Gå til innhold

Nå kan du prøve nyeste versjon av Opera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har 8GB minne og før hadde jeg ca 5-5,5GB ledig med normal surfing over lengre tid, med Opera 11.... og tidligere versjoner også. Nå når jeg opner Opera 12 (Next) synker minne sakte men sikkert ned til bare 2,5GB ledig minne.

Er ingen data ekspert, men føler den lagrer mye av de sidene jeg er innom, får når jeg lukker nettleseren får jeg mye ledig minne igjen.

Jeg har en MacBook Pro og har kjørt Opera på den i alle år, og før det Opera på win-pcer også.

 

MVH

Kjetil

Lenke til kommentar

En del minnelekkasjer og andre stygge feil må påberegnes siden programmet vel fortsatt er i Alpha-versjon.

 

For moro skyld kan du forsøke å åpne mange sider med flash-reklame o.l. for å se om du mister minne raskere da.

 

Uansett bruker moderne nettlesere ganske mye minne før de gidder rydde opp etter seg. Basert på hvor mye minne du i utgangspunktet har, altså.

Lenke til kommentar

Ja, er jo bare Beta-versjon. Regner med at dette ordner seg etter hvert som de oppdaterer.

Ellers så kan jeg leve med restart av nettleseren avogtil, om ikke hadde jeg ikke lastet ned Beta utgaven ;)

Den force-closer også ganske ofte, men regner med dette også blir rettet opp senere :-)

De har vel folk som leser div forum ang. Opera tenker jeg, så de får det vel med seg :-)

Lenke til kommentar

Har 8GB minne og før hadde jeg ca 5-5,5GB ledig med normal surfing over lengre tid, med Opera 11.... og tidligere versjoner også. Nå når jeg opner Opera 12 (Next) synker minne sakte men sikkert ned til bare 2,5GB ledig minne.

Er ingen data ekspert, men føler den lagrer mye av de sidene jeg er innom, får når jeg lukker nettleseren får jeg mye ledig minne igjen.

Jeg har en MacBook Pro og har kjørt Opera på den i alle år, og før det Opera på win-pcer også.

 

MVH

Kjetil

Nøkkelordet er "allokering". Å allokere er å spørre maskinen om et minneområde FØR den trenger det, fordi å spørre tar lengre tid enn å bare skrive til minnet.

Videre så er det vanlig med algorytmer som identifiserer minnemendge og sørger for at den ikke spør om for mye, samt at OS som støtter det tillater programmet å si til OSet at "denne blokken er tom, så vis du har noe bedre å bruke den til, så får du den".

 

For gudenes skyld ikke prat om "bruker mye minne", klag heller på "UIet er tregt til å reagere", "Bruker alt for lang tid å tegne sidene", "hakker under lasting av sider", osv.

Alle disse symptomene finner du på f.eks Firefox og Chrome, når du bruker mer en 2-3 faner, og spesielt er den treg vis du ikke har en CPU beregnet på formel 1.

Lenke til kommentar

Har 8GB minne og før hadde jeg ca 5-5,5GB ledig med normal surfing over lengre tid, med Opera 11.... og tidligere versjoner også. Nå når jeg opner Opera 12 (Next) synker minne sakte men sikkert ned til bare 2,5GB ledig minne.

Er ingen data ekspert, men føler den lagrer mye av de sidene jeg er innom, får når jeg lukker nettleseren får jeg mye ledig minne igjen.

Jeg har en MacBook Pro og har kjørt Opera på den i alle år, og før det Opera på win-pcer også.

 

MVH

Kjetil

Nøkkelordet er "allokering". Å allokere er å spørre maskinen om et minneområde FØR den trenger det, fordi å spørre tar lengre tid enn å bare skrive til minnet.

Videre så er det vanlig med algorytmer som identifiserer minnemendge og sørger for at den ikke spør om for mye, samt at OS som støtter det tillater programmet å si til OSet at "denne blokken er tom, så vis du har noe bedre å bruke den til, så får du den".

 

For gudenes skyld ikke prat om "bruker mye minne", klag heller på "UIet er tregt til å reagere", "Bruker alt for lang tid å tegne sidene", "hakker under lasting av sider", osv.

Alle disse symptomene finner du på f.eks Firefox og Chrome, når du bruker mer en 2-3 faner, og spesielt er den treg vis du ikke har en CPU beregnet på formel 1.

 

Har brukt både Firefox og Chrome med mange faner oppe, og de bruker ikke minne på samme måte som Opera Next. Den hakker ikke når den laster sidene, bruker ikke lang tid på og laste sidene heller, det tar bare opp mye minne etter en stund, eller bruker mye minne som jeg vil kalle det.

Lenke til kommentar

[sNIPP]

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener. Høres ut som du mener at det kommer noen forhåndsdefinerte sett med vindowsutseender?

 

Meg bekjent er hele greia skinbart og konfigurerbart. Ikke i like stor grad som WinAmp 5, men i større grad enn i WinAmp 2.

Skin: du endrer HELE utseendet. Nytt design på knapper, faner, verktøylinjer, ikoner, osv.

 

Persona: et bilde som vises "bak" fanene. Nesten som en bakgrunn for nettleseren, men ikke noe på selve utseendet på nettleseren (design på ikoner, knapper, etc.)

 

Forskjellen her, mellom Opera og Firefox sin persona, er at Opera sin dekker hele browseren, altså vises bak speed dial, mens Firefox sin bare vises i toppen bak fanene.

 

Opera skin (Har satt det veldig på kanten med en IE6-skin, bare for å poengtere)

 

 

Firefox persona

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønte det når jeg så nærmere etter. Så fikk jeg en grafisk designer jeg kjenner til å legge ut et nytt theme :p

 

Men jeg setter spørsmålstegn ved å tømme themes/skins-katalogen for alt, som Opera gjorde, for så å oppfordre utviklerene til å laste opp på nytt. Kunne ikke se at det lå et eneste skin ute. Og jeg synes skinsa gjør stor nytte, spesielt siden jeg har en vertikal tab bar, og skins bl.a. justerer høyden på tabbene.

Lenke til kommentar

Min browser krasjer fremdeles når flash krasjer...

 

Eller den krasjer ikke, men når plutselig en youtube video krasjer så vil samme nettside vises hele tiden frem til jeg restarter opera, så da er liksom dette poenget med at plugins ikke krasjer browseren ikke helt vits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...