Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i NORSK - 10. klasse 2012


Anbefalte innlegg

Selv bruker jeg en bok som heter "Nynorsk på 123" Veldig enkel å forstå, og er veldig lett å bruke. Den er laget av Are Kalvø tror jeg. Den hjalp meg med å få 5+ på tentamen :D kommer med veldig enkle og greie tips om hvordan man skal gjenomføre eksamen for å få toppkarakter :) Anbefales! (kanskje litt i seneste laget)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg valgte å skrive oppgave 3 i dag, den falt meg best i smak. Begynte på 9ende side, og skrev rundt 2300 ord. Er fornøyd, men er redd jeg gjentok meg.. Jeg fant også en teknisk feil, at jeg hadde et avsnitt der det ikke skulle være. Skader det karakteren?

 

9 sider? er ikke der aaaalt for langt? :huh:

 

Nei, det håper jeg da virkelig ikke. I følge læreren vår så må vi være over det for å få toppkarakter, men jeg vet jo at det ikke er sant. Men jeg hadde så mye å skrive at det bare ble så langt.

 

Var 8 sider med tekst, men ble 9 med kilder.. Er det for langt?

 

Hvis innholdet er bra gjennom hele teksten, så gjør det vel ikke noe om det er så langt :-)

Dere vet vel at antall sider ikke har noe å si? både en som skriver 9 sider og en som skriver 2 sider har fått 6er i min klasse, det er innholdet som teller! hvis man skriver 9 meningsløse sider, er det jo mye bedre med 2 sider med godt innhold! selv skrev jeg 2 1/2 sider og føler at jeg fikk med viktig innhold!

 

Som nevnt utallige ganger på denne diskusjonen. Sidetallet har ikke noe å si ( så lenge du skriver over 1 bare) Men innholdet må være godt. Læreren vår liker bedre kort tekster. Men så lenge du ikke skriver langdrygt eller kjedelig skal det ikke ha noe å si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finst det nokon her på dette forumet som har nokre tankar kring kva oppgåva i morgon kan bli? Nokre forslag? Og ein ting til, kva kan eg forbereda meg med i aften? Ville likt eit svar. På førehand, takk!

 

Jeg personlig trenger bare å skjerpe nynorsken, les litt nynorske stiler og lignende.

Men ser ut som du har det som morsmål, så vet ikke hva du burde :p

Eg har nynorsk som hovudmål, ja. Så eg skal skriva bokmål i morgon. Men problemet er ikkje bokmålspråket, men heller det å komme på tekstar å skriva om... ONCE A GOONER, ALWAYS A GOONER!!!! :D Endret av andersmatre
Lenke til kommentar

Jeg så noen lagre nettsider som PDF tidligere. Hvordan gjør jeg dette? Er ikke så datakyndig (a)

 

Jeg hadde med meg nettsider som pdf idag, men fikk ikke brukt de siden læreren min tok minnepenna mi. Jeg har MacBook pro og bruker et program som heter WebSnapper. Veldig enkelt og greit.

 

Aha, takk! Har iMac hjemme selv, så da får jeg prøve det programmet jeg også :) Minnepenn var fullstendig lovlig på min skole, jeg sa til og med ifra før jeg startet, slik at jeg ikke skulle få en overraskelse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg en bok som heter "Nynorsk på 123" Veldig enkel å forstå, og er veldig lett å bruke. Den er laget av Are Kalvø tror jeg. Den hjalp meg med å få 5+ på tentamen :D kommer med veldig enkle og greie tips om hvordan man skal gjenomføre eksamen for å få toppkarakter :) Anbefales! (kanskje litt i seneste laget)

 

Bra tips! :thumbup: Men kom litt sent ja, har ikke noe mulighet til å få lånt den nå.

Vet du om noe lignende på nett?

