Gå til innhold

Nå er Intels nye prosessor i butikken


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på når ivybride for sokkel 2011 kommer jeg. Var vel snakk om løp av året?

 

Det jeg også syns er litt rart er forskjellen mellom i7 3770k og i7 3820 ikke er så stort.

Det burde være mulig å få de like raske? Med tanke på sokkel 2011 er fysisk større og da har de plass til flere transistorer. Håper neste ivybrige sokkel 2011 prosessor klarer 5 Ghz standardklokk med 130 watt effektforbruk, da begynner vi å snakke om ytelseforbedring samt man klarer å overklokke til 6.4 Ghz . Og kan si LGA 1366 og LGA 1155 er snart død.

 

Er dette fysisk mulig?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Those, who expected to upgrade their extreme-performance systems six-core Intel Core i7-3900-series "Sandy Bridge-E" LGA2011 chips inside with even faster "Ivy Bridge-E" chips later this year will probably have to wait until at least the second half of 2013, as Intel has no plans to launch new generation of enthusiast processors in 2012.

 

Intel to Omit Release of Enthusiast-Class "Ivy Bridge" Processors This Year.

 

Kan godt være det er mulig å få ut litt juice når 22nm prosessen er blitt moden.

Lenke til kommentar

Begynner å gå litt i surr i modellbetegnelsen? Er det i7 4000 serien antakelig i7 4820 den nye ivybrigde for sokkel 2011 kommer å hete? Eller er det i7 3920?

 

Hva er antatt man kan få ut av den? Tviler du på noe særlig over 4.2 Ghz? i så fall blir ikke det stor oppgradering heller men riktignok begynner det å bli lønnsomt å oppgradere fra første generasjon i7 prosessorene.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på når ivybride for sokkel 2011 kommer jeg. Var vel snakk om løp av året?

Et av ryktene sier November.

Det jeg også syns er litt rart er forskjellen mellom i7 3770k og i7 3820 ikke er så stort.

Det burde være mulig å få de like raske?

Hva mener du her? De er rimelig lik ytelsesmessig. Men IB versjonen bruker mye mindre strøm.

Med tanke på sokkel 2011 er fysisk større og da har de plass til flere transistorer

Hovedgrunnen til sokkelens størrelse er antal pins, altså 2011 i dette tilfellet. Hva dette har å si for diesize vet jeg ikke.

Håper neste ivybrige sokkel 2011 prosessor klarer 5 Ghz standardklokk med 130 watt effektforbruk

Tester med 3770k har allerede vist at dette ikke er mulig. Dessuten vil nok lga2011 IB ha 6> cores

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tydelig at du er ustødig på hensikten med de ulike platformene når du følger opp med en tekst som viser at du har misforstått en hel del.

 

980X kom 7 måneder før Sandy Bridge og gav 50% ytelsesøkning på content creation over natten på lik TDP som 45 nm Bloomfield yten å bytte hovedkort og minne.

 

LGA 2011 er ikke en oppgraderingsplatform for de med LGA 1155 Sandy Bridge men en platform for de som ble for sene til LGA 1366 og ønsker en fremtidig oppgraderingsmulighet i form av Ivy Bridge-E.

 

Den høye minnebåndbredden på high-end-platformen gir mye ytelse på oppgaver som kan utnytte det. Selvfølgelig blir det deminishing returns på oppgaver som ikke skalerer med minnebåndbredden, feks spill. På en LGA 2011 Xeon arbeidsstasjon med stor minnemengde og smart bruk av RAM-cache er det ekstreme forskjeller ved content creation. Ja, selv på en entrylevel LGA 2011 med 3930k eller 3960x med 64 GiB minne fast at det da er risiko for å skrive data med bitfeil til disk pga fravær av feilkorrigerende minne. Det er mulig å oppnå en lese/skrivehastighet tilsvarende 10 ganger en RevoDrive og dette gir enorme muligheter.

 

Du mener de burde levert 6-kjerne-prosessor på mainstreamplatformen men den platformen er ikke ment for brukere som kan utnytte 6-kjerne-prosessor og da er det naturlig at gevinsten kommer i form av lavere TDP. Ivy Bridge er heller ikke ment som en oppgradering for eiere av Sandy Bridge da disse minst bør vente til Tock og er rett og slett en naturlig etterfølger for å få flere prosessorkjerner per wafer som resultat av krympet prosessteknikk.

 

Flere PCI-E lanes er gull verd for de som driver med tallknusing eller simulering på multi-GPU, har dedikerte diskkontrollere osv. Selvfølgelig har en ikke bruk for 7 seter i bilen om man er enslig, men det betyr ikke at andre ikke har nytte av det. Simulering på 4 grafikkort kan erstatte 20 PCer så det er bare tull å si at ekstra PCI-E lanes ikke er nyttig.

 

Som du sier er ikke preferansene på high-end-platformen nyttig for deg og når du så har valgt mainstream-platformen får du godta at du ikke får i pose og sekk.

