Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Ekstreme opplevelser kan også skape ekstreme holdninger.

 

 

 

Siden du ber om juling nå før helgeroen senker seg ved de tusener på atter tusener av tastaturer over det ganske land, klarte jeg ikke å la være å rette på setningen din.

 

God helg!

:)

 

God helg, ja!

Lenke til kommentar

Jeg har Aspergers selv,

Da er det interessant å spørre; kan du gå god for det Malt sa i retten idag? Kan du kjenne deg igjen i Breivik?

Noen ting kjenner jeg meg igjen i, bla; Dypt fokusert på et interessefelt, vanskeligheter med å vise følelser. Det er kun en ting Malt sa som jeg kan gå god for, 99.999% av mennesker med Aspergers er gode mennesker. Selv om man har Aspergers så kan man også være ganske sympatisk, dog i mitt tilfelle så må det trenes opp, siden jeg personlig har lite empati.

Personlig så tror jeg at Breivik er tilregnelig siden utfra det jeg har lest og sett på rettsaken, så er det mange som deler hans politiske ideologier, men som tar avstand fra handlingene hans.

 

Selv om ikke det var jeg som ble spurt om dette, har jeg lyst til å svare allikevel, siden jeg også har Asperger og kjenner meg igjen i en del ting, (selv om dette ikke trenger å være tegn på Asperger.)

 

Det jeg kjenner meg igjen i er at Breivik er ekstremt opptatt av detaljer, ikke vise "riktige" følelser i forhold til hvilken situasjon man er i, eller følelser overhodet. I tillegg til å være ekstremt fokusert og opptatt av hva nå det er som har fanget interessen.

 

En annen ting som ikke ble nevnt av han Malt, men som jeg har tenkt på mange ganger, er at det virker som om Breivik tar ting bokstavelig. Da mener jeg at han reagerer når folk gjengir det han har sagt, men har f. eks brukt et annet ord. Kanskje ikke det ordet utgjør noen forskjellig betydning av setningen, men jeg kjenner godt igjen det med at "det var ikke det jeg sa!" Rett skal være rett, på en måte. Jeg husker ikke nøyaktig hva det var, men det var dette med at noen sa at Breivik hadde gått fra å se på uniformen som veldig viktig til ikke viktig. Da sa Breivik at han ikke hadde sagt at den ikke var viktig lenger, men mindre viktig. Og på Uttøya da politiet kom og ba han legge seg ned og legge seg på kne. Da hadde han vel spurt om de ville at han skulle legge seg ned, eller legge seg ned på kne. Sånn jeg tenker da, er at jeg ikke kan vite hva de vil jeg skal gjøre uten å spørre de, men da er det lett å bli sett på som "kverrulerende" som han selv sa.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Retten og psykiaterne har veldig sterke meninger om at disse hendelsene utelukkende skyldes en eller annen psykisk diagnose, og oppgaven blir dermed å lete gjennom bøkene til man finner en diagnose man kan bruke. (Ja, vet at det er flåsete sagt).

 

Dette er et sentralt punkt for ihvertfall meg, som mener at hendelsene utelukkende skjedde pga hans overbevisning, en overbevisning som deles av mange i inn og utland. Bakgrunnen for denne overbevisningen er gjennomgått av meg mange ganger, så lar den biten ligge.

Skjønner at endel mener at overbevisning ikke er nok til å begå så mange drap, men der er jeg også uenig.

 

Mener at om man av ulike årsaker er nok for eller imot en sak, så er det "enkelt" å "fullføre jobben" .

Dette er for meg noe av det samme som skjede under holocaust, hvor man etablerte en sannhet om at jødene var en så stor trussel at de måtte utryddes. For de som utførte jobben, så var det en jobb som skulle gjøres som en naturlig konsekvens av politikk og overbevisning. Spørsmålet ble kun hvordan det kunne gjøres mest mulig effektivt og billig.

 

Jeg kjenner til den islamiseringsdebatten og sakene som verserer på nett og i ulike forum, og hvordan ulike samfunnsssaker og nyheter tolkes inn i en islamiseringskontekst. At noen til slutt begikk en slik handling som ABB gjorde var derfor slik jeg ser det forventet. Overraskelsen var mest at det ikke hadde skjedd før det skjedde.

 

Disse prosessene som fører til slike hendelser kan man velge å prøve å forstå, eller man kan avfeie dem ved å sette en diagnose på gjerningspersonen og la det være forklaringen på hvorfor. Velger man det første, så må man ta inn over seg at det finnes ulike meninger om samfunnsutviklingen og man må ha en mer balansert debatt som også tør debattere det politisk ukorrekte med de politisk ukorrekte. Velger man det siste, så er det vel bare å lene seg tilbake og vente på at neste person skal gjøre noe som er minst like ekstremt. Nå når ABB har lagt lista må vel nestemann begå noe enda mer ekstremt for å bli lagt merke til.