Lenke til kommentar

Skrev oppgave 5, men føler jeg bommet litt.... Det sto reflekter rundt hvorfor noen mennesker har behhov for å lage en livsløgn. Skrev om hvorfor og når men det ble ikke for og mot. Skulle jeg hatt det? :hmm: Hva gjorde dere andre som skrev oppgave 5?

 

Hovedpoenget er jo hvorfor vi har behov for å ha livsløgner;) Selv skrev jeg litt om det er rett eller galt på slutten da! Men husk at det er ikke det oppgaven spør etter:)

 

Skrev og om det på slutten! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finst det nokon her på dette forumet som har nokre tankar kring kva oppgåva i morgon kan bli? Nokre forslag? Og ein ting til, kva kan eg forbereda meg med i aften? Ville likt eit svar. På førehand, takk!

 

Jeg personlig trenger bare å skjerpe nynorsken, les litt nynorske stiler og lignende.

Men ser ut som du har det som morsmål, så vet ikke hva du burde :p

Eg har nynorsk som hovudmål, ja. Så eg skal skriva bokmål i morgon. Men problemet er ikkje bokmålspråket, men heller det å komme på tekstar å skriva om... ONCE A GOONER, ALWAYS A GOONER!!!! :D

 

Åja :p

Synes det er litt vansklig nå, men så fort jeg for oppgaven kommer ideene ;)

( Godt og se andre Arsenal fans her :D )

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg en bok som heter "Nynorsk på 123" Veldig enkel å forstå, og er veldig lett å bruke. Den er laget av Are Kalvø tror jeg. Den hjalp meg med å få 5+ på tentamen :D kommer med veldig enkle og greie tips om hvordan man skal gjenomføre eksamen for å få toppkarakter :) Anbefales! (kanskje litt i seneste laget)

 

Bra tips! :thumbup: Men kom litt sent ja, har ikke noe mulighet til å få lånt den nå.

Vet du om noe lignende på nett?

 

Vet desverre ikke om noe :(

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg en bok som heter "Nynorsk på 123" Veldig enkel å forstå, og er veldig lett å bruke. Den er laget av Are Kalvø tror jeg. Den hjalp meg med å få 5+ på tentamen :D kommer med veldig enkle og greie tips om hvordan man skal gjenomføre eksamen for å få toppkarakter :) Anbefales! (kanskje litt i seneste laget)

 

Bra tips! :thumbup: Men kom litt sent ja, har ikke noe mulighet til å få lånt den nå.

Vet du om noe lignende på nett?

 

Vet desverre ikke om noe :(

 

Okeei..

Da får jeg lete litt selv :)

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg en bok som heter "Nynorsk på 123" Veldig enkel å forstå, og er veldig lett å bruke. Den er laget av Are Kalvø tror jeg. Den hjalp meg med å få 5+ på tentamen :D kommer med veldig enkle og greie tips om hvordan man skal gjenomføre eksamen for å få toppkarakter :) Anbefales! (kanskje litt i seneste laget)

 

Bra tips! :thumbup: Men kom litt sent ja, har ikke noe mulighet til å få lånt den nå.

Vet du om noe lignende på nett?

 

http://www.nynorskse...123nynorsk.html

 

tegneserie for å lære nynorsk, mye fornuftig og enkel å forstå

Endret av annaaaa
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg en bok som heter "Nynorsk på 123" Veldig enkel å forstå, og er veldig lett å bruke. Den er laget av Are Kalvø tror jeg. Den hjalp meg med å få 5+ på tentamen :D kommer med veldig enkle og greie tips om hvordan man skal gjenomføre eksamen for å få toppkarakter :) Anbefales! (kanskje litt i seneste laget)

 

Bra tips! :thumbup: Men kom litt sent ja, har ikke noe mulighet til å få lånt den nå.

Vet du om noe lignende på nett?

 

http://www.nynorskse...123nynorsk.html

 

tegneserie for å lære nynorsk

 

Hehe :)

Takk, skal du ha!

