Gå til innhold

Studentboliger i Bergen


Anbefalte innlegg

Jeg ser at dere har diskutert Grønnevikshøren i denne tråden her, og vil gjerne benytte sjansen til å innhente litt informasjon og erfaringer. Jeg holder på med siste året på vgs, og kommer til å søke NHH til høsten. Jeg har sett på en rekke studentboliger og synes nettopp Grønneviksøren ser veldig bra ut. Hvordan er det med det kollektive i.f.t avstanden mellom studentboligen og NHH?

 

Jeg bor for tiden på østlandet og kommer til å gå rett fra vgs til NHH, som nevnt, og lurer også litt på hvordan mine sjanser er for å få en hybelleilighet på Grønneviksøren? Med tanke på at jeg går rett fra vgs og kommer langveisfra så skulle vel jeg stå først i køen? Det store spørsmålet er om hvordan kapasiteten er på studentboligen.. Det er antakelig rimelig fullt? Jeg har søkt via SiB allerede, selv om dette ikke vil plassere meg noe lenger frem i køen. Jeg har ikke helt fått med meg når de begynner å behandle søknadene, så derfor lurer jeg også på om noen har svaret på dette?

 

Dette ble ganske mange spørsmål, men jeg håper at noen kan hjelpe meg med å få litt bedre oversikt over situasjonen.

 

På forhånd takk!

 

Busslinje 3 går fra Haukeland (5 minutters gange fra Grønneviksøren) til Handelshøyskolen og bruker vel 25 minutter. Det er den mest praktiske reiseveien. Men jeg vil absolutt ikke anbefale å bo der. Bråkete ventilasjon er det minste problemet. Grønneviksøren er relativt langt unna NHH, ligger i et stygt område (dog rolig, som er positivt) har veldig ineffektiv plassutnyttelse på både hybelrom og kjøkken og så er det veldig upraktisk at man må gå utendørs for å komme inn og ut av kjøkkenet (spesielt når været er dårlig, som det gjerne er i Bergen) og låse dørene etter seg hver gang. Hvis du er uheldig, har du lang vei å gå for å komme til vaskerommet og inntil nylig var det ikke asfalt der en gang. Søndagsåpen bunnpris er positivt, men det er dyrt og Rema 1000 ligger på toppen av en lang bakke. Jeg har en kompis som har bodd der det siste semesteret og selv om jeg på ingen måte lever under pene forhold selv, setter jeg veldig pris på å bo på Hatleberg nå.

 

Jeg har også besøkt et vennepar som deler ei leilighet på Fantoft noen ganger. Den er av eldre standard enn rommene på Hatleberg, men de har god plass til en lav pris. Jeg vet ikke hvordan det er med enkeltrom der, men uansett har de Meny i umiddelbar nærhet og god forbindelse til sentrum med bybanen. Busslinje 83 bruker en snau halvtime til Handelshøyskolen, men det finnes muligens raskere reiseveier. Det er masse utvekslingsstudenter på Fantoft, som kan by på både positive og negative sider, så du får selv vurdere hva du synes om det. Jeg vil helt klart anbefale Fantoft foran Grønneviksøren og Hatleberg foran Fantoft.

 

Hatleberg har også negative sider, men nærhet til skolen, treningssenter, Rema 1000 og Spar, relativ lav pris og fin standard på rom og kjøkken, gjør det til et klart førstevalg for en enslig NHH-student. Hvis du trenger å sammenlikne reiseveier og -tider i Bergen, er det enkelt å bruke skyss.no.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bor selv på Grønneviksøren, og det er absolutt å anbefale. For å komme seg til Handelshøyskolen er det nok 3-bussen fra Haukeland Sør som er lettest, som herremannen over påpeker. For å komme opp dit er det bare å gå opp en litt lang bakke kalt Møllendalsbakken, eller ta 12 eller 21 bussen opp (som jeg bruker å gjøre når jeg skal ut mot Åsane med 3-ern).

