Gå til innhold

Anmeldelse av Risen 2: Dark Waters


Anbefalte innlegg

Disclaimer: Dette er en brukeranmeldelse og ikke skrevet av en profesjonell skribent. Jeg setter pris på tilbakemeldinger og tips om forbedringer, særlig hva struktur og tekniske løsninger angår.

 

 

The Piranha Bytes again!

 

post-100640-0-94375500-1336603898_thumb.jpg

 

Pirater er ikke noe nytt innslag i et spill fra den tyske utvikleren Piranha Bytes. I Gothic 2 ekspansjonen Night of the Raven havner vi i en piratleir hvor man kan få følelsen av at PB leker med tanken om en pirat-faction. I Gothic 3 ser vi imidlertid ikke noe til pirater, men i Risen dukker de opp så smått, og den kvinnelige (bi)hovedkarakteren er datteren til den mest beryktede sjørøveren på de syv hav. Vi får en smakebit på piratenes dillemmaer og innbyrdes politikk og ikke minst skattejakt, men det blir med det perifere sidesporet. Resten av spillet går i mer klassiske, godt opptråkkede Gothic-spor.

 

Denne gangen, etter å ha lekt med ideen ved et par tidligere anledninger, har de altså bestemt seg for å våge seg inn i det "forbudte" territoriet og lage et fullblods pirat-RPG. De tør for første gang å bryte med den tradisjonelle Nærkamp*Magi*Pil&Bue trioen av ferdigheter. Ved å kvitte seg med dette dogmaet og helhjertet omfavne en ny og mystisk verden med

 

1. Brutale og nådeløse, sabel-raslende, drikkfeldige pirater

2. Mystiske spydkastende, halvnakne, kroppsmalte, dansende innfødte voodoo-stammer

3. Den firkantede, magi-fiendtlige, snobbete, muskedunder-bærende inkvisisjonen

 

har de forsøkt å gjøre om den klassiske, tidligere risset-i-stein-trioen av skills til en mer diffus kvartett av voodoo-magi, skitne triks, Sverd/spyd-kamp og skytevåpen.

 

post-100640-0-28650900-1336605652_thumb.jpg

 

Av alle anmeldelser jeg har lest av dette spillet synes jeg fortsatt ikke PB har fått nok anerkjennelse for akkurat dette. De har tråkket opp nytt territorium, og er virkelig en pioner innen sjangeren. Bare dette alene burde være nok til å erkjenne at Risen 2 absolutt ikke er noen lettvekter, men en gigant hva angår rollespill til PC. Det skulle ikke forundre meg om mange større pengesterke utviklere i årene fremover prøver å kopiere noen av nyvinningene i dette spillet.

 

Eksempler på at store utviklere har kopiert PB tidligere ser vi blandt annet på hva Skyrim har kopiert fra Gothic-serien. (lage mat etter oppskrifter, smie/crafting med flere stadier/verktøy, snølandskaper, trehusarkitektur). Min teori, som jeg selvfølgelig ikke har noe belegg for annet enn magefølelse, er faktisk at hovedlogoen til Skyrim, hvor man ser en mann med hornete hjelm, er tatt direkte fra den hjelmen man finner i Gothic 3 når man kommer inn i Nordmar (Einar's helmet?).

 

Nå handler ikke denne anmeldelsen om hverken Skyrim eller Gothic 3, men jeg bringer disse aspektene inn for å gi belegg for min påstand om at Piranha Bytes er en pioner og langt forut for sin tid i spillene sine.

 

Nå hører det til historien at PB antakelig ikke er helt uskyldige på dette punktet selv, og jeg merket meg tidlig det påfallende navnet Dark Waters til dette spillet. For de som ikke kjenner så godt til Neverwinter Nights, NWN-spillene har antakelig det mest fantastiske community noen spillserie noen gang har hatt, med fryktelig mye godt brukerlaget materiale, og mange gode moduler, hvorav noen få nesten når opp til de offisielle historiene på enkelte områder. En av de mest populære av disse var en kampanje til Neverwinter Nights 2 laget av Adam Miller. Den het Dark Waters. Og hadde et innslag av pirater. Om valget av Dark Waters navnet er en slags tribute til dette eller hva det er vites ikke, men det er ihvertfall notert, Piranha... *lifts eyebrow*

 

post-100640-0-01891000-1336608486_thumb.jpg

 

Så hvordan fungerer så denne nye kvartetten av skills og har dette vært et vellykket prosjekt? Jeg vil svare et solid ja på dette spørsmålet, med noen forbehold.

 

Selv spilte jeg Risen 2 med hovedfokus på sverd, men spredte poengene ganske jevnt utover. Jeg fant ganske tidlig ut at jeg ville ha lockpicking og pickpocketing, ettersom penger var en meget etterlengtet ressurs i begynnelsen av spillet, og, skulle det vise seg, en stund utover i spillet. Jeg fant også ut at jeg ville ha gode nivåer på noen talenter som gir ekstra dialog-valg. I tillegg gikk jeg også litt voodoo for å kunne lage noen magiske drikker. Jeg har altså ikke prøvd ut hverken voodoo eller skytevåpen skikkelig, og kan ikke gi noe fullverdig svar på om det stemmer at voodoo er ubrukelig og skytevåpen er kjedelig. Videoer jeg har sett på nettet peker derimot i retning av at voodoo kan være en meget interessant og utfordrende vei å gå, og jeg har allerede bestemt meg for å spille gjennom på nytt som en voodoo-karakter. Når det er sagt, kommer antakelig neste gjennomspilling til å bli med Inquisition og Firearms, og quest-messig vil muligens ikke dette la seg kombinere så godt, så det blir vel minst to gjennomspillinger til før jeg er fornøyd... i første omgang.

