Gå til innhold

Hvorfor får jeg vekselstrøm etter likeretterbroen?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg prøver å fikse en JVC DVD TH-R3 og har sett litt på skjemaer og åpna og sett inne i den.

Når spilleren har stått litt starter den, det står please wait og vifta går. Så kutter den, vifta stopper, displayet black'er ut og trafoen begynner å tikke circa 10-15 tikk i sekundet.

 

Jeg har funnet ut at det går vekselstrøm gjennom D5101, R5109, R5103 og C5102. Her skulle det gått likestrøm. (Før den kutter måler jeg rundt 120-180 volt, husker ikke nøyaktig.

Alle diodene i likeretterbroen leder.

 

Noen idè om hva som kan være feil?

 

Om det trengs noe mer info, bare spør!

Hjertelig takknemmelig for all hjelp jeg kan få!

 

Bildet viser diagram for inngangskretsen på DVD-spilleren.

post-116373-0-40304700-1334736255_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve å få sjekka den i kveld.

 

Det ligger forøvrig noe hvit størkna gugge rundt den i to små klumper. Er det fra fabrikken?

Jeg har aldri vært borti gugge fra kondensatorer, de jeg har sett sprengt har vært tørre.

Gugga kan ikke komme fra kondensatoren?

Den er forøvrig ikke poppa i toppen.

Lenke til kommentar

Har fått bytta delen, og spilleren stod med "Please wait" på displayet lenge lenge. Til slutt gadd jeg ikke se på den blinke lenger, og tok ut strømmen for å koble i DVD-spilleren som hadde en veldig kranglete kontakt. Jeg fikk den i til slutt, satte i strømmen, og så fort den fikk strøm kom tikkelyden fra trafoen tilbake.

Så nå er kretsen igjen med vekselstrøm..

 

Hva nå?

Lenke til kommentar

Skal ikke påstå jeg er noe ekspert i elektronikk, men har iallefall noen tanker:

 

Strømforsyningen ser ut til å være en eller annen form for SMPS. Dette ut i fra at det er en trafo midt i strømfosyningen etter en likeretterbro . Sansynligvis også grunnen til at du målte AC spenning der, noe som kan være riktig. Uten å se resten av kretsen for strømforsyningen er det vanskelig å komme med flere råd.

Lenke til kommentar

Tok en kjap titt nå..

STR G6651 er en switche regulator, så du trenger ikke lete etter DC der i området..

 

Først : har du et oscilloscop? isolertrafo eller måleprobe for høy spenning?

 

Det du kan sjekke er de ferdige regulerte DC-nivåene til høyre på kortet..

Hva slags spenninger får du der? Stemmer de med det som er oppgitt i servicemanualen?

Avventer svar på dette før vi går videre..

 

edit : på side 31 i servicemanualen finner du oversikt over spenningene du forventer å måle.

 

Andreas

Endret av aop9020
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...