Gå til innhold

Software CPU-kjøling - over 10 grader kaldere


kojak64

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brukte tidligerer Rain v 2.0 på min gamle overklokkede K6-2 prosessor. Det fungerte helt fint.

 

Man kan kanske si at slike programmer fungerer slik at prosessoren bare da bruker strøm og avgir varme/energi etter bruken av prosessorkraft(som vanlige forsterkere).

 

Uten slike programmer bruker CPUen maks energi og avgir derfor også maks varme selv om arbeidsoppgavene den utfører ikke krever full prosessorkraft. (Kan sammenlignes med klasse A forsterkere (rørforsterkere)).

 

Tekstbehandling er en arbeidsoppgave som krever svært lite av CPUen i forhold til f.eks. dekoding av mp3 filer. Slike programmer vil derfor gi størst effekt (i form av redusert temperatur og energiforbruk på prosessoren) for lite arbeidskrevende programmer som office pakken.

Lenke til kommentar

Skal jo forlenge levetiden hvis cpu-temp er lav... med cpuidle er min temp over 10 grader lavere selv om jeg jobber aktivt med musikkinspilling en hel dag... ingen redusert ytelse som jeg kan merke eller måle heller... så jeg bare lurer på "where's the catch"...

Lenke til kommentar
største fordel(?):

- dersom prosessor lager mindre varme, betyr det vel også at den bruker mindre STRØM.....

 

eks.

http://www.hardware.no/nyheter/august03/eden_7000.html

 

1-6w, si den vanligvis bruker 4w (når man spiller av musikk o.l.), mens med dette programmet bruker den 3w.

 

1w spart  :woot:

 

En prosessor som bruker 70W (f.eks. Barton) og som under idle bruker 1/3 av normal prosessorkraft medfører da en besparelse på ca 40 - 50 Watt. Dette vil også direkte slå ut i redusert belastning på strømforsyningen, men også på varmeutviklingen inne i kabinettet. Er PSUen allerede presset til det ytterste i dag, kan man også få en mer stabil PC og mindre støy pga. lavere varmeutvikling i PSUen.

 

Med skjermkort som også bruker 100W, ville det kanskje også være lurt om noen fant på et idle program til skjermkortet.

Lenke til kommentar
Uten slike programmer bruker CPUen maks energi og avgir derfor også maks varme selv om arbeidsoppgavene den utfører ikke krever full prosessorkraft. (Kan sammenlignes med klasse A forsterkere (rørforsterkere)).  

 

Tekstbehandling er en arbeidsoppgave som krever svært lite av CPUen i forhold til f.eks. dekoding av mp3 filer. Slike programmer vil derfor gi størst effekt (i form av redusert temperatur og energiforbruk på prosessoren) for lite arbeidskrevende programmer som office pakken.

 

Dette er direkte misvisende.

 

En CPU som er idle bruker langt mindre strøm enn en som er under full load. Det som er spesielt med disse "kjøleprogrammene", er at de idler større deler av CPU enn normalt. De mest avanserte programmene er også i stand til å analysere hvilke deler av CPUen som er i bruk, for så å idle de delene som ikke er i bruk.

 

MP3 decoding krever per i dag så godt som null CPU kraft. Det er de spesielle instruksjonene i SSE/SSE2/K6-NOW!(PRO) settene som tar seg av dette. Hvis CPUen din blir merkbart varmere av å spille av en MP3 fil, så bør du sjekke oppsettet ditt. Encoding, derimot...

 

-KJ

Lenke til kommentar

Oi. har visst gått glipp av noe. Altså at CPU går automatisk i tomgangsmodus (om en kan kalle det) når man ikke har noen programmer gående som ikke krever noe større prosessorkraft selv om en ikke har spesielle (3parts) programmer gående. Dette er likevel under forutsetning av at OSet har en slik "power management" funksjon.

 

OS som ikke har slik "power management" eller tilsvarende funksjon, vil medføre at CPUen kjører på "full load" hele tiden. Er ikke det korrekt? Så fremt ikke Bios eller chipsett har en slik funksjon.

 

CPU idle kommer altså i tillegg til operativsystemets egen "idle" funksjon og skal i følge reklamen være en mere effektiv sak enn f.eks. MS egne PM funksjoner.

Lenke til kommentar
Er PSUen allerede presset til det ytterste i dag, kan man også få en mer stabil PC og mindre støy pga. lavere varmeutvikling i PSUen.

 

Stabil PC? En PC som er stabil kun ved idle vil ikke jeg kalle stabil. En stabil PC skal kunne kjøre 3dmark i loop i 24 timer, minst.

 

Dersom PSUen allerede er presset til det ytterst selv når du bare skriver et brev i Word så bør absolutt den PSUen byttes for da vil den jo ikke holde så fort du fyrer opp noe som faktisk krever litt f.eks spill.

 

Og mindre støy? Det blir veldig teoretisk tror jeg. Jeg vil gjerne høre de som merka at PCen ble stillere.

Lenke til kommentar

Jeg bruker CPUIdle, først og fremst fordi jeg har en vifte som regulerer seg selv etter luft temperaturen den suger ut av heatsinken.

 

CPU Core er nå ca 45 grader, mens CPU Dioden (Asus Probe etc temp) er kun 21 grader, så viften min går på minimum hastighet, og min. støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...