 

Det han kompisen ovenfor skriver om langt å gå, stygt område, kjøkken er utenfor osv er veldig ensidig. Jeg nevner busstilgang lengre nede, området er under mye ombygging, og det er enda ikke helt ferdig på innsiden av bygget på fellesområdene. Det er alt slikt jeg regner med er ferdig til høsten, og for meg som bor her nå er det helt OK. Angående kjøkken utenfor er det noe kompisen til han over her har valgt selv. Et fåtall av boligene her er hybler, hvor en deler kjøkken med en 6-7 andre. Jeg søkte på å bo i 3-mannskollektiv (finnes også 4), og da deler dere et kjøkken og bad i en "leilighet" med 3 rom. Veldig kjekt og praktisk, og jeg stortrives med denne løsningen.

 

Fordelen med å flytte inn i Grønneviksøren kontra de mange andre tilbudene SiB har, er at alt her er nytt. Jeg har hørt mine skrekkhistorier om f.eks. Hatleberg. Jeg står og tenker på enten NHH eller NTNU neste år (angrer på valget jeg har tatt) - skal jeg begynne på NHH blir jeg boende her, det er jeg ikke i tvil om en gang.

 

Ellers for å komme seg rundt går både 21 og 12 forbi busstoppet som er omtrent 2 meter fra 54-blokken. Altså er busstoppet like utenfor døren. 12 går gjennom sentrum (Festplassen/Olav Kyrres Gate) før den forsvinner til et mystisk sted jeg ikke aner hvor er, mens buss 12 slutter ved Bussstasjonen. I motsatt retning går 12 opp til et eller annet sted ved Ulriken (tror jeg), og 21 går helt til Lagunen. Du har også en Bunnpris Gourmet (Stor bunnpris, enkelt og greit) 50 meter unna, og en Rema 1000 ved Haukeland. Alternativt finner du også mange butikker, treningssenter osv på Danmarksplass som er en 5-10 minutters gange unna, samt en Rimi + Post i Butikk 10 minutter unna (Rimi Hansaparken).

 

I tillegg til å ligge litt utenfor men samtidig sentralt, så er det flotte muligheter for å f.eks. gå turer. Du kan gå rundt store lungegårdsvann og det er ikke langt opp til Ulriken. I tillegg får du jo svært greie leiepriser, inkludert lynkjapt internett fra skolen (ligger opp mot 150 Mbps av det jeg har målt) og gratis grunnpakke fra GET (merk dog at du får NRK-lisens om du har tv).

Endret av Camorra
Lenke til kommentar

SiB prioriterer de som er førsteårsstudenter (samt de som allerede er SiB-boende og utenlandske studenter) så du stiller litt sterkere enn mange andre. Boligene på Grønneviksøren har fått kritikk for veldig støyende ventilasjon, men dette er noe jeg kun har blitt fortalt (av flere).

 

-Deluze

Det hørtes veldig rart ut, med tanke på at viftene til ventilasjon (både på rom, bad og kjøkken) befinner seg på taket til bygningen.

Lenke til kommentar

Bor selv på Grønneviksøren, og det er absolutt å anbefale. For å komme seg til Handelshøyskolen er det nok 3-bussen fra Haukeland Sør som er lettest, som herremannen over påpeker. For å komme opp dit er det bare å gå opp en litt lang bakke kalt Møllendalsbakken, eller ta 12 eller 21 bussen opp (som jeg bruker å gjøre når jeg skal ut mot Åsane med 3-ern).

