Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Dette er noe som læreren vår mente vi burde tenke over hvis vi skal skrive en nyhetsartikkel

 

V - vesentlig- hendelsen bør være viktig for mange

I - Identifikasjon - leseren bør føle at det angår han eller henne

S - sensasjon - hendelsen bør skille seg ut fra det ''vanlige''

A - Aktuelt - hendelsen bør være kjent eller ikke kjent fra tidligere

K - konflikt - leseren syntes alltid det er spennende å lese om konflikter og uenighet.

 

jeg vet ikke om dette hjelper dere, men dere kan jo ivertfall se på dette :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva er grei lengde på en artikkel i norsk?
Bare skriv så langt at du føler deg ferdig. det er innholdet som teller ;)
men det er sikker noen der ute som er som meg, og da er det sånn at når jeg føler meg ferdig bør jeg skrive minst et avsnitt til. sånn er ivertfall jeg Endret av ABSteine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva slags fakta skal dere ha med imorgen, bortsett fra hva løgn og sannhet er? Dessuten står jo det i forberedelsesheftet. Men hva slags fakta skal dere ha med til sakpreget tekst? :)

 

Google Frank William Abanagle;)

 

Tenker selv å prøve å bruke ham som eksempel i sakpreget om dobbeltliv og fasader!

 

Ååååå! Herlig, har nettopp sett filmen! :D Thanks for the idea, man!

Lenke til kommentar
Hva slags fakta skal dere ha med imorgen, bortsett fra hva løgn og sannhet er? Dessuten står jo det i forberedelsesheftet. Men hva slags fakta skal dere ha med til sakpreget tekst? :)

 

Google Frank William Abanagle;)

 

Tenker selv å prøve å bruke ham som eksempel i sakpreget om dobbeltliv og fasader!

 

Ååååå! Herlig, har nettopp sett filmen! :D Thanks for the idea, man!

 

Woman;) Men you are welcome:D Har du noen ideer?

Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål. Jeg har fått tips av min lærer at jeg ikke skal skrive en ''fantacy'' fortelling til henne. Hun sier at jeg har gjort det alle gangene jeg har hatt sjangsen. Min siste sånn fortelling fikk jeg en nesten en sekser på. Men jeg lurer på om at sensoren skal reagere på samme måte som læreren min? Hun sier at HUN er ganske lei av å lese tekstene mine.

 

Jeg elsker å skrive den sjangeren og klarer det veldig bra. Men en sensor har aldri lest mine tekster. Burde jeg skrive en fortelling, eller burde jeg skrive noe annet? Jeg snakker om Skjønnliterære teksten. hadde vært fint med litt respons, takk :)!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis det er noen som trenger litt hjelp med noen forskjelige ord / dialektord eller noe sånt, så har jeg en liste jeg har redigert som jeg kommer til å bruke imorgen. :p Håper at jeg får respons! :) Jeg har hørt man får mere pluss ved å bruke avanserte ord! ;)
Tror dette blir en kjempe bra ressurs for meg på eksamen. Ettersom mange av ordene jeg sier jeg med mer trykk på, slik at jeg også i blandt skriver de på nesten samme måte som jeg sier de.

 

Vi blir anbefalt å bruke så mange av begrepene innenfor temaet som mulig. Dette viser at vi har kompetanse :wee:

Lenke til kommentar

Tviler på at sensoren kan reagere på at du skriver fantasy, så lenge du bare følger oppgaven du velger godt :)

 

Er enig! Særlig dersom vedkommende nesten har fått 6 tidligere;)

 

Nettopp :)

Ja ok :) Tusen takk for hjelpen da ;)

 

Hvis det er noen som trenger litt hjelp med noen forskjelige ord / dialektord eller noe sånt, så har jeg en liste jeg har redigert som jeg kommer til å bruke imorgen. :p Håper at jeg får respons! :) Jeg har hørt man får mere pluss ved å bruke avanserte ord! ;)
Tror dette blir en kjempe bra ressurs for meg på eksamen. Ettersom mange av ordene jeg sier jeg med mer trykk på, slik at jeg også i blandt skriver de på nesten samme måte som jeg sier de.

 

Vi blir anbefalt å bruke så mange av begrepene innenfor temaet som mulig. Dette viser at vi har kompetanse :wee:

Hva mener du ? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...