Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 29. mai 2012


Anbefalte innlegg

Føler også at jeg har tolket novellen ganske annerledes enn mange andre :S Fokuserte på ungdomens første møte med seksualitet, og hvordan de ønsket å gå inn i voksenlivet særlig siden det var så mye fokus på at han hadde på farens jakke, prøvde å røyke sigar og hadde med seg stjålet whisky... Hadde også med en del metaforer...Noen andre en meg som skrev at kulden og varmen var metaforer på uskyld og lyst? Er redd jeg kansje faila litt der

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper på en femmer, selv om jeg ikke har tolket den likt som resten.

 

Jeg vil påstå at det er en styrke å ikke tolke den likt som alle andre. Folk går ofte i fella og velger samme oppgave som alle andre, og tolker den likt. Det finnes ikke et fasitsvar for hvordan en novelle skal tolkes.

Lenke til kommentar

Ser vi har tolket novellen ganske så forskjellig. Synes ikke det lover bra, da noen av oss mest sannsynlig har "bommet" på tolkningen. Budskapet i følge min tolkning, var at man må gripe muligheten når man har den, noe som kommer veldig tydelig fram mot slutten av novellen.

 

Skrev ikke så detaljert om dansen med jenta, bortsett fra at han var tydelig ubekvem med selve situasjonen. Meget imponerende det nørd123 har skrevet;)

 

Forresten mange som tok opp det med ulovlig sex? Jeg føler ikke dette var veldig sentralt i teksten, spesielt med tanke på min tolkning, og tok det derfor heller ikke opp.

 

Håper på en femmer, selv om jeg ikke har tolket den likt som resten.

 

Jeg tror ikke det med ulovlig sex var et tema, jeg tolket det hvertfall ikke sånn. Vi vet jo ikke en gang hvor gammel gutten var

Lenke til kommentar

Ja, men et språk er jo dansk, norsk, svensk ol.

 

Hvis de med dette mener "det norske språk" så er det i så fall en ganske rar formulering ...

 

Skriv ein artikkel der du gjer greie for særtrekk ved det munnlege og skriftlege språket

ditt i ulike situasjonar. Bruk eksempel og fagkunnskapar du har om språkleg variasjon og

forholdet mellom munnleg og skriftleg språk.

Kommentar:

I svaret ditt kan du velje ulike innfallsvinklar, men det er viktig at du gjer greie for

korleis språkleg variasjon kjem til uttrykk både i det munnlege og i det skriftlege

språket ditt. For å vise god kompetanse i faget bør du gi artikkelen ein klar

struktur, du bør bruke fagspråk, og du bør bruke eventuelle kjelder relevant og

sjølvstendig

Lenke til kommentar

Hehe! Det blir i alle fall veldig spennende å si hvilke karakterer vi får på tolkningene, siden så godt som alle har tolket den forskjellig. Håper bare at lærerne er åpne, og ikke står fast på at en tolkning er riktigere enn en annen, så lenge tolkningen er innenfor rimelighetens grenser, selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns oppgave 2 (?) om ditt eget språk var veldig rart formulert. Jeg tror flere har gått i en felle med den oppgaven. En artikkel skal jo være objektiv, mens hvis du greier ut om din egen dialekt og ditt språk så er du jo subjektiv.

 

Forøvrig valgte jeg novelleanalysen. Håper det gikk bra, satser på 4-5. Jeg skrev forøvrig rett under 1900 ord. Min oppbygging var som dette:

 

Innledning inkl. kort handlingsreferat

Komposisjonen som virkemiddel

Litt mer om tilbakeblikkene som virkemiddel

Avslutninga på novellen

Synsvinkelen i teksten

Miljøskildringer

Personskildringer

Språklige virkemidler og effektene av disse

Avslutning

Referanseliste

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns dere er heldige som får lov å skrive på PC. Mitt årskull var det siste som avla eksamen i norsk hovedmål (bokmål) med penn og papir. For noe dritt. :nei2:

 

Og: Lykke til i morgen alle sammen! :)

 

Hvilket år var det?

 

Jeg synes norsksituasjoner er noe forbanna herk nå også, så jeg kan tenke meg at det må ha vært enda værre å skrive på papir.

----------------

 

Ok, kanskje jeg tar feil at vi var de aller siste som satt og knotet med penn og papir, men vi var i alle fall blant de siste. Dette var altså i det herrens skoleår 2005/2006.

Lenke til kommentar

Det lærerne dine sier er irrelevant da sensor setter karakteren og ikke din favorittlærer. Du må med andre ord tilpasse deg etter sensor (les mer om det i sensorveiledningen) og ikke hva læreren din.

