Gå til innhold

Trenger hjelp ang. klagesak - I villrede - Gjelder Multicom


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har for tiden slitt med en sak angående en pc fra Multicom (Kunshan P150). Problemet er at musen henger igjen hvis man drar den horisontalt mot venstre ("lagger" / har delay) fra øverst i høyre hjørne på skjermen. Dette er det eneste stedet på skjermen problemet oppstår.

 

Dette er et problem som jeg aldri har opplevd før, og grunnen til at jeg sliter med å akseptere dette er fordi jeg jobber med grafisk design og bestillte en rimelig kraftig pc for dette formålet (og gaming).

 

 

pris var 17 305 kr og spesifikasjonene er:

 

---------------------------------------------------

 

Multicom Kunshan P150 15.6" Full HD LED, 2nd Generation Intel Core i7 Quad Core, Window s 7 1 Produksjonsvare17 196,-17 196,-

Multicom Kunshan P150 15.6" Full-HD matt LED (P150HM-PM1)

Multicom Standardvare (STANDARDVARE)

INTEL 6230 WLAN kort (62230AN.HMWWB)

Multicom PC-produksjon (MONTERING)

Multicom brakett for bytte av DVD til ekstra HDD (P150-BRAKETT)

INTEL Intel® Core™ i7-2860QM Processor (FF8062701065100)

4 X SAMSUNG 4GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz (M471B5273DH0-CK0)

Multicom AMD Radeon HD6990 2GB til Kunshan P150 (P150HM-HD6990)

PRODUKSJONSVARE 500GB SATA 7200RPM 2.5" (500GBSATA72002.5)

Multicom maskin levert uten operativsystem (UTEN_OPERATIVSYSTEM)

 

 

---------------------------------------------------

 

Min klage og problembeskrivelse var som følger:

 

"Hei igjen.

 

Ja man må nesten sitte ned med den selv og prøve det ut for at man skal merke det. Jeg sitter med min stasjonære nå og merker tydelig forskjell, så det kan ha noe med det å gjøre. Det er helt klart tydeligst når man sitter med en mus.

 

Jeg jobber som sagt med design og jeg kan ikke ha en pc som ikke fungerer slik jeg forventer at den skal. Så jeg vil gjerne at dere kan gå over den en gang til.

 

Hvis den returneres med samme feil denne gangen, må det være et problem med produktet. Siden dere skiftet hele pc-en er den jo tilnærmet ny, men hvis det skjer igjen må jeg enten ha en helt ny eller få igjen pengene og se etter et annet produkt.

 

Det er frustrerende og vannskelig å ha en pc med den feilen, spesiellt når jeg går fra stasjonær til bærbar hvor dette er ekstra tydelig.

 

Hvis både skjerm undersiden ble byttet ut, så har jeg da fått en ny skjerm med piksel feil. Jeg håper at dette er noe som også kan fikses. Du kan foresten se pikselfeilen på videoen jeg sendte i går.

 

Ytterligere Problembeskrivelse

 

Nå har jeg prøvd litt mer for å se om jeg kan finne flere kjennetegn på problemet, som kanskje kan hjelpe dere. Alle andre steder på skjermen ser man et tydelig mønster hvor musepekerbildet “henger igjen” (gjerne fire “bilder”).

 

Øverst til høyre på skjermen hvis man drar musepekeren horisontalt langs toppen henger musen igjen, som om den “lagger”. Dette er som sagt tydeligst med en mus. Men jeg oppdaget også at dette “musepekerbildet” mangler flyten. Den viser bare A til B i steden for de “fire bildene”."

 

---------------------------------------------------

 

Jeg har hatt pc-en til service to ganger, og Multicom sier at de ikke ser på dette som en reell feil.

 

Siste svar fra multicom etter forbrukerrådet har tatt opp saken:

 

"Klagers bærbare PC har vært sendt inn til oss to ganger.

I den første servicesaken ble hele barebonen (dvs. kabinett inkl. hovedkort og skjermpanel) byttet, da PC-en ble funnet noe ustabil etter langvarig testing ved vårt serviceverksted.

 

Problemet kunden beskrev ble testet nøye, men ingen av våre serviceteknikere kunne se at det var noen mangel iht. klagers beskrivelse, verken før eller etter vi skiftet ut hoveddelen av PC-en.

Ved andre servicesak klagde kunden på de samme problemene.

Han hadde også lagt ved et bilde som viste hvor på skjermen han mente problemet lå.

 

Fire personer hos oss testet maskinen, og ingen opplevde problemet klager viser til.

