Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forrige eier har ikke betalt årsavgift


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vet ikke hvilket tema dette går under. Men prøver å legge det ut her.

 

Jeg har tatt innbytte i en bil med en annen mellom en privatperson. I annonsen hans og det han har sagt så er årsavgifta betalt. Men etter 2 uker fikk jeg sjokket, fikk årsavgifta i posten. Ringte med forrige eier og han sa han skulle ta seg av det. Etter 2 uker til ringte jeg med tollregion, fremdeles ikke betalt. Ringte da med forrige eier igjen, og da sa han at den var betalt. Nå har det gått en uke og fremdeles så har ikke tollregion mottatt betaling. Prøver nå å ringe han igjen, men svarer ikke.

 

Sitter på en del bevismaterialer som tilsier at han har lovt å betale den, både annonse, sms og telefonopptak.

 

Har desverre ikke tegnet noen kontrakt da jeg stolte på han, i og med at han også fikk den gamle bilen min i innbytte som jeg hadde betalt årsavgifta på.

 

Noen ideer hva jeg kan gjøre? Sende saken til forbrukerrådet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja tydeligvis... Eneste jeg vet at jeg kan ta han til forbrukertvist-utvalget. Men det kommer til å ta tid, og innen den tid kan jeg ha blitt avskiltet om jeg ikke betaler den selv. Men hvis jeg betaler den selv, så gir vel forrige eier totalt f... trur jeg..

 

Etter det jeg vet hvis jeg ikke betaler den, så får han inkassoen på seg.. (Statens Innkrevingssentral)

Endret av SilverDragon
Lenke til kommentar

Hvis regningen er sendt deg så er det du som får inkasso da du sto som eier av bilen når regningen ble sendt. Jeg ville ikke latt det gå til hverken inkasso eller avskilting.

Rettslig sett så er det den som står som eier av bilen pr 1/1-2012 som er ansvarlig for avgiften, såpass har jeg fått med meg.

 

Og siden han har sluttet og ta telefonen så er det vel kanskje grunn til å tro at han prøver å unndra seg videre diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem som er ansvarlig overfor staten og hvem som er ansvarlig i forholdet dere imellom kan godt være to forskjellige ting - dere står jo fritt til å avtale en annen kostnadsfordeling. Så lenge staten får sitt er den fornøyd.

 

Hvis du ender med å betale kan du iverksette rettslig inndrivning via namsmann eller forliksråd, med bakgrunn i et regresskrav - du har dekket en utgift som etter avtale skulle vært dekket av noen andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva krikkert sa. Det enkleste her er at du betaler, og så driver inn privat fra ham. Hvis du har det godt dokumentert bør ikke det være noe problem. Da slipper du avskilting.

 

Ulempen er selvfølgelig at Statans Innkrevingssentral har enklere for å tyne penger ut av folk enn andre innkrevere.

Lenke til kommentar

takk for svar :-) Skal undersøke litt med forliksråd og namsmann imorra. Har hatt en heftig samtale med han idag, da jeg måtte ringe fra en annen telefon, da svarte han. Kjører en anmeldelse på han imorra, pga trusler. Dette har jeg heldigvis fått opptak av. Så håper det løser seg.

 

Trur nok jeg må betale den selv for å slippe avskiltning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, helt utrolig... voksen mann på over 40 år oppføre seg sånn. Og den gamle bilen min jeg tok i innbytte begynte han å påstå at jeg ikke hadde betalt årsavgifta for. Fortalte han at han kunne ringe tollregion selv og få bekreftet det at den var betalt, eller sende melding til 2282. Men det gadd han ikke, han sto på sitt. Prøvde også å si at den var EU-godkjent under bordet noe som den ikke er. Det var en del masse greier...

 

Jeg kommer nok til å betale den selv, så anmelde han idag for trusler, og høre med politiet hva jeg kan gjøre med eventuelt å kreve erstatning/regresskrav som man snakker om her. Han slipper uansett ikke unna.

 

Tar med politianmeldelsen både til forbrukerråd og leverer til finn.no. Sånne personer burde bli utestengt fra å selge ting.

Lenke til kommentar

Semirelatert:

 

Jeg har nettopp oppdaget noe genialt. Hvis man tar lån på en bil så krever banken (vertfall min bank) at jeg sender dem kjøpskontrakt og vognkort registrert på ny eier (altså meg) før de utbetaler noe som helst direkte til selger.

 

Nytt vognkort får man ikke dersom årsavgiften ikke er betalt.

 

I ett tilfelle som det over her ville det bety at SilverDragon hadde hatt en bil registrert på seg og selger hadde ikke fått noen penger :)

 

Fra nå av skal jeg ta lån på alle biler jeg kjøper selv om jeg har råd til den selv. Så er det bare å cache ut lånet med en gang :p (man taper jo litt i gebyrer osv.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

http://www.toll.no/t...&epslanguage=no

 

Du må nok betale årsavgiften selv. Du som kjøper er selv ansvarlig for å sjekke løsøre og at årsavgifter er betalt før du inngår kontrakt. Det å "stole" på selger er noe som kan koste deg penger. Om dere møtes i et forliksråd, så sier du "han sa at han skulle betale" og han sier "det har jeg ikke sagt", så blir det ord mot ord og han går dermed fri.

 

På den linken så er det noe uklart om hvem som er ansvarlig for hva...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

http://www.toll.no/t...&epslanguage=no

 

Du må nok betale årsavgiften selv. Du som kjøper er selv ansvarlig for å sjekke løsøre og at årsavgifter er betalt før du inngår kontrakt. Det å "stole" på selger er noe som kan koste deg penger. Om dere møtes i et forliksråd, så sier du "han sa at han skulle betale" og han sier "det har jeg ikke sagt", så blir det ord mot ord og han går dermed fri.

 

På den linken så er det noe uklart om hvem som er ansvarlig for hva...

At han er ansvarlig ovenfor vegvesenet for å ha betalt vet han jo, det skriver han da vitterlig i denne tråden.

 

Og hvordan blir det ord mot ord når TS skriver at han har masse dokumentasjon på at selger skulle betale? Makan til unødvendig innlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

TS sier at:

Sitter på en del bevismaterialer som tilsier at han har lovt å betale den, både annonse, sms og telefonopptak.

 

Tror nok ingen av de der kan brukes som bevis. Uten bevis, blir det ord mot ord.

 

Til Herr Brun, bare for at du ikke skjønner et innlegg, så bør du holder deg for god til å komme med en kommentar om hvor nødvendig et innlegg er eller ikke.,

 

Til slutt. Hvem sin bil blir begjært avskiltet om årsavgiften ikke blir betalt....

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Hva du tror kan brukes som bevis er helt irrelevant, for du er altså helt på bærtur. Alt det kan brukes som bevis.

 

Og som sagt, ts har selv skrevet at han vet han får bilen avskiltet uansett hvem som skulle betalt. Så det du skriver er ikke noe nytt, tvert i mot nevnt flere ganger. Tråden handler om hvordan han får pengene fra gammel eier. Der bidrar du med feilinformasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men kjære deg, da. Er du så veldig hårsår? Når du starter med å skrive ting som er nevnt allerede i førsteinnlegget, og så fortsetter med å skrive ting som rett og slett er helt på viddene, hva forventer du egentlig? Folk kommer til dette forumet for å få svar på spørsmål. Svar som ditt gjør det stikk motsatte, det forvirrer folk. Det prøver jeg å motarbeide med å motsi de som er på bærtur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...