Gå til innhold

Bunes gård - finn nye hjem eller slakt hestene


Urettferdig aa gi dem valget mellom slakt eller salg?  

8 stemmer

  1. 1. Urettferdig aa gi dem valget mellom slakt eller salg?

    • Ja
      0
    • Nei, det var en rettferdig avgjorelse
      6
    • De kunne gitt dem mer tid
      2


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2012/05/21/nyheter/innenriks/hester/dyrevelferd/21700892/

 

For de som ikke har lest om denne saken tidligere; Bunes gaard har blitt anklaget for daarlig hestehold i 8 aar. Naa har mattilsynet satt foten ned og sakt at de kan beholde 10 hester, men de resterende 7 maa vekk. De har til onsdag ettermidag til aa si ifra om de har andre hjem de 7 kan gaa til, ellers vil mattilsynet sende en dyrebil og sende dem til slakt.

 

Nei, stallene deres er ikke i god stand. De er bokstavelig talt bygd opp av plankerester, paller og annet skrap. Synts det er helt ok at mattilsynet tar grep, men aa gi dem halvannet dogn er brutalt. "Ingen" kan selge/gi bort 7 hester paa saa kort tid.

 

Personlig vet jeg om et par andre staller i samme foratning, der ingen har ropt om seg og kaldt eierne dyremishandlere. Synts synd paa familien, men skal man drive med hest maa man ha midler til det og en gaard i god stand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjah .. kan godt være enig i at det virker som litt kort varsel, men som du sier .. 8 år? Jeg har ikke satt meg vanvittig grundig inn i saken, men det kan da virkelig virke som de har fått sine advarsler og muligheter.

 

Leit ja, men greier de det ikke så må det bare være sånn. Hensynet til dyra osv.

 

Om du vet om et par andre staller i samme forfatning som på denne gården, synes jeg du skal sende en melding til Mattilsynet. Det er enkelt og greit din plikt å melde fra - vi kan ikke gå rundt og vente på at alle andre skal ordne opp ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig i at 8 år er alt for lang tid, men med tanke på at ingen av hestene lider noen nød synts jeg det blir feil å skulle tvangsslakte dem. De har nok av mat, har veterinærtilsyn og det er ingenting som feiler dem på noe vis. Problemet er at stallene ikke er tilrettelagt for 17 hester. Brannforeskriftene sier at det skal installeres et slukningsanlegg om der er mer enn 9 hester og det har ikke eierne råd eller lyst til å gjøre.

For meg blir det da feil å skulle slakte hestene, de kunne heller tvunget dem til å selge slik at de hadde 9 hester på gården.

Men som alltid er byrokratiet trangsynt og ser kun muligheten en boltpistol tilbyr. Grotesks å ville avlive friske dyr på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...