 

Vårt profesjonelle syn er at det ikke er noen mangel ved denne gjenstanden, og at evt. problemer kunden må ha med gjenstanden, enten må skyldes eksternt tilkoblede enheter eller programvare klager selv har installert og benytter seg av.

 

Varens egenskaper er helt som for sammenlignbare produkter."

 

---------------------------------------------------

 

 

For at jeg skal komme videre i saken, fikk jeg svar fra forbrukerrådet:

 

"Som nevnt vil det være nødvendig med en grundig sakkyndig uttalelse for at du skal kunne vinne fram i saken. En slik undersøkelse må eventuelt gjøres av en nøytral, kvalifisert person. Den må, i tillegg til å beskrive feilen, forklare hva som er årsaken til problemene og om PC-en kan repareres og i så fall hvordan og til hvilken kostnad."

 

Jeg er i villrede, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har søkt til dere her fordi jeg vet av erfaring at det fins mange dyktige personer der ute som kanskje kunne gitt meg råd eller tips!

 

Håper noen kan hjelpe meg.

Endret av Spotred
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har vært en veldig lang prosess, så kan ha beskrevet det litt fort. Hvis det er noe dere lurer på for å kunne hjelpe bedre så bare si ifra.

 

Legger ved pdf av klagen min for de som måtte ønske å lese den. Sier også veldig mye om hvordan Multicom driver kunde-support (for de som vurderer kjøp hos Multicom).

Kunshan P150 Klage.pdf

Endret av Spotred
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner problemet, så jeg spør litt først.

 

Hva mener du med lagger? Flytter pekeren seg etter at du beveger musen, eller hakker musepekeren?

Var det sånn at det er tydeligst øverst i høyre hjørne? Skjer det overalt, men du legger mest merke til det der, eller er det bare i det hjørnet det skjer?

Har du installert noe software på PCen? Skjer det bare i et bestemt program eller hele tiden?

Skjer det også når du har åpen task manager? Ser du CPU hopp når du beveger musen mye?

Hvordan oppfører den seg i spill?

 

Fra mitt ståsted så høres det ut som en software og/eller driverfeil. Har du forsøkt full reinstall, og uten å installere drivere for noe annet enn skjermkort? Normalt fungerer musen uten driver, så en helt ren maskin hadde vært et fint test-case.

Lenke til kommentar

Er vel ikke enklere enn å finne en nøytral person som kan teste maskinen for deg da, som forbrukerombudet skrev.

 

Det er antageligvis det jeg kommer til å gjøre videre ja. Hennsikten med å spørre dere her var om noen kanskje hadde samme problemet. Eller hadde vært borte i det før. Samt få høre hva folk syntes om saken; råd / hjelp / tips etc.

 

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner problemet, så jeg spør litt først.

 

Hva mener du med lagger? Flytter pekeren seg etter at du beveger musen, eller hakker musepekeren?

Var det sånn at det er tydeligst øverst i høyre hjørne? Skjer det overalt, men du legger mest merke til det der, eller er det bare i det hjørnet det skjer?

Har du installert noe software på PCen? Skjer det bare i et bestemt program eller hele tiden?

Skjer det også når du har åpen task manager? Ser du CPU hopp når du beveger musen mye?

Hvordan oppfører den seg i spill?

 

Fra mitt ståsted så høres det ut som en software og/eller driverfeil. Har du forsøkt full reinstall, og uten å installere drivere for noe annet enn skjermkort? Normalt fungerer musen uten driver, så en helt ren maskin hadde vært et fint test-case.

 

Takk for svar!

 

1. Det jeg mener er at det er som om pekeren møter en motstand. Vanligvis (på alle andre pc-er) går musen i en flytende bevegelse, men her henger den igjen i "animasjonen". Veldig vannskelig å forklare/forstå uten å selv få vist/prøvd problemet, men at pekeren flytter seg etter at man beveger den (slik som du spurte) er en veldig nær beskrivelse.

 

2. Dette skjer bare øverst i høyre hjørne, helt opp til kanten av pc-skjermen. Ingen andre steder på skjermen.

 

3. Jeg har hatt pc-en inn til service to ganger. Etter at jeg fikk den andre gang, sjekket jeg etter problemet uten å foreta meg noe installering. Derfor er pc-en akkuratt slik som Multicom satt den opp for meg etter at de skiftet alt, jeg har altså ikke rørt noe og problemet er der fortsatt.

 

Før første service prøvde jeg å installere Razer driveren, uten at det hjalp. Nå har jeg prøvd to forskjellige ekstene muser uten noe tegn til forandring, og problemet er mindre tydelig ved bruk av touchpaden.