 

Det han kompisen ovenfor skriver om langt å gå, stygt område, kjøkken er utenfor osv er veldig ensidig. Jeg nevner busstilgang lengre nede, området er under mye ombygging, og det er enda ikke helt ferdig på innsiden av bygget på fellesområdene. Det er alt slikt jeg regner med er ferdig til høsten, og for meg som bor her nå er det helt OK. Angående kjøkken utenfor er det noe kompisen til han over her har valgt selv. Et fåtall av boligene her er hybler, hvor en deler kjøkken med en 6-7 andre. Jeg søkte på å bo i 3-mannskollektiv (finnes også 4), og da deler dere et kjøkken og bad i en "leilighet" med 3 rom. Veldig kjekt og praktisk, og jeg stortrives med denne løsningen.

 

Fordelen med å flytte inn i Grønneviksøren kontra de mange andre tilbudene SiB har, er at alt her er nytt. Jeg har hørt mine skrekkhistorier om f.eks. Hatleberg. Jeg står og tenker på enten NHH eller NTNU neste år (angrer på valget jeg har tatt) - skal jeg begynne på NHH blir jeg boende her, det er jeg ikke i tvil om en gang.

 

Ellers for å komme seg rundt går både 21 og 12 forbi busstoppet som er omtrent 2 meter fra 54-blokken. Altså er busstoppet like utenfor døren. 12 går gjennom sentrum (Festplassen/Olav Kyrres Gate) før den forsvinner til et mystisk sted jeg ikke aner hvor er, mens buss 12 slutter ved Bussstasjonen. I motsatt retning går 12 opp til et eller annet sted ved Ulriken (tror jeg), og 21 går helt til Lagunen. Du har også en Bunnpris Gourmet (Stor bunnpris, enkelt og greit) 50 meter unna, og en Rema 1000 ved Haukeland. Alternativt finner du også mange butikker, treningssenter osv på Danmarksplass som er en 5-10 minutters gange unna, samt en Rimi + Post i Butikk 10 minutter unna (Rimi Hansaparken).

 

I tillegg til å ligge litt utenfor men samtidig sentralt, så er det flotte muligheter for å f.eks. gå turer. Du kan gå rundt store lungegårdsvann og det er ikke langt opp til Ulriken. I tillegg får du jo svært greie leiepriser, inkludert lynkjapt internett fra skolen (ligger opp mot 150 Mbps av det jeg har målt) og gratis grunnpakke fra GET (merk dog at du får NRK-lisens om du har tv).

Grønneviksøren høres veldig bra ut, og det at hele komplekset er nytt er et kjempepluss for min del. Hvor lang tid tar bussturen til NHH vanligvis? Greit å ikke måtte stå opp unødvendig tidlig for å komme seg på skolen. Hatleberg hadde jo vært kjempeenkelt m.t.p at det tar 5 min å gå til skolen, men ser ikke negativt på å bo litt unna, med bedre kontakt med sentrum.

Lenke til kommentar

Det han kompisen ovenfor skriver om langt å gå, stygt område, kjøkken er utenfor osv er veldig ensidig. Jeg nevner busstilgang lengre nede, området er under mye ombygging, og det er enda ikke helt ferdig på innsiden av bygget på fellesområdene. Det er alt slikt jeg regner med er ferdig til høsten, og for meg som bor her nå er det helt OK. Angående kjøkken utenfor er det noe kompisen til han over her har valgt selv. Et fåtall av boligene her er hybler, hvor en deler kjøkken med en 6-7 andre. Jeg søkte på å bo i 3-mannskollektiv (finnes også 4), og da deler dere et kjøkken og bad i en "leilighet" med 3 rom. Veldig kjekt og praktisk, og jeg stortrives med denne løsningen.

 

Jeg visste ikke at det er flere typer hybler. Jeg ville i hvert fall styrt unna den typen som har separat inngang til kjøkken og hybelrom. Jeg vet ikke hvilken holdning Foniis har til å dele kjøkken og bad med andre (selv hater jeg det), men som man sikkert kan lese på sib.no, deler man kjøkken med inntil 6 andre og har eget bad på Hatleberg.