 

Ta det med ro, har lest vurderingskriteriene og vet hva det står. Likevel velger jeg å stole på at lærerne vet hva som legges i en standard eksamensoppgave. Jeg vet det ikke står som noe krav noe sted, men til vanlig skal en langsvarsoppgave være på ca 1250 ord. På samme måte som at en jobbsøknad normalt ikke skal overstige en side. Uskrevne regler om jeg kan si det sånn.

 

Uansett, om jeg er feilinformert så er det mitt problem. Jeg sa ingenting om tekstlengde her før etter eksamen var gjennomført, så jeg har ikke påvirket noens resultat med det jeg har sagt her. Beklager om du føler deg støtt eller om jeg har fornærmet deg, jeg delte bare infoen jeg har fått fra de jævlene som har gitt meg trekk pga lange oppgaver hele året :)

Lenke til kommentar

Ser at alle har tolket novellen forskjellig, ja.

Selv tolket jeg den som at gutten var litt barsk, siden han hadde stjelt whisky og sigaretter av faren, og at jenta var forelska i han. Videre slo jeg opp forfatteren i boka, og fant ut at han var en som skrev om hverdagen, der det ikke er rom og tid for etiske vurderinger og dype spørsmål. Så jeg tolket det som gutten kanskje var litt utenfor det etablerte samfunnet, slik som det var vanlig for forfatterne på denne tiden å skrive.

Men på slutten kan det jo diskuteres om han bare var ut etter å bryte jomfrudommen, eller om han faktisk likte henne. Det brukte jeg som et vendepunkt.

Men jeg kan jo ha vært helt på bærtur...

Lenke til kommentar

Jeg nevnte at leseren hadde innblikk i begge personene sine tanker, men jeg tenkte ikke på det at en dermed hadde kunnskap karakterene ikke har, og at leseren kan frustrere seg over guttens handlinger. Veldig godt tenkt. Skulle ønske jeg hadde det med.

Noen som kommenterte at gutten ble beskrevet som et... øh... lakrissnøre? Det gjorde meg usikker på om hans mulige utenlandske opprinnelse kunne være et drøftingsmoment? Jeg lot det ligge.

Lakrisremse. Det samme tenkte jeg. Det var dog for usikkert til at jeg valgte å ta det opp.

 

Jeg tolker at han måtte tenke på alle andre ting enn dansen med jenta, som et humoristisk innslag fra forfatteren sin side for at gutten ikke skulle få boner av å være så nær jenta. (formulerte det ikke sånn da)

Haha, virkelig. I korte trekk, tolket jeg det som at han tenkte på alt annet for å distrahere sin redsel for at alt var i ferd med å gå skeis--situasjonen ga jo inntrykk av at en side av ham ikke ville danse med henne fordi han ville blitt ydmyket foran henne. Han var sannsynligvis ikke spesielt flink til å danse. Attpåtil så han ut av vinduet og betraktet brøytebiler som passerte og hvordan snøfnuggene beveget seg. Han havnet virkelig i en catch-22-situasjon, noe jeg også nevnte.

Lenke til kommentar

Det lærerne dine sier er irrelevant da sensor setter karakteren og ikke din favorittlærer. Du må med andre ord tilpasse deg etter sensor (les mer om det i sensorveiledningen) og ikke hva læreren din.

 

Ta det med ro, har lest vurderingskriteriene og vet hva det står. Likevel velger jeg å stole på at lærerne vet hva som legges i en standard eksamensoppgave. Jeg vet det ikke står som noe krav noe sted, men til vanlig skal en langsvarsoppgave være på ca 1250 ord. På samme måte som at en jobbsøknad normalt ikke skal overstige en side. Uskrevne regler om jeg kan si det sånn.

 

Uansett, om jeg er feilinformert så er det mitt problem. Jeg sa ingenting om tekstlengde her før etter eksamen var gjennomført, så jeg har ikke påvirket noens resultat med det jeg har sagt her. Beklager om du føler deg støtt eller om jeg har fornærmet deg, jeg delte bare infoen jeg har fått fra de jævlene som har gitt meg trekk pga lange oppgaver hele året :)

 

Jeg er helt rolig og hvorfor tror du at du har fornærmet meg? Jeg bare diskuterer. :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser vi har tolket novellen ganske så forskjellig. Synes ikke det lover bra, da noen av oss mest sannsynlig har "bommet" på tolkningen.

[...]

Håper på en femmer, selv om jeg ikke har tolket den likt som resten.

 

Tenk litt over hva ordet 'tolkning' betyr. Det er jo hvordan vi selv oppfatter teksten, så det er dermed mye rom for hvordan svaret kan være.

 

Men på slutten kan det jo diskuteres om han bare var ut etter å bryte jomfrudommen, eller om han faktisk likte henne. Det brukte jeg som et vendepunkt.

Men jeg kan jo ha vært helt på bærtur...

