Gå til innhold

Hvilken gruppe/enhet identifiserer du deg sterkest med?


  

70 stemmer

  1. 1. Hvilken gruppe identifiserer du deg sterkest med?

    • Pattedyr
      3
    • Menneske
      19
    • Europeer/Amerikaner/...
      7
    • Nordisk/...
      10
    • Nordmenn/Svensker/...
      9
    • Nord/Vest/Sør/...-lending
      5
    • X-Væring (by/bygd)
      3
    • Olsen/X-Slekta
      1
    • Olsen/X-Familien
      3
    • Meg selv
      10


Anbefalte innlegg

Har hatt noen diskusjoner om hvorfor folk føler at de tilhører en spesiell "gruppe" og lurer litt på hvor folk plasserer seg selv og hvorfor de velger en gruppe fremfor andre som sin "hovedgruppe" som de identifiserer seg med.

 

Om du ikke "passer" inn i beskrivelsen over (same?) prøv å bruke dette for å finne ditt tilsvarende "nivå".

Circle1.jpg

 

Indiker sterkest preferanse og gjerne skriv noen ord om hvorfor du har valgt akkurat den du valgte, og ikke noe lenger opp eller ned på listen.

 

uncle_sam_vote.gif

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Menneske, fordi jeg kjenner meg selv igjen i mange andre enten det er ideer eller følelser og reaksjoner på ting. Min hypotese er at uansett hvor unik man tror man er så er det minst 1 person til der ute som har hatt en lignende eller samme følelse/tanke. Det henger også sammen med 'meg selv' valget siden ja, jeg kjenner meg selv ganske godt men det er ganske avklarende å finne ut at en annen person har gått med akkurat samme tanken, noe som gjør at jeg føler meg mindre som 'meg selv' og mere som et 'generelt menneske'. Kan også nevne at jeg føler ganske sterk identifisering med dyr fordi jeg vet de har samme type biologi som oss og da mest sannsynlig mye av den samme opplevelsen, ihvertfall på et basalt nivå.

Lenke til kommentar

Tja, må vel filosofere litt her før jeg svarer:

Meg selv: Det er liksom ikke noen gruppe, og jeg må tilstå at et langt liv har banket mye av selvtilliten ut av meg.

 

 

Familien: Joda, den betyr mye for meg. Mer enn meg selv idag. Når jeg var ung var det nok motsatt.

 

Slekta: Jeg er ikke spesielt opphengt i blod nei. Et langt liv (igjen) har vist at blod ikke alltid er tykkere enn vann. Jeg hadde mye med mine fettere og kusiner (de som bodde i nærheten) når jeg var barn, fordi våre foreldre var søsken og ville ha kontakt. Men etterhvert vokste vi fra hverandre, med forskjellige interesser, jobb, bosted osv. (Og vil ble gift mange av oss, enkelte med ektefeller som ikke brydde seg.)

 

By (Oslo/Bergen): Siden jeg er innvandrer i Bergen vil det være drøyt å si at den betyr spesielt mye for meg. Jeg liker meg her, men føler begrenset med lokalpatriotisme. Og Oslo er nok ikke den byen jeg vokste opp i, så mye har forandret seg.

 

Østland/vestland: Ditto. Jeg er definitivt ikke vestlending, dog.

 

Nordmenn: Ja, definitivt. Uansett etnisk opprinnelse får jeg kanskje skynde meg å legge til. Det har noe med at vi har en felles skjebne, må finansiere den samme statskassa, leve med de samme politkerne og de samme mediene. Jeg føler meg faktisk mer bundet til mine landsmenn enn til de jeg tilfeldigvis bor i samme by som. Så vil noen spørre om jeg føler jeg har like mye til felles med en muslimsk innvandrer fra Somalia som en etnisk nordmann. Nei, det gjør jeg nok ikke. Men det skyldes kultur, ikke etnisitet.

 

Norden: Joda. Siden jeg ikke er opptatt av etnisitet men av felles skjebne, står svensker og dansker meg nær også som gruppe. Skjønt de sliter med andre politikere...

 

Europeer: Nei. Jeg føler tilknytning til endel av den europeiske kultur. Men jeg får ikke noe mer stolthetsfølelse av å se Peterskirken enn av å se Taj Mahal, og jeg griner like lett av å høre Aretha Franklin som å høre Beethoven. Jeg var på sightseeing i Amsterdam for noen år siden med blant annet en inder og en rumener, vi hadde vært på fagkonferanse sammen. Jeg følte ikke noe mindre samhørighet med dem enn med de vesteuropeiske deltagerne.

 

Menneske: Ja, av alle "abstrakte" grupper må jeg si at mennesket er det som står meg nærmest. Det er menneskehetens skjebne jeg er opptatt av, nest etter familien.

 

Pattedyr: Nei. Jeg har alltid ment, dyrevernerne får ha meg unnskyldt, at det er viktigere å få skikk på menneskerarten enn dyreartene. Nå kan det å ta vare på dyrene godt være nødvendig for å gjøre verden beboelig, og de har sin egen verdi. Men jeg melder meg ikke inn i "aksjon mot burhøns" så lenge folk dreper hverandre i verden. (Jeg kjøper dog som regel egg fra frittgående høns, ikke at de nødvendigvis har det noe bedre.)

 

Så hva skal vi oppsummere med: Man er seg selv nærmest, heter det. I mitt tilfelle betyr det at mine nærmeste er min viktigste gruppe. Hvor mye av det som skyldes egoisme kan selvsagt diskuteres. Dernest føler jeg meg som menneske. Gruppene i mellom er høyst abstrakte og ikke viktige. Allikevel er det slik at ingen kan frelse hele verden på en gang, og enhver reise begynner med det første skritt, så derfor bruker jeg tiden min stort sett norske forum i diskusjon med norske debattanter. Det er nå tross alt den lille biten av moder jord min primærgruppe (familien) vokser opp på, og det er den jeg kanskje kan bidra ørlite til.

