Gå til innhold

Ta ut data fra harddisk i "device manager"


Anbefalte innlegg

Hadde en ødelagt tv-opptaker som jeg tok ut harddisken av. Jeg koblet den til pc'en og fant den i "device manager", men ikke "min datamaskin". Leste litt rundt at jeg måtte formatere harddisker for å gjøre dem synlige, men er det noen annen måte å gjenopprette viktig informasjon? Harddisken er en 160gb WD, så den bryr jeg meg ikke så mye om, men infoen hadde jeg satt pris på å fått ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du kan gjøre spørs litt hvordan feilmelding som kommer opp i diskbehandling. Om du er veldig heldig så ser du partisjonen og filsystemet, men at den bare ikke har fått tildelt stasjonsbokstav automatisk. Jeg har opplevd det et par ganger, og da tildeler du en bokstav så kommer den opp i min datamaskin på vanlig måte.

 

Alternativt kan du bruke en programvare som scanner hele disken og finner alt som ligger der. I denne fremgangsmåten trenger du ikke formatere disken da programvaren uansett "bygger opp" disken fra bunnen av. Det aller viktigste er at du ikke skriver noe til disken, for da står du i fare for å overskrive den data du vil ta ut. Kopier savnet data over på en annen harddisk.

 

Jeg har gode erfaringer med programmet "getdataback" fra runtime.org. Jeg tror du får scanne gratis, men om du skal hente ut noe har du behov for en lisens. Om du søker litt på forumet her finner du mange gratis alternativer som blir anbefalt, men de har jeg ingen erfaring med selv.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Hva du kan gjøre spørs litt hvordan feilmelding som kommer opp i diskbehandling. Om du er veldig heldig så ser du partisjonen og filsystemet, men at den bare ikke har fått tildelt stasjonsbokstav automatisk. Jeg har opplevd det et par ganger, og da tildeler du en bokstav så kommer den opp i min datamaskin på vanlig måte.

 

Alternativt kan du bruke en programvare som scanner hele disken og finner alt som ligger der. I denne fremgangsmåten trenger du ikke formatere disken da programvaren uansett "bygger opp" disken fra bunnen av. Det aller viktigste er at du ikke skriver noe til disken, for da står du i fare for å overskrive den data du vil ta ut. Kopier savnet data over på en annen harddisk.

 

Jeg har gode erfaringer med programmet "getdataback" fra runtime.org. Jeg tror du får scanne gratis, men om du skal hente ut noe har du behov for en lisens. Om du søker litt på forumet her finner du mange gratis alternativer som blir anbefalt, men de har jeg ingen erfaring med selv.

 

Det er nok ikke så lett.

 

De bruker nok ett filsystem som windows ikke klarer å lese. Det er nok ikke umulig og få ut data av den men det er nok lettere og skaffe det på nytt

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig fra en AltiBoks eller lignende opptaker, disse bruker ikke noe standard format, og er låst på denne måten av DRM årsaker.

Eneste måten å hente ut slikt innhold på er å spille det tilbake via opptakeren og ta det opp på noe som er mer vennlig formatmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...