Gå til innhold

Når er begravelsen til Windows Phone?


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Skriver litt om WP og lumia 610/800/900 for de er vel de beste WP telefonene der ute nå.

 

WP sliter vel hovedsakelig fordi telefonene ikke er attraktive nok for flertallet av kjøperne. Dette går jo på mange ting:

 

Spesifikasjoner:

Mange ser på CPU, GPU, Ram osv. Dette har ikke bare med å ha det beste, men det avgjør hva som kan kjøres på mobilen og hvor bra det funker. I lumia 610 testen får vi bl.a vite at den ikke takler å kjøre angry birds.

http://www.amobil.no/artikler/nokia-lumia-610/109851

Heller ikke kamera og slikt utmerker seg. Mangel på minnekort har to negative sider: Først og fremst så er det praktisk å lagre dokumenter, bilder, filmer, musikk osv på et minnekort da man kan oppdatere og gjenopprette på telefonen uten å miste dette om det ligger på minnekortet. Det betyr også at lagringsplassen er større, slik at man kan fylle opp med musikk, bilder, filmer, dokumenter osv.

Ser at nokia norge oppgir 1 på cpu. Dette betyr vel at det er en enkjernes cpu.

 

SAR:

Uviktig for mange, mens andre er veldig opptatt av det. Lumiaene er nesten verstinger, med SAR verdi opp mot nesten ett-tallet. Mange håpet at 900 modellen skulle være bedre, men den ble verre med SAR verdier som fører den nesten til topps blandt verstingene.

 

Utseende:

Her er det mye å ta tak i. Flertallet ønsker vel en standard telefon med en wallpaper-bakgrunn isteden for usentrerte fliser. Mulig det er praktisk, men pent er det ikke. Lumia telefonene ble også pushet i rosa og blå versjon, ikke akkurat den sorte plasten og blanke krom og aluminiumen folk flest ønsker. Mange ønsker også en eller annen WOW faktor, uten at man egentlig finner noe slikt på telefonen.

 

Batteri:

WP skal bruke mindre strøm, og trenger derfor mindre batteri for å være like bra som konkurrentene. Lumia 900 skal ha et 1830 mAh batteri. Samsung S3 har 2100 mAh. Det hadde vært fint om man satte inn et ihvertfall 2000 batteri slik at man ihvertfall kunne få lang batterikapasitet på den. Sammenlign standbytid og taletid mellom samsung s3 og lumia 900:

 

http://www.samsung.com/no/consumer/mobile/mobilephones/smartphones/GT-I9300RWDNEE-spec

 

http://www.nokia.com/no-no/produkter/telefon/lumia900/spesifikasjoner/

 

Samsung: Taletid Opptil 22,2 timer (2 G) / Opptil 11,6 timer (3 G) Standby Time Opptil 830 timer (2 G) / Opptil 770 timer (3 G)

 

Nokia 900:

Batteri som varer hele dagen, opptil åtte timer samtaletid, opptil 400 timer standbytid

 

Felles plattform:

I utgangspunktet en god idet å knytte sammen pc, nettbrett, mobil og xbox, men i praksis har jeg liten tro på det. Spesielt på pcer ser man at W8 er designet for touch og foreløpig ser det ut til at microsoft har vendt de som bruker mus og tastatur ryggen. Jeg tror derfor at mange fortsetter med W7 på pcene, men velger W8 på mobil og brett.

En annen sak er at med en win mobil på en win pc burde man kunne tilbudt mange muligheter. Et menyvalg for å overføre kontakt og oppsett fra windows live mail eller outlook til mobilen. Mulighet til å diagnosere pc med mobilen. Støtte for smartverdi-overføring. Bruk av augmented reality for å vise hvordan man gjør ting i windows og office osv osv.

 

Usikkerhet om levetid på os`et:

Noen kjøper mobil for å ha den i flere år, og man frykter at microsoft skal gi opp hele WP 2-3 måneder etter at man har kjøpt mobilen. Android og iphone føles tryggere.

 

App-tilgang:

Om det finnes tusen milliarder apper eller om det finnes hundre apper er ikke så viktig, bare det som finnes er bra. Trenger ikke hundre tusen fiseapper eller annet fjas. Microsoft fikk kritikk for å definere ringelyder og wallpapers som apper for å blåse opp hvor mange de hadde. Uansett, man må kunne få de omtalte appene og spillene like raskt på WP som til android og iphone. Foreløpig er ikke det tilfellet.

 

Ekstrautstyr:

Apple er mestere når det gjedler ekstrautstyr som dockingstasjoner og vesker. Å få lyd gjennom en dockingstasjon med WP kan gjøres med 3,5 mm hodetelefonutgang, men det å integrere innholdet på telefonen med dockinstasjonen slik at f.eks sanger kommer på displayet, man kan bytte sang med fjernkontroller osv krever mer. Android sliter med det samme, men det unnskylder ikke WP.