 

post-100640-0-08627800-1336606359_thumb.jpg

 

Jeg vil allikevel komme med en gjennomgang av de forskjellige Attributes (egenskaper) og Talents karakteren kan forbedre. For hvert nivå du øker grunnleggende egenskaper, øker de tilhørende talentene. I tillegg låses opp forskjellige skills (ferdigheter) du kan lære deg. Denne seksjonen kan muligens inneholde ting som oppleves som spoilere for de mest sensitive av oss (jeg ville selv ikke ha lest følgende før første gjennomspilling, ettersom utforsking av forskjellige skills er noe av gleden med disse spillene)

 

 

 

 

Blades - Herunder finner vi talentene Slashing, Piercing og Throwing Weapons. Jeg vil påstå at det er lurt å komme opp på et visst nivå på Blades, ihvertfall fant jeg ut at Power Attack og Block er veldig nyttige ferdigheter. Det er allikevel ikke slik at du ofrer mye på dette, ettersom egenskapspoeng er ganske billige ved lavere nivåer og det er godt av glorypoints (XP) i spillet så lenge man tar seg tid til å utforske litt. Slashing er talentet du trenger for å bruke sabel, dette er også piratens favorittvåpen og ser ut til å være det kraftigste nærkampvåpenet du kan få tak i. Piercing brukes til klassiske duellvåpen som "rapier" og spisse sverd. Disse er lettere og raskere, men gjør generelt litt mindre skade enn sabler. Throwing Weapons er spyd og kniver.

 

Dette har blitt fremhevet av noen som det eneste reelle valget man har for å spesialisere seg. For min del ble det til at jeg valgte blades i kraft av at jeg ikke joinet Inkvisisjonen og derfor regnet med at jeg ikke kom til å få tilgang til muskedundere, noe som i stor grad viser seg å stemme. Jeg følte heller ikke at voodoo var noe jeg hadde lyst til å begi meg ut på ved første gjennomspilling. Man må jo spare noe til gjennomspilling 2 og 3 ;)

 

Firearms - Herunder finner vi Pistols, Shotguns og Muskets. Dette virker å være den generelt sterkeste grenen, ettersom du kan stå på trygg avstand og gjøre stor skade på fiender. Muskedundere holdes i høyre hånd og avfyres ved å sikte og skyte. Pistoler kan du ha ved siden av ditt hovedvåpen i venstre hånd, og dra frem midt i en kamp og fyre av et skudd. Her vil du automatisk sikte på ditt nåværende mål og om du treffer er avhengig av verdien på pistol-talentet ditt. Shotguns kom jeg aldri borti i spillet, så jeg kan ikke si annet enn at jeg fant en Shotgun som av en eller annen grunn var avhengig av Musket-talent. Jeg regner dog med at man får tilgang til et bredere utvalg av skytevåpen hvis man velger inkvisisjon-faksjonen.

 

Toughness - Herunder finner vi Bladeproof, Bulletproof og Intimidate. Dette er nok en egenskap som de fleste burde investere en del poeng i, ettersom det styrer hvor mye juling du tåler, det være seg fra sverdblad eller kuler, gitt av henholdsvis Bladeproof og Bulletproof. Intimidate gir interessante dialog-valg og kan være en måte å raskere oppnå det du vil. Det er ikke så mye mer å si om dette, det er på en måte den eneste måten å gjøre deg mer motstandsdyktig mot skade (og på høyere nivåer så smått øke mengden health)

 

Cunning - Herunder finner vi Dirty Tricks, Thievery og Silver Tongue

Dette har alltid vært et viktig og underholdende element i Piranha Bytes sine spill. De gjør mye ut av tyveri-bedriften, og dette spillet er ikke noe unntak. De grunnleggende viktige egenskapene å ha med seg her er lockpicking (og gjerne også pickpocketing) da disse talentene har en viss tendens til å gi skruppelløse pirater bedre økonomi. Penger er mangelvare gjennom store deler av spillet, så dette er en sikker vinner. Jeg kan se for meg at jeg ved en senere anledning prøver å droppe Cunning til fordel for andre spesialiteter, og er veldig spent på utfallet av det.

 

I tillegg til de direkte målbare fordelene du får ved å være en luring, gir det også spillet en ekstra dimensjon ved at du kan åpne opp ekstra dialogvalg. Trener du opp Silver Tongue kan du ofte snakke til deg fordeler og ikke minst komme med morsomme replikker. Går du opp til middels nivå, vil du få tilgang til et av høydepunktene i spillet for min del, nemlig en trent apekatt du kan bruke til å komme til der du selv ikke klarer det. Dirty tricks-talentet er et kapittel for seg selv, og da jeg ikke har noe særlig erfaring med det, skal jeg heller ikke si så mye om det, annet enn at det, ifølge videoer jeg har sett, kan være både nyttig og morsomt å bruke i kamp. Cunning er vel kanskje også, ved siden av Blades, den mest "sjørøveraktige" egenskapen man kan fokusere på.

 

post-100640-0-41390800-1336611591_thumb.jpg

 

Voodoo - Herunder finner vi Ritual, Death Cult og Black Magic

Voodoo har jeg ikke fått prøvd så mye, bortsett fra å lage Potions. Dette kan man få tilgang til relativt tidlig, og er en effektiv måte å skaffe seg drikker som styrker diverse egenskaper som f.eks Thievery, Silver Tongue og Blades. Man kan på den måten f.eks slippe å investere i de høyeste nivåene i Cunning, men allikevel klare å dirke de vanskeligste låsene eller målbinde de mest vriene prinsessene. Uten å ha spilt med noe særlig fokus på voodoo, ser jeg for meg at dette kan fungere som en slags jack-of-all-trades egenskap som kan brukes til å hevde seg i alt man ikke er spesielt god i. Etter å ha sett videoer hvor man tar i bruk Black Magic og Death Cult ser det ut som dette absolutt tilfører spillet noe nytt, og jeg gleder meg allerede til jeg skal begynne på en ny karakter med blanke ark.

 

 

 

 

Alt i alt synes jeg Piranha Bytes med sitt nye skillsystem har tilført sjangeren noe vi aldri har sett før, og jeg tar meg selv i å ikke savne tradisjonell magi i det hele tatt og å ikke forbanne skytevåpenets inntog i spillet slik jeg tidligere hadde forventet. PB har overrasket meg med sin originalitet og jeg regner med at jeg kommer til å bli mer og mer glad i dette spillet, akkurat som jeg tidligere har blitt i Gothic 1-3 og til dels Risen (Off-topic om Risen: Størsteparten av spillet er helt fantastisk, men den teite sluttbossen sitter som en verkebyll på minnet av det spillet. Den slutten må gå i historieboka som PB's største tabbe noensinne).

