Gå til innhold

24 megapiksler for hvermansen


Anbefalte innlegg

Tror det er smart å dytte så mange MP som mulig inn i entrylevelkameraer. Når folk som ikke vet stort om fotografering finner ut at jeg har begynt å fotografere, er det to ting de spør om: Hvilket kamera har du og hvor mange megapixler har det?

 

Står det mellom et Canon 650D med 21mp og et Nikon D3200 med 24mp, vet jeg hva mange ville valgt. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er smart å dytte så mange MP som mulig inn i entrylevelkameraer. Når folk som ikke vet stort om fotografering finner ut at jeg har begynt å fotografere, er det to ting de spør om: Hvilket kamera har du og hvor mange megapixler har det?

 

Står det mellom et Canon 650D med 21mp og et Nikon D3200 med 24mp, vet jeg hva mange ville valgt. :)

Nettop , dette har produsentene merket seg og at jo flere mp jo høyere salg er jo en kjensgjerning .

Samtidig så har aldri jeg vært mot at det kom flere mp, ja selv på 50D som ble slaktet av akam og mange nikonfolk var jeg total uenig, og hvorfor ? Jo for argumentet var jo behovet for høy iso , men hva da med de som ikke hadde behov for høy iso? Skulle de avskjeres med muligheten for et nytt kamere bare fordi det muligens ikke var topp på noe de ikke hadde bruk for ???

Til slutt får jeg si som de sa de som testet D800 og 5D lll i en video på you tube, Høy iso er fortsatt i dag crap .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Fillern nå har jeg gått glipp av noe viktig igjen.

 

Jeg oppdaget akkurat at jeg ikke har brukt masse tid googlet, sjekket på forum lest rykter om hvem som lager sensorene i alle kameraene jeg har.

 

Dæng og jeg som har brukt all denne tiden på å ta bilder og prøve å bli en bedre fotograf.

 

Beklager virkelig at jeg har sovet i timen her silly me.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men det er mange Nikon fanboys som ikke klarer å ta det inn over seg at Sony sine sensorer sitter i mange Nikon'er... men det er med kameraer som det er med biler...

Sonys sensorer sitter jo i de fleste Nikonene og jeg vil tro at Nikon fanboys stort sett er veldig fornøyd med det siden Sony har produsert sensorer som har vært av de aller beste på markedet siden A700/D300/D90 kom.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om stadig økende megapiksler.

 

Personlig er jeg bare for flere megapiksler - jeg har ingen problemer med å sammenligne ferdig skalerte bilder i steden for å pikselpeepe, så jeg driter i om det blir mer støy og dårligere dynamikk pr piksel, så lenge det er ok resultat i det ferdig skalerte bildet. Og er det flott og nok lys, så blir det bare enda mer detaljer på laveste ISO.

 

 

Det store motargumentet er for meg at Han har befalt at man til vanlig bør skyte jpeg i lavere oppløsning. Ikke lett, det der.. :hmm:

 

 

 

(Men - rett skal være rett - det er litt morsomt med ok ytelse pr. piksel også - se for eksempel aprilfesten min. ;) )

Lenke til kommentar

Nei, men det er mange Nikon fanboys som ikke klarer å ta det inn over seg at Sony sine sensorer sitter i mange Nikon'er... men det er med kameraer som det er med biler...

Sonys sensorer sitter jo i de fleste Nikonene og jeg vil tro at Nikon fanboys stort sett er veldig fornøyd med det siden Sony har produsert sensorer som har vært av de aller beste på markedet siden A700/D300/D90 kom.

 

De fleste Nikon'er var vel en drøy påstand, men i noen hvertfall.... Jeg har selv a77 og er veldig godt fornøyd med det, kunne vært litt bedre på ISOstøy og så kunne det hatt en knapp på utsiden for å skru av å på bildestabiliseringen. men det perfekte kamera finnes ikke:) Og fler megapixler er hjertelig velkommen så lenge det ikke går utover bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Selv om det sitter samme sensor i to forskjellige kamera modeller fra to produsenter, som f.eks. en Sony sensor i et Sony kamera og et Nikon kamera, så kan det ene kamera yte mye bedre enn det andre.

Selve sensor (hardware) designet er ikke nødvendigvis det viktigste parametre for ytelse. Det er først og fremst kamera firmware, hvordan lesningen av sensor signal og hvordan signalet blir behandlet som gjør de store utslagene.

Her er nok Nikon stort sett bedre enn Sony.

Lenke til kommentar

Om det er noe trøst for dere Nikon brukere så husk på at Nikon lager endel av de verktøyene som

Sony bruker for å lage sensorer. Så det er mye sammarbeid og deling av teknologi og kunnskap kan

man si.

 

Ellers riktig som "arthon" skriver at selve sensoren er bare en del av saken. Hvordan man leser

ut og behandler dataene betyr også mye. Nikon Expeed vs. Sony Bionz, programvare etc.

 

Jeg selv bruker Sony fortiden. De har nå forbedret seg mye siden starten med A100.

Interessant å se hva Sony gjør videre fremover med NEX, SLT etc.

Mer spenning med Sony enn med "never change a winning team" nr. 1 som er Canon.

Som proff. liker man kanskje ikke slik "spenning", men som glad amatør er det bare artig :)

Lenke til kommentar

Sony lager jo veldig bra sensorer for tiden. Det er på tide å slutte å bruke sonysensorer som et ankepunkt ved Nikon ;)

 

Nei, men det er mange Nikon fanboys som ikke klarer å ta det inn over seg at Sony sine sensorer sitter i mange Nikon'er... men det er med kameraer som det er med biler...

 

jepp, sensorne er bra de , venter bare i spenning på når Sony lanserer FF kamera for full musikk , da kan det bli grunn for både Nikon og Canon å skjerpe seg .

I verste fall kan jo Sony få såpass suksess at de kutter leveranser til andre og da blir det et spennende senario ...

Lenke til kommentar

Sony lager jo veldig bra sensorer for tiden. Det er på tide å slutte å bruke sonysensorer som et ankepunkt ved Nikon ;)

 

Nei, men det er mange Nikon fanboys som ikke klarer å ta det inn over seg at Sony sine sensorer sitter i mange Nikon'er... men det er med kameraer som det er med biler...

 

Nå har jeg beina godt plantet i Sony leiren - og når vi tar i betraktning Sonys lange erfaring med Digital Broadcast utstyr - så er det tvert i mot bare en fordel at Sony står bak sensorene. Resultatene taler jo også for seg selv.

 

P.S. Også på Broadcast har Sony hatt en historikk for å være Canon totalt overlegen.

Lenke til kommentar

Selv har jeg sluttet å være merkefan, men bruker tester fra dpreview, the-digital-picture, akam, og lignende for å vurdere kamera og objektivers reelle kvalitet. Dette samholder man med bruker-erfaringer fra folk som faktisk har prøvd utstyret, og så er jo youtube en god kilde for å se hands-on med forskjellig utstyr. Nå har jeg meldt meg inn i Canon-leiren objektivmessig, men om ikke Canon kommer med en solid forbedring av crop-18mpixleren sin så kan nok flere med meg komme til å skifte leir. Det blir uansett spennende å se hva de forskjellige får til fremover, og hvis Nikon bruker noe av den sensor-teknologien de har i D4 i rimeligere modeller kan det skje mange leir-skifter fremover.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...