 

Fremtidsrettet:

Selv lumia 900 mangler f.eks dlna, men den har nfc og lft. Man må huske på at når den en gang dukker opp i hyllene her så er den enda eldre enn den er idag og skal da konkurrere med htc one, samsung s3, iphone 4s osv og samtidig vet alle at WP 8 er "rett rundt hjørnet".

Oppdatering av WP 7,5 til 8 er det varierende info om, det siste er vel at man vil få en variant av WP 8. Her er vel overgangen fra CE det problematiske.

 

Ser man bort fra at man ikke får mest lagringsplass på telefonen, at kameraet ikke er blandt de beste, at standbytiden og taletiden er midt på treet, at SAR verdien er skyhøy, at app utvalget er begrenset, at CPU - GPU- Ram er midt på treet, at den mangler dlna og lignende ting så hva sitter man igjen med? Det man får er en annerledes telefon (sammenlignet med iphone og android) med gorillaglass og nfc. Den har bra office og epost støtte, men til gjengjeld relativt dårlig kamea. Minnekort mangler.

Er dette nok til å kjøpe en isteden for konkurrentenes sine? Jeg blir ihvertfall ikke overbevist om det. Det er synd, fordi jeg egentlig liker ideen om en windows telefon.

 

Skal jeg svare på spørsmålet så avhenger alt om det slippes en WP telefon som kan konkurrere med s3 og 1x med tanke på spesifikasjoner, og som har WP8 og nok WOW faktorer til å vippe iphone, samsung og htc ned fra tronen. Samtidig tror jeg at løpet er kjørt nå. Jeg tror det kommer en S4 og iphone 5 som skal konkurrere med det som slippes av WP8 mobiler, og da avgjøres om WP er noe å satse på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten alle eier iPhone. Resten av gjengen eier Galaxy S2/S3 eller HTC. Deilig å ha en cyan Nokia.

forstår egentlig ikke hvorfor folk hater WP. La de som like det, like det. Går det til helvete så går det til helvete, da er det tilbake til iPhone. Tusen ganger bedre enn Android. Quad core og S3 lagger når man skal tilbake til hjem meny.

Lenke til kommentar

Vel, det kan ikke ikke være spesielt mange som bryr seg om SAR, for da hadde samtlige her i verden hatt en Samsung telefon og ikke iPhone. :p

 

Uansett, WP7 er historie, nå er det WP8 som gjelder. Og om ryktene om WP8 stemmer, så blir det et knakende godt mobilt OS. Så spørs det hvor mange som lar seg trollbinde.

Forhåpentligvis blir det bedre når det kommer noe annet enn overprisa telefoner med singlecore cpu.

 

Ikke at WP7/WP8 nødvendigvis trenger det, men vi vet jo alle hvor viktig det er å ha toppmodellen eller noe som kan konkurrere med den.

 

Gleder meg til å se hvordan ting blir med WP8 hvertfall. :)

Lenke til kommentar

Når kommer WP8?

Ikke helt sikker på om det er bekreftet noe sted, men de fleste mener at WP8 kommer samtidig som Windows 8 for desktop, tablet og Windows RT som er for ARM.

Så til høsten med andre ord. Og det gir jo mening, for vi vet at Microsoft ønsker å knytte disse tre tett mot hverandre.

 

Og Windows Phone Summit er 20. Juni og Microsoft har teaset noe stort. Så det spørs om vi ikke får et klarer svar på ting da.

 

Personlig holder jeg en knapp på det de andre mener, at det lanseres til høsten sammen med alle de andre Windows 8 versjonene.

Lenke til kommentar

Går det til helvete så går det til helvete, da er det tilbake til iPhone. Tusen ganger bedre enn Android. Quad core og S3 lagger når man skal tilbake til hjem meny.

 

Jeg tror nok de fleste heller vil ha noe lagg noen ytterst få ganger enn å måtte sitte med forstørrelsesglass for å kunne se noe på iPhone 4S sin knøttlille mini skjerm. Og folk vil jo ha telefoner som ikke knuser bare man ser hardt nok på den.

 

Så hva er så bra med iPhone 4S egentlig?

 

Tror du burde sjekke ut min signatur litt for å få litt opplærning på hva som FAKTISK er et bra OS her.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Jeg har fulgt med på diverse fora her når det gjelder Galaxy nexus eller S2 eller OneX. De er fine telefoner, skjermen er rå, men... Jeg liker utseende på standard ICS 4. Ikke Touchwiz eller sense. Men har lest at custom ROM ikke er like brukervennlig. Hater også at oppdateringer aldri kommer. Når IOS 6 lanseres, vet jeg at ALLE med iPhone 4,4S og 5 vil få denne, SAMTIDIG. Ikke 5 mnd etter.