 

 

Vurdering

 

post-100640-0-74939800-1336605565_thumb.jpg

 

Jeg vil innledningsvis gå rett i strupen på de som kritiserer grafikken i dette spillet. Jeg fårstår rett og slett ikke hva dere snakker om. Jeg har spilt Skyrim, Dragon Age, Crysis 2, etc... har sett de fleste nye titler. Og jeg er ærlig talt "blown away" av grafikken i Risen 2. Den følelsen man får når man går gjennom skogen og sola skinner ned mellom åpninger i tretoppene. Det er virkelig en følelse av å være tilstede. Piranha Bytes er mestre i å lage troverdige omgivelser, og grafikken gjør akkurat det den skal, får deg til å føle at du løper gjennom en våt og mørk jungel når det regner og lyner og tordner, føle at du kjenner solsteiken der du løper over tørre sandstrender eller grønne gressplener.

 

post-100640-0-75893300-1336606100_thumb.jpg

 

Det skal nevnes at jeg stort sett spilte spillet på ultra og full AF og AA, det kan ha vært med på å pynte på grafikken. Men jeg har aldri før opplevd å stoppe opp for å nyte utsikten så ofte som jeg har gjort i dette spillet. Jeg lengter tilbake til karibien! Det er to dager siden jeg fullførte spillet, og jeg tipper jeg kommer til å være igang med en ny karakter igjen før helga.

Planter som vokser frem foran øynene på meg ikke er ideellt, og slike ting burde aller helst være borte ved release. Allikevel er dette noe som jeg totalt sluttet å legge merke til etter en drøy times gameplay. Jeg legger det på tabbekvoten til Piranha-Bytes, den kvoten som ikke består av alvorlige feil, men feil som, hvis det blir for mange av dem, vil nedgradere spillopplevelsen.

 

post-100640-0-85196400-1336606118_thumb.jpg

 

Nå er det nok slik at grafikken i seg selv består en stor del av design, ikke bare av teknisk kvalitet, og det er nettopp design Piranha Bytes er best på. Naturen og omgivelsene i dette spillet har estetiske kvaliteter som rivalene (les: Bethesda) bare kan drømme om. Måten byene er laget på, med sine små bakgater og gode lyssetting. Måten den sterke sola lyser opp sandete steingater og hus bygget av stein får meg virkelig til å føle at jeg går rundt i 45 grader Celsius med steikende sol i nakken.

 

post-100640-0-19519100-1336605645_thumb.jpg

 

 

 

 

post-100640-0-56440500-1336606669_thumb.jpg

 

Jeg husker så godt da jeg kom i land i Antigua. Jeg FØLTE jeg virkelig at nå var jeg kommet til piratenes by. De fargede lampene rundt i byen gjorde virkelig sitt til å sette preg på stemingen.

 

 

 

 

Det hele er så autentisk, ærlig og troverdig. De kjører en stil og holder seg trofast til den. Hvordan de bygger opp naturen med stier og kriker og kroker som kveiler seg rundt hverandre. Det er nesten umulig å gå rett frem, jeg får ofte følelsen av at jeg plutselig går motsatt vei av det jeg hadde tenkt. Genialt.

 

post-100640-0-94036200-1336606779_thumb.jpg

 

Hvordan kysten er delt opp i pene små klipper og sandstrender innimellom. Hvordan bølgene forandrer seg etter hva slags vær det er på sjøen. Hvordan jeg virkelig har veldig lyst til å gå og legge meg og sove til morgenen etter der jeg tusler rundt i jungelen i bekmørket. Jeg lengter etter dagslyset og de fine grønne fargene i plantene og trærne.

 

post-100640-0-92694700-1336606844_thumb.jpg

 

Alle utviklere har noe å lære av disse tyskerne når det gjelder å lage estetiske kunstneriske miljøer. Når det gjelder realisme, hvordan mennesker gestikulerer og beveger seg etc. Kunstnerisk frihet mener nå jeg. De bruker overdrevne bevegelser for å gi inntrykk av liv til i utgangspunktet livløse objekter. Dette er stort sett gjort veldig bra, og all gestikuleringen får meg egentlig bare til å glemme at det er skriptet oppførsel som ligger bak de teksturerte modellene.

 

post-100640-0-22566700-1336607096_thumb.jpg

 

Det gjør underverker for innlevelsen og menneskeliggjøringen av spillverdenen når eksempelvis en vakt som står og vokter en inngang står og halvsover av kjedsomhet og plutselig våkner og rister på hodet. Slike ting får en til å trekke på smilebåndet og beundre PB for ha med slike detaljer.

 

post-100640-0-93670400-1336607048_thumb.jpg

 

Nå er ikke alt bare fryd og gammen i dette spillet. Jeg har også en liste med ting jeg er misfornøyd med. Det første som slo meg var alle popups og forstyrrende elementer som slow cam etc. Dette skrudde jeg straks av, så jeg har egentlig ikke fått rukket å irritere meg så mye over disse tingene. Er det borte er det et ikke-problem. Men det er selvfølgelig negativt at de har brukt ressurser på å lage kill-cam. Quicktime-events og småspill er noe jeg ikke irriterer meg over, og quicktime til fellene fungerer bedre for meg enn hvordan det var gjort i Risen 1 hvor du bare døde instantant. Her får du i det minste en sjanse til å reagere, og jeg liker hvordan oppmerksomheten min blir skjerpet og jeg er klar for alt mens jeg går ned trappen til gravkammeret til forfedrene.

