Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Baller som smetter opp i lysken


Anbefalte innlegg

Inspirert av ei anna post her, tenkte jeg bare jeg skulle høre om folk visste noe om dette.

 

Høyre ballen min har en tendens til å smette ut av pungen og opp ved siden av penis-roten, når pungen trekker seg isammen.

 

Som kan skje når man svømmer i kaldt vann, eller er veldig seksuelt opphisset.

 

Har egentlig aldri plaget meg noe særlig, da det bare er å dytte testikkelen ned igjen, jeg bare lurer på hva årsaken kan være og hva fenomenet heter.

 

Jeg vet at jeg fikk en brokk-operasjon på det stedet der da jeg var liten, kan det ha åpnet opp for testikkel-turgåing på et vis?

 

Anonym poster: c9def56eb9b239d6b72690790ac5de4e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme problemet! Bortsett fra at det oss meg er den venstre sleipingen som smetter opp.

Hos meg skjer dette derimot bare noen ganger når jeg er på vei til å få utløsning. Hovedsakelig når jeg ligger. Jeg antar at det ikke er noe farlig, men det er bare litt... "ekkelt" hvordan den plutselig forsvinner oppi der, så jeg prøver jo å unngå det. Så for meg er det bare å holde tak i den før jeg kommer, slik at den ikke stikker av gårde :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

...

 

Det er helt normalt.

Faktisk er det også en forsvarsmekanisme:

Kroppen din vil trekke ballene opp inn i magen dersom kroppen din registrerer mulig skade på ballene -- for i evolusjonær sammenheng er en mann uten baller allerede død i og med at han ikke kan videreføre genene sine.

 

Det er derfor du får vondt i MAGEN av å bli sparket i ballene også;

Kroppen vil beskytte magen hvor ballene dine blir av når den er redd for at de kan bli skadet.

Det samme gjelder når det er kald, og generelt sett er det ingenting som hindrer dem i å reise et stykke opp i magen.

 

De kommer ut igjen når det er trygt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

"Jojo-testikler". Visstnok først og fremst et fenomen hos spedbarn(!), men Gud skal vite at det har ramlet noe vann i havet siden jeg var spedbarn. Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsene, men opplever det som noe mer ubehagelig enn de ovenfor. Forklaringa jeg fikk fra medisinsk hold var som følger: Hele balleriet blir dannet inne i buken/lyskområdet -ish. Når man som foster skal begynne å anordne utstyr og underhus, blir nøttene ført ned gjennom hver sin åpning frem til de er plassert nede i ballene. Disse åpningene forsvinner ikke hos alle, og det er dette som resulterer i at vi av og til opplever at den ene eller begge tar seg en tur tilbake. Hos meg er fenomenet som regel verst når jeg fryser på beina og/eller lårene. Det er ikke alltid det nytter å gni nøtta tilbake, og dette er ytterst ubehagelig!

Min medisinske kilde fortalte at et kirurgisk inngrep er fullt mulig hos dem som føler plager ved jojo-testikler. Jeg vurderer dette fortløpende. :hmm:

Lenke til kommentar

Testiklene skal kunne vandre opp og ned, dette på grunn av at testiklene trives best ved ca 35grader celsius og ikke ca 37 som er normal kroppstemp, det er derfor de henger utenpå i en sekk. ;) Når det er kaldt så trekker huden i pungen seg sammen og skyver testiklene opp og inn i kroppen slik at de beholder best mulig temperatur for dem.

 

Så det å surre en ståltråd rundt pungen for å forhindre at de vandrer er ikke farlig, men ikke optimalt. Bare så det er nevnt.

 

Men at de vandrer opp langs penisroten er nok ikke "optimalt" i forhold til hvordan vi er designet, ei heller farlig på noe som helst måte. Så lenge det ikke plager deg og skjer hele tiden så ville jeg nok bare latt det være slik det er, evt ta en prat med fastlegen sin. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...