 

Grønneviksøren høres veldig bra ut, og det at hele komplekset er nytt er et kjempepluss for min del. Hvor lang tid tar bussturen til NHH vanligvis? Greit å ikke måtte stå opp unødvendig tidlig for å komme seg på skolen. Hatleberg hadde jo vært kjempeenkelt m.t.p at det tar 5 min å gå til skolen, men ser ikke negativt på å bo litt unna, med bedre kontakt med sentrum.

 

Grønneviksøren ligger nærmere sentrum enn Hatleberg. Hvis du ikke vil betale nattakst på bussen, er det kortere vei å gå dit. Som nevnt, søk på skyss.no for busstider. Hvis du opplever at den er unøyaktig, skal du sikkert dra til skolen så ofte at du fort lærer hva som er best.

Lenke til kommentar

 

Jeg visste ikke at det er flere typer hybler. Jeg ville i hvert fall styrt unna den typen som har separat inngang til kjøkken og hybelrom. Jeg vet ikke hvilken holdning Foniis har til å dele kjøkken og bad med andre (selv hater jeg det), men som man sikkert kan lese på sib.no, deler man kjøkken med inntil 6 andre og har eget bad på Hatleberg.

 

 

Grønneviksøren ligger nærmere sentrum enn Hatleberg. Hvis du ikke vil betale nattakst på bussen, er det kortere vei å gå dit. Som nevnt, søk på skyss.no for busstider. Hvis du opplever at den er unøyaktig, skal du sikkert dra til skolen så ofte at du fort lærer hva som er best.

Foretrekker en hybelleilighet, som innebærer eget bad og kjøkken, av den enkle grunn at jeg ønsker å kunne ha et helt eget sted i hverdagen. Føler selv at jeg er såpass omgjengelig og sosialt frampå og oppegående at å komme i kontakt med en gruppe studiekompanjonger ikke vil bli noe som helst problem. Har også vært inne på skyss.no i perioden jeg har sett på studentboliger, og de estimerte tidene er i og for seg greie. Det usikre er uansett rushtid o.l.

 

Har du forresten et tall å komme med når det gjelder utgifter til bøker for første semester på NHH, Zarac? Er også litt smått igang med studentbudsjett, og ønsker å finne ut (sånn circa naturligvis) hvor mye jeg må/bør ha i egenkapital i tillegg til støtte fra lånekassen. Det er jo selvfølgelig lurest å ha mest mulig, men ser på det som usannsynlig å ikke sitte igjen med studielån etter fullført mastergrad.

Endret av Foniiis
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker også å være i fred. Hatleberg er et greit sted å starte for å gjøre seg kjent med skolen og byen, men nå er jeg grundig lei av å dele kjøkken med 6 andre som flytter ut og inn jevnlig. Jeg blir boende til sommeren, så drar jeg på utveksling og finner noe som passer ønskene mine bedre når jeg kommer tilbake til Bergen.

 

Så vidt jeg husker, kjøpte jeg 4 bøker for totalt 1100 kroner til BED011 og éi bok for 450 kroner til MET020, alle nye. Jeg droppet å kjøpe bøker til de andre kursene og det gikk fint. Du får utbetalt mye av studiestøtten den første måneden. Du trenger ikke å ha noe mer egenkapital for å overleve som student, men det er jo åpenbart ikke en ulempe.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker også å være i fred. Hatleberg er et greit sted å starte for å gjøre seg kjent med skolen og byen, men nå er jeg grundig lei av å dele kjøkken med 6 andre som flytter ut og inn jevnlig. Jeg blir boende til sommeren, så drar jeg på utveksling og finner noe som passer ønskene mine bedre når jeg kommer tilbake til Bergen.

 

Så vidt jeg husker, kjøpte jeg 4 bøker for totalt 1100 kroner til BED011 og éi bok for 450 kroner til MET020, alle nye. Jeg droppet å kjøpe bøker til de andre kursene og det gikk fint. Du får utbetalt mye av studiestøtten den første måneden. Du trenger ikke å ha noe mer egenkapital for å overleve som student, men det er jo åpenbart ikke en ulempe.

