Gå til innhold

spøkelser, finnes de virkelig?


Anbefalte innlegg

Jeg tror det å være redd for mørke ofte blir blandet sammen med spøkelsesmytologien, og så plutselig er det ikke lenger man mørket man er redd for, men man "føler" en annen tilstedeværelse eller noe i den dur. Jeg har kjent på den følelsen selv mange ganger, og noen ganger har jeg stoppet og ventet på at "noe" skulle skje uten at det gjorde det. Det er alltid når det er mørkt jeg får den følelsen og da særlig i lukkede men romslige områder, som langs en korridor med flere rom og dører, mens jeg aldri får den følelsen i det samme området når det er lyst. Hvis spøkelser fantes er det ingen grunn til at de skulle bry seg om det var natt eller dag, så jeg tror at det som egentlig gjør meg redd er at mørket gjør så jeg mister oversikten og det er en teoretisk mulighet for at jeg kan bli angrepet fordi det er så mange steder der en trussel kan gjemme seg uten at jeg ser den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ikke du heller faktisk, når du påstår at evolusjon ikke har noe med vår mørke redsel...

 

Vi ER dagdyr, noe vårt heller dårlig nattsyn, men gode fargesyn definitivt sladrer om og hva er det tror du annet enn evolusjon som står bak det? Eller mener du at mennesker mister nattsynet under oppveksten også?

 

Jeg har ikke sagt at evolusjonen ikke har noe med redsel for mørke. Jeg sa "behøver ikke", dvs det er forutsetninger for at det kan være slik allerede.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt at evolusjonen ikke har noe med redsel for mørke. Jeg sa "behøver ikke", dvs det er forutsetninger for at det kan være slik allerede.

 

Selvfølgelig er det forutsettninger for dette allerede, hvis ikke hadde vel ikke majoriteten av oss vært redd for mørket da...

 

Vi har utviklet oss til å jakte i dagslys og ikke på natten og vi har derfor et godt utviklet fargesyn kontra nattsyn. Vi ser ikke en dritt i forhold til foreksempel katter....

 

Og som spartapus påpeker, klart at det er lurt å IKKE gå ut i mørket når man ikke kan se hvilken farer som lurer der, det er sunn fornuft i det!

 

På toppen av dette har vi utviklet oss med en hjerne med en enorm fantasi og, mye på grunn av manglende informasjon, dermed SKAPE fantasi bilder av hva som eventuelt kan møte oss i mørket...

 

Så hvorfor er det ingen som ser spøkelser på høylys dag? eller sagt på en annen måte, da det sikkert er folk som har sett både det ene og det andre på høylys dag også, hvorfor er det når det er mørkt at slike historier om spøkelser, troll, alver, nisser (som før den moderne julenissen kom på banen var ansett som heller onde vesner...) og andre fantasi vesner dukker opp? Jo, nettopp for at vi skal søke oss til steder som er trygge for oss og som sikrer lenger overlevelse fra div rovdyr...

 

Jeg har faktisk selv sittet på verandaen på hytta alene en høstkveld og syntes at jeg "så" noe i øyekroken når tussmørket senket seg og som fikk meg på tanken at det kanskje ville vært lurt å gå inn i tryggere omgivelser... Nå hoppet ikke jeg til konklusjonen om at dette måtte være en tusse eller et troll som var ute etter litt menneske snack en sen høstkveld, eller gjenferdet til den gamle kjærringa som brant inne i huset som engang sto der hytta står nå for den sakens skyld, men til konklusjonen om at vi mennesker har evolvert til å ha en sunn respekt for mørket, noe jeg også tenkte på da jeg med et smil rundt munnen pakket sammen og gikk inn en stund senere.

 

For hytta min far og mor kjøpte for snart førti år siden fikk de billig fordi de forrige eierene hadde "sett" den gamle kjærringa, som faktisk brant inne i det gamle huset som sto der hytta vår står nå, gå igjen. De påsto hardnakket at de hadde sett henne både her og der (halve hytta står på den gamle grunnmuren til huset hennes) og på utedoen (av alle ting), men jeg har enda til gode å se noe som helst jeg... Og det har min mor og far også, som bare fnøs av det hele (ikke så de gamle eierne hørte det da, da prisen de fikk for hytta var det man vil kalle et skambud...) og som heller aldri har sett snurten av denne gamle kjærringe... Ei heller har noen av de vi har tatt med oss opp på hytta, som jo har blitt noen i løpet av førti år, selv om de fleste av dem aldri hadde hørt historien bak...