Du skjønner OS'et er noe dritt når nesten alle bruker et annet ROM enn den originale...

Og man rooter og installerer nye ROM hele tiden, for det er alltid noen mangler ved ROM'en man har.

Nei.. Not for me. Får sikkert uansett OneX eller S3 med WP8 til høsten:)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Spesifikasjoner er litt som å kjøpe en bil hvor motoren er spesifikasjonene. En liten motor fungerer greit til å kjøre frem og tilbake til butikken, men innimellom skal man ha full bil, masse bagasje, en tilhenger, en campingvogn elelr annet og da er det kjekt at ikke motoren setter begrensningene. Dette er jo spesielt viktig om komkurrentene kan levere høyere ytelse til samme pris. Som nevnt så er det jo også spesifikasjonene som sier noe om flyten, bl.a nettleseren som nevnt i et annet innlegg.

 

WP8 KAN blir bra, men man må huske på at innen det kommer har iphone gått opp ett tall, samsung har sannsynligvis byttet fra s3 til s4, htc har kommet med mer, og nykommere fra både sony, panasonic og motorola skal inn og kapre andeler.

 

Her er nyhetene i WP8 ifølge amobil:

http://www.amobil.no/artikler/her-er-nyhetene-i-windows-phone-8/106340

 

lumia 900 har allerede nfc, men uansett er ikke nfc nok til å velge wp da dette er noe som allerede finnes på mange mobiler...inkludert lumia 900. Flerkjerneprosessorstøtte er fint, men folk kan allerede velge og vrake i firekjerneprosessorer...og til og med få en femkjerne om man ser på htc one x sin løsning.

 

Zune droppes. Det er bra, men det skal fortsatt være et pc program. Skal ikke mye til for å slå kies, men uansett er den biten neppe nok til å omvende folk.

 

Noe av det som det ifølge PocketNow ble fokusert mest på i presentasjonen, var en ny teknologi Microsoft kaller DataSmart. Dette er en løsning som skal redusere mengden datatrafikk, samtidig som det skal være lettere å holde et øye med dataforbruket. DataSmart vil prioritere WLAN og automatisk koble seg til trådløse nettverk, også mobiloperatørens egne nettverk hvis dette er tilgjengelig.

Det nye operativsystemet skal støtte maskinvareaksellerert kryptering med BitLocker, og mulighetene for sentralisert administrasjon skal ha blitt enda bedre.

 

Datasmart høres ut som noe lignende opera mini bruker, og har brukt i flere år. Det er vel nok av apper som viser dataforbruket, og telefoner som prioriterer wifi når det er tilgjengelig er vel heller ikke unikt. Kryptering er kjekt for noen, men da har man jo blackberryene som tar sikkerhet på alvor. Sentralisert administrasjon høres bra ut, men stort sett kun aktuelt for bedrifter. Igjen, en indikasjon på at telefonene er rettet mot bedrifter og mer proffe brukere.

 

Det kan bli intr. å følge med på hva som skjer, men er veldig skeptisk til wp så langt ihvertfall, uansett om det er 7.5 eller 8.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Gjorde en deal for 6 mnd. siden om å bytte min "mandagstelefon" HTC Desire i den den gang nye Radar. I vår tenkte jeg at jeg bytter denne i en S3 eller iPhone 5 når den kommer.

 

Måten denne telefonen behandler mail, kontakter, dokumenter og kalender på er enestående etter min mening. Ingen andre mobile os jeg har prøvd er i nærheten på dette. Bruker du Exchange er WP tingen! Dessuten ser det bra ut, er raskt, og det er kjekt med noe nytt!

 

Skal du spille, se på video, filme, e.l. hadde jeg kjøpt en S3.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

WP8 sin suksess avhenger mye på W8 til PC sin suksess. Microsoft ønsker et strømlinjeformet samkjør i likhet med hva apple har med sine produkter. For at microsoft skal lykkes, må hele plattformen fra xbox via pc og nettbrett til mobiler lykkes. Tror det kan bli vanskelig.

 

Synes ikke WP8 er dårlig, et kjent win univers med kontroll av appene og minimumskrav til hardware er sjelden feil. Men konkurrentene til W8 er også tøffe og folk vil tross alt stå i butikken og skal velge mellom S3, 1X, iphone og en wp.

 

Taktisk regner jeg med at ALLE microsoft ansatte får en wp telefon, og at de kommer med aggresiv prising for å kapre markedsandeler.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...