 

Så familien > mennesker > nordmenn, kanskje.

 

Med forbehold om at det er helt andre gruppeinndelinger som betyr noe også, som tro, politiske holdninger, moralsyn, interesser, jobb. For ikke å snakke om vennskap. Flere av dem kan komme mellom familien og mennesker i prioritet.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Meg selv, som et nordeuropeisk menneske av X-slekta. Alt dette er da helt integrert og virkelighetsbeskrivende, og selv om jeg identifiserer med enkelte grupper er jeg likevel fri til å søke min egen lykke (dog med en viss ansvarsfølelse ovenfor respektive grupper).

Endret av ENM
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nordmann/Europeer. Legger liten vekt på norden, og føler null stoltheit over Taj Mahal.

Sjølvsagt legger eg også vekt på familien, men pattedyr føler eg null fellesskap med. Eg synker i vertfall ikkje ned på eit dyr sitt nivå, men dykk andre kan nå kose dykk.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Skal vi se.

Meg Selv: Er ikke en gruppe.

 

Familien/slekta: Selv om jeg har sterk tilknytting til min familie, så identifiserer jeg ikke med dem. Vi er ganske forskjellige. F.eks. i min familie så har ingen utenom meg bodd i utlandet. De fleste i min familie er venstrevridde, mens jeg er høyrevridd. Jeg er også langt mer konservativ enn resten av min familie. Jeg identifiserer meg med tanken om ingen sex før ekteskap og jeg liker ikke abort. Jeg deler noen grunnlegende verdier med dem, så vi kan forsatt prate politikk.

 

By: Jeg har bodd fleste av årene mine i Oslo, men jeg har ingen følelser for Oslo. Jeg har lokalpatriotisme for Auckland siden jeg har representert Auckland. I tilegg er det en fantastisk by.

 

Landsdel: Jeg har absolutt ingen følelser for verken østlandet, eller nordøya i New Zealand.

 

Nordmenn/Kiwier: Jeg er stolt av Norge, men det betyr ikke at jeg er enig med hva Norge driver på med. Jeg er spesielt stolt av norsk kultur, som jeg mener er rik og spennende. Jeg føler lite til felles med mange av innvandrerene som kommer til Norge, og de fleste ungdom. Det er fordi de ikke viderefører tradisjonene vi har hatt i Norge. Kiwier identifiserer jeg ikke med. Jeg føler ikke at jeg er en kiwi.

 

Norden: Siden dette inkluderer Sverige, absolutt ikke. Jeg ser på svensker som idioter som fullstendig mangler verdier, moral og ryggrad. Hva enn jeg ikke liker i Norge, kan jeg være sikker på er 10 ganger verre i Sverige. I tilegg, svenskene mangler en ordentlig kultur.

 

Europeer: Jeg føler ingen tilknyttig til Europa. Akkuratt som at jeg føler ingen tilknytting til andre verdensdeler.

 

Menneske: Vi er alle mennesker. Jeg føler absolutt tilknyttig til andre mennesker. Uansett hvor det er, så vil jeg bli trist om noe grusomt skjer.

 

Pattedyr: Her vil jeg si det samme som tom waits for alice. Utenom, jeg kjøper ikke fra frittgående høner. Jeg gjør det ordentlig,og kjøper fra høner som får gå fritt ute, og har ikke fått nebbet sitt kuttet av.

 

Jeg stemte menneske, fordi det var den eneste gruppen jeg kan virkelig identifisere meg med.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Min kones søster og mannen hennes drev med høns. En tur i hønsehuset var nok til å bli dyreverner. Men jeg prioriterer det lavere enn menneskevern, enten det er fugl eller fe...

 

Jobbet noen måneder med en av Europas største broilerprodusenter. Interessant operasjon, vil ikke si at de lider noen nød ettersom det er i produsentes egen interesse å begrense tapene så mye som mulig, men klart det er ikke noe sløsing heller med "komforten".

 

Klart de fleste "dyreværnerne" som vokser opp idag har knapt satt sin fot utenfor byen og knapt nok forstår de at Hamburgeren hos McDonalds ville det ikke blitt noe av om man ikke slakter noen kuer.

 

Muligens skinner det igjennom at jeg ikke identifiserer meg så voldsomt med andre dyr?

Lenke til kommentar

Minnet meg plutselig på en episode fra barndommen: Min søster var som småjenter flest plutselig blitt opptatt av dyr. Den gangen hadde vi hvert vårt favorittpålegg, jeg servelat og hun salami. En dag kom hun til frokostbordet og sa: "Du spiser dyr du!", mens hun så anklagende på servelaten. Før mine foreldre kunne stoppe meg sa jeg at salami var laget av dyr også, og dermed ble hun for noen dager landets yngste selvbestemte vegetarianer... :wee:

 

Dyrs velferd er viktig i et land som har råd til det, men har ikke topp prioritet nei. (Untatt krabaten i avataren min. Han tilhører familiegruppen...)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg står det veldig mellom norsk og Nord/Vest/Sør/...-lending. Kommer litt an på hvilket nivå det gjelder, i møte med "verden" vil jeg si at min identitet er norsk. Men jeg har en veldig sterk landsdelstilhørighet - til flere plasser innad i landsdelen.

 

Krysset Nordmenn/Svensker/... men kan spesifisere ned til landsdel, eller forøvrig generalisere oppover til menneske også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...