Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig fornøyd jeg, alt annet enn matte, hehe.

 

Vi har i værtfall fått beskjed om at lengden er viktig, 4 sider for en 3'er.. Og at sjangre er viktig.

 

Kan man ta med gamle tentamener på eksamen?

 

Du har lov til å ta med alt av ikke-kommuniserende midler på eksamen : ) Ta det med på en minnepenn, eller som norsklæreren min sier, en stikk ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vet noen om en kjent løgner? En historisk person, en berømt person etc.? Eller en som har fått løgnen om til noe positivt? Altså en "god" løgn, som hjalp noen personer?
Tenker du på Peer Gynt ?

 

Et dukkehjem kan også være relevant hvis man vil dra inn norsk litteratur :)

Nora har en hemmelighet (som kan sies å være en løgn), men mest av alt så har hele livet hennes vært en løgn. Kan garantere pluss i boka av sensor hvis man klarer å dra inn Ibsen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at sensoren kan reagere på at du skriver fantasy, så lenge du bare følger oppgaven du velger godt :)

 

Er enig! Særlig dersom vedkommende nesten har fått 6 tidligere;)

 

Nettopp :)

Ja ok :) Tusen takk for hjelpen da ;)

 

Hvis det er noen som trenger litt hjelp med noen forskjelige ord / dialektord eller noe sånt, så har jeg en liste jeg har redigert som jeg kommer til å bruke imorgen. :p Håper at jeg får respons! :) Jeg har hørt man får mere pluss ved å bruke avanserte ord! ;)
Tror dette blir en kjempe bra ressurs for meg på eksamen. Ettersom mange av ordene jeg sier jeg med mer trykk på, slik at jeg også i blandt skriver de på nesten samme måte som jeg sier de.

 

Vi blir anbefalt å bruke så mange av begrepene innenfor temaet som mulig. Dette viser at vi har kompetanse :wee:

Hva mener du ? :p

 

Hehe, mulig dette er et dårlig eksempel, men et begrep innenfor løgn kan være notorisk løgner. Så i stedet for å si "han løy hele tiden", kan man bruke begrepet og si "han var en notorisk løyner". Da ser sensor at du har litt mer peiling på hva du snakker om :D

Lenke til kommentar

Noen som har ideer på hva man kan få oppgaver om? Tema man kan gå inn på? Selv håper jeg på å få skrivet om konspirasjonsteorier, men jeg er usikker på om hva jeg kan trekke inn osv, tips??

 

Takk på forhånd (:

 

Prøv å finne kjente konspirasjonsteorier. Finnes for eksempel mange om 9/11. Man er jo ikke sikker på om konspirasjonsteoriene stemmer(er løgn), eller om sannheten vi kjenner er løgner.

Endret av LinuxNerd
Lenke til kommentar
Hva slags fakta skal dere ha med imorgen, bortsett fra hva løgn og sannhet er? Dessuten står jo det i forberedelsesheftet. Men hva slags fakta skal dere ha med til sakpreget tekst? :)

 

Google Frank William Abanagle;)

 

Tenker selv å prøve å bruke ham som eksempel i sakpreget om dobbeltliv og fasader!

 

Ååååå! Herlig, har nettopp sett filmen! :D Thanks for the idea, man!

 

Woman;) Men you are welcome:D Har du noen ideer?

 

Sier man og bro og sånn til alle, jeg, haha! ;) Har egentlig ingen bra ideer, men håper det kommer noen oppgaver knytta direkte til "De andres sannhet" artikkelen, syns det tema er interessant! :-)

Lenke til kommentar

Tviler på at sensoren kan reagere på at du skriver fantasy, så lenge du bare følger oppgaven du velger godt :)

 

Er enig! Særlig dersom vedkommende nesten har fått 6 tidligere;)

 

Nettopp :)

Ja ok :) Tusen takk for hjelpen da ;)

 

Hvis det er noen som trenger litt hjelp med noen forskjelige ord / dialektord eller noe sånt, så har jeg en liste jeg har redigert som jeg kommer til å bruke imorgen. :p Håper at jeg får respons! :) Jeg har hørt man får mere pluss ved å bruke avanserte ord! ;)
Tror dette blir en kjempe bra ressurs for meg på eksamen. Ettersom mange av ordene jeg sier jeg med mer trykk på, slik at jeg også i blandt skriver de på nesten samme måte som jeg sier de.