 

4. Problemet er tilstede hele tiden, men kommer tydeligere fram når et program åpnes. Task Manager utgjør ingen forskjell, og jeg har sjekket etter cpu spikes, men veldig vannskelig å se noen tydelig forandring.

 

5. Jeg har ikke installert noen spill/programmer på den siden jeg fikk den tilbake. Husker ikke hvordan den oppførte seg i spill, men vil tro det vil være til stede.

 

5. Jeg har ikke prøvd full reinstall ettersom jeg regnet med dette var gjort av Multicom da de skiftet barebone og komponenter. Jeg har som sagt ikke gjort noe med pc-en siden jeg fikk den igjen etter andre service, bare testet om problemet fortsatt var til stede, noe som det var.

 

Håper det ble mer klart. Igjen takk for svar!

 

-----------------------------

 

PS. Fant en video med akkurat samme problemet, kanskje det hjelper på forståelsen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=tvWX2GS-X2k

 

Samt feilmeldigen som jeg fant videoen igjennom (ser ikke løst ut)

http://answers.micro...fc-68b599b31bf5

Endret av Spotred
Lenke til kommentar

Hei.

Problemet er ATI\AMD Skjermkortdriver. IKKE noe feil med musen.

 

Både jeg og en kamerat hadde samme problem, og etter en del undersøkelser fant vi ut at det var driveren til skjermkortet som gjorde det.

 

Edit: Last ned denne, så får du siste driverene :)http://support.amd.c...uto_detect.aspx

 

Takk for svar!

 

Jeg skal undersøke dette, har som sagt ikke brukt pc-en siden den kom tilbake fra Multicom i frykt for at de skal rette det mot meg på noen måte (noe som de for så vidt har forsøkt å gjøre).

 

Før andre service ba jeg dem om å installere alle driverene osv for meg siden dette er en tidskrevende prosess. Jeg har i utgangspunktet regnet med at de har installert og testet pc-en med nyeste skjermdriver før de sendte den tilbake...

 

Installering av nyeste driver er jo den mest basic testen å ta, men jeg kan jo ta feil. Virker i så fall veldig merkelig av et verksted å ikke gjøre dette.

 

Igjen takk for svar. Hvis jeg ikke kommer noen vei med saken, skader det ikke å undersøke.

Endret av Spotred
Lenke til kommentar

Før andre service ba jeg dem om å installere alle driverene osv for meg siden dette er en tidskrevende prosess. Jeg har i utgangspunktet regnet med at de har installert og testet pc-en med nyeste skjermdriver før de sendte den tilbake...

 

Installering av nyeste driver er jo den mest basic testen å ta, men jeg kan jo ta feil. Virker i så fall veldig merkelig av et verksted å ikke gjøre dette.

 

En liten tanke vedr. forventet servicenivå fra vanlige PC-verksteder:

Etter å ha jobbet en stund i PC-bransjen vet jeg at det er ganske vanlig å jobbe med verktøymedier (internt på verksted, tidligere samlet på CD/DVD, nå på USB-sticks ol.) hvor man f.eks. har kopi av drivere fra de forskjellige produsentenes nyeste installasjonsmedier (CD'er). Den driveren er ofte ikke den nyeste som er tilgjengelig. Det er heller ikke alle som er like flink å holde samlingen oppdatert med siste versjoner, men så er det heller ikke alle som anser dette for å være deres jobb.

Mange gjør bare det minimum man faktisk kan kreve av dem, at de installerer drivere, og da er det ikke alltid nyeste versjon man får.

 

Hvis kunden spesifiserer at det bestilles installasjon av nyeste versjoner av drivere og updates/servicepacks osv. så er sjansene langt bedre, men dette er ikke noe alle gjør automatisk.

Lenke til kommentar

Hvis kunden spesifiserer at det bestilles installasjon av nyeste versjoner av drivere og updates/servicepacks osv. så er sjansene langt bedre, men dette er ikke noe alle gjør automatisk.

 

Siterte bare denne delen, men leste hele.

 

Takk for svar og for innsikten. Det kan hendte at dette har vært tilfelle, hvis jeg ikke kommer noen vei videre har jeg i hvertfall et utgangspunkt for å feilsøke på egen hånd, men driver er selv basic for meg. Uansett jeg er ny med AMD Radeon, så mulig jeg kan ha oversett noe.

 

Uansett får jeg tilbakemelding om ikke så lenge, så får jeg se hvordan saken utvikler seg videre derfra. I hovesak har jeg ikke gjort noe mer med pc-en i frykt for at det kunne bli snudd mot meg, noe som Multicom allerede har prøvd.

 

Igjen, takk for innsikten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...