Gå til innhold

Hvordan fjerne S.M.A.R.T. Check virus?


Anbefalte innlegg

Kjære godtfolk

Må innrømme at jeg sliter litt her.

Faderen har fått et S.M.A.R.T. Check virus på laptoppen sin, den kjører Windows 7 (oppgradert fra Vista).

Viruset arter seg i at det blokkerer/endrer skrivebordet som bare blir helt svart/grått og kun har et par ikoner oppe. Så kommer det et falskt program (som heter S.M.A.R.T. Check) opp som påstår at det er masse feil på maskinen, ikke mer plass osv.

Jeg kommer ikke inn i Safe-mode, jeg gjentar; jeg kommer ikke inn i Safe-mode. Det virker også som om jeg ikke får stoppet antivirusprogrammer o.l. eller får opp Oppgavebehandlingen.

Jeg har vært inne på et par sider og sett, men de fordrer at man kommer inn i Safe-Mode, noe jeg altså ikke gjør.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan prøve for å få ryddet opp i dette? Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lastet ned Comodo Cleaning Essentials til en minnepenn og kjørte først KillSwitch for å kverke virusprosessen, og satte igang Malware scanner. Denne restartet pc'en men da kom det ikke noe skjermbilde (hørte bare oppstartslyden til Windows), så etter en stund måtte jeg bruke svenskeknappen for å i det hele tatt få skjermbilde. Dette var vel ikke helt bra

Men etter dette hang alt, kom ikke inn på minnepennen og skjermen er fremdeles som beskrevet i første post. Men det programmet "S.M.A.R.T Check" popper i alle fall ikke opp, men viruset er åpenbart der enda for skrivebordet er fremdeles fucket opp.

Problemet nå er at oppstarten er utrolig treig, pekeren står med en sånn lastesirkel over seg og jeg kommer åpenbart ikke inn på minnepennen for å få kjørt Comodo Cleaning Essentials på nytt. Men jeg må vel bare prøve utover kvelden.

Noen flere tips?

Lenke til kommentar

Hai,

 

du må brenne deg en såkalt rescue cd fra en annen clean pc. Med denne booter du den infiserte Laptopen (også mulig fra USB Stick) gjør en fullscan og fjern alle funn. Etter det rebooter du igjen i normal modus og gjør en fullscan med Malwarebytes Anti Malware og Combofix. http://www.diskusjon...howtopic=691246

 

Men først:

http://support.kaspe...uses/rescuedisk

http://www.youtube.com/watch?v=xWW4DYt-8Mo

 

eller:

http://freedrweb.com/livecd/?lng=en

Endret av TheGenius
Lenke til kommentar

Hei godtfolk

Nå er jeg skikkelig fortvilet her.

Forsøkte som sagt å kjøre Comodo Cleaning Essentials her for noen dager siden, uten hell som nevnt tidligere.

Fikk så tips om laste ned Kaspersky Rescue Disk, noe jeg gjorde 18 mai, men uten å kjøre den før i dag. Mer om det kommer etterpå.

 

Faderen ville nemlig at jeg skulle ta backup av en del viktige filer og greier, selv om han har det meste liggende på ekstern disk, så jeg brukte en Ubuntu-disk for å kopiere over til et USB-minne. Dette var ca 10 gigabyte, men tok meg altså hele 18. mai og hele 19. mai fordi det gikk mega treigt og det var flere filer som ikke ville kopieres (selv om jeg satte maskinen opp til at den skulle hoppe over de filene den ikke kunne kopiere stoppet likevel maskinen opp og kvernet et minutt eller to før den gikk videre hver gang den møtte på en ukopierbar fil). Man kan jo av og til høre harddisken, men jeg hørte flere ganger klikkelyder som jeg stusset litt på mens maskinen kopierte (nei, det var ikke ubuntu-cd'en)

 

Så, i dag (20. mai) var vi endelig klar til å kjøre Kaspersky Rescue Disk. Satte den på klokken 08.45, og det gikk fremdeles som sirup. Rundt 9 timer senere hadde den bare scannet under halvparten av filene, og det var flere filer den ikke hadde fått scannet pga lesefeil. Og, det klikket av og til litt i harddisken (noe harddisk-knattring må en jo regne med å høre, men av og til var det litt vel mye syntes jeg).

