Gå til innhold

Å tilberede tunfisken


Anbefalte innlegg

Hallayen.

 

 

Jeg er glad i tunfisk, og slik jeg har fått høre er dette et godt og billig kost tilskudd sammenlignet med protein shaker.

 

Det jeg lurer på er om noen her har oppskrifter på denne vidunderfisken som kan gjøre det lettere å spise.

 

(First price tunfisk boks x2 - I vann)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tunfisk går jo greit med salat, grønnsaker og slik. Potet kanskje? Hjemmelaget potetmos/plukkfisk-tunfisk.

Tunfisk i vann... har du prøvd i olje? Mener å huske at vann var litt ekkel i forhold, men trenger jo ikke gjelde deg. Jeg ville ikke kombinert fisk med melk, det kan gi dårlig fordøyelse. Tunfisk skal man ikke spise for ofte (høy innhold av kvikksølv), ca 1 boks i uka er anbefalt.

 

Edit: Sjekket litt opp på det med tungmetaller i tunfisk. Virker som det ikke er et så stort problem som jeg har hørt. Men tunfisk er uansett en av de matvarene med høyest innhold.

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Jeg spiser tunfisk nesten hver dag, elsker det! Det jeg gjør er å steke tunfisken i litt olje, hakke opp chili, hvitløk, løk, og salatbønner og steker alt sammen. Bruker det jeg har av grønnsaker, men chili og hvitløk er et must. Bruker også champignon. Det smaker helt fantastisk, kunne spist det hele tiden! Jeg bruker også firstprice i vann, ikke noe problem!

Lenke til kommentar

Eneste tunfisken brukes til her er kattemat, heh. Jeg vet noen liker det godt i taco (altså blandet med sånn spicemix-sak), stekt sammen med løk, spinat og litt hermetiske tomater, eller enkelt og greit i salat. Ville brukt mye paprika, tomat og f. eks vårløk for å få inn flere tydelige smaker så det ikke blir så utpreget tunfisk.

Lenke til kommentar

Tunfisk går jo greit med salat, grønnsaker og slik. Potet kanskje? Hjemmelaget potetmos/plukkfisk-tunfisk.

Tunfisk i vann... har du prøvd i olje? Mener å huske at vann var litt ekkel i forhold, men trenger jo ikke gjelde deg. Jeg ville ikke kombinert fisk med melk, det kan gi dårlig fordøyelse. Tunfisk skal man ikke spise for ofte (høy innhold av kvikksølv), ca 1 boks i uka er anbefalt.

 

Edit: Sjekket litt opp på det med tungmetaller i tunfisk. Virker som det ikke er et så stort problem som jeg har hørt. Men tunfisk er uansett en av de matvarene med høyest innhold.

 

Pluss at fersk tunfisk inneholder mye mer kvikksølv , en tunfisk på boks :)

Lenke til kommentar

Tunfisk stekt sammen med en god dose løk sklir lett ned uten noe annet ved siden av for min del. Eksperimenter litt, det er jo kjempegøy å finne nye gode smaker!

 

Eller så liker jeg å blande en boks tunfisk sammen med litt finhakket rødløk, litt agurkmix, en dæsj majones og litt pepper. Dette er mer til bruk som pålegg på brød for min del, men det smaker himmelsk.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det jeg har gjort selv er å kjøpe curry paste av denne typen: http://expressafroindian.com/img/products/pickles/pataks-mild-curry-paste.jpg

 

Den fungerer faktisk utmerket med tunfisk, bare å følge oppskrift på glasset, med hakkede tomater, løk, og så er det jo lov å smake til litt selv. Det er klart, med mindre magen din tåler det meste er det kanskje ikke en god idé å spise det her hver eneste dag, men det funker fint innimellom. Skal det være til en person pleier jeg å redusere mengdene av de andre ingrediensene, hvis ikke blir det litt for mye å spise i et jafs. Jeg bruker forsåvidt litt mindre curry paste som regel, det skal ikke mye curry paste til for å dempe smaken av tunfisken!

 

Jeg liker selv smaken på disse, de fleste av de står det jo faktisk på at du kan lage med fisk. Godt mulig at det kan eksperimenteres fram litt forskjellige oppskrift med denne, men jeg tror nok at det uansett er en fordel å steike tunfisken litt med curry smake og løk for at smaken skal bli bra.

 

(Håper jeg ikke svarer for sent)

Lenke til kommentar

- Kan blandes med Kesam og smøres på Rugsprø, med litt pepper på

- Stekes sammen med Wok, og litt ris og la det koke inn med slik 'Oyster' wok-saus

 

Ellers er mye nevnt.

 

Noen som har sett det der "Tuna wars" på National Geo/Discovery forresten, der ser dere hvordan tunfisken deres fiskes. Hardt arbeid, ikke klag på smaken!

Lenke til kommentar

Og hvis du lurer på hvor godt tunfisk egentlig er, så finn en bit i frysedisken på feks japantorget. Spis den i tynne sashimiskiver eller stek den såvidt på hver side med sesamfrø. Himmelsk fisk. Tunfisk på boks er kattemat. Har fremdeles traumer etter de gangene jeg trodde jeg forsynte meg med kyllingsalat fra koldtbordet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...