Gå til innhold

50W lyspære/50W ovn, like mye varme?


mrtinnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

All strøm blir til varme.

Jeg har en kraftig datamaskin som forsker på molekyler hele døgnet når jeg ikke bruker den.

Den bruker en del strøm.

Men dette koster meg ikke noe på strømregninga, fordi den varmer opp et kaldt soverom som allerede har termostatstyrt panelovn.

 

Strømmen ender til slutt opp som varme. Samme om det er PCen eller ovnen som gjør det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

men hva med en varmepumpe som avgir mere varme en en stråleovn med like mye tilført energi?

eller en oljeovn i forhold til en panelovn eller stråleovn, vil disse også avgi like mye varme?

En varmepumpe vil være betraktelig mer effektiv enn ren elektrisk oppvarming, fordi den henter en del energi fra luften ute. Vi snakker gjerne mellom 2-5 ganger mer varme for samme mengde strøm du putter inn i forhold til andre elektriske apparater.

 

Men hvordan fungerer det når temperaturen er så lav, av typen minusgrader ute?

Det blir lettere å se for seg dette når man tenker på temperatur i Kelvin, som kanskje er den mest korrekte måten å benevne temperatur i. (i forhold til Celsius som har 0 på det punktet hvor is fryser, så definerer kelvis 0 ved det faktiske nullpunktet). Is fryser ved 273 grader kelvin, noe som er ganske så mye energi. Så når du ønsker å ha romtemperatur (295 grader kelvin), så henter den energi fra fra luften ute og setter den inn i huset ditt.

 

Et ekstremt forenklet eksempel: Om det er 273 kelvin ute, og du ønsker 295 kelvin inne, så senker den temperaturen med 22 grader ute (slik at luften ut av varmepumpa blir 251 kelvin (minus 22 grader celsius) på utsiden, og øker temperaturen med 22 grader inne)

Dette er den utekniske versjonen, og selvsagt så er det en del mer komplisert, da du må bruke strøm på å drive vifter, pumper etc. Og Jo større temperaturforskjellen er på innedelen av varmepumpa, jo mer må pumpa jobbe, ergo dårligere effektivitet. (ved -20-30 grader celsius så begynner mange pumper å slite ganske mye, og da trenger man å bruke f. eks konvensjonell energi som elektrisitet i tillegg.

 

Faktisk så er vanlig lyspærer en god varmegiver, da den har en meget høy temperatur, og stråler høy infrarød stråling, som gjør at rommet kan oppfattes som varmere. (samme måte som at i solen så vil lufttemperaturen føles mye høyere enn den gjør i skyggen)

PCer er heller ikke så gale, fordi de ofte har vifter som sirkulerer luften i rommet bedre enn konvensjonelle varmovner, noe som gjør at varmen raskere kommer frem til den som måtte sitte i rommet.

 

Så med mindre man har så god varmepumpe at man ikke bruker konvensjonell elektrisitet til oppvarming, så trenger man ikke engste seg for at man ikke skrudde av PCen eller lyset på rommet.

 

Faktisk så vil du ikke miste en eneste krone i strømutgifter, i sterk kontrast til hva mange tror.

 

Legg merke til at dette IKKE gjelder i sommermånedene der man er mer opptatt av å kjøle ned huset enn å varme det opp.

 

Selv bruker jeg KUN PCen som oppvarming i min aktuelle dele av kollektivet jeg bor i. :) Ikke er jeg redd for å ha på lys i gangen eller badet heller. Eneste som kan være greit er nattsenking, selv om det kan være noe vanskelig å få til i et kollektiv.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...