 

Vi blir anbefalt å bruke så mange av begrepene innenfor temaet som mulig. Dette viser at vi har kompetanse :wee:

Hva mener du ? :p

 

Hehe, mulig dette er et dårlig eksempel, men et begrep innenfor løgn kan være notorisk løgner. Så i stedet for å si "han løy hele tiden", kan man bruke begrepet og si "han var en notorisk løyner". Da ser sensor at du har litt mer peiling på hva du snakker om :D

Sant nokk. Bra eksempel btw! ;) Men det jeg mente med det dokumentet jeg lagde var hvis man har en del skrive feil. Pga av dialekt eller whatever. Jeg bruker å ha en del skrivefeil pga av akkurat det. (Her kommer mitt dårlige eksempel :p) Hvis jeg skriver et kåseri, og temaet var om hvordan løgn påvirker oss. Så hvis jeg da trekker temaet littegranne ut som man skal gjøre på et kåseri, og forteller at jeg sjelden lyver.

 

Så på slutten av eksamen når jeg har skrevet alt ferdig (Rundt tolv-et tiden) så kan man bruke resten av tiden å skjekke om at alle ordene er riktig, eller settningene. Så hvis jeg hadde skrevet at jeg skjelden lyver, så blir det feil.

 

Derfor lagde jeg dette dokumenten. :)

Håper dere forstår :p <3

Lenke til kommentar

Tviler på at sensoren kan reagere på at du skriver fantasy, så lenge du bare følger oppgaven du velger godt :)

 

Er enig! Særlig dersom vedkommende nesten har fått 6 tidligere;)

 

Nettopp :)

Ja ok :) Tusen takk for hjelpen da ;)

 

Hvis det er noen som trenger litt hjelp med noen forskjelige ord / dialektord eller noe sånt, så har jeg en liste jeg har redigert som jeg kommer til å bruke imorgen. :p Håper at jeg får respons! :) Jeg har hørt man får mere pluss ved å bruke avanserte ord! ;)
Tror dette blir en kjempe bra ressurs for meg på eksamen. Ettersom mange av ordene jeg sier jeg med mer trykk på, slik at jeg også i blandt skriver de på nesten samme måte som jeg sier de.

 

Vi blir anbefalt å bruke så mange av begrepene innenfor temaet som mulig. Dette viser at vi har kompetanse :wee:

Hva mener du ? :p

 

Hehe, mulig dette er et dårlig eksempel, men et begrep innenfor løgn kan være notorisk løgner. Så i stedet for å si "han løy hele tiden", kan man bruke begrepet og si "han var en notorisk løyner". Da ser sensor at du har litt mer peiling på hva du snakker om :D

Sant nokk. Bra eksempel btw! ;) Men det jeg mente med det dokumentet jeg lagde var hvis man har en del skrive feil. Pga av dialekt eller whatever. Jeg bruker å ha en del skrivefeil pga av akkurat det. (Her kommer mitt dårlige eksempel :p) Hvis jeg skriver et kåseri, og temaet var om hvordan løgn påvirker oss. Så hvis jeg da trekker temaet littegranne ut som man skal gjøre på et kåseri, og forteller at jeg sjelden lyver.

 

Så på slutten av eksamen når jeg har skrevet alt ferdig (Rundt tolv-et tiden) så kan man bruke resten av tiden å skjekke om at alle ordene er riktig, eller settningene. Så hvis jeg hadde skrevet at jeg skjelden lyver, så blir det feil.

 

Derfor lagde jeg dette dokumenten. :)

Håper dere forstår :p <3

 

Umm, skjønner fortsatt ikke :hmm:

Lenke til kommentar

Tviler på at sensoren kan reagere på at du skriver fantasy, så lenge du bare følger oppgaven du velger godt :)

 

Er enig! Særlig dersom vedkommende nesten har fått 6 tidligere;)

 

Nettopp :)

Ja ok :) Tusen takk for hjelpen da ;)

 

Hvis det er noen som trenger litt hjelp med noen forskjelige ord / dialektord eller noe sånt, så har jeg en liste jeg har redigert som jeg kommer til å bruke imorgen. :p Håper at jeg får respons! :) Jeg har hørt man får mere pluss ved å bruke avanserte ord! ;)
Tror dette blir en kjempe bra ressurs for meg på eksamen. Ettersom mange av ordene jeg sier jeg med mer trykk på, slik at jeg også i blandt skriver de på nesten samme måte som jeg sier de.

