Gå til innhold

Gtx 670, 680 eller 7970?


Anbefalte innlegg

Objektiv anmeldelse på luftkjøling: http://www.overclockersclub.com/reviews/nvidia_gtx670/4.htm

7970 vil klokkes enda litt lenger på vann.

 

Jeg har alltid vært opptatt av pris/ytelse, det er en av de mest nyttige måtene å vurdere et skjermkort på.

 

Selvfølgelig er ikke klokkefrekvens alt her i verden, de fleste har kommet frem til at 7970 yter noe mer per MHz enn GTX 680 (når turbo er med i vurderingen), men det betyr selvfølgelig ikke at klokkefrekvenser er alt her i verden.

 

På standardkjøling er det ingen tvil om at 670 er en bedre pakke enn 7970: lavere temperaturer, lignende overklokking, og kompetetiv/bedre ytelse. Spørsmålet er om vannkjøling (som 7970 får store fordeler av: høyere klokking på samme spenning, høyere spenningstoleranse, støy er ute av sammenligningen) vil tippe skalaen i 7970s favør. Jeg tror 7970 vil være bedre på vannkjøling enn 670, spenningsjustering og overklokking er det største argumentet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer Symmetrical, du klarte å særplukke ut de spillene der Nvidia typisk har en stor ledelse: Skyrim (men Skyrim kjører jo bra på alt) og BF3 (som er den store salgsgrunnen for 670 og 680).

http://hardocp.com/article/2012/04/04/nvidia_kepler_geforce_gtx_680_overclocking_review/5

Arkham City er også et spill der Nvidia gjør det en god del bedre enn AMD vanligvis, men Deus Ex: Human Revolution er et AMD-spill som også reflekteres i resultatene der 7970 troner et godt hakk over 680.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer Symmetrical, du klarte å særplukke ut de spillene der Nvidia typisk har en stor ledelse: Skyrim (men Skyrim kjører jo bra på alt) og BF3 (som er den store salgsgrunnen for 670 og 680).

http://hardocp.com/a...ocking_review/5

Arkham City er også et spill der Nvidia gjør det en god del bedre enn AMD vanligvis, men Deus Ex: Human Revolution er et AMD-spill som også reflekteres i resultatene der 7970 troner et godt hakk over 680.

 

Gratulerer arni90 du forsøker å rettferdiggjøre kjøpet ditt av HD 7970 til tross for at alle anmeldelser på nettet motsier din påstand. Det de bildene ovenfor viser er nemlig det faktum at klokkefrekvens ikke er alt som da understreker min hovedpåstand - Refutatio. :cool:

Endret av Symmetrical
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer Symmetrical, du klarte å særplukke ut de spillene der Nvidia typisk har en stor ledelse: Skyrim (men Skyrim kjører jo bra på alt) og BF3 (som er den store salgsgrunnen for 670 og 680).

http://hardocp.com/a...ocking_review/5

Arkham City er også et spill der Nvidia gjør det en god del bedre enn AMD vanligvis, men Deus Ex: Human Revolution er et AMD-spill som også reflekteres i resultatene der 7970 troner et godt hakk over 680.

 

Gratulerer arni90 du forsøker å rettferdiggjøre kjøpet ditt av HD 7970 til tross for at alle anmeldelser på nettet motsier din påstand. Det de bildene ovenfor viser er nemlig det faktum at klokkefrekvens ikke er alt som da understreker min hovedpåstand - Refutatio. :cool:

 

Forklar meg, han kjøpte 7970 fordi han overklokker. Jeg ser ikke noe feil med det kjøpet? Har selv 680 i SLi, men ville heller hatt 7970 i Crossfire.

Lenke til kommentar

Rettferdiggjøre mitt kjøp? Det er du som særplukker tester, ikke jeg.

 

Det er ingen anmeldelser på nettet som tar for seg 670 vs 7970 på vannkjøling, så med mindre vi er uenige i min påstand om at 7970 kan være bedre enn 670 med vannkjøling grunnet spenningsregulering og ingen støy/varme-problemer tror jeg du tar feil.

 

Klokkefrekvens er ikke alt, men et 7970 vil la seg overklokke flere MHz og flere prosent. Skaleringen per MHz med et 7970 er også nesten lineær, jeg har ikke hørt om noe lignende med 670 eller 680.