Hvorfor skal du på død og liv dra frem LGA 2011 plattformen og proffmarkedet når jeg snakka om lga 1155. Du skriver jo selv: "LGA 2011 er ikke en oppgraderingsplatform for de med LGA 1155 Sandy Bridge".

 

Om du ikke hadde kastet deg ut i en nærmest fanatisk jeg er best og du vet ingenting sjargong så hadde du faktisk sett at jeg nevner at jeg er skuffet over den lille forskjellen Ivy Bridge bringer til 1155 med et tydelig sleivspark til Intel som på død og liv skal selge hele plattformer og få oppgraderingsløp slik konkurrenten kan gjøre, og når lga 2011 ikke er oppgradering for oss med 1155 så står iallefall poenget mitt om at de nye Ivyene på 1155 gir lite ekstra bortsett fra litt lavere TDP, og ettersom TDP fint kunne gått opp til 110-130w slik som med lga 1366 ville jeg heller sett at Intel kasta inn enda flere mhz eller kjerner for de som kunne ønske det, men jeg vet jo at dette ikke kommer til å skje men det må da være lov å være skuffet.

 

1155 er som du skriver tiltenkt mainstram, typisk hjemmebruk for folk som driver på med spilling og lignende. Til det bruket har lenge 1155 vært best uansett pris helt til 2011 kom, derfor kjøpte jeg denne plattformen da den kom for rundt 1.5 år siden. Lga 2011 kom lenge etterpå, så når jeg kjøpte så var det eneste alternativet lga 1366 som jeg allerede hadde både hjemme og på jobb, og jeg ville ikke pakke i en dyr 970/980 i en såpass gammel plattform når jeg visste det ikke ville tilføre meg noe særlig ekstra ytelse i det jeg dreiv på med da hjemme.

 

På jobb bruker jeg pcen til helt andre ting enn hjemme, dvs. flere vmware når jeg feks. pakker og tester applikasjoner. Hjemme har jeg ikke behovet for ecc minne, mange pcie lanes osv., da var det viktigere med usb3, sata 6 og høy cpufrekvens og gode overklokkingsmuligheter.

 

Vi får alltid siste highend plattform som valg hos min bedrift når vi skal kjøpe nye pcer fra Lenovo, Dell, Hp osv. . Akkurat nå sitter jeg med enda med 1366 og xeon med 1066mhz ddr3 ecc minne. I dag ville gladelig byttet denne med min lga 1155 om det hadde vært et alternativ når jeg fikk den ettersom jeg har opplevd at chipsettet blir for varmt på sommeren å pcen ofte tryner å viftene bråker, men det er jo like mye Hp sin skyld, nå blir det nok lga 2011 som blir neste plattform på jobb når jeg bytter.

 

Hjemme så oppgraderer jeg til det som passer meg best der og da, jeg sitter ikke å venter på morgendagens plattform når jeg vil ha noe bedre nå.

Men klok av skade fra tidligere kjøp hadde jeg nå bestemt meg til å vente en god stund før jeg kasta med på lga 2011 bølgen. Ville vente til jeg var sikker på at alle eventuelle bugs var luket ut før jeg kjøpte denne. Det har jeg nemlig gang på gang smertelig erfart kan være lurt ettersom mange x58 baserte hk sleit med dårlig kjøling på chipsettet og dertil døde eller ustabile pcer, og problemet med lga 1155 med feilproduserte sataporter som gjorde at det første hket mitt kun varte 3-4 mnder før det døde å tok med seg raid arrayet mitt og jeg fikk rma på b3 versjonen.

 

De oppgavene du nevner at minnebruken lga 1366/2011 gir så bra boost på er ikke typiske hjemmeoppgaver, det er veldig spesialiserte oppgaver som de aller aller fleste gjør i forbindelse med jobb. Men for all del, hvert sitt behov å jeg nevner derfor at de ekstra pci-e lanene for HJEMMEBRUK kun har noe særlig for seg når man kjører sli og cf, noe jeg ikke lenger kjører.

 

Det kan vel også være et tips å lese skikkelig gjennom andres innlegg å roe seg litt ned før man skriver ting som tydeligvis er farget av egne holdninger og meninger. Da blir det hele så mye mer hyggelig å ryddig å lese.

 

edit: leif

Endret av ArneJ.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ArneJ, 6 cores for hjemmebruk er det ingen grunn til å gi ut. Det er liten grunn å gråte over det.

1155 er aldri ment for 6 core, så det å småsutre over at det ikke kom 7 seter i en lotus elise.

 

Vi skjønner hva du mener, men det å klage over at en platform som aldri var ment til 6 core eller oppgaver hvor man har bruk for det, ikke får flere kjerner når det er en tick, blir litt poengløst.

 

Eneste som var spennende med Ivy Bridge var å se om den fikk større headroom, noe den ikke fikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...