde jeg forventet mer enn 0.5Mbps delt på 8. Jeg hadde rett og slett klikket i vinkel 90 grader...

 

DrErling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...