Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er juridisk definisjon av Bredbånd?


Anbefalte innlegg

Tør jeg å påstå følgene;

 

Bredbånd er etter min def. ikke direkte hastigheten det måles i, men teknikken der brukes og hva denne teknikken TILLATER av maks hastighet. Vi snakker om "bånd" - ikke bred hastighet. Sammenlign det gjerne med en elv. Vi snakker gjerne om hvor bred elva er, men det sier ingenting om mengden som renner gjennom elven. Jeg konkluderer med at SDSHL, ADSL, Fiberoptikk osv er det vi kaller for bredbånd. Ikke på grunnlag av den målte hastigheten - men hvilken hastighet teknikken støtter.

 

Teknikken endres til stadighet. I går var det isdn, i dag er det adsl. Praksis vil det si at bredbånd kan ikke over lengre tid spesifiseres utifra en spesifikk teknikk, men utifra hva som er tilgjengelig i den tidsperioden vi ønsker å benytte ordet "bredbånd"..

 

Vi burde kanskje begynt å lete etter andre ord og uttrykk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svarene - ser ut til at konklusjonen må være at det ikke har vært testet juridisk, men om det blir er vel det som Patience sier:

Teknikken endres til stadighet. I går var det isdn, i dag er det adsl. Praksis vil det si at bredbånd kan ikke over lengre tid spesifiseres utifra en spesifikk teknikk, men utifra hva som er tilgjengelig i den tidsperioden vi ønsker å benytte ordet "bredbånd"..

 

Ser ut til at det kan lønne seg å sjekke nøyaktig hvilket bredbånd det blir reklamert med i en annonse og hvor mange du må dele det med ;)

 

[edit]Herre-min-hatt, grammatikken min suger :o :)[/edit]

Lenke til kommentar

Som Anders L. skriver så finnes det ikke noe juridisk definisjon av bredbånd.

Men dersom du var lovet 2Mbps eller dette står i husleiekontrakten har du trolig krav på avslag. Sjekk husleiekontrakten og alle dokumenter/ reklamemateriell du mottok før du flyttet inn.

 

Og husk at en muntlig avtale er like juridisk bindende som en skriftlig avtale, den er bare så mey vanskeligere å bevise. :-?

Lenke til kommentar

Pr. dags dato finnes det ingen juridisk definisjon av hva som er bredbånd. Bredbånd blir ofte brukt om infrastruktur som muliggjør høyhastighetskommunikasjon. Det finnes ingen definisjon av eksakt hvilken overføringshastighet dette krever.

 

Samferdselsdepartementet har imidlertidig sendt ut noen rundskriv og veiledere der der de forsøker å fastsette en viss standard definisjon, men de har vaklet mellom alt fra "minst 1 Mbit/s fra bruker til bruker", og helt ned til "bredbånd er alt som har vesentlig høyere kapasitet enn dagens vanlige telefonmodem".

 

Derimot har de mer eller mindre fastsatt at i stedet for å fokusere på antall Mbit/s når man definerer bredbånd, er det mer meningsfylt å ta utgangspunkt i hvilke tjenester som er tilgjengelig. Bredbånd kan defineres som overføringsteknologier som tillater toveis (til og fra brukeren) fullkvalitets video- og TV-overføringer.

Lenke til kommentar

Som dere alle har vært innom her, det finnes ingen juridisk definisjon på bredbånd, det er heller ikke prøvd juridisk.

 

Det Mr-CEO refererer til er det nærmeste vi kan komme en "juridisk" definisjon, det er dog IKKE en juridisk definisjon, men en Offentlig fastsatt norm. I en eventuell rettsak så ville nok denne normen danne grunnlaget for en eventuell dom, men allmenn oppfatning ville også spilt en viktig rolle.

 

Vanskelig hengemyr dette her... :yes:

 

Men min oppfatning er også at det skal være minst 2Mbps før man kan kalle det bredbånd.

 

 

des,OUT!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...