 

Når det gjelder Fast-travel er det noe som ikke irriterer meg så mye som det kanskje burde. Jeg har stort sett vært ganske restriktiv på når jeg har brukt det, og har ikke følt at det har ødelagt innlevelsen. Muligens har jeg reist et par turer fram og tilbake som jeg ellers ikke ville gjort, som igjen kan ha gjort at jeg har oppnådd fordeler jeg ellers ikke ville tatt meg bryet med å oppnå. Men jeg ser ikke på dette som noe stort problem, det bare forutsetter en viss grad av selvkontroll hos spilleren.

 

post-100640-0-87717500-1336610252_thumb.jpg

 

Ett av de største problemene med Risen 2 i mine øyne, er noe som jeg synes Risen 1 også hadde tendenser til, nemlig at den åpne verden i stor grad er delt inn i stier og faste veier man skal gå. Dette er et større problem på noen øyer enn andre, og kan muligens forsvares med fjellrike vulkanske øyer osv, men det føles litt begrensende når en halv øy er utilgjengelig.

 

post-100640-0-75332000-1336607840_thumb.jpg

 

Allikevel må jeg si at i lys av stemnings-argumentet mitt over, er dette et akseptabelt kompromiss å inngå hvis det betyr at det arealet som faktisk er tilgjengelig er laget med mer omhu. Jeg foretrekker hvilken som helst dag halvparten av arealet fremfor halvparten av kvaliteten på arealet. Kvalitet fremfor kvantitet. Nå har Piranha Bytes en historie med et spill (*host Gothic 3 host*) hvor de var altfor ambisiøse med tanke på størrelse, og jeg tror frykten sitter dypt i teamet for at de skal bite over mer enn de kan tygge. Jeg tolker derfor dette designvalget som forsiktighet, og jeg innser at det muligens har vært helt nødvendig for gjennomføringen av et komplett og problemfritt spill. Jeg har tross alt ikke opplevd en eneste bug i spillet, bortsett fra litt små grafiske glitches.

 

Den lineære historien er mer et designvalg som utvikleren har gjort, og kan vel ikke forsvares på noen annen måte enn at det er bedre for historien. Jeg synes kanskje dette derfor er det største problemet man kan klandre utvikleren for. Det er ikke så lett å komme på en unnskyldning for dette, og jeg håper virkelig dette ikke er et symptom på at PB "gir opp" ambisjonen om frihet vi så i Gothic 3. Jeg hadde foretrukket mindre grandiose, pompøse mellomsekvenser som bringer meg over til neste problem.

 

Piranha Bytes har helt tydelig tatt skrittet mot kommersialisering av serien. Om dette er bra eller dårlig er det vanskelig for meg å svare på. Det er jo i utgangspunktet en negativ utvikling, men hvis en slik kursendring sørger for at utviklerhuset overlever og klarer å fortsette å lage spill/kunstverk, så skal jeg tilgi dem dette. Jeg opplever selv at de ikke har dratt det for langt, og at det de har laget er et vaskeekte Piranha Bytes spill, selv om det kanskje ikke er det beste de har laget.

 

post-100640-0-19668100-1336607813_thumb.jpg

 

Når det gjelder brukergrensesnittet i spillet er det lett å se at de har tatt en sving i retning konsoller. I dette spillet bestemte de seg for å utvikle et felles interface hvor de skulle legge lik vekt på konsollspilleres og PC-spilleres interesser. Fordelen med dette er at de har fått brukt all din energi på dette grensesnittet og det gir absolutt inntrykk av å være gjennomarbeidet. Ulempen er altså, og jeg kan bare snakke fra oss mus-og-tastatur-spillere, at det er litt vel mange undermenyer som det fort blir når en skal lage konsollinterface. Når det er sagt er det absolutt ikke noe dårlig interface og både mus og tastatur kan brukes til å navigere hurtig og effektivt rundt i menyene. Sett fra en PC-spillers synsvinkel kunne man bare komprimert det litt slik at man fikk plass til mer på hver side. Men igjen, dette er helt godkjent fra min side. Det største irritasjonsmomentet jeg har med dette interfacet er at det skulle vært flere kategorier av items, f.eks bøker/brev for seg. En annen ting er Equipment, de ligger i undermenyer til hver kroppsdel, som ble litt kronglete.

 

Som alle Piranha-spill er spillet nådeløst og tar ikke fem øre for å spidde deg med trestokker gjennom ryggen. Følelsen av å gå rundt i en spillverden som faktisk er farlig er helt herlig, og man blir trukket inn i karakterens ønske om å holde seg i live. Spillet er vanskelig i begynnelsen, og det er en deilig følelse å gå rundt i et rollespill og føle at du faktisk må jobbe for å finne mat slik at du klarer å overleve, heller enn å bli banket til døde av det neste vortesvinet som hisser seg opp over at du kommer for nærme. Du velger kampene dine med omhu, det er ikke nødvendigvis slik at du går løs på hva som helst når som helst. Har du virkelig råd til å bruke dine siste krefter på å angripe en apekatt, eller vil du helller spare den på å jakte på noe som gir deg kjøtt du kan grille og styrke deg på?

 

post-100640-0-13540500-1336612944_thumb.jpg

 

Avslutningsvis kan jeg svinge innom en kort kommentar til kampsystemet i seg selv. Jeg opplevde en utvikling gjennom spillet til at kampene ble lettere og mer interessante etterhvert som jeg fikk bedre ferdigheter og samtidig lærte kontrollene bedre. Dette virker helt i tråd med hva jeg har opplevd fra Piranha Bytes tidligere, og jeg er ikke i tvil om at de andre kamp-grenene enn jeg valgte byr på mye moro og store utfordringer. Av innvendingene mot kampsystemet har jeg sett særlig at man ikke kan dodge og blokke dyr. Personlig synes jeg egentlig det var helt feil at man i Risen 1 kunne blokke dyr. Det føles ikke riktig i et PB-spill. Dodging er også noe som jeg klarer meg helt fint uten. Men nå virker det som disse tingene kommer i en patch, så det går seg til også for de som setter pris på dette. Jeg for min del fant min egen metode å takle dyr på, som jeg følte passet bra med slik det ville være å faktisk sloss mot disse dyrene i virkeligheten.

 

 

 

Timede Power Attacks. Rett og slett, slå dem før de treffer deg.