 

Men, Kaspersky Rescue Disk hadde funnet virusfilene, så jeg gledet meg til at scanningen skulle bli ferdig. Men, etter ca. 9 1/2 timer gikk jeg innpå for å se hvordan det gikk, da hadde plutselig maskinen slått seg av, og maskinen var kjempevarm. Selv om jeg har latt maskinen kjøle seg ned en stund virker det ikke som om jeg kommer skikkelig inn i Kaspersky Rescue Disk. CD'en starter opp, jeg får logget på nettverket, men selve scanne-programmet starter ikke og det virker ikke som den mountet harddisken.

 

Noen som har noen tips. Kan det være at maskinen også holder på å ryke mon tro? Er det noe som i såfall kan gå på garantien?

 

Jeg trenger uansett innspill/utspill i dette.

Endret av abrj
Lenke til kommentar

At Pcen slår seg av/er veldig varm kan være en tegn på at det er mye støv rundt luftutgangen. Rens denne med støvsuger. Viktig å la pcen stå på et godt ventilert sted og ikke i nærheten av varmekilder eller i solen.

 

Kaspersky Rescue CD tar sin tid, sånn er det bare. Du kan evtl. begrense scanomfanget (Systemfiler og temp mapper)

Lenke til kommentar

Ved nærmere ettertanke anbefaler jeg deg å bruke en av disse options:

 

1. Installere Windows på ny med Windows Cden.

http://windows.micro...stall-uninstall

2. Resette Windows tilabake på utleveringsstadiet med den såkalte Restore Option. (Sjekk om Pcen har dette installert)

 

Alle filene er jo hatt Backup nå, så da tar en clean reinstall "no time." :)

 

Å fikse alle de endringene som Malwaren har gjort vil ta mer tid/arbeid.

Endret av TheGenius
Lenke til kommentar

Jeg fikk nettopp en ubehagelig opplevelse med S.M.A.R.T Recovery selv.

 

Det startet med ca 20-30 warning popups som forklarte at det ikke gikk an å skrive til disken. Like etterpå startet altså et scanne-GUI med S.M.A.R.T Recovery som overskrift. Den fant ørten alvorlige feil med disken (sektorfeil, manglende MBR osv osv)

 

Jeg trodde i starten at dette var ekte saker siden jeg det er en jobb-pc med en del sikkerhetsprogrammer forhåndsinstallert. Det eneste som fikk meg til å reagere var at det stod "trial version" i hjørnet av programmet. Når jeg i tillegg fant ut at man måtte betale for å utbedre feilene skjønte jeg at nå var buksa mi på knærne.

 

Helt ærlig så anser jeg meg selv om en kyndig databruker, og har ikke vært utsatt for malware/virus etc på veldig mange år. Jeg tror viruset kom seg inn via noen LaTeX-programmer jeg installerte for noen timer siden. Forøvrig merkelig at Norton Endpoint Protection ikke fanget dette opp.

 

Anyways, etter et par forsøk på søk etter removal tools etc så følte jeg at denne businessen ikke var slik den var for ti år siden hvor gratis removal tools som *bare fikset problemet uten å mase* eksisterte overalt. Nå fikk jeg heller inntrykk av at mange nettsider var veldig hjelpsomme, men at man måtte betale for noe til syvende og sist.

 

Løsningen for meg ble å bruke system restore fra et lagringspunkt fra i går.

Nå er alt slik det skal være.

 

Forøvig bruker jeg windows XP.

 

Vedlagt er noen søte bilder av alt som var gale med harddisken min :)

 

post-49706-0-95284100-1337541395_thumb.jpgpost-49706-0-42026600-1337541398_thumb.jpgpost-49706-0-49986200-1337541400_thumb.jpgpost-49706-0-59591500-1337541402_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, helt enig med deg. Dette er det lureste, sikkreste og går fortest. System Restore Option setter systemet tilbake til utleveringstilstand så det er en del arbeid med å update alle programmer og installere bruksprogrammer men da funker Dataen supert igjen, påhvertfall. :dremel:

Lenke til kommentar

Ja, helt enig med deg. Dette er det lureste, sikkreste og går fortest. System Restore Option setter systemet tilbake til utleveringstilstand så det er en del arbeid med å update alle programmer og installere bruksprogrammer men da funker Dataen supert igjen, påhvertfall. :dremel:

 

Nei nei nei, ikke system restore i den forstand, men den innebyggede i Windows. Den satt PCen tilbake til i går morges.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...