Gå til innhold

blender og gruppebilder


Anbefalte innlegg

har d90 og skal bruke 35mm til et gruppebilder. leser litt rundt og ser at mange anbefaler fra blender 8-11 på gruppebilder. jeg tenkte jo i mitt hodet at jeg på ha enda høyere tall for at alle skal bli klare i bildet, men det er kanskje noe jeg ikke helt skjønner:)

er fra 4-10 personer tenker jeg -ute

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo veldig an på hvor langt unna fotografen står, og hvor mange rader med folk det er bakover.

 

Er det 3 rader med folk, og du står 1,5 meter unna den første raden og fokuserer på de, så vil nok den bakerste raden bli litt ufokusert.

 

Men man står jo gjerne ikke så veldig nærme om man ikke bruker vidvinkel. Hvor langt unna du står vil jo også avhenge av hvor bredt folkene står.

 

Hvis det er 3 rader med folk, og du står kanskje 2-5 - 3 meter unna med en bleder på f/8 og fokuserer på den midterste raden, så tror jeg resultatet blir bra. Men du må nesten bare prøve deg frem tror jeg!

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar

DOF henger sammen med avstand, størrelse på blenderåpning og brennvidde (de 2 siste henger egentlig sammen om man tenker på fysisk blenderåpningstørrelse vs f-verdien).

 

Folk som anbefaler på slikt generelt grunnlag virker jo helt fraværende. Det finnes ingen fast løsning til alle situasjoner. Er man usikker la kamera gjøre valget, normalt sett et bedre valg enn noen som har skrevet i stein hvordan alt skal gjøres i en hver setting.

Lenke til kommentar

DOF henger sammen med avstand, størrelse på blenderåpning og brennvidde (de 2 siste henger egentlig sammen om man tenker på fysisk blenderåpningstørrelse vs f-verdien).

 

Folk som anbefaler på slikt generelt grunnlag virker jo helt fraværende. Det finnes ingen fast løsning til alle situasjoner. Er man usikker la kamera gjøre valget, normalt sett et bedre valg enn noen som har skrevet i stein hvordan alt skal gjøres i en hver setting.

 

Kameraet velger seg gjerne f/5,6 eller så, og det kan lett bli for grunnt til å få med en stor gruppe. Jo høyere blender man kan velge uten at iso eller lukker går i været jo bedre. For å sikre dybdeskarphet ville jeg blendet ned til f/11, men det finnes ikke noe fasitsvar.

Lenke til kommentar

Skal du gjøre det virkelig enkelt er det jo bare å prøve. Skulle jeg regnet på det ville jeg tatt utgangpunkt i at 1 grad på 1km er vel 15m. 1 grad på 1m blir da rundt 1.5 cm. En 50mm har i følge Wikipedia en vertikal field of view på 27 grader, en 35m på 1.5 crop litt mindre, men sikkert nøyaktig nok.

 

Antar du vil ha helfigur, litt sikkerhetsmargin på alle kanter og da en høyde på minst 2.5 meter. 27 grader er ca 40cm pr meter og du må da minst 6.25 meter unna. Mulig bredden på gruppen (eller større høyde) vil tvinge deg ennå litt lenger bakover og da skal det noe til å få problmer med dybdeksarphet så sant du holder deg i et fornuftig blenderområde (5.6 eller mindre bør holde lenge) og fokuserer ca midt i guppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...