Gå til innhold

Eldre WinXP PC omgjordt til en Server - Andre PCer Win7 - Trenger hjelp med et steg eller to...


Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre stasjonær PC (Dell Dimension 9200) som jeg har tenkt å bruke som en server i husholdningen. Den har blitt formatert og har Windows XP installert - klar for bruk. De andre PC'ene som kommer til å bruke/koble seg opp mot denne serveren kjører Windows 7.

 

Som dere ser, prøver jeg med denne artikkelen: http://www.makeuseof...from-an-old-pc/ (screen-shot under).

 

30jh1dj.png

 

Problemet jeg har er at den stasjonære PC'en kommer ikke opp på den "what network folder would you like to map?" delen. Serveren/den eldre stasjonære PC'en er koblet til internet, og har alle Windows updates oppdatert. Alle de andre PC'ene i huset kommer opp, men ikke den stasjonære jeg prøver å lage server av.

 

Jeg hadde satt pris på om noen kunne hjelpe meg med dette.

Som sagt; server-PC'en har XP installert mens alle de andre har Windows 7 OS.

 

Tusen takk.

- Requi

 

Edit: Jeg endret workgroup navnet fra "MSHOME" til "WORKGROUP" på serveren som alle de andre Windows 7 PC'ene hadde på til default, men den kommer fortsatt ikke opp på den mappingen...

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hender Windows har slike problemer. Har ingen løsning, men har du vurdert Linux som alternativ?

Jeg har satt opp en gammel PC med FreeNAS. http://www.makeuseof...r-access-files/

 

Tenker du Linux på selve serveren, og fortsette med Windows 7 på PCene? Wller installerte du FreeNAS på Windows og har andre PCer med Windows? Jeg har helst lyst til å fortsette med å bruke et Windows oppsett, og vil gjerne satt opp serveren så fort som mulig. Det er så irriterende når slike veisperringer oppstår, spesielt når det blir framstilt i artikkelen som lekende lett å sette det opp.

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Ingen av de andre PCene i huset kunne pinge meg, men etter jeg gjorde stegene i toppen av denne artikkelen så er dette fikset. Takk for den, Omni.

 

Problemet er at jeg fortsatt ikke ser XP PCen (serveren) under "Network" hos noen av laptopene. Vet du/dere hvorfor, evnt. kan finne ut hvordan jeg kan få dette til å fungere?

Lenke til kommentar

Du kan prøve dette:

 

Homegroup only works with Windows 7 computers and will not talk to your XP computer.

If so, you will need to change the networking system to one that XP can use.

On your Windows 7 computer, click the Start button at the bottom left of the screen, then go to the Control Panel and choose Network and Sharing Center. Click the link under "view your active networks" (if you've set up a Homegroup,the link should say "home network").

In the next window choose "Work network" that will switch you from a homegroup to a workgroup so your two computers can talk to each other. Before you can network the computers, you must assign the same workgroup name to both of them and SHARE folders in Explorer.

 

Ellers har jeg ingen forslag, da det er for lenge siden jeg gjorde det sist. Husker dog at jeg måtte rote rundt på google en stund før jeg fant løsningen. Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...