 

Den samme tanken slo meg, men jeg avviste den ganske raskt, for forfatteren hadde nok ikke skildret situasjonene slik han gjorde om det var det eneste gutten var ute etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser vi har tolket novellen ganske så forskjellig. Synes ikke det lover bra, da noen av oss mest sannsynlig har "bommet" på tolkningen.

[...]

Håper på en femmer, selv om jeg ikke har tolket den likt som resten.

 

Tenk litt over hva ordet 'tolkning' betyr. Det er jo hvordan vi selv oppfatter teksten, så det er dermed mye rom for hvordan svaret kan være.

 

Men på slutten kan det jo diskuteres om han bare var ut etter å bryte jomfrudommen, eller om han faktisk likte henne. Det brukte jeg som et vendepunkt.

Men jeg kan jo ha vært helt på bærtur...

 

Den samme tanken slo meg, men jeg avviste den ganske raskt, for forfatteren hadde nok ikke skildret situasjonene slik han gjorde om det var det eneste gutten var ute etter.

 

Ja, jeg skrev det bare opp som et drøftningstema. Jeg skrev i min mening at jeg trodde det kanskje var en blanding, siden det var alkohol med i bildet. Men han var nok forelska i jenta, ja.

Endret av Tonje2
Lenke til kommentar

Spennende å lese om hva folk svarte på oppgave 2! Jeg dro inn en del om dialekter, men la god vekt på mitt områdets særtrekk (tykk l, kløyvd infinitiv, retroflekse lyder, trykk på stavelse og verb, nektelsesformer osv). Jeg skrev også en del om språkets nyere utvikling med tanke på ungdommens bruk av Internett og at særtrekkene kan bli vannet ut på grunn av dette. Skrev også noe om talemålsvariasjonen på grunn av geografiske og sosiale grunner. Ble i overkant av 1000 ord..

Lenke til kommentar

Det lærerne dine sier er irrelevant da sensor setter karakteren og ikke din favorittlærer. Du må med andre ord tilpasse deg etter sensor (les mer om det i sensorveiledningen) og ikke hva læreren din.

 

Ta det med ro, har lest vurderingskriteriene og vet hva det står. Likevel velger jeg å stole på at lærerne vet hva som legges i en standard eksamensoppgave. Jeg vet det ikke står som noe krav noe sted, men til vanlig skal en langsvarsoppgave være på ca 1250 ord. På samme måte som at en jobbsøknad normalt ikke skal overstige en side. Uskrevne regler om jeg kan si det sånn.

 

Uansett, om jeg er feilinformert så er det mitt problem. Jeg sa ingenting om tekstlengde her før etter eksamen var gjennomført, så jeg har ikke påvirket noens resultat med det jeg har sagt her. Beklager om du føler deg støtt eller om jeg har fornærmet deg, jeg delte bare infoen jeg har fått fra de jævlene som har gitt meg trekk pga lange oppgaver hele året :)

 

Jeg er helt rolig og hvorfor tror du at du har fornærmet meg? Jeg bare diskuterer. :lol:

 

Det virket som om du var bekymret over at jeg ikke brydde meg om sensorveiledningen, derfor skrev jeg ta det med ro. :)

Jeg har dessverre ikke flere argumenter, så jeg får ikke til noen diskusjon med deg. Ikke har jeg kilder, ikke linker eller referanse på noe, annet enn at det er det jeg har blitt fortalt. Kan bli en meget kjedelig diskusjon ;)

 

 

---------------------(Edit: Æh, ble sammenslått. Er svar til de over.)---------------------

 

Jeg tenkte også at han holdt på å få boner :p Og at han var utenlandsk. Men skrev ingenting om det.. ;)

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Spennende å lese om hva folk svarte på oppgave 2! Jeg dro inn en del om dialekter, men la god vekt på mitt områdets særtrekk (tykk l, kløyvd infinitiv, retroflekse lyder, trykk på stavelse og verb, nektelsesformer osv). Jeg skrev også en del om språkets nyere utvikling med tanke på ungdommens bruk av Internett og at særtrekkene kan bli vannet ut på grunn av dette. Skrev også noe om talemålsvariasjonen på grunn av geografiske og sosiale grunner. Ble i overkant av 1000 ord..

No er eg litt redd for å ha bomma, skreiv ikkje om detta i det heile tatt... Sida det står ditt språk og korleis det varierar i ulike situasjonar, tenkte eg at det måtte vere variasjonar innanfor korleis eg uttrykker meg til vanlig. Kan ikkje sjå at dialekta mi eller skriftsspråket mitt forandrar seg så mykje i ulike situasjonar, er vel heller meir ordval, språkstil, kroppsspråk o.l. som varierer. Det er i alle fall det eg har tenkt, hadde vore veldig kjipt om eg hadde bomma og fått stryk... :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...