 

Så dette tror jeg var de forrige eiernes frie fantasi, de LAGDE det spøkelset oppe i sine egne hoder fordi de var "åpne" nok til at hjernen falt ut på dette området... Enten det ellers så er jeg rett og slett ikke mottagelig for gjenferd og spøkelser, for jeg har aldri sett noen til dags dato og jeg har vært på en del steder i løpet av livet som folk sverget på at det spøkte... Men kanskje de kun viser seg for folk som fkaitks tror på dette forskudd, på lik linje med at det alltid er de som allerede tror på en eller annen gud som SER den guden de tror på.... For det ville vel vært mest logisk fra disse gudenes side å vist seg for de som IKKE allerede tror, ville det ikke?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt at evolusjonen ikke har noe med redsel for mørke. Jeg sa "behøver ikke", dvs det er forutsetninger for at det kan være slik allerede.

 

Selvfølgelig er det forutsettninger for dette allerede, hvis ikke hadde vel ikke majoriteten av oss vært redd for mørket da...

 

Jeg er fullt klar over teoriene rundt dette, og det er bare teorier, ikke noe annet.

 

Men det er jo faktisk det jeg SIER din sopp, at mørket nøytraliserer instinktene våre, så redsel is a given. Derfor er det ikke en forutsetning at vi måtte utvikle det. Må du lese hva jeg faktisk skriver.

Lenke til kommentar
Jeg er fullt klar over teoriene rundt dette, og det er bare teorier, ikke noe annet.
Og dine ville gjettninger og påstander er hva da? Fakta?

 

Men det er jo faktisk det jeg SIER din sopp, at mørket nøytraliserer instinktene våre, så redsel is a given. Derfor er det ikke en forutsetning at vi måtte utvikle det. Må du lese hva jeg faktisk skriver.
Mørket nøytralliserer ikke instinktene våre, hvordan kom du frem til den konklusjonen? For det første har vi fint lite med "instinkter" hardprogrammert i oss og for det andre har det ikke noe med instinkter å gjøre, men våre sanser, som vi rett og slett har evolvert til en eksistens i dagslys og ikke virker så bra i mørket. Er ikke rarere enn at vi IKKE føler oss det minste trygge på å gå over en høy bro uten tilstrekkelig sikring det, da nøler de fleste av oss. Med sikring derimot klarer de fleste å gå over høye broer...

 

Og person karakteristikker som "sopp" og annet kan du spare deg Lonelyman, hold deg til sak og ikke til person. Du kan gjerne si det til du blir blå i trynet for alt jeg bryr meg om det, men du klager selv over hvor lite gjennomtenkte andres innlegg er og da burde du kanskje tenke litt på hvor lite gjennomtenkt slike sleng bemerkninger er også? Eller? For om jeg var en sopp endrer ikke mine meninger og synspunkter, eller på noen måte vil skremme meg vekk eller noe slikt. Tro meg, jeg har blitt kalt langt verre ting av langt tøffere fyrer enn deg, så du må nok ta i litt mer enn sopp skal det sitte noe serlig... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og dine ville gjettninger og påstander er hva da? Fakta?

 

Jeg kan ikke argumentere mot ukjente påstander. Ikke legg ut blinde påstander i flere innlegg. Bruk quote funksjonen heretter.

 

Mørket nøytralliserer ikke instinktene våre, hvordan kom du frem til den konklusjonen? For det første har vi fint lite med "instinkter" hardprogrammert i oss og for det andre har det ikke noe med instinkter å gjøre, men våre sanser, som vi rett og slett har evolvert til en eksistens i dagslys og ikke virker så bra i mørket.

 

Punkt 1.

Huff, jeg blir så skuffet over deg. Les veldig forsiktig hva jeg skriver nå: ALT ved mennesket har blitt utviklet, ABSOLUTT ALT, dvs. HELE MENNESKET. Det virker som om du ikke har forstått noen ting enda.

 

Punkt 2.

du sier det har med våre sanser å gjøre, vel det har seg slik at sansene våre ER instinktene våre, det er kjemi alt som skjer, og følelser er bare en kjemisk reaksjon på den måten. Luktesansen vår, vi kan faktisk lukte frykt i et annet menneske, vi utgir feromoner som vi kan lukte på, og instinktet vårt kan da avsløre et bytte i naturen, i primitiv forstand. Sansene våre ER instinktene, (jeg er fristet til å ta opp soppen igjen)

Lenke til kommentar

Nei det er jo klart, det er jo du som sitter med fasiten... :roll:

 

Slå opp instinkter og se hvor mange vi har... Svaret vil overraske deg, for vi har faktisk en del til å ha fjernet oss såpass fra dyreverden som vi har... men de brukes ikke på den måten du her forfekter...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Glem det.

 

Spøkelser er så langt kun i vår fantasi, så gjenstår det bare om vi finner noe som flytter dem derfra... Det samme gjelder forsåvidt alle slike påstander om "noe" som eksisterer, for finnes det kun i fantasien til folk så er det vel kun fantasi også da? Det være seg troll, spøkelser, alver og guder, alt sammen forfinnes pr dags dato KUN i fantasien og det er kanskje på tide vi innser det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...