 

Vi blir anbefalt å bruke så mange av begrepene innenfor temaet som mulig. Dette viser at vi har kompetanse :wee:

Hva mener du ? :p

 

Hehe, mulig dette er et dårlig eksempel, men et begrep innenfor løgn kan være notorisk løgner. Så i stedet for å si "han løy hele tiden", kan man bruke begrepet og si "han var en notorisk løyner". Da ser sensor at du har litt mer peiling på hva du snakker om :D

Sant nokk. Bra eksempel btw! ;) Men det jeg mente med det dokumentet jeg lagde var hvis man har en del skrive feil. Pga av dialekt eller whatever. Jeg bruker å ha en del skrivefeil pga av akkurat det. (Her kommer mitt dårlige eksempel :p) Hvis jeg skriver et kåseri, og temaet var om hvordan løgn påvirker oss. Så hvis jeg da trekker temaet littegranne ut som man skal gjøre på et kåseri, og forteller at jeg sjelden lyver.

 

Så på slutten av eksamen når jeg har skrevet alt ferdig (Rundt tolv-et tiden) så kan man bruke resten av tiden å skjekke om at alle ordene er riktig, eller settningene. Så hvis jeg hadde skrevet at jeg skjelden lyver, så blir det feil.

 

Derfor lagde jeg dette dokumenten. :)

Håper dere forstår :p <3

 

Umm, skjønner fortsatt ikke :hmm:

Prøv hvertfall last ned den filen, så ser du på ordet abonnement. Så står det på siden ''ikke abbonement''.

Med andre ord. Hvis har skrevet en tekst hvor jeg skrev om at jeg har mistet mitt abbonement. Da når jeg er ''ferdig'' med teksten/eksamen i rundt tolv tiden så kan jeg skjekke gjennom teksten min og lete gjennom den feilen. Abonnement ikke abbonement. :)

Forstår du nå :p ?

Lenke til kommentar

Tror jeg kanskje skal skrive et essay i morgen, om det finnes en oppgave hvor jeg kan det. Blir første gangen jeg skriver et essay.

Noen som har noen gode tips for essay sjangeren? :)

Et brodelig råd. Ikke skriv en sjanger du er usikker på. Bommer du helt, stryker du :p True story bro :L

Se gjennom dine gammle tentamner og se hvilken av dem du fikk best karakter på. så velger du den sjangeren du klarte det best på! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som har noen gode tips for essay sjangeren? :)

 

Ha hele tiden i bakhodet at essay er en utforskende sjanger. Gjennom hele essayet leter du hele tiden etter svar, og kanskje svarene du finner leder til nye spørsmål.

 

Du kan gjerne la tankene vandre litt i essayet, så lenge du alltid kommer tilbake til den røde tråden til slutt.

 

Du kan gjerne henvende deg direkte til leseren, og ha en tydelig jeg-stemme. Hvis du har disse avstikkerne kan du f.eks. beklage til leseren, og si du lover å holde deg på riktig spor fremover.

 

Humor og ironi er lov og oppmuntret, men humoren skal være et virkemiddel for poengene du vil frem til, og ikke et mål i seg selv. Altså: Du skal bruke humoren for å få frem det du mener, ikke bare for å få leseren til å le.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg kanskje skal skrive et essay i morgen, om det finnes en oppgave hvor jeg kan det. Blir første gangen jeg skriver et essay.

Noen som har noen gode tips for essay sjangeren? :)

Et brodelig råd. Ikke skriv en sjanger du er usikker på. Bommer du helt, stryker du :p True story bro :L

Se gjennom dine gammle tentamner og se hvilken av dem du fikk best karakter på. så velger du den sjangeren du klarte det best på! :)

 

Siden jeg har en idiot av en norsklærer. Så har vi kun skrevet sakpregete tekster på nynorsk. Hvor jeg får 4-ere fordi jeg er for dårlig i nynorsk, så vet ikke om artiklene jeg har skrevet er bra nok…

Endret av LinuxNerd
Lenke til kommentar
hva er grei lengde på en artikkel i norsk?
Bare skriv så langt at du føler deg ferdig. det er innholdet som teller ;)
men det er sikker noen der ute som er som meg, og da er det sånn at når jeg føler meg ferdig bør jeg skrive minst et avsnitt til. sånn er ivertfall jeg

da skriver du ett avsnitt til. Husk og kutte bort all unødvendig text å spare på gull kornene. + Sørg for at det ikke blir noen missforståelser når sensor leser texten. Texten skal Komunisere med leseren ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...