Gå til innhold

Hvor mye vekt kan hester bære?


Anbefalte innlegg

Etter at jeg begynnte å ri har jeg fått god motivasjon for å holde meg i form og resusere vekten, rett og slett fordi jeg synes det er urettferdig at hesten skal bære unødvendig mye.

 

Men jeg ser overvektige ryttere og det var en artikel om en dame på 140 kg som hadde en hest av samme byggning som de jeg rir på skolen.

 

Er det noen meninger om hva som er forsvarlig vekt på hester av forskjellig størrelse og byggning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ponni burde ikke ha en på 140 kg på ryggen? :p

 

Nei men altså.. hvis det er en vanlig hest du rir på så er jeg ikke helt sikker på eksakte tall, men husk at hester består som regel av flere hundre kilo muskler, og før i tiden så brukte vi dem til å dra både kjerre og som brukshester i annet gårdsarbeid, så en del kilo burde nok en frisk hest kunne takle.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Svai rygg kan ha flere aarsaker. Den vanligste er feil sal, men feilaernaering er heller ikke umulig. Mangler de muskler, men likevel blir ridd, da klarer ikke ryggen baere rytteren slik den normalt gjor. Da faar du etter hvert svai. Kan trenes bort ved aa bygge opp mysklene slik at ryggen igjen blir strek nok samt at det maa en tilpasset sal til.

Jobber man mye med hesten for aa faa den til aa gaa paa toylene (nesen inn mot brystet), daa jobber de mer med ryggmusklene og de vil faa sterkere rygg.

'Feit' rytter hjelper naturligvis ikke om ryggen er svak, men en vanlig, frisk og sterk hest kan baere en person paa 140kg uten aa faa skader av det.

Lenke til kommentar

Synes ikke en person på 140 kg skal ri noen typer ponnier. Da må det en tungdøl eller shire til. Eller en annen type stor og sterk hest. Islandshesten er en av de sterkeste ponniene, og der synes jeg grensen går rundt 90 kg.

 

Kan også legge til at når en hest bærer seg riktig så kommer ryggmusklene opp og bærer sikkelig. Dette er mer enn bare nesen inn mot brystet, selv om det ser slik ut. Dette kommer bakfra og hesten må tråkke sikkelig innunder seg og ikke bare krumme nakken, slik at den jobber med hele overlinjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes Aliaz svarte veldig bra her, men enda en ting som spiller inn er hvordan rytteren rir.

Om du har en rytter på 50 kg som er ubalansert og "tung" i setet kan det faktisk gjøre mer skade enn en rytter på 100 kg som har god balanse og rir med et lett og stabilt sete. Men dette forutsetter også som Aliaz skriver at hesten er godt trent til å bære seg korrekt og har fått bygge ordentlige ryggmuskler.

Om hesten går med ryggen som ei "hengebru" vil det meste av ryttere kunne gjøre skade over tid uavhengig av hvor lett eller flink rytteren er.

Endret av KristineS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...