Lenke til kommentar

Halvveis ferdig med eksamen! Tok oppgave 1, og skrev masse rart om løgner, korrupsjon, konspirasjonsteorier osv. Skrev 6 sider (med kilder) og satt til 13:55! :thumbup:

Glemte å ta med et dukkehjem som eksempel ( :wallbash: ),

men satser på en grei sensor! :grin:

 

Var de viktig og få pressa Et dukkhjem inn i der?

Handla ikke den om medias makt?

Valgte selv oppgave 1 og skrev om Reklamer, Retusjering og konspirasjonsteorier.

Nevnte ikkeno om et dukkehjem...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Halvveis ferdig med eksamen! Tok oppgave 1, og skrev masse rart om løgner, korrupsjon, konspirasjonsteorier osv. Skrev 6 sider (med kilder) og satt til 13:55! :thumbup:

Glemte å ta med et dukkehjem som eksempel ( :wallbash: ),

men satser på en grei sensor! :grin:

 

Var de viktig og få pressa Et dukkhjem inn i der?

Handla ikke den om medias makt?

Valgte selv oppgave 1 og skrev om Reklamer, Retusjering og konspirasjonsteorier.

Nevnte ikkeno om et dukkehjem...

 

Det var jo ikke en del av oppgaven, men jeg har hørt masse om at det var lurt å ta med ting fra pensum, slik at sensor skjønner at du har fulgt med i timen... :wee:

Håper at det ikke var så viktig likevel! :p

Lenke til kommentar

Halvveis ferdig med eksamen! Tok oppgave 1, og skrev masse rart om løgner, korrupsjon, konspirasjonsteorier osv. Skrev 6 sider (med kilder) og satt til 13:55! :thumbup:

Glemte å ta med et dukkehjem som eksempel ( :wallbash: ),

men satser på en grei sensor! :grin:

 

Var de viktig og få pressa Et dukkhjem inn i der?

Handla ikke den om medias makt?

Valgte selv oppgave 1 og skrev om Reklamer, Retusjering og konspirasjonsteorier.

Nevnte ikkeno om et dukkehjem...

 

Det var jo ikke en del av oppgaven, men jeg har hørt masse om at det var lurt å ta med ting fra pensum, slik at sensor skjønner at du har fulgt med i timen... :wee:

Håper at det ikke var så viktig likevel! :p

 

Jeg brukte et dukkehjem i oppgave 5, men det passet liksom med livsløgn:) Kunne du forklart hvordan du ville flettet inn et dukkehjem i oppgave 1?

Lenke til kommentar

Halvveis ferdig med eksamen! Tok oppgave 1, og skrev masse rart om løgner, korrupsjon, konspirasjonsteorier osv. Skrev 6 sider (med kilder) og satt til 13:55! :thumbup:

Glemte å ta med et dukkehjem som eksempel ( :wallbash: ),

men satser på en grei sensor! :grin:

 

Var de viktig og få pressa Et dukkhjem inn i der?

Handla ikke den om medias makt?

Valgte selv oppgave 1 og skrev om Reklamer, Retusjering og konspirasjonsteorier.

Nevnte ikkeno om et dukkehjem...

 

Det var jo ikke en del av oppgaven, men jeg har hørt masse om at det var lurt å ta med ting fra pensum, slik at sensor skjønner at du har fulgt med i timen... :wee:

Håper at det ikke var så viktig likevel! :p

 

Åja...Har ikke hørt noe om det vi :p

Leste jo hele dukkehjemmet men, jajaja :p

Satser på at ikke var såååå viktig :!:

Lenke til kommentar

Nokon som valgte oppgåve 3? Eg valgte den og skreiv leserinnlegg på 900 ord

 

Valgte den jeg og. Leserinnlegg på 837 ord tror jeg. Håper på 5, men får nok 4... håper sensor likte resonnementene mine da .)

Eg var/ er redd for at der er ALT for langt, men sidan det er ein eksamen, så bør det jo være på fleire sider for at du skal få fram meininga di? Håper ikkje me styrker ellerfår karakteren 2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...