Gå til innhold

Windows 8 kommer i fire utgaver


Anbefalte innlegg

Tør jeg minne om hvordan Steve Jobs introduserte OSX 10.5 i 2007, med et klart spark til alle de ulike utgavene av Windows?

 

 

4 Utgaver er langt bedre enn før, det er slettes ikke urimelig å ha en variant for enterprise lisensierg, og en for ARM, så man sitter igjen med bare to "egentlige" utgaver sånn jeg ser det.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett, kjøper man en pc med Windows 7 nå får man i de fleste tilfeller med Office Starter, som holder til vanlig hjemmebruk.

Jeg tenkte egentlig ikke på Office starter som et alternativ. Det er etter min mening ganske så handicappet crapware. Libre Office er milevis bedre og i tillegg både gratis, fri for reklame og fri programvare.

Hvorfor er det handicappet crapware? For mamma, pappa, flere venner osv. jeg har satt opp maskiner for holder det i massevis. Man kan riktignok ønske fullverdig Office inkludert, men da ville vel EU kommet på banen. At LibreOffice er bedre enn Office Starter er jo åpenbart. Tror derimot ikke alle trenger hva ekstra Libre tilbyr. Samtidig er Libre Office igjen milevis bak fullverdig Office.

 

Tør jeg minne om hvordan Steve Jobs introduserte OSX 10.5 i 2007, med et klart spark til alle de ulike utgavene av Windows?

Vet ikke hvorfor det skal være skummelt å minne om. Hva Jobs sier er ikke automatisk loven, og synes disse 4 versjonene virker logiske. Jeg trenger ikke det som kommer med Enterprise/Pro versjoner av Windows, hvorfor må jeg da betale for det? Windows har også hatt versjoner som "Starter" beregnet på billige pcer og som et billig alternativ, det er jo veldig logisk Apple ikke kommer med slik, med tanke på deres brukergruppe og prisnivå på hardware.

Lenke til kommentar

nå kan da ikke EU dedikere kjøperen av Windows.

jeg ser det ikke som noe galt at man får rabatt på office hvis man kjøper det samme med Windows.

 

EU gir et inntrykk av at man først skal "kjøpe" et os og så tvinges til kjøpe hvert program hver for seg.

Man kan da ikke påtvinge folk gratis programmer bare fordi man ikke finner dem bra nok

 

Poenget er at man ikke skal tvinge folk til noe som helst. Når du kjøpe en PC, er det nesten umulig å få det uten OS eller med noe annet enn Windows (jeg eksluderer Mac her). Selv om Linux er gjerne bedre for din bruk, får du ingen informasjon eller hjelp, og ihvertfall ikke rabatt eller penge tilbake for ubrukt Windows. Du er tvunget til å betale for Windows om du ønsker det eller ikke.

 

Presset er ikke fult så stor for kjøp av MS Office, men det er der likevel - hvor mange butikker er det som informere deg at LibreOffice er tilgjengelig gratis og gjør minst like god jobb for de alle fleste brukere? Eller hvor mange informere at du har sannsynligvis lov til å overføre Office lisensen fra din gamle maskin til den nye? Nei, de vil heller presse deg til å kjøpe MS Office med PC'en, fordi man "må" ha det, og ved å kjøpe nå så spare du penger. Det er falsk reklame, og ulovlig bundling (bundling her er ulovlig fordi MS har en nær monopol).

Lenke til kommentar

Er forsåvidt fint det at de ikke deler det opp i mer en fire versjoner, men det ser jo ut til at de greit driter i all fornuft når det kommer til noe av det varmeste som finnes i markedet.

  1. Det er IKKE MULIG å melde Windows RT inn i Domene eller bruke DirectAccess
  2. Det er IKKE MULIG å bruke DirectAccess på Windows Pro, som blir den som er installert standard på de aller fleste bedriftsmaskiner.

Fullstendig skivebom på skytjenester og Small Business segmentet.

 

Jeg håper virkelig for Microsofts del av de gjør enringer på dette fort, for dette er bare rett og slett tragisk. Jeg skjønner bare ikke hvordan de tenker...

 

Er forresten http://windowsteamblog.com i det hele tatt en sikker kilde fra Microsoft? Jeg klarer bare ikke helt å tro det jeg leser her...

 

Svaret er at MS ikke tenker på business bruk av Win8 i det hele tatt. Det er en totalt uinteressant for dem, fordi det blir så lite salg av Win8 til profesjonelt bruk. Det blir minst 5 år før fortetningene av betydelig størrelse kjøpe noe annet en Win7 (bortsatt fra de som fremdeles ønsker XP).