 

 

 

 

Konklusjon

 

post-100640-0-40931900-1336606125_thumb.jpg

 

Jeg kan ikke få sagt det nok. Dette spillet er vakkert. Ja, det har sine feil, men men opplevelsen du får når du spiller er nesten utelukkende positiv, og jeg var 100% hekta fra jeg plasserte mine ben på den første øya. Innlevelsen du får i dette spillet er på høyde med alle tidligere Piranha Bytes-spill. Som sagt er spillet nådeløst til tider, men hvis man blir fornærmet av den grunn er man uansett ikke i målgruppen til et Piranha Bytes-spill.

 

Det er tendenser til holde i hånda, men det meste kan skrus av i menyer, og spiller du spillet på hard får du deg en real utfordring.

 

Ved siden av innlevelse og estetikk vil jeg si at spillets største styrke er originaliteten i tema og skills-system. Voodoo og apekatter er bare utrolig kult. Det må oppleves. Piranha Bytes tråkker her opp nye stier for andre å følge i, og de gjør det uten å høste all anerkjennelsen de så absolutt fortjener. Jeg håper virkelig at de setter pris på å ha dedikerte fans, for jeg er helt sikker på at Piranha Bytes har noen av de mest dedikerte fans i bransjen. Blir du først bitt av basillen... har du først "sett" kan du ikke "av-se". Videre håper jeg de fortsetter å gi ut gode spill, og er vi heldige og de tjener nok med penger, kanskje de til og med vil våge seg på et nytt Gothic 3 en gang i fremtiden. Så godt som jeg liker Risen 2, er det desverre ikke det. Men det er bunnsolid, noe som er en forutsetning og kan fungere som en oppmuntring til at de kan bygge litt større neste gang. Vi får se...

 

Det som hovedsaklig trekker dette spillet ned for min del er størrelsen på spillet og plassen du har å bevege deg på, jeg skulle ønske det var større. Videre hadde det vært fint med litt mer frihet og mindre linearitet. Må selvfølgelig trekke litt her og der for småting med grafikk og interface, men ingen andre store ting.

 

Positive og negative stikkord: (Ikke legg for mye i dette, det er mest for oversiktens skyld)

 

+Nyskapning

+Nyskapning igjen

+Skjønnhet

+Skjønnhet igjen

+Estetikk

+Autentisitet

+Sjel

+Innlevelse

+Spenning

+Uforutsigbarhet

+Nådeløshet

+Gjenspillingsverdi

+Humor

+Bugfritt

+Solid

 

 

-Størrelse

-Linearitet

-Frihet

-Kommersialisering med 0-day DLC

 

 

Jeg synes det er veldig vanskelig å gi karakter, og har ikke veldig lyst. Grunnen til det er at karakterer er meningsløse når de ikke sammenliknes med noe annet. Jeg valgte allikevel å gi en karakter, og da er skalaen mitt inntrykk av hvordan spillet ligger an i forhold til andre spill som er gitt ut i min aktive spille-alder, altså fra ca. 1990 til idag. Hvor altså 10.0 er det beste spillet jeg ser for meg det er mulig å produsere i dagens klima, og rundt 7 er det dårligste jeg ville giddet å bruke tida mi på med mindre det var et helt spesielt tema eller liknende.

 

I den sammenhengen blir det meningsløst å sammenlikne min karakter med f.eks gamer.no sin 10/10 til Skyrim. På min skala ligger Skyrim på rundt 7.7.

 

Karakteren er gitt med høyere oppløsning enn gamer's skala, av den enkle grunn at jeg føler at 10 karakterer har for liten oppløsning. Faren er da at jeg ikke kan være helt sikker på at karakteren er helt presis, og presisjonen i karakteren må derfor tas med en klype salt på kanskje et par tideler. Den er også gitt i tro om at jeg ikke blir skuffet av 2. og 3. gjennomspilling. Karakteren kan komme til å bli justert opp eller ned etter nevnte gjennomspillinger, og jeg vil da kommentere at det har blitt gjort.

 

 

Karakter: 9.0/10 - En minneverdig opplevelse

 

post-100640-0-39513900-1336611839_thumb.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først vil jeg bare spørre deg om en ting. Du sier Skyrim er en 7.7 for deg. Fair enough, men kan du da fortelle meg forskjellen på en 7.7 og en 7.6? Er helt utrolig dumt å dele en karakterskala opp i 100, når det i realiteten holder med en skala på 1-5. På denne skalaen er forøvrig Risen 2 en toer.

 

Du lovpriser dette spillet for nyvinninger, men personlig ser jeg ingen. For eksempel trekker du frem piratsettingen som noe unikt. Det vitner om dårlig kunnskap når det kommer til direkte sammenligninger. Spill som Sea Dogs II, Age of Pirates 2 og Pirates of the Burning Sea har lekt seg med denne sjangeren lenge før Risen 2.

 

I tillegg legger jeg merke til at du mener Risen 2 fortjener annerkjennelse for det tør å gå nye veier, og at det ikke er en "lettvekter" av den grunn. For det første har jeg jo tilbakevist at Risen 2 er noen sensasjon i denne sammenhengen. For det andre fortjener ikke et spill bedre karakter for å gjøre noe annerledes, om det gjør det på en dårlig måte. Nytenkning må faktisk være positiv for å ha noe å si.

 

Innlevelse og uforutsigbarhet er noe du trekker frem. Vet ikke med deg, men for min del går det kraftig ut over innlevelsen når jeg trasker gjennom samme gjenbrukte skogområde til en hver tid. Det gjør ikke akkurat spillet uforutsigbart heller.

 

Blir også for dumt å slå konklusjoner som "de andre kampferdighetene er sikkert bra de også" når du ikke har prøvd dem selv. Blir litt som å si at de andre grottene i Dragon Age 2 er bra, selv om man bare har prøvd en.

 

Videre må jeg si at jeg ikke tror mine egne øyne når du skriver at Skyrim kopierer fra Gothic-serien, fordi de har snølandskap og trearkitektur. Kanskje en av de mest hårreisende utsagnende jeg noen gang har sett.

