Gå til innhold

Her er den første trådløse superruteren


Anbefalte innlegg

Får man noe raskere fart på 2,4 ghz båndet da, eller gjelder det kun 5ghz?Føler det er så få ting som støtte 5 ghz. Leveres nye laptoper med støtte for dette?

 

Hmm. Hvilke enheter er det snakk om som ikke støtter 5GHz? MacBook Pro har støttet det i snart to år, både min egen og samboerens Android-telefoner støtter det også.

 

Mange har jo faktisk enheter som er eldre enn 2 år gamle. Og forsåvidt er det jo ikke mye som støtter 802.11ac, når det er sagt så er det jo heller ikke riktig at få ting støtter 5 Ghz av det som leveres i dag.

 

AtW

 

Jeg var litt upresis, men det jeg mente var at jeg har en MacBook som snart er 2 år gammel, og den støtter 5GHz. Så disse maskinene har støttet 5GHz minst så lenge, men det er godt mulig de har støttet det lenger enn som så.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får man noe raskere fart på 2,4 ghz båndet da, eller gjelder det kun 5ghz?Føler det er så få ting som støtte 5 ghz. Leveres nye laptoper med støtte for dette?

 

Hmm. Hvilke enheter er det snakk om som ikke støtter 5GHz? MacBook Pro har støttet det i snart to år, både min egen og samboerens Android-telefoner støtter det også.

 

Mange har jo faktisk enheter som er eldre enn 2 år gamle. Og forsåvidt er det jo ikke mye som støtter 802.11ac, når det er sagt så er det jo heller ikke riktig at få ting støtter 5 Ghz av det som leveres i dag.

 

AtW

 

Min Asus u35jc fra i fjor har ikke 5ghz om jeg ikke tar helt feil. Kjøpte Zotac sitt H67 mini-itx hovedkort i fjor (sandy bridge) og det kortet har ikke 5ghz. Samsung Galaxy Nexusen min fra desember har ikke 5 ghz. Jeg har tenkt å kjøpe Asus nye Zenbook ux31a, den har ikke 5ghz. Det er sjeldent at det spesifiseres hvilken type wifi en har.

 

Jeg har oppfattningen av at 5ghz er snarere unntaket...

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Min Asus u35jc fra i fjor har ikke 5ghz om jeg ikke tar helt feil. Kjøpte Zotac sitt H67 mini-itx hovedkort i fjor (sandy bridge) og det kortet har ikke 5ghz. Samsung Galaxy Nexusen min fra desember har ikke 5 ghz. Jeg har tenkt å kjøpe Asus nye Zenbook ux31a, den har ikke 5ghz. Det er sjeldent at det spesifiseres hvilken type wifi en har.

 

Jeg har oppfattningen av at 5ghz er snarere unntaket...

 

Jeg har en Samsung Galaxy Nexus selv og den kobler helt fint til 5GHz nettverk. De andre klientene du nevner har jeg ikke kjennskap til.

Lenke til kommentar

Min Asus u35jc fra i fjor har ikke 5ghz om jeg ikke tar helt feil. Kjøpte Zotac sitt H67 mini-itx hovedkort i fjor (sandy bridge) og det kortet har ikke 5ghz. Samsung Galaxy Nexusen min fra desember har ikke 5 ghz. Jeg har tenkt å kjøpe Asus nye Zenbook ux31a, den har ikke 5ghz. Det er sjeldent at det spesifiseres hvilken type wifi en har.

 

Jeg har oppfattningen av at 5ghz er snarere unntaket...

 

Jeg har en Samsung Galaxy Nexus selv og den kobler helt fint til 5GHz nettverk. De andre klientene du nevner har jeg ikke kjennskap til.

Greit. Nexusen er unntaket da, men det er vell ikke på mobiltelefonen at 5ghz er størst savn. Det jeg ser på som spennende med 5 ghz er dersom en klarer å streame tunge hdfilmer over det trådløse nettet. Da tenker jeg gjerne videofiler på 45mbit+ i bitrate. Det er tungt å kjøre trådløst. Her snakker vi over 4-5MB/s i overføring. Det klarer jeg kun om jeg er heldig og står med laptopen rett ved sia ruteren på N. Da kneler nettet.

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Prøvde for moro og overføre en 1080p film på ca 9 gb fra 2 etasje mens routeren står i 1.

