Gå til innhold

Bedre skjermkort enn 8800GTX til under 1000-lappen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette kortet bedre enn 8800GTX?

http://www.finn.no/f...nnkode=34735396

Er snakk om små marginer. Rett meg hvis jeg tar feil, men er de ikke basert på samme brikke?

 

Stemmer det.

G80 (8800 GTX /Ultra) het brikken først, og var 90nm byggeprosessor.

Deretter så kom Nvidia med en krympet versjon som krevde mindre strøm blandt annet, og ble kalt G92 (8800GT), denne ble så videre brukt i deres etterkommere i 9000-serien, deriblandt 9800GTX+.

Så når 200-serien kom, så ble altså G92-kjernen fortsatt brukt i deres middelklassekort GTS250.

 

GTS 250 yter derfor tilnærmet likt 9800GTX+, som igjen i sin tid var noe rundt 25 % raskere enn 8800GTX. Så du kan nok vente en liten ytelsesboost, samt mindre kort og mindre støy pga en mindre og mer optimalisert arkitektur, selv om det i bunn og grunn er samme kjernen.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er godt mulig minnet mitt tar feil her, men ikke verdens største bom. :p

Mente å huske at 9800GTX var no ala 10 % bedre enn 8800GTX, og + versjonen var 10 % bedre igjen. Men var visst slik at 9800GTX var identisk i ytelse med 8800GTX, så der var feilen min.

 

Ikke at det nøyaktige tallet var det fundamentale i innlegget mitt. Hovedpoenget var at det var et tilsvarende kort med litt bedre ytelse, men med lavere strømforbruk og mindre støy. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Knall feedback folkens, kult at dere gidder å hjelpe!

Jeg fant et ATI 4870x2 til 750 kr på finn og slo til på det. Så på et oversiktskart på tom's hardware at det lå ganske høyt oppe. Jeg var temmelig desperat så jeg tok det på dagen. Var det et godt valg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...