Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror dere at å skrive om bloggfasader kan være aktuelt? Hvordan mange bloggere lyger både med teskt og bilder - b.l.a. redigering av bilder, for å fremstå som perfekte når de egentlig ikke er det?

 

Og kan bilderetusjering i media generelt være et tema?

Endret av annaaaa
Lenke til kommentar

Har dere noen tips å komme med om hva som kunne vært underpunkter i en artikkel om løgn og sannhet? Føler selv at det er mye lettere med løgn, enn sannhet.

 

Hvorfor vi velger å lyge?

- lettest, rykter, skryting, ensomhet, for å ikke såre, for å fremstå bedre, det betyr ikke noe, det er sett på som greit, for å få fordeler, for å ungå straff og konsekvenser osv..

 

Er det alltid rett å si sannheten? Er det greit å lyge når det ikke skader noen? Er det greit å lyge i noen spesiele situasjoner?

 

F.eks. når det gjelder å fortelle noen at de skal dø snart?

- Det snakket vi om i klassen

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis det er noen som trenger litt hjelp med noen forskjelige ord / dialektord eller noe sånt, så har jeg en liste jeg har redigert som jeg kommer til å bruke imorgen. :p Håper at jeg får respons! :)

 

Jeg har hørt man får mere pluss ved å bruke avanserte ord! ;)

Tror dette blir en kjempe bra ressurs for meg på eksamen. Ettersom mange av ordene jeg sier jeg med mer trykk på, slik at jeg også i blandt skriver de på nesten samme måte som jeg sier de.

Lenke til kommentar

Har dere noen tips å komme med om hva som kunne vært underpunkter i en artikkel om løgn og sannhet? Føler selv at det er mye lettere med løgn, enn sannhet.

 

Hvorfor vi velger å lyge?

- lettest, rykter, skryting, ensomhet, for å ikke såre, for å fremstå bedre, det betyr ikke noe, det er sett på som greit, for å få fordeler, for å ungå straff og konsekvenser osv..

 

Er det alltid rett å si sannheten? Er det greit å lyge når det ikke skader noen? Er det greit å lyge i noen spesiele situasjoner?

 

F.eks. når det gjelder å fortelle noen at de skal dø snart?

- Det snakket vi om i klassen

 

Takk skal du ha! Kom veldig til nytte :-)

 

Om flere har tips til underpunkter vil jeg gjerne høre!

Lenke til kommentar

Har dere noen tips å komme med om hva som kunne vært underpunkter i en artikkel om løgn og sannhet? Føler selv at det er mye lettere med løgn, enn sannhet.

 

Hvorfor vi velger å lyge?

- lettest, rykter, skryting, ensomhet, for å ikke såre, for å fremstå bedre, det betyr ikke noe, det er sett på som greit, for å få fordeler, for å ungå straff og konsekvenser osv..

 

Er det alltid rett å si sannheten? Er det greit å lyge når det ikke skader noen? Er det greit å lyge i noen spesiele situasjoner?

 

F.eks. når det gjelder å fortelle noen at de skal dø snart?

- Det snakket vi om i klassen

 

Takk skal du ha! Kom veldig til nytte :-)

 

Om flere har tips til underpunkter vil jeg gjerne høre!

Husk på en ting, BRA innledning! Du må fange leseren så mye som mulig. Du burde kanskje hente noe stoff om akkurat det med løgn (eller sannhet). Skriv litt om hva løgn er og hvordan det kan påvirke folk, det kan fange leseren, og du får en possitiv sensor

Lenke til kommentar

Hvis det er noen som trenger litt hjelp med noen forskjelige ord / dialektord eller noe sånt, så har jeg en liste jeg har redigert som jeg kommer til å bruke imorgen. :p Håper at jeg får respons! :)

 

Jeg har hørt man får mere pluss ved å bruke avanserte ord! ;)

 

Bra at noen tar seg tid til å gjøre sånn som du har gjort her :) Jeg kommer også til å ha denne med meg på eksamensdagene! : ) Tusen takk

Lenke til kommentar

i hvilke sjangere bruker vi innledning??? :)

 

Man bruker vel stort sett en form for innledning i alle sjangere?

Man kan selvfølgelig ha en innledning i de fleste type sjangre, men det brukes egentlig mest i artikkel. Det er ikke et krav på alle sjangre å ha en innledning, men det er det på en artikkel :)

Lenke til kommentar

i hvilke sjangere bruker vi innledning??? :)

 

Man bruker vel stort sett en form for innledning i alle sjangere?

 

En innledning bør finne sted i alle sjangere. Mest synlig er den kanskje i en artikkel, men også i fortellinger eller historier har man normalt en innledning som forteller noe om handling, sted, personer, beskrivelser eller gir annen informasjon om hovedpersonene eller miljøet

Lenke til kommentar

Debattartikkel: blir det rett oppbygging slik?

 

- overskrift - fakta + fange interesse

- innledning - si noe om det som skal komme? En problemstilling?

- hoveddel - fakta, argumenter for og mot, underbygge argumentene

- avsluttning - konkludere, oppsumere, svare på problemstillingen

 

Skal debattartikkelen være objektiv eller kan/skal jeg si min mening? Skal argumentene for stå først også alle argumentene mot?

Endret av annaaaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Debattartikkel: blir det rett oppbygging slik?

 

- overskrift - fakta + fange interesse

- innledning - si noe om det som skal komme? En problemstilling?

- hoveddel - fakta, argumenter for og mot, underbygge argumentene

- avsluttning - konkludere, oppsumere, svare på problemstillingen

 

Skal debattartikkelen være objektiv eller kan/skal jeg si min mening?

Skal argumentene for stå først også alle argumentene mot?

 

Hvorvidt du skal være objektiv eller subjektiv avhenger litt av hvordan oppgaveteksten er formulert. Normalt skal du være objektiv, men med subjektive argumenter. Altså et objektiv lag over teksten, men at din egen mening gjenspeiles i argumentene og konklusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...