Du kjøpte altså kun bøker til matematikken og driftsregnskap + budsjettering? Intro til etikk og øk-ad analyse + databehandling er fag som ikke krever noe særlig lesing/litteratur?

 

Et litt off-topic spørsmål i denne sammenhengen, men stiller det uansett. Hvor mye bruker man på mat som student om man er mann og spiser normal mengde? Forstår at dette er helt individuelt, men greit men en liten pekepinn. Er forholdsvis strukturert og ser for meg at jeg ikke kommer til å sløse noe særlig, og vil forsøke så godt det lar se gjøre å planlegge handleturene.

Lenke til kommentar

Bor selv på Grønneviksøren, og det er absolutt å anbefale. For å komme seg til Handelshøyskolen er det nok 3-bussen fra Haukeland Sør som er lettest, som herremannen over påpeker. For å komme opp dit er det bare å gå opp en litt lang bakke kalt Møllendalsbakken, eller ta 12 eller 21 bussen opp (som jeg bruker å gjøre når jeg skal ut mot Åsane med 3-ern).

 

Det han kompisen ovenfor skriver om langt å gå, stygt område, kjøkken er utenfor osv er veldig ensidig. Jeg nevner busstilgang lengre nede, området er under mye ombygging, og det er enda ikke helt ferdig på innsiden av bygget på fellesområdene. Det er alt slikt jeg regner med er ferdig til høsten, og for meg som bor her nå er det helt OK. Angående kjøkken utenfor er det noe kompisen til han over her har valgt selv. Et fåtall av boligene her er hybler, hvor en deler kjøkken med en 6-7 andre. Jeg søkte på å bo i 3-mannskollektiv (finnes også 4), og da deler dere et kjøkken og bad i en "leilighet" med 3 rom. Veldig kjekt og praktisk, og jeg stortrives med denne løsningen.

 

Fordelen med å flytte inn i Grønneviksøren kontra de mange andre tilbudene SiB har, er at alt her er nytt. Jeg har hørt mine skrekkhistorier om f.eks. Hatleberg. Jeg står og tenker på enten NHH eller NTNU neste år (angrer på valget jeg har tatt) - skal jeg begynne på NHH blir jeg boende her, det er jeg ikke i tvil om en gang.

 

Ellers for å komme seg rundt går både 21 og 12 forbi busstoppet som er omtrent 2 meter fra 54-blokken. Altså er busstoppet like utenfor døren. 12 går gjennom sentrum (Festplassen/Olav Kyrres Gate) før den forsvinner til et mystisk sted jeg ikke aner hvor er, mens buss 12 slutter ved Bussstasjonen. I motsatt retning går 12 opp til et eller annet sted ved Ulriken (tror jeg), og 21 går helt til Lagunen. Du har også en Bunnpris Gourmet (Stor bunnpris, enkelt og greit) 50 meter unna, og en Rema 1000 ved Haukeland. Alternativt finner du også mange butikker, treningssenter osv på Danmarksplass som er en 5-10 minutters gange unna, samt en Rimi + Post i Butikk 10 minutter unna (Rimi Hansaparken).

 

I tillegg til å ligge litt utenfor men samtidig sentralt, så er det flotte muligheter for å f.eks. gå turer. Du kan gå rundt store lungegårdsvann og det er ikke langt opp til Ulriken. I tillegg får du jo svært greie leiepriser, inkludert lynkjapt internett fra skolen (ligger opp mot 150 Mbps av det jeg har målt) og gratis grunnpakke fra GET (merk dog at du får NRK-lisens om du har tv).

Jeg ser du nevner internettilgang. Er det sånn at det kun er kablet tilgang på rommene, mens fellesrommenw har trådløst? Eneste upraktiske med dette er når man har iphone og vil bruke en app uten å måtte forlate hybelen.