 

 

Hastigheten lå på 10,5-11mb/s

Dette var med en netgear wndr4500 på 5ghz nettet.

Prøvde for moro og overføre en 1080p film på ca 9 gb fra 2 etasje mens routeren står i 1.

 

 

Hastigheten lå på 10,5-11mb/s

 

Avhengi av hvor lange den filmen er ser jeg for meg et sted mellom en bitrate mellom 6 og 9Mbit/s. Langt unna det han i posten over deg sikter til :)

 

Riktig. 10-11 mbit/s er elendig på en så ny ruter. Nå kan ikke jeg uttale meg om forholdene hos deg så klart, men det var ikke bra. Det er i hvert fall langt i fra det jeg forventer av en såpass ny ruter.

 

Når overskriften lover gull og grønne skoger bør en kunne forvente over 4-5 MB/s i mine øyne. Vi snakker da om 40/1300, altså 3 % av teoretisk makshastighet. Ikke mye å forlange i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

snakker megabyte med overføring.. og det tilsvarer et 100mbit kabelet nettverk gjør det ikke?

 

Alstå overføringen gikk på 11 MegaByte i sekundet

 

Syns ikke det er så gale jeg da. Hadde Den zyxel routeren til telenor før og den fikk jeg maks 1-2 Megabyte i sekundet med overføring på.

Jeg har i hvertfall ingen problemere med og streame mine 720 og 1080p Mkv filer lenger.

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

snakker megabyte med overføring.. og det tilsvarer et 100mbit kabelet nettverk gjør det ikke?

 

Alstå overføringen gikk på 11 MegaByte i sekundet

 

Syns ikke det er så gale jeg da. Hadde Den zyxel routeren til telenor før og den fikk jeg maks 1-2 Megabyte i sekundet med overføring på.

Jeg har i hvertfall ingen problemere med og streame mine 720 og 1080p Mkv filer lenger.

11 MB/s og 11Mb/s er to forskjellige ting :) megabit delt på 8 vil gi deg MB/s. Det vil si 50 megabit gir en teoretisk overføring på 50/8 = 6,25 MB/s.

 

11MB/s i trådløs overføring er bra. Det vil si at du får 88 megabit over trådløst. (88/8=11)

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere hatt en del dårlige erfaringer med trådløse nettverk. Det funker OK for ting som mobiltelefoner, ipad og laptop, men for stasjonære maskiner så ønsker jeg meg noe kraftigere. Sist jeg kjøpte nettverksutstyr kjøpte jeg derfor router + et par ethernet convertere fra samme leverandør. Det som er bra med det er at converterne ikke har noen kompatibilitetsproblemer med routeren og de stasjonære PCene er koblet til med ethernet slik at man slipper å krangle med drivere for trådløse nettverk. Hastigheten er fortsatt langt unna det man får med kablet nettverk, men det er i alle fall ganske god responstid og dønn stabilt.

Lenke til kommentar

Hva slags ethernet convertere er det snakk om?

 

I mitt tilfelle er det http://www.buffalote...wli-tx4-ag300n/

 

Det er nok lurt å gjøre litt research og sørge for at man får router og convertere som fungerer godt sammen hvis man skal ha noe utbytte av en slik løsning.

Jasså. Så det er et trådløst nettverkskort med switchfunksjon. Bruker du den på enheter som ikke har trådløst kort fra før eller er du ute etter å kun sende et signal og fordele videre?

Lenke til kommentar

Hva slags ethernet convertere er det snakk om?

 

I mitt tilfelle er det http://www.buffalote...wli-tx4-ag300n/

 

Det er nok lurt å gjøre litt research og sørge for at man får router og convertere som fungerer godt sammen hvis man skal ha noe utbytte av en slik løsning.

Jasså. Så det er et trådløst nettverkskort med switchfunksjon. Bruker du den på enheter som ikke har trådløst kort fra før eller er du ute etter å kun sende et signal og fordele videre?

 

Jeg bruker det på stasjonære maskiner som alternativ til å finne et brukbart usb eller PCIe trådløst nettverkskort som fungerer godt på Ubuntu.

 

Her er noen andre alternativer som jeg vil anta bør fungerer fint sammen. Jeg vurderer å oppgradere (fordi Buffalo-routeren er litt antikvarisk av seg), men jeg tror ikke oppgraderingen er stor nok til at jeg kan forsvare prisen for Asus-routeren + 2 klienter..

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=746279

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=751411

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...