 

Win8 er målrettet mot konsumerer. Det er faktisk de som har mest penger å bruke, men minst mulighet til å velge (en firma bestiller gjerne PC'er med eldre Windows - konsumerer tar det de få). Poenget her er å tvinge hjemmebrukere til å bli litt vant til Metro, slik at når de da kjøpe tablett eller mobiler, er det større sjanse at de kjøpe Windows istedenfor Apple eller Android. Og det ville bety mer folk som kjøpe ting gjennom Win8 marketplace, som er det endelig målet.

Lenke til kommentar
Uansett, kjøper man en pc med Windows 7 nå får man i de fleste tilfeller med Office Starter, som holder til vanlig hjemmebruk.

Jeg tenkte egentlig ikke på Office starter som et alternativ. Det er etter min mening ganske så handicappet crapware. Libre Office er milevis bedre og i tillegg både gratis, fri for reklame og fri programvare.

Hvorfor er det handicappet crapware? For mamma, pappa, flere venner osv. jeg har satt opp maskiner for holder det i massevis. Man kan riktignok ønske fullverdig Office inkludert, men da ville vel EU kommet på banen. At LibreOffice er bedre enn Office Starter er jo åpenbart. Tror derimot ikke alle trenger hva ekstra Libre tilbyr. Samtidig er Libre Office igjen milevis bak fullverdig Office.

 

Office Starter er "handicappet crapware", fordi Office er "crapware" og Starter er "handicappet" versjon :-)

 

Egentlig er Office Starter reklame som du betale for. LibreOffice er bedre enn Office Starter på alle måter, er helt gratis, og er en fullverdig office suite. Det er /ingen/ brukerer eller kunder som er bedre tjent ved at Office Starter er installert istedenfor LibreOffice.

 

Og at "fullverdig Office er milevis foran LibreOffice" er en godt kjent myte. Det er kun én ting av betydning som MS Office gjør bedre enn LibreOffice - og det er å jobbe med kompliserte MS Office docx filer. (Ekte ooxml filer som følger den publiserte standarden pleier å gå fint med LibreOffice - men MS Office følger ikke sin egne standarder her.) Vi har en blanding her på mitt jobb - alle har OpenOffice/LibreOffice, men kun noen få har MS Office. Jeg ser absolutt ingen tegn til at man blir mer produktive med MS Office, eller lage bedre dokumenter. Tvert imot er LibreOffice ofte lettere for sjelden brukt funksjoner, og selvfølgelig er pdf generering langt bedre enn MS Office.

 

Men dersom vi må utveksle filer med kunder og trenger fult kompatibilitet med deres MS Office, må vi klart bruke MS Office. Og LibreOffice import av PowerPoint er svært dårlig (selv om Impress er greit nok for å lage presentasjoner). Og Visio, selv om det ikke er en del av vanlig Office, er langt foran Draw.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

nå kan da ikke EU dedikere kjøperen av Windows.

jeg ser det ikke som noe galt at man får rabatt på office hvis man kjøper det samme med Windows.

 

EU gir et inntrykk av at man først skal "kjøpe" et os og så tvinges til kjøpe hvert program hver for seg.

Man kan da ikke påtvinge folk gratis programmer bare fordi man ikke finner dem bra nok

 

Poenget er at man ikke skal tvinge folk til noe som helst. Når du kjøpe en PC, er det nesten umulig å få det uten OS eller med noe annet enn Windows (jeg eksluderer Mac her). Selv om Linux er gjerne bedre for din bruk, får du ingen informasjon eller hjelp, og ihvertfall ikke rabatt eller penge tilbake for ubrukt Windows. Du er tvunget til å betale for Windows om du ønsker det eller ikke.

 

Presset er ikke fult så stor for kjøp av MS Office, men det er der likevel - hvor mange butikker er det som informere deg at LibreOffice er tilgjengelig gratis og gjør minst like god jobb for de alle fleste brukere? Eller hvor mange informere at du har sannsynligvis lov til å overføre Office lisensen fra din gamle maskin til den nye? Nei, de vil heller presse deg til å kjøpe MS Office med PC'en, fordi man "må" ha det, og ved å kjøpe nå så spare du penger. Det er falsk reklame, og ulovlig bundling (bundling her er ulovlig fordi MS har en nær monopol).

 

Det er noe som heter reklamens makt.

MS driver med reklame , det gjør de ikke med Libery office .

Derfor vet alle om ms offic og få om gratis alternativet .

 

 

Det blir feil når de som ikke gidder å reklamere for produktet sik skal nekte de som tar betaling for produktet å drive med reklame.

 

Poenget mit var at man også skal kunne velge ms office hvis man ønsker det , og ikke bli tvunget til å bare velge blant gratis alternativer.

 

i hvilket grad libery kan erstatte , eller er alternativ til MS office er og blir en smakssak.

personlig ser jeg flere mangler med open office ( som libery er basert på) i forhold til MS office .

 

 

forresten så høres Win 8 ut til være dårligere en Vista i forhold til tidligere utgaver.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...