Lenke til kommentar

Retten og psykiaterne har veldig sterke meninger om at disse hendelsene utelukkende skyldes en eller annen psykisk diagnose, og oppgaven blir dermed å lete gjennom bøkene til man finner en diagnose man kan bruke. (Ja, vet at det er flåsete sagt).

Da har du misforstått. Oppgaven er å analysere adferden, historien og holdningene til Breivik for nettopp å finne ut om dette er resultatet av et normalt sinn eller en syk person. Starte med konklusjonen er det ingen som har gjort. Historisk sett så er det ikke rent skjeldent at en massemorder eller seriemorder har hatt en skrue løs. Alt fra unabomberen med 166 i IQ som argumenterte likt som Breivik om hvorfor han gjorde det, til mordere som hørere stemmer eller hallusinerer.

Hvorfor være så redd for å undersøke om dette kan være årsaken, selv om motivet er overbevisende for deg selv på noen punkter?

 

Dette er et sentralt punkt for ihvertfall meg, som mener at hendelsene utelukkende skjedde pga hans overbevisning, en overbevisning som deles av mange i inn og utland. Bakgrunnen for denne overbevisningen er gjennomgått av meg mange ganger, så lar den biten ligge.

Skjønner at endel mener at overbevisning ikke er nok til å begå så mange drap, men der er jeg også uenig.

Men for deg spiller det ingen rolle om han tester positivt på tester for diverse personlighetsforstyrrelser? Du ser ikke sammenhengen der en del av disse personlighetsforstyrrelsene åpner for at du aggerer på helt andre måter i gitte situasjoner?

Mener at om man av ulike årsaker er nok for eller imot en sak, så er det "enkelt" å "fullføre jobben" .

Dette er for meg noe av det samme som skjede under holocaust, hvor man etablerte en sannhet om at jødene var en så stor trussel at de måtte utryddes. For de som utførte jobben, så var det en jobb som skulle gjøres som en naturlig konsekvens av politikk og overbevisning. Spørsmålet ble kun hvordan det kunne gjøres mest mulig effektivt og billig.

Sagt hundre ganger tidligere av meg og mange andre, men du er fortsatt ikke i stand til å forstå Milgrams eksperiment?

Det er slettes ikke politikk og overbevisning som får folk til å gjøre disse handlingene.

Faktisk har nyere studier av blant annet serbia massakrer vist at de som var i stand til å lære språket ble spart. Det hele handler om kombinasjonen autoritær figur, kommando og ansvarsfraskrivelse. Selv i denne situasjonen ville 40% ikke klart å gi dødlige doser.

Om et scenario som utøya hadde skjedd under 2.verdenskrig, I Breivik sine sko var det en Nazist og ungdommen på øya hadde alle vært jøder, så tror du at de samme handlingene hadde vært utført?

 

Jeg kjenner til den islamiseringsdebatten og sakene som verserer på nett og i ulike forum, og hvordan ulike samfunnsssaker og nyheter tolkes inn i en islamiseringskontekst. At noen til slutt begikk en slik handling som ABB gjorde var derfor slik jeg ser det forventet. Overraskelsen var mest at det ikke hadde skjedd før det skjedde.

At du har en forventning om at det skjer har ingen ting med grunnlaget for at det skjedde å gjøre.

Om du mener at et flyselskap har så dårlig standard på flyene at det bare er et spørsmål før et fly fra selskapet styrter, så er dette automatisk grunnen når det først skjer? Om flyet ble skutt ned ved en feiltagelse av et eller annet land, så er det fortsatt flyselskapet sin feil fordi du forutså det?

Dette utelukker selvfølgelig ikke at andre fly av samme selskap kan styrte pga dårlig standard.

 

Disse prosessene som fører til slike hendelser kan man velge å prøve å forstå, eller man kan avfeie dem ved å sette en diagnose på gjerningspersonen og la det være forklaringen på hvorfor. Velger man det første, så må man ta inn over seg at det finnes ulike meninger om samfunnsutviklingen og man må ha en mer balansert debatt som også tør debattere det politisk ukorrekte med de politisk ukorrekte. Velger man det siste, så er det vel bare å lene seg tilbake og vente på at neste person skal gjøre noe som er minst like ekstremt. Nå når ABB har lagt lista må vel nestemann begå noe enda mer ekstremt for å bli lagt merke til.

Det er vel nok av forferdelige handlinger utført av ekstremister av et eller annet slag som er akseptert som terrorangrep på bakgrunn av ideologi. Du ser ikke ut