Gå til innhold

Flygeleder- valgfag på vgs


Tinee

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Er interessert i å bli flygeleder, og lurer på om hvile programfag/valgfag det kan være lurt å velge på vgs.

 

Og da mener jeg de fagene man kan velge mellom på vanlig studiespesialisering.

 

Jeg vet også at man ikke trenger noen spesielle fag, men er det noen som kan gi f.eks et bedre utgangspunkt på utdannigen.

Spesielt da de testene på fase 1 og fase 2?

 

Blir utrulig glad for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro matematikk kan være greit å ha. Du får jo litt gratis i forhold til logikk og oppgaveløsing via det faget. Samtidig burde du absolutt ha en plan B hvis flygeleder-drømmen din ikke blir realisert.

 

Jeg hadde store planer om å bli flygeleder, men etter å ha feilet på fase 2 av opptaksprøvene gikk det i vasken. Nå jobber jeg i butikk og er egentlig litt idéløs om hva jeg skal finne på i forhold til utdanning.

 

:(

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Eg anbefaler deg å ikke ha flygeleder som plan A, det er et yrke som vektlegger veldig med egenskaper som du er "født" med i en viss grad. Legger du inn 100% av aksjene dine på noe som har 7% sjangs for å lykkes.. ja da legger du opp en løype til å skuffe deg selv.

 

Tar du matte og fysikk så kan du søke deg inn på alle de "ekte" utdanningene senere i livet.

 

matte og fysikk, to flotte fag som alle burde kunne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg anbefaler deg å ikke ha flygeleder som plan A, det er et yrke som vektlegger veldig med egenskaper som du er "født" med i en viss grad. Legger du inn 100% av aksjene dine på noe som har 7% sjangs for å lykkes.. ja da legger du opp en løype til å skuffe deg selv.

 

Tar du matte og fysikk så kan du søke deg inn på alle de "ekte" utdanningene senere i livet.

 

matte og fysikk, to flotte fag som alle burde kunne!

Lenke til kommentar

Jeg besto alle testene for å bli flyveleder i 2008, men besluttet å bli jurist i stedet. Min erfaring fra de innledende prøvene er at de tester deg på egenskaper man enten har eller ikke har uavhengig av skolefag. Fag fra VGS var heller ikke et sentralt tema under de personlige intervjuene.

 

Det du i hovedsak vil trenge for å gjøre det bra på de innledende prøvene er god romfølelse (spatial intelligence). Dette er det ingen skolefag som trener eller hjelper deg med.

 

Velg skolefag etter plan B. Og sørg for Guds skyld å ha en plan B. Av søkerne ble litt under halvparten silt ut allerede før fase 1 i opptaket (tall fra avinor.no 2012-opptaket), og da jeg var i denne prosessen var minst 80-90 % silt ut før fase 3 (intervju/skikkethet).

Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor her burde du ha en backup plan dersom du ikke lykkes med flygeleder drømmen. Det er et yrke mange kunne tenke seg, og det stiller svært harde og strenge krav. Mener å ha lest en plass at det var ca 5-10% av studentene som startet på utdanningen som ble flygeleder, men jeg skal ikke si det med sikkerhet! :) du må også være svært fleksibel når det kommer til jobb etter utdanning. Du må jobbe der de trenger folk med denne utdanningen. Under praksisen blir du også bare plassert ut en plass, og sjansen for å få den flyplassen du måtte ønske er vel relativt liten.

 

Ellers veit jeg at det stilles krav til svært gode engelsk kunnskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...