Gå til innhold

[Løst] Tips for fotografering i hardt lys! (les: Kreta, Rhodos ....)


Anbefalte innlegg

Sliter med det harde lyset i sydligere strøk. Før årets tur ønsker jeg å høre om noen her har gode råd/tips/erfaringer å komme med for å få best mulig resultat når en tar bilder under sådanne lysforhold! :hmm:

 

Tar med meg både Canon 7D (m/ 17-85mm f/4-5.6 IS og 55-250mm f/4-5.6 IS i tillegg til en 50mm f/1.8) og en kompakt Panasonic LX5......... (den siste mest til bruk om kveld/tidlig natt......)...

 

(Favortitt-tidspunkt å ta bilder på er fra ca. 0500 - 0800, men det blir jo noen skudd i løpet av dagen og kvelden også)!!! :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utnytt det harde lyset for alt det er verdt?

 

Hardt lys er normalt uglesett, men har en del interessante muligheter. Bl.a. blir farger flotte. Prøv å unngå de harde skyggene, eller plasser de slik at de ikke ødelegger for mye. Ansikter i sola er derimot en uting da du får harde skygger og folk myser. De bildene kan du ta i skyggen av bambustak, parasoller osv.

edit: Pass også på å ekspoenere riktig i forhold til de hvite veggene.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Sliter med det harde lyset i sydligere strøk. Før årets tur ønsker jeg å høre om noen her har gode råd/tips/erfaringer å komme med for å få best mulig resultat når en tar bilder under sådanne lysforhold! :hmm:

 

Tar med meg både Canon 7D (m/ 17-85mm f/4-5.6 IS og 55-250mm f/4-5.6 IS i tillegg til en 50mm f/1.8) og en kompakt Panasonic LX5......... (den siste mest til bruk om kveld/tidlig natt......)...

 

(Favortitt-tidspunkt å ta bilder på er fra ca. 0500 - 0800, men det blir jo noen skudd i løpet av dagen og kvelden også)!!! :cool:

 

Må du ta bilder i sola, bruk blits for å fylle ut harde skygger.

 

Har du mulighet, finn deg skygge, både for å plassere de du skal ta bilde av og til din egen komfort...

Lenke til kommentar

Ser ut som en kombinasjon av lett undereksponering (ca -2/3 EV) og noe kraftig vibrance. Veldig Ken Rockwell :) Litt for mye i forhold til min smak, men det er meg. Jeg ville kuttet vekk skyggen i bunn, og lettet skyggene litt på siden ved hjeld av shadow justeringen.

 

Og teknisk sett, er vel blåtimen tiden etter at solen har gått ned? Dette er vel i tiden før solnedgang.

 

Men vi er kanskje litt på siden av det trådstarter hadde som utgangspunkt...eller...?

Kanskje. Men også et eksempel på at det går an å utnytte det harde lyset.

Lenke til kommentar

Før årets tur ønsker jeg å høre om noen her har gode råd/tips/erfaringer å komme med for å få best mulig resultat når en tar bilder under sådanne lysforhold!

Du har jo allerede fått mange fornuftige kommentarer. Jeg har ikke noe fasitsvar, men må jeg velge så passer jeg på at høylysene ikke brenner ut for det synes jeg er mye verre en (for) mørke skygger. Personer prøver jeg å få enten i sol eller i skygge, i hvert fall ansiktene. Ellers kan jo et polarisasjonsfiler være nyttig for å redusere reflekser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er virkelig lyset rund Middelhavet et problem?

 

Det er riktignok lenge siden jeg har vært der og før jeg begynte å skyte digitalt så min erfraing er bare med å skyte film.

Men mitt favoritt lys er på Kreta fordi lyset er veldig mykt og fint pga. den store luftfuktigheten.

 

Jeg skjøt konsekvent med Polafilter for å øke fargemetning og kontrast, men det har ikke samme effekten i et digital kamera som på film.

 

Skyt RAW, Picture Style; Neutral, Hvitbalanse; Dagslys (fra rett før soloppgang til rett etter solnedgang).

Alle disse parametrene kan jo forandres etterpå i RAW, men er et fint utgangspunkt. Undereksponer (opptil en blender) for å beskytte høylys.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Prøv å undereksponere med rundt -1EV (eller mer). Det er bedre med en tanke mer støy enn totalt utbrente høylys som kan kverke et bilde. I skarpvær vil alltid skygger og da kontrasten (og fargene), bli mer markant og mørke/svarte skyggepartier vil ikke føles unaturlige (dvs dersom man ikke er en skyggejunkie som må ha med alle detaljer der og ved peeping).

 

I klarvær og solnedganger tar jeg konsekvent i bruk AEB funksjonen og får da 3 ulike eksponeringer som enten kan brukes hver for seg eller samlet som HDR. Den største fordelen er at da kan jeg velge det undereksponerte eller normaleksponerte - ikke uvanlig i skaprvær så velger jeg det undereksponerte og justerer heller opp en tanke på lyset.

 

Jeg var en tur på Kreta for noen år siden og syntes ikke lyset var særlig mer krevende enn tilsvarende skarplys her på Jæren om vinteren så jeg tror nok du får lite problemer hvis du tar noen små valg på forhånd.

 

(angående de "blå bildene" over så er det et spørsmål om hva man foretrekker, noen liker markante farger og skygger, andre får delerium av å se skarpe farger. Selv synes jeg det er ok med farger i en del situasjoner for å markere et inntrykk. Uansett kan man justere fargene etter personlige preferanser - personlig er jeg der av en bestemt oppfatning: Juster bildene dine etter dine personlige preferanser, og ikke etter andres)

 

Tor

Lenke til kommentar

Stå opp om morgenen. Samtidig med solen.

Nå må du slutte å banne. Mannen er for farsken på ferie ;)

 

Ta soloppgangbildene på vei hjem fra nattklubben, det er tipset.

 

Hehe, men nå tar jeg aldri med stativ på nattklubb og da har jeg problem med bevegelsesuskarpheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...