Gå til innhold

Strømgjennomgang, noen som vet noe som kan roe meg ned?


mhl9540

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I dag på skolen (går elektro) fikk jeg strømgjennomgang. Det var vekselstrøm, 230V á 15 mA. Jeg ble sendt til sykehuset umiddelbart, men siden hjerterytme, EKG og blodtrykk var akkurat slik det skulle være, fikk jeg dra hjem igjen etter knapt 30 minutter.

 

Akkurat nå så er jeg litt skjelven og føler meg ikke helt normal.

Jeg er klar over dette som kalles "senskader", muskelkramper o.l.

 

Noen som kan fortelle meg noe som kan roe meg ned. Er tross alt bare 16 år og bor alene på hybel i byen.

 

På forhånd takk.

 

Mvh// Mattii5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man blir ofte litt shaky og rar i kroppen etter å ha fått støt, mener det har noe å gjøre med nervene.

 

Det er bare å slappe av, det høres ut som om det meste ligger i hodet ditt. gud vet hvor mange heftige kavringer jeg fikk på elektrofag uten at jeg har noen problemer med dette, nå 4-5 år senere.

 

Hadde du vært gammel nok skulle jeg anbefalt deg å ta deg en pils eller en røyk, roer nervene litt men siden du er 16 så får du nøye deg med en sjokolade eller noe :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det gikk tydeligvis bra med deg denne gangen, og siden du verken begynte å kaste opp eller føler deg dårlig, samt ble skrevet ut fra sykehuset har du nok ikke noe å frykte.

 

Jeg har sikkert fått støt 20-40 ganger (230 V), men lever fortsatt.

 

Kanskje er det mye p.g.a. av at jeg behandler alle tilkoblede ledere som strømførende, samt jeg tar aldri i to slike likt (med to forskjellige hender). Kanskje det kan være et greit tips til deg?

 

bare slapp av du, støt er ikke falige(med minde legen sier noe annet)

[..]

Jo, støt er høyst farlig. Får man strøm som går gjennom kroppen er det mer enn nok til å dø.

Endret av droidy
Lenke til kommentar

Var borti det samme når jeg var 7 år. Ble lurt av en "kompis" til å ta på et strøm-uttak i veggen...

Ble veldig sjelven og kvalm i ettertid, men jeg visste ikke at det var farlig så jeg fortalte det

ikke til noen.

 

Vet ikke om jeg fikk strømgjennomgang dog, da jeg ikke helt vet hva det betyr, men aldri følt noe så jævlig...

Helt sikkert samme mengde strøm, og jeg var bare 7 år. Du overlever nok! :)

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

tror nok det tas hensyn til om det er hånd, hånd, hånd fot gjennomgang, og som det sies om det ikke er noen tegn what so ever til at det var noen endringer i blodtrykk EKG osv så er nok også de på sykehuset lite villige til å legge inn folk til overvåking, det koster penger vet du.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt :)

 

Jeg våknet i natt med litt muskelkramper og rykninger i lillefinger osv. Ringte legevakta, men han visste nok ikke helt hvordan slik fungerer. Han sa til meg at "siden folk overlever 10A kurser i hus, og du har fått knapt en tusendel av den strømmen gjennom kroppen så har du aldri vært i en faresone". Men det jeg har lært er at egentlig alt over 25 mA er nok til å drepe et menneske, spesielt siden det er vekselstrøm. Han motsa meg også da jeg nevnte sinusrytmen i kroppen..

 

Menmen, nå; 30 timer siden strømgjennomgangen føler jeg meg helt fin. Litt smårykninger med jevne mellomrom, men ikke noe farlig.

 

Det med sykehuset var jo litt rart egentlig siden HMS og AMK reglene på skolen KREVER at jeg skal ligge til overvåkning i 24 timer.

Lenke til kommentar

Er det jeg mener. Bra å høre at det gikk bra, for gjennomgang er ordentlig skumle greier. Slapt av både legevakt og sykehus det der. Og ettersom du bor alene er det jo ekstra farlig at du skal være hjemme.

 

Og det er sant. Rundt 30mA kan lett ta livet av deg.

 

Synes du burde snakke om dette til lærerne dine. At du fikk muskelkramper, og at du hadde ubehageligheter, samt at sykehuset sendte deg hjem etter en kort stund.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Det er 30mA gjennom hjertet som er livsfarlig, du kan faktisk ta livet av deg selv med et multimeter satt i diode-test eller motstandsmodus, men du må kjøre begge probene gjennom huden og inn i blodårene.

 

litt nysgjerrig på hvordan du har kommet fram til at du fikk 15mA gjennom kroppen jeg da..

Lenke til kommentar

Enten så er det for tidlig på mårran ellers så er det noe annet som ikke stemmer her.... 230/1500 er da virkelig 0,15? dette er vel 150mA? da en mA er en tusendel av en ampere ikke hundredel?

 

uansett, du har ikke noe å bekymre deg for, om du fortsetter innen elektro så er det ikke den siste kavringen du får ;)

Lenke til kommentar

Jeg fikk en kavring på jobb ifra en gammel papp-presse som står på en 3-fas krus (jeg er ikke elektriker). Da lå jeg med hjertemonitor i 8 timer på sykehus. Var heldigvis ikke noe urytme eller noe sånt. Men jeg husker ikke så mye av det som skjedde 5minutter etterpå.

 

Ja, det er nok litt verre enn det støtet jeg fikk :s

Lenke til kommentar

Enten så er det for tidlig på mårran ellers så er det noe annet som ikke stemmer her.... 230/1500 er da virkelig 0,15? dette er vel 150mA? da en mA er en tusendel av en ampere ikke hundredel?

 

uansett, du har ikke noe å bekymre deg for, om du fortsetter innen elektro så er det ikke den siste kavringen du får ;)

 

Det stemmer faktisk som du skriver :p 150 mA ja.

Ifølge læreboka på elektro og legene så sier de nå det at jeg er "heldig" at jeg enda lever. 150 mA etter alle kunstens regler skape hjerteflimmer, organsvikt og i værste fall DØD. Jeg tar ikke så hardt på det, følte meg litt uggen når jeg tenkte over det.

 

Akkurat nå så går det bra. Skal på etterkontroll denne uken, og regner med at alt er flott! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...