 

Igjen, jeg prøver ikke å påstå at 7970 er bedre enn 670 ut av eska, eller at du ikke får lignende resultater når begge er overklokket på luft, jeg prøver å si at 7970 strekker seg lenger med bedre kjøling fordi man kan øke spenningen mer med vannkjøling.

 

EDIT:

Hvis du er så nysgjerrig på hvorfor jeg kjøpte 7970 framfor 680 er det flere grunner:

  • Jeg kjøpte kortet 9. januar, det var kongen på haugen da.
  • Det var vært det første kortet i toppsegmentet på flere år fra både AMD og Nvidia som har latt seg overklokke så voldsomt.
  • Jeg var lei av Microstutter.
  • Jeg har hatt for mange problemer med Nvidias drivere (over en helg med spilling måtte jeg installere tre forskjellige drivere for å få grei ytelse i spillene vi spilte.)

Endret av arni90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rettferdiggjøre mitt kjøp? Det er du som særplukker tester, ikke jeg.

 

Det er ingen anmeldelser på nettet som tar for seg 670 vs 7970 på vannkjøling, så med mindre vi er uenige i min påstand om at 7970 kan være bedre enn 670 med vannkjøling grunnet spenningsregulering og ingen støy/varme-problemer tror jeg du tar feil.

 

Klokkefrekvens er ikke alt, men et 7970 vil la seg overklokke flere MHz og flere prosent. Skaleringen per MHz med et 7970 er også nesten lineær, jeg har ikke hørt om noe lignende med 670 eller 680.

 

Igjen, jeg prøver ikke å påstå at 7970 er bedre enn 670 ut av eska, eller at du ikke får lignende resultater når begge er overklokket på luft, jeg prøver å si at 7970 strekker seg lenger med bedre kjøling fordi man kan øke spenningen mer med vannkjøling.

 

Poenget er hovedsakelig det faktum at GTX 680 er bedre enn HD 7970 dersom du overklokker begge skjermkortene så langt som mulig. Ja, du kan nå høyere og finere frekvenser med HD 7970 men det har ikke så mye å si da GTX 680 fortsatt kommer til å være litt raskere.

 

Det at du kan overklokke og øke ytelsen med 30-40% hjelper fint lite da GTX 680 allerede er cirka 10% raskere enn HD 7970 hvorav GTX 680 burde enkelt klare å øke ytelsen med 30%+ når den er vannkjølt. Dette resulterer i at en GTX 680 ender med å fortsatt være raskere.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Rettferdiggjøre mitt kjøp? Det er du som særplukker tester, ikke jeg.

 

Det er ingen anmeldelser på nettet som tar for seg 670 vs 7970 på vannkjøling, så med mindre vi er uenige i min påstand om at 7970 kan være bedre enn 670 med vannkjøling grunnet spenningsregulering og ingen støy/varme-problemer tror jeg du tar feil.

 

Klokkefrekvens er ikke alt, men et 7970 vil la seg overklokke flere MHz og flere prosent. Skaleringen per MHz med et 7970 er også nesten lineær, jeg har ikke hørt om noe lignende med 670 eller 680.

 

Igjen, jeg prøver ikke å påstå at 7970 er bedre enn 670 ut av eska, eller at du ikke får lignende resultater når begge er overklokket på luft, jeg prøver å si at 7970 strekker seg lenger med bedre kjøling fordi man kan øke spenningen mer med vannkjøling.

 

Poenget er hovedsakelig det faktum at GTX 680 er bedre enn HD 7970 dersom du overklokker begge skjermkortene så langt som mulig. Ja, du kan nå høyere og finere frekvenser med HD 7970 men det har ikke så mye å si da GTX 680 fortsatt kommer til å være litt raskere.

 

Det at du kan overklokke og øke ytelsen med 30-40% hjelper fint lite da GTX 680 allerede er cirka 10% raskere enn HD 7970 hvorav GTX 680 burde enkelt klare å øke ytelsen med 30%+ når den er vannkjølt. Dette resulterer i at en GTX 680 ender med å fortsatt være raskere.