Lenke til kommentar

Grønneviksøren høres veldig bra ut, og det at hele komplekset er nytt er et kjempepluss for min del. Hvor lang tid tar bussturen til NHH vanligvis? Greit å ikke måtte stå opp unødvendig tidlig for å komme seg på skolen. Hatleberg hadde jo vært kjempeenkelt m.t.p at det tar 5 min å gå til skolen, men ser ikke negativt på å bo litt unna, med bedre kontakt med sentrum.

Du kan søke opp dette på skyss.no - enten søk fra møllendalsveien om du ikke gidder å gå opp møllendalsbakken, eller søk fra Haukeland Sykehus S om du gidder å gå opp. Bussen tar du til Handehøyskolen. Jeg vil anta en ~15 minutter. Tar ofte bussen ut til Åsane herfra, så det er bare et "anslag" da jeg aldri bruker å "sjekke klokka underveis".

 

Jeg ser du nevner internettilgang. Er det sånn at det kun er kablet tilgang på rommene, mens fellesrommenw har trådløst? Eneste upraktiske med dette er når man har iphone og vil bruke en app uten å måtte forlate hybelen.

Fellesrommene har ruter satt opp, hyblene har ikke. Det er jo VPN-tilkobling du har her, så enten kjøper du en kabel til datamaskinen og legger inn VPN der, eller så kjøper du en ruter og kobler til. Jeg har kjøpt meg en ruter hvor jeg har lagt inn VPN i ruteren, slik at alle mine enheter: Samsung Ativ Book 9, HP Elitebook, Acer Iconia W511, iPad mini, Play Station 3, TV, iPad 2 og iPhone har tråløst nett, og jeg slipper å logge på VPN hver gang jeg skal på nett. :)

Lenke til kommentar

Du kan søke opp dette på skyss.no - enten søk fra møllendalsveien om du ikke gidder å gå opp møllendalsbakken, eller søk fra Haukeland Sykehus S om du gidder å gå opp. Bussen tar du til Handehøyskolen. Jeg vil anta en ~15 minutter. Tar ofte bussen ut til Åsane herfra, så det er bare et "anslag" da jeg aldri bruker å "sjekke klokka underveis".

 

Fellesrommene har ruter satt opp, hyblene har ikke. Det er jo VPN-tilkobling du har her, så enten kjøper du en kabel til datamaskinen og legger inn VPN der, eller så kjøper du en ruter og kobler til. Jeg har kjøpt meg en ruter hvor jeg har lagt inn VPN i ruteren, slik at alle mine enheter: Samsung Ativ Book 9, HP Elitebook, Acer Iconia W511, iPad mini, Play Station 3, TV, iPad 2 og iPhone har tråløst nett, og jeg slipper å logge på VPN hver gang jeg skal på nett. :)

 

Høres greit ut. Hvor mye må man ut med for en ruter sånn ca, har ikke sjekket det ut :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

Hei! Denne tråden er jo noen år gammel, men prøver meg allikevel. Jeg er ny student i Bergen til høsten, og har fått hybel i Harald Hårfagresgate 7. Er det noen som har erfaringer herfra? Var fantastisk beliggenhet for meg som skal gå psykologi, men strøm koster 600 så aner meg at bygget er relativt gammelt. Dette gjør i og for seg ingenting men ettersom bildene kun er illustrasjonsbilder blir jeg veldig nysgjerrig ?

Lenke til kommentar

Hei! Denne tråden er jo noen år gammel, men prøver meg allikevel. Jeg er ny student i Bergen til høsten, og har fått hybel i Harald Hårfagresgate 7. Er det noen som har erfaringer herfra? Var fantastisk beliggenhet for meg som skal gå psykologi, men strøm koster 600 så aner meg at bygget er relativt gammelt. Dette gjør i og for seg ingenting men ettersom bildene kun er illustrasjonsbilder blir jeg veldig nysgjerrig ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...