 

For det første har Skyrim eksistert i TES-mytologien siden Arena, altså det første spillet i serien. Der hadde du mulighet til å besøke landet, som var fullstendig snødekt og hadde trehusarkitektur. Dette er altså syv år før det første Gothic havner på markedet. Kan hende jeg tar feil, men slik jeg husker det har ikke engang det første Gothic snølandskap. Deretter kommer Daggerfall i 1996. Fem år før det første Gothic-spillet. Igjen har vi snølandskaper og trehusarkitektur.

 

Morrowind slippes så i 2002. Året etter kommer Bloodmoon-utvidelsen. Denne utvidelsen er fullstendig nord-basert, og sender deg til en øy kraftig inspirert av vikingkulturen. Det snør konstant, og langhus er rundt hvert eneste hjørne. Denne utvidelsen kommer et halvt år før Gothic 2 er på markedet.

 

Spol fremover til 2006. Oblivion slippes. Også dette spillet kommer ut før det neste spillet i Gothic-serien. Hele den nordre delen av spillet er snødekt, og hovedbyen i dette området består av tømmerhytter og langhus. Det har altså vært snølandskaper og trehusarkitektur i samtlige Elder Scrolls spill.

 

Man kan altså fullstendig avfeie at Bethesda har kopiert dette fra Piranha Bytes. Hvis de skulle ha apet etter noen for å lage denne typen landskap og arkitektur, tror jeg det ville vært langt mer realistisk at de hadde tatt en kikk på Icewind Dale 1 og 2.

 

Til slutt vil jeg bare påpeke at Everquest og Dark Age of Camelot hadde crafting og matlaging med ingredienser og flere stadier lenge før Gothic. Så der har du nok en gang feil. Og utsagnet ditt om at logoen til Skyrim er basert på noe fra Gothic viser bare at du er paranoid. Hvorfor skulle Bethesda ape etter noe som selger langt mindre enn egne produkt? I sær når det koker ned til noe så difust som logo, hadde det vært et spillbart element hadde jeg forstått det, men jeg har jo tilbakevist det på samtlige punkter.

Endret av sthusby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først vil jeg bare spørre deg om en ting. Du sier Skyrim er en 7.7 for deg. Fair enough, men kan du da fortelle meg forskjellen på en 7.7 og en 7.6? Er helt utrolig dumt å dele en karakterskala opp i 100, når det i realiteten holder med en skala på 1-5. På denne skalaen er forøvrig Risen 2 en toer.

Hvis du hadde giddet å lest hele anmeldelsen, hadde du sett at jeg skrev:

"Faren er da at jeg ikke kan være helt sikker på at karakteren er helt presis, og presisjonen i karakteren må derfor tas med en klype salt på kanskje et par tideler."

 

Men si meg en ting, kjære sthusby: Når du åpner på denne måten, hvorfor i all verden skal jeg i det hele tatt ta deg seriøst og gidde å ofre resten av posten din en tanke? Du har jo helt tydelig en aggressiv og fiendtlig tone i innlegget, det Inspirerer ikke akkurat til saklig diskusjon! Har du bare kommet for å trolle og lage kvalme i denne tråden også? Hadde det vært opptil meg skulle du blitt moderert og/eller kastet ut av forumet.

 

Hadde du klart å oppføre deg hadde jeg nok giddet å diskutere punktene dine, ettersom du har endel gyldige innvendinger som det hadde vært interessant å diskutere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først vil jeg bare spørre deg om en ting. Du sier Skyrim er en 7.7 for deg. Fair enough, men kan du da fortelle meg forskjellen på en 7.7 og en 7.6? Er helt utrolig dumt å dele en karakterskala opp i 100, når det i realiteten holder med en skala på 1-5. På denne skalaen er forøvrig Risen 2 en toer.

Hvis du hadde giddet å lest hele anmeldelsen, hadde du sett at jeg skrev:

"Faren er da at jeg ikke kan være helt sikker på at karakteren er helt presis, og presisjonen i karakteren må derfor tas med en klype salt på kanskje et par tideler."

 

Men si meg en ting, kjære sthusby: Når du åpner på denne måten, hvorfor i all verden skal jeg i det hele tatt ta deg seriøst og gidde å ofre resten av posten din en tanke? Du har jo helt tydelig en aggressiv og fiendtlig tone i innlegget, det Inspirerer ikke akkurat til saklig diskusjon! Har du bare kommet for å trolle og lage kvalme i denne tråden også? Hadde det vært opptil meg skulle du blitt moderert og/eller kastet ut av forumet.

 

Hadde du klart å oppføre deg hadde jeg nok giddet å diskutere punktene dine, ettersom du har endel gyldige innvendinger som det hadde vært interessant å diskutere.

 

Kan ikke skjønne hvordan jeg åpner fiendtlig her. Jeg spør etter forskjellen på 7.6 og en 7.7, noe som jeg mener er et helt legitimt spørsmål i forhold til en karakterskala på 1-100. Jeg sier at en karakterskala på 1-100 er dum, ikke at du er dum.

 

Ser heller ikke hvordan du mener jeg har en fiendtlig tone, og det der trollekortet blir for dumt, nå har du sagt det opptil flere ganger, bare basert på at jeg synes Risen 2 er dårlig. Nå har jeg gitt deg helt spesifikk kritikk som du burde ta en nærmere titt på. For meg fremstår det som du må være veldig på defensiven, og blir overfølsom i forhold til hva jeg sier.

 

Eneste jeg kan skjønne er at du enten ikke har tid eller ressurser til å diskutere de punktene jeg kommer med, ettersom de på en veldig enkel måte nullstiller mye av det du sier. Å kaste ut noen basert på at de har andre meninger enn deg, og helt tydelig kan tilbakevise det du sier, synes jeg også høres veldig suspekt ut.

Endret av sthusby
Lenke til kommentar

Takk for det. Det er vel Justin Bieber som er nyskapende i dine øyne ;)

 

Det er egentlig underlig at du skal dra inn JB som dårlig eksempel hele tiden, for det første hater jeg fyren, for det andre har han like mye til felles med spillene du liker som jeg liker..

