Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 29. mai 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg avrundet novelletolkningen med min mening om novellen, samt et terningkast. Det skal vel gå bra? De spurte jo i oppgave 4 hvordan jeg opplevde novellen.

 

Gadd ikke å forberede meg til norsken, men jeg tror det skal gå bra med meg (~karakter 5).

Lenke til kommentar

Jeg avrundet novelletolkningen med min mening om novellen, samt et terningkast. Det skal vel gå bra? De spurte jo i oppgave 4 hvordan jeg opplevde novellen.

 

Gadd ikke å forberede meg til norsken, men jeg tror det skal gå bra med meg (~karakter 5).

var vel for å vise god kompetanse skulle det komme fram grunnlagte vurderinger fra skriveren, så tror vel det ja

Lenke til kommentar

Som vanlig satt jeg helt ut. Jeg merker at det alltid tar tid før jeg kommer i gang med skrivinga. Det går veldig sakte til å begynne med. Jeg begynte vel å skrive rundt 10, og jeg merket at jeg begynte å få det travelt mot slutten.

 

Jeg må virkelig si at oppgavene i år var veldig merkelige og uvanlige. Veldig mye faglig stoff. Til tross for dette, ble jeg for én gangs skyld ganske fornøyd med besvarelsen min. Jeg valgte oppgave 4, oppgaven om å tolke novellen 'Dansar du?'. Det er år og dager siden jeg gjorde en tolkning, men heldigvis fant jeg fram et hjelpeark i min svære bunke med akkumulerte ark fra min norsklærer.

 

Jeg endte opp på 1274 ord. Skulle gjerne ha hatt litt bedre tid på meg, for jeg ble noe stresset mot slutten, noe som kan ha hatt en negativ innvirkning på kvaliteten. Jeg skulle også gjerne ha skrevet litt mer, for jeg følte jeg kunne gått mer i dybden i de to siste avsnittene mine.

 

1700 var mye, er det ikke 1200 som lissom er "fasiten". Står ikke om noe ordbegrensing på eksamen, men 1700 er ganske mye. Har hørt et sted at en utfordring når en skriver data er å ikke skrive for mye.

Det er ikke noe fasitsvar på hvor mange ord en besvarelse skal inneholde. Det er først når en går i dybden at de gode karakterene kommer fram, og det krever en del ord. Hvor mange ord som er passe, kommer selvsagt helt an på hva oppgaven går ut på. En retorisk analyse er blant de lengste oppgavene en kan få, og en god besvarelse der vil ligge på 5-7 sider.

Endret av Arctagon
Lenke til kommentar

Jeg syns dere er heldige som får lov å skrive på PC. Mitt årskull var det siste som avla eksamen i norsk hovedmål (bokmål) med penn og papir. For noe dritt. :nei2:

 

Og: Lykke til i morgen alle sammen! :)

 

Hvilket år var det?

 

Jeg synes norsksituasjoner er noe forbanna herk nå også, så jeg kan tenke meg at det må ha vært enda værre å skrive på papir.

----------------

Jeg skrev oppgave 2, knappe 1085 ord. Jeg synes eksamen var ferdig så fort! Jeg pleier som regel å skrive mye mer enn dette her. Og oppgave 2 var vel planken, kan jeg tenke meg.

Hvis jeg ikke får 4 eller opp så griner jeg.

Lenke til kommentar

Håper på 5 eller 6, men tviler. Synes oppgavene var sykt random. Hvertfall den der hvor man skulle analysere sitt eget språk eller hva det var. Og å sammenligne tre tekster, det gidder jeg ikke. To går fint, men tre, aldri i livet. Skriver alltid alt for mye om hver, så tre rekker jeg rett og slett ikke.

Lenke til kommentar

Jeg valgte oppgave 5, men angret etter en time, men da var det for sent.. Føler det gikk i dass, veldig synd da jeg har 5 i norsk....

 

Valgte oppgave 5 og angret etter en time selv :p Valgte like vel å bytte oppgave da jeg aldri hadde klart å fått noe bra ut av den. Valgte da i stedet nr 2, og endte opp på stusselige 966 ord. Håper på å få 4, men er veldig usikker :hm:

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om man skriver 1000 ord eller 2000 ord da kvalitet alltid er viktigere enn kvantitet? Jeg syntes at de ulike oppgavene var dårlige og ikke formulert på en måte slik at vi kunne vise kompetansen vår på en god måte. Jeg håpet på en oppgave om retorikk som kanskje er det viktigste i norsken da den omhandler talekunst..

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Valgte oppgave 3. Var den jeg skjønte mest av. Tror jeg havnet på sånn ca 2200 ord. Når jeg leser hva andre skriver begynner jeg å bli litt redd. Kjipt hvis jeg skal få karakter trekk for å skrive for mye. Selv følte jeg at jeg skrev lite :/

 

Noen som vet når sensuren kommer? Når jeg tok matte i høst brukte de nesten 2 måneder før jeg fikk vite karakteren ...

Lenke til kommentar

Jeg synes det var lette oppgaver. Valgte nr 4, begynte på nr 1, men kjente at jeg ikke hadde lysta til å jobbe noe hardt, så byttet :p

 

Og angående ord så skal det være ca 1250 ord på sånne oppgaver. Jeg får alltid trekk for å skrive for mye, men nå klarte jeg å begrense meg litt så det ble rundt 1500.

 

Uansett, glad det ikke var både langsvar og kortsvar, men det var jo så kjedelige oppgaver.. Novelleanalyse er jo veldig lett, står jo oppskrift i boka også. Får vel en firer, for jeg hadde ikke skrive-feelingen idag, men det er helt greit for min del. ;)

Lenke til kommentar
Glemte den kommentaren om det var viktig å nevne form og innhold, (...)

 

Hva var spesielt med formen på novella? :p Fatta ikke den der helt.. Skreiv dermed ikke noe spesielt om det. Vil det trekke ned voldsomt?

 

den var jo litt fucka, siden den hoppet mellom handlingen etter ballet (veien hjem) og i ballet hele tida...

Lenke til kommentar
Glemte den kommentaren om det var viktig å nevne form og innhold, (...)

 

Hva var spesielt med formen på novella? :p Fatta ikke den der helt.. Skreiv dermed ikke noe spesielt om det. Vil det trekke ned voldsomt?

 

Jeg tenkte at måtte være en grunn til at det stod der, så jeg skrev et lite avsnitt med noe bs om det, hvor jeg skrev at fortellerens måte å skrive novellen på ikke understøtter formen, eller noe lignende :sleep:

Men det var bare for å overbevise sensor om at jeg ikke hadde glemt å sett på kommentaren til oppgaven :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...