Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det lov å bruke egenmeldinger, når man er utbrent?


StinaStina

Anbefalte innlegg

Jeg har vært borte fra jobben i to dager nå, og lurer på om det er lov å bruke egenmeldinger når jeg føler meg utbrent? altså om det er god nok grunn til å være syk.. Jeg har har mye stressende belastninger, og har både neon helseplager som knekker meg veldig, samt vært gjennom litt tøffe psykiske belastninger. Følte jeg trengte ro litt, slik at jeg ikke gikk helt på veggen...

 

Er det en lov om hvordan syk en skal være for at en skal ha rett til å være borte fra jobben, ved egenmelding? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Klart du kan bruke egenmelding på den plagen. Du behøver jo ikke spesifisere for andre enn din fastlege. "Hvor syk", er det i første omgang du som bestemmer, så tar legen det videre etter konsultasjon.

Lenke til kommentar

har bestemt meg for å gå tilbake i jobb , uten å måtte sykemelde meg, selv om jeg føler meg ganske så sliten, så hjalp det med disse dagene. Jeg føler liksom en følelse av at jeg "skulker" , men jeg har virkelige plager, og sliter virkelig så jeg måtte ta ut noen egenmeldingsdager slik at jeg ikke gikk psykisk i veggen.

Lenke til kommentar

Ja, vet at jeg burde få en lengre sykemelding, men jeg vil prøve å takle alt dette godt uten sykemelding. Så jeg har lyst å prøve meg i jobb igjen. Har følt etter disse egenmeldingsdagene at overskuddet og energien er begynt å stige littegrann. Var helt sliten, svimmel og totalt nedkjørt.. Har vært hos legen , og sjekket meg for alt, men alle blodprøver og alt er fint sier de. Men har hatt musklaturplager, og småplager som har gjort meg ganske frustrert i tillegg. Og av og til kan det bli mye.... har blitt litt mye stressende situasjoner på en gang for meg. Men jeg ønsker å klare å være i jobb videre uten sykemelding.

Lenke til kommentar

Det du bør gjøre er å ta en prat med sjefen din og få avklart dette med stress, det er lite poeng i å prøve å jobbe hvis problemene ikke blir gjort noe med. De fleste sjefer vil ha sine ansatte i jobb og tar du opp dette med h*n å bør dere kunne finne ut en løsning for å redusere stresset. Får du til dette vil du være kvitt en av faktorene for plagene dine og ergo så vil du kunne enklere få overskuddet tilbake.

 

Jeg har vært i en lignednende situasjon selv. Gikk ikke så langt at jeg tok ut sykemelding og det som gjorde det enklere for meg var å sette meg ned og ta en prat om situasjonen. Eneste som fungerer over tid er å finne løsninger på problemene, det å tro at man kan klare det uten å fikse årsaken er å lure seg selv.

Lenke til kommentar

Virkeligheten er dessverre slik at korttidsfravær ikke klarer å helbrede utbrenthet. Du må ta en lengre sykemeldingsperiode, gitt av lege med en plan på hvordan du kommer tilbake igjen, samt en del mål så du ikke faller bort igjen. Eg er redd det er naivt å tro at en tredagers hjelper i det lange løpet. Dessverre.

Lenke til kommentar

jeg har vært temmelig utslitt på jobb i lengre tid... Blir stresset i jobben, og en dame jeg jobber med er hele tiden ute etter å prikke på alt jeg gjør. Noen ganger har hun grunn, for jeg glemmer lett pga at jeg er stresset, men gjør ikke alvorlige feil. Men jeg har klart å glemme små deltaljer i arbeidet av og til , altså måten teknikken hun bruker. Hun har alltid vært etter meg, og ser etter meg hele tiden, så det har vært utrolig vanskelig og plagsomt. Dette går ut over selvtilliten. I tillegg til det så er jeg under sterkt press ellers på andre måter, som gjør at jeg blir ekstra stresset. Men bør gjerne ta dette opp med sjefen, men er redd for mer kritikk når jeg takler alt dårlig om gangen. Sjefen er snill og grei altså men vet ikke om han vil forstå problemstillingen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er individuelt betinget hvor lenge man trenger å ha pause. Selv har jeg opplevd å være tilbake etter to uker, mens neste gang tok det to mnd. Lærdommen min ble; ta til vettet før du har kjørt deg helt ned i kjelleren ...

Lenke til kommentar

ja har kjørt meg helt ned i kjelleren... har slitt lenge, gått på jobb selv hvor tøfft jeg har hatt det, men nå møtte jeg fullstendig veggen.... Jeg har ikke våget å tatt opp det med behov for sykemelding med legen... Eneste jeg har bedt han om er å sjekke om jeg er syk på noen som helst måter. Tok haugevis av blodprøver, De sier at de er fine.

 

Eneste er at jeg kan prøve meg tilbake i jobb, og dersom det blir for ille, så får jeg heller gå til legen å fortelle at jeg føler jeg har møtt veggen.....

Lenke til kommentar

Om du fortsetter det løpet der vil du risikere at du til slutt sitter kronisk syk og permanent arbeidsufør. Worst case.

 

I tillegg så gjør du nå en dårlig jobb og virker til dels lite pliktoppfyllende. Dette er naturlig følge av tilstanden, men når sjefen ikke vet om problemene så blir dette satt på "håpløs ansatt"-kontoen i stede for "arbeidstaker er syk"-kontoen. Noe som kan føre til at du får advarsler og til slutt sparket. Dette er ikke akkurat noe som bidrar positivt på psyken.

 

Bruk fastlegen, og være åpen og ærlig. Ikke gå til legen og be om ditt og datt av undersøkelser. Snakk med legen, vær åpen, forklar HVA du sliter med og gjerne dine mistanker og hva du trenger. De fleste leger er i dag flinke til å ta utbrenthet på jobb og jobbstress på alvor, så ikke vær redd for å ta det opp. Det er værre å tro at legen er synsk og at alt er mulig å oppdage via noen tester. Noe du i praksis forventer når du går til legen og sier "kjør alle tester og se om eg er syk" i stede for å begynne med de problemene du opplever.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borte fra jobben i to dager nå, og lurer på om det er lov å bruke egenmeldinger når jeg føler meg utbrent? altså om det er god nok grunn til å være syk.. Jeg har har mye stressende belastninger, og har både neon helseplager som knekker meg veldig, samt vært gjennom litt tøffe psykiske belastninger. Følte jeg trengte ro litt, slik at jeg ikke gikk helt på veggen...

 

Er det en lov om hvordan syk en skal være for at en skal ha rett til å være borte fra jobben, ved egenmelding? Noen som vet?

Utmattethet kommer av stress, stress er kumulativt, så normale stresset man føler ved å jobbe i et intensivt arbeidsmiljø blir forverret når man plusser på ting som mensen(for kvinner), dårlig samlivsistuasjon, sexuell frustrasjon, kø i trafikken på hvei til/fra jobb, dårlig råd, bekymring for stigende renter osv osv osv, alt sammen kan til slutt, hvis ikke man gjør noe med det, resultere i depreson, utmattelse, somatiske plager, og i hverste fall er psykose eller et totalt sammenbrudd, (som resulterer i PTSD).

 

Det er absolutt kurrant å være vekke fra jobb for, MEN, en utmattelse er vanligvis ikke vanlig, alstå burde du går til legen å sjekke et par ting, noen blodprøver burde svare det meste, for Mononukleose, jernmangel, graviditet, hormonubalanser, vitaminmangel, blodsukkerustabliliteter, psykiske problemer(depresjon), aktivitetsmangel og sollysmangel er alle ting som kan gi et menneske en utmattelse.

 

Så ta deg noen dager/uker fri, ta noen blodprøver for å se om det er noe somatisk, blir det ikke bedre, bør du oppsøke en sosionom for å muligens "sortere" livet, eller en psykolog/psykriater for en vurdering for psykiske lidelser.

 

(jeg har selv møtt veggen, og det viste seg å være en god blanding av mye av det over, jeg hadde 3 jobber som til sammen var 86 arb. timer i uka, tjente bra men brukte pengene ukontrollert så jeg hadde dårlig råd, fikk mononukleose, mine relasjoner var "rotete", og pga mye junkfood var jeg feilernært. For ikke å snakke om at jeg aldri så dagslys. Det hele endte med at jeg lå strak ut i 3 mnd. og det tok 2 mnd. til før jeg var tilbake i arbeid, alt fordi jeg ikke tok hensyn til at jeg ikke er en robot, som har mennsklige bristepenkt :p )

 

-frank

Lenke til kommentar

Enig nomore. Jeg er livredd for å få sparken.... men samtidig så vet jeg at jeg ikke gjør alvorlige feil. Jeg sliter bare i kommunikasjonen med hun ansvarlige der jeg jobber. Hun kritiserer meg urettmessig , og føler hun er ute etter meg.... Så uansett hva jeg gjør, så er hun ute etter meg....

 

Men.. det kan være godt å ta ut sykemelding, siden jeg har mye stress i livet mitt. For det reduserer meg jo litt, og det er jo sant. Men lett å tenke at jeg bør skjerpe meg.... dvs.. at jeg bør håndtere problemene mine bedre og bare jobbe.... Men det er ikke lett .... og det er vondt å slite med angst , seg selv og depresjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...