 

Tredje gang du overser du hva jeg sier:

Igjen, jeg prøver ikke å påstå at 7970 er bedre enn 670 ut av eska, eller at du ikke får lignende resultater når begge er overklokket på luft, jeg prøver å si at 7970 strekker seg lenger med bedre kjøling fordi man kan øke spenningen mer med vannkjøling.

 

For å låse opp spenningen på et 680 må du voltmodde kortet, det er det ikke så mange som er villige til å gjøre.

 

Ironisk at det er du som poster bilder av facepalm.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Stikkord; overklokking.

 

Stikkord: Klokkefrekvens er ikke alt.

 

For å låse opp spenningen på et 680 må du voltmodde kortet, det er det ikke så mange som er villige til å gjøre.

Ironisk at det er du som poster bilder av facepalm.

 

Det er allerede Custom versjoner av GTX 680 med både manuelle og høyere spenningsfunksjoner. Holder du deg ikke oppdatert?

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Det er vel ganske klart at ytelsen på AMD7970 og GTX670/680 er temmelig lik.

I noen spill et par FPS til nvidia, i andre spill et par til AMD.

Det er stortsett snakk om max 5-10% ytelsesforskjell og jeg vil tro de aller fleste ikke klarer å skille mellom de ulike kortene i en blindtest.

 

Untakene er for eksempel DEus EX og BF3, og om du spiller DX:HR masse er AMD et hakk bedre og BF3 NVidia noe bedre.

 

Jeg ville heller sett på pris og hvilket merke du har de beste erfaringene med.

 

Å se på benchmarks der det ene spillet har 130 og andre 140 FPS er forsåvidt irrelevant, og man vet lite om hvordan neste generasjon av spill vil fungere på kortene.

Med din skjerm oppløsning vil det forsåvidt i dag være irrelevant hvilket kort du velger da alle spill vil klare 60 FPS (din max v-sync hastighet) men alle kortene.

 

Det også vedt å merke seg at AMD har vært lengre på markedet med 7xxx enn Nvidia med 6xx.

Fordelen med det er at AMDs drivere nok er mer modne, ulempen kan være at Nvidia kan levere noen drivere on et par uker med bedre performance for 6xx.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Stikkord: Klokkefrekvens er ikke alt.".

 

Nei, er det noen som har sagt at det ikke er det?

 

Å plis, slutt med denne manga greia. Det er så sinnsykt lame.

 

HD 7970 kan nå veldig høyre klokkefrekvenser men en GTX 680 som også er hardklokket yter generelt bedre enn HD 7970. Da ender det med at det kun er klokkefrekvensen du er ute etter og ikke den generele ytelsesfordelen du får med GTX 680. Dersom du hadde byttet GTX 680 til en HD 7970 så ville du fått en lavere generell ytelse selv med en blodklokking.

 

Det som er lame er at du asskisser arni90.

 

Men DirectCU2 TOP har ingen vannblokk ute enda, og referansedesignet er låst til maksimal spenning den høyeste boosten gir deg.

 

Det er vel bare å ta av kjøleren å feste på en vannblokk slik som det alltid har vært.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

"Stikkord: Klokkefrekvens er ikke alt.".

 

Nei, er det noen som har sagt at det ikke er det?

 

Å plis, slutt med denne manga greia. Det er så sinnsykt lame.

 

HD 7970 kan nå veldig høyre klokkefrekvenser men en GTX 680 som også er hardklokket yter generelt bedre enn HD 7970. Da ender det med at det kun er klokkefrekvensen du er ute etter og ikke den generele ytelsesfordelen du får med GTX 680. Dersom du hadde byttet GTX 680 til en HD 7970 så ville du fått en lavere generell ytelse selv med en blodklokking.

 

Det som er lame er at du asskisser arni90.

 

Nei? Selvfølgelig motsier jeg ikke han, når jeg er enig i alt han sier.

Lenke til kommentar

Nei? Selvfølgelig motsier jeg ikke han, når jeg er enig i alt han sier.

 

Det er en stor forskjell mellom det å være enig med noen og asskisse. Du får finne ut forskjellen selv da dette er ganske klart og tydelig.

 

Ta deg sammen, gå å se på litt Hentai du ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...