Gå til innhold

Trøbbel med 7970crossfire for liten strømforsyning?


Anbefalte innlegg

Hei jeg har nylig gått til innkjøp av 2x 7970 sammen med min i7 920.

 

Tok en uninstall med atiman og reinstallerte alle driverene,

Problemet er at når jeg kjører for eksempel bf3 så ser jeg i catalyst overdrive at sekundær kortet står i idle mode,

med bare 7% bruk og 300mhz, crossfire står også som aktivert inne i ccc.

Jeg lurer derfor på om det kan være størmforsyningen som er problemet.

At kortene går inn i strømsparings modus pga for lite strøm?

 

Strømforsyningen er Corsair ax650 watt, verken cpu eller kortene er overklokket.

 

Resten av pcen:

 

977GB Western Digital WDC

Windows 7 64-bit

6,00 GB Triple-Channel DDR3 @ 534MHz (8-8-8-20)

ASUSTeK Computer INC. P6T SE (LGA1366)

 

Takker for all hjelp jeg kan få!

Endret av Conaden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

650 watt er nok litt i minste laget for 2 x 7970, hvert kort kan i teorien trekke opp til 300 watt hver (75w fra pci-e slot, 75w fra 6-pin power og 150w fra 8-pin power) men det er helst ved tung benchmarking og/eller overklokking. Under vanlig spilling trekker de nok nærmere 200w hver.

 

Hadde for lite strøm hvert problemet hadde du antakelig hatt andre symptomer (krasj, låsing, omstart). At det sekundære kortet klokker ned er helt normalt, i 7000-serien vil kort nr. 2 i CrossFireX gå fullstendig i dvale i 2D-modus for å spare strøm. Med en gang du kjører et program som bruker 3D vil kort nr. 2 aktiveres og gå som normalt. Det kan tilsynelatende virke som kort nr. 2 alltid er i dvale, men det er fordi det skjer så kjapt at selv om du switcher rett ut av en 3D-applikasjon for å sjekke status på kort nr. 2 så har det allerede rukket å klokke ned. Siden CrossFireX kun virker i fullscreen, er det best å bruke et benchmark program som for å bekrefte at kort nr. 2 yter som det skal (Furmark f.eks.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ah takk for hjelpen, får kun samme fpsen som jeg hadde med 1 kort dog når jeg kjører bf3, altså 40-70 fps på ultra. Hadde en oppstart av spillet i går da funket det, fikk rundt 130 fps. Men Pcen min henger seg opp og lyden looper, derettter må jeg dra ut pluggen på pcen å restarte den, var egentlig dette jeg tenkte på som for svak strømforsyning.

Lenke til kommentar

Du har en god PSU som leverer bortimot 100% av den oppgitte effekten på én 12V-rail, men 650W er uansett helt i grenseland i forhold til oppsettet du har. Det er ingen selvfølge at det er dette som er årsaken til problemene du har, men jeg ville nok uansett gått for en sprekere PSU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal det ikke dra baren til +20%? Eller har jeg missfårstått bruken av den?

Om du klokker disse kortene, Vil dem dra mer en 10amper fra 6 pins kontakten? Over 120w?

 

For når jeg klokket til 1100/1500 måtte volten fra 1,112 til 1,225. Det er jo mye. Lurer på om det hengte seg på grunn av for lite amp's på 6pin's kontakt. Som er 10amp på den, å 20 på 8pins

Lenke til kommentar

Installerte nå corsair ax 1200, alt funker sån i 14 minutter også fryser pcen som før og lyden hakker, må holde inne av knappen og restarte. Er det mulig dette er et temperatur problem? er det noen måte å holde orden på hva tempen er mens man spiller, også da se om pcen har krasjet på feks 80grader?

 

Takker for all hjelp, jeg SKAL ha dette beistet opp å gå xD

Lenke til kommentar

MSI afterburner kan du configurere til å vise "alt" du vil på skjermen mens du spiller. Load, temp, fps, memory/core speed osv.. Last ned den så følger du med på temp.

 

Mine to 7970 har jeg laget en egen vifte profil på, de blir rundt 70c hver med vifta på ca 45%

 

Hva slags driver er du på? Selv har jeg ikke hatt noe frys problemer med BF3, annet enn att jeg har fått BSOD to ganger, å da har jeg spilt over 250timer siden januar.. + noen timer CSS og Deus Ex.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...