 

Men det er vel det sterkeste "argumentet" du klarer å finne på i den "gøy å hate spill på samlebånd" livsstilen din..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Takk for det. Det er vel Justin Bieber som er nyskapende i dine øyne ;)

 

Det er egentlig underlig at du skal dra inn JB som dårlig eksempel hele tiden, for det første hater jeg fyren, for det andre har han like mye til felles med spillene du liker som jeg liker..

 

Det er ikke riktig. Han har mer til felles med samlebåndsspill enn med nisjespill.

 

Men det er vel det sterkeste "argumentet" du klarer å finne på i den "gøy å hate spill på samlebånd" livsstilen din..

Jeg hater ikke spill på samlebånd. Jeg bare synes de er dårlige og har ingen interesse av å spille de. Det virker derimot som du og sthusby hater Risen 2 og hater at noen kritiserer Skyrim.

Endret av Visjoner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Faren er da at jeg ikke kan være helt sikker på at karakteren er helt presis, og presisjonen i karakteren må derfor tas med en klype salt på kanskje et par tideler."

Kan ikke skjønne hvordan jeg åpner fiendtlig her. Jeg spør etter forskjellen på 7.6 og en 7.7, noe som jeg mener er et helt legitimt spørsmål i forhold til en karakterskala på 1-100.

Du gidder ikke lese det jeg skriver til deg. Grunnen til at jeg beskylder deg for å trolle stadig vekk er at du troller stadig vekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for det. Det er vel Justin Bieber som er nyskapende i dine øyne ;)

 

Det er egentlig underlig at du skal dra inn JB som dårlig eksempel hele tiden, for det første hater jeg fyren, for det andre har han like mye til felles med spillene du liker som jeg liker..

 

Det er ikke riktig. Han har mer til felles med samlebåndsspill enn med nisjespill

 

Han har stort mer til felles med Risen 2; Likt av en små gruppe(stortsett drittunger som ikke har vokst opp enda?) mennesker(ja for de fleste i verden liker faktisk IKKE JB) som tror de har med en av verdens beste artister(*kremt* spill) å gjøre, og kan ikke fatte hvorfor alle andre misliker det de elsker så mye! (Ja hvorfor liker vi andre artister istedenfor(?) = andre spill) Der har du likheten med spillet ditt..

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Faren er da at jeg ikke kan være helt sikker på at karakteren er helt presis, og presisjonen i karakteren må derfor tas med en klype salt på kanskje et par tideler."

Kan ikke skjønne hvordan jeg åpner fiendtlig her. Jeg spør etter forskjellen på 7.6 og en 7.7, noe som jeg mener er et helt legitimt spørsmål i forhold til en karakterskala på 1-100.

Du gidder ikke lese det jeg skriver til deg. Grunnen til at jeg beskylder deg for å trolle stadig vekk er at du troller stadig vekk.

 

Du fremstår jo bare som en parodi nå. Du anklager meg for å trolle, men det eneste jeg gjør er å svare på - og tilbakevise - påstander som du publiserer. Hvordan du kan anklage andre for å trolle når du selv svarer på bare brøkdeler av det jeg sier, er helt latterlig. På toppen av det hele kommer du med denne typen svar til andre debatanter i tråden:

 

"Takk for det. Det er vel Justin Bieber som er nyskapende i dine øyne ;)"

 

Lurer egentlig på hva du tror om deg selv. Jeg kommer med helt klare ankepunkter, og svarer deg på påstander som jeg mener er feil eller er uenig i. Da prøver du å fremstille meg som et troll, mens det i realiteten bare er du som kommer med ukritiske og usakelige kommentarer. Prøv å gå gjennom den første posten min og gi noen svar på det jeg sier der. Bevis at du ikke er her bare for å trolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På toppen av det hele kommer du med denne typen svar til andre debatanter i tråden:

 

"Takk for det. Det er vel Justin Bieber som er nyskapende i dine øyne ;)"

Jeg kan være enig i at dette ikke var verdens sakligste kommentar, men både du og jeg og mister LG vet at dette var en referanse til denne tråden:

 

http://www.diskusjon...=1432599&st=160

 

Og det er en viktig forskjell. Jeg kommer ikke først med en slik kommentar, for så å følge opp med masse saklig stoff jeg forventer å få svar på.

 

Du avkrever svar fra meg på hva som er forskjellen på 7.7 og 7.6. Dette er et helt tåpelig og irrelevant spørsmål sett i lys av det jeg forklarte rundt karaktersettingen i anmeldelsen, og det viste jeg tydelig i etterkant vha sitater. Er det for mye å forlange at du faktisk leser det jeg allerede har skrevet heller enn å avkreve at jeg forklarer det på nytt?

 

Hvorfor mener du jeg skal hoppe over dette spørsmålet og så gå videre til dine andre poenger? Når du har stilt et spørsmål får du stå for det, og ikke mene at jeg skal overse dette og heller ta tak i de andre, mer saklige spørsmålene.

 

Når det gjelder anklager om trolling er det også en historikk inne i bildet, og det gjelder bl.a. den tråden jeg linket til over. Det hadde kanskje vært strengt å dømme deg til troll basert på det du har skrevet i denne tråden her alene, men sett i lys av hva som skjedde i de to andre trådene, mener jeg at terskelen nå ligger litt lavere.

 

Så jeg kaster ballen over til deg. Vis at du har oppriktige hensikter. Innrøm at karakter-tullet ditt var usaklig og irrelevant og jeg er med på videre diskusjon.

Lenke til kommentar

Host kremt!

Nå må dere begynne å skjerpe dere folkens! Dette er et brukerbidrag og man trenger ikke ha en såpass krass tone til hverandre!

Dette gjelder både anmeldere og kritikerne av selve anmeldelsen!

 

Om dere er sterkt uenig med en karakter her så finn fram google og søk fram en anmeldelse av Risen 2 som passer dere, trenger ikke gå lengre enn til Metacritic for å kunne plukke utifra en liste over poengsummer som dere mener passer...

 

Selvsagt så kan ting gjøres bedre, men ønsker dere å påpeke dette bør man passe på at man ikke fornærmer anmelder og anmelder bør også være flink til å ta imot kritikk når den er velrettet.

Jeg ser selv at anmeldelsen har en del svakheter men takker allikevel for å se synspunktet til en annen spiller enn de som er fra IGN etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Host kremt!

Nå må dere begynne å skjerpe dere folkens! Dette er et brukerbidrag og man trenger ikke ha en såpass krass tone til hverandre!

Dette gjelder både anmeldere og kritikerne av selve anmeldelsen!

 

Om dere er sterkt uenig med en karakter her så finn fram google og søk fram en anmeldelse av Risen 2 som passer dere, trenger ikke gå lengre enn til Metacritic for å kunne plukke utifra en liste over poengsummer som dere mener passer...

 

Selvsagt så kan ting gjøres bedre, men ønsker dere å påpeke dette bør man passe på at man ikke fornærmer anmelder og anmelder bør også være flink til å ta imot kritikk når den er velrettet.

Jeg ser selv at anmeldelsen har en del svakheter men takker allikevel for å se synspunktet til en annen spiller enn de som er fra IGN etc.

Hva fornermer de anmelder ?? men ... what a crime!

Lenke til kommentar

Host kremt!

Nå må dere begynne å skjerpe dere folkens! Dette er et brukerbidrag og man trenger ikke ha en såpass krass tone til hverandre!

Dette gjelder både anmeldere og kritikerne av selve anmeldelsen!

 

Om dere er sterkt uenig med en karakter her så finn fram google og søk fram en anmeldelse av Risen 2 som passer dere, trenger ikke gå lengre enn til Metacritic for å kunne plukke utifra en liste over poengsummer som dere mener passer...

 

Selvsagt så kan ting gjøres bedre, men ønsker dere å påpeke dette bør man passe på at man ikke fornærmer anmelder og anmelder bør også være flink til å ta imot kritikk når den er velrettet.

Jeg ser selv at anmeldelsen har en del svakheter men takker allikevel for å se synspunktet til en annen spiller enn de som er fra IGN etc.

 

Hvis du har lest de andre trådene om Risen 2 vil du nok se at i dette tilfellet har Visjoner i stor grad lagt opp til at denne diskusjonen skulle komme med disse to spesifikke personene. Samme diskusjon har rast i begge de trådene, og når han gjentar samme argumentasjon her så var det dømt til å skje at det flytta seg hit. :p

Lenke til kommentar

At noen som har så lite til overs for et spill kan forpeste omtrent alle tråder der det er involvert er jo interessant i seg selv. Sthusby har i det minste etterhvert argumentert for seg, og selv om jeg synes argumentene overhodet ikke holder mål (spesielt at Risen skal være ille på gjenbruk av områder), så er jeg ikke enig at det er trolling det er snakk om.

 

Mrlg derimot har drøssevis av poster i alle risen tråder, og stort sett alle er søppel, i stedet for å gå i skyttergravskrig ville jeg bare ignorert disse.

 

Når det gjelder anmeldelsen så er ikke jeg heller enig, mer om dette senere, men skal trolig klare å poste på et litt mindre provoserende vis enn det som er standarden her.

 

Kortversjonen: Risen 2 gjør enkelte ting bedre enn sin forgjenger, men langt flere ting er verre. Kampsystemet er et klart steg tilbake, voodoo biten er langt verre enn magisystemet tidligere, rifler har ikke bidratt særlig positivt til serien. Dette synes jeg personlig trekker mer ned enn trådstarter gjør. I tillegg ser jeg ikke poenget med Skyrim/PB teoriene i anmeldelsen, de er stort sett ubegrunnede og forsurer en tekst som ellers er helt fin.

Endret av Wrathmont
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva fornermer de anmelder ?? men ... what a crime!

Det bare å fornærme i vei det, men da kan man ikke samtidig forvente at jeg skal svare saklig på alle videre spørsmål. ;)

 

Host kremt!

Nå må dere begynne å skjerpe dere folkens! Dette er et brukerbidrag og man trenger ikke ha en såpass krass tone til hverandre!

Dette gjelder både anmeldere og kritikerne av selve anmeldelsen!

 

Om dere er sterkt uenig med en karakter her så finn fram google og søk fram en anmeldelse av Risen 2 som passer dere, trenger ikke gå lengre enn til Metacritic for å kunne plukke utifra en liste over poengsummer som dere mener passer...

 

Selvsagt så kan ting gjøres bedre, men ønsker dere å påpeke dette bør man passe på at man ikke fornærmer anmelder og anmelder bør også være flink til å ta imot kritikk når den er velrettet.

Jeg ser selv at anmeldelsen har en del svakheter men takker allikevel for å se synspunktet til en annen spiller enn de som er fra IGN etc.

 

Hvis du har lest de andre trådene om Risen 2 vil du nok se at i dette tilfellet har Visjoner i stor grad lagt opp til at denne diskusjonen skulle komme med disse to spesifikke personene. Samme diskusjon har rast i begge de trådene, og når han gjentar samme argumentasjon her så var det dømt til å skje at det flytta seg hit. :p

 

Jeg har aldri invitert disse to personene hit nei. Jeg skrev ganske tydelig i "invitasjonen" at dette ikke ville være noen objektiv anmeldelse.

 

"Her er min anmeldelse av spillet, for de som måtte være interessert i å lese min skamløse ros av Piranha Bytes"

 

Jeg regnet faktisk ikke med at disse to ville være interessert i å lese skamløs ros av Piranha Bytes, ettersom de synes at spillet er så dårlig. Men i etterpåklokskapens navn burde jeg vel forstått det. De synes jo det er så voldsomt provoserende at jeg liker dette spillet mye bedre enn Skyrim.

 

Til Malvado kan jeg si at, ja, jeg innrømmer at Justin Bieber-kommentaren var teit å dra med inn her. Jeg skulle antakelig ikke svart i det hele tatt, men heller avkrevd utdyping.. Var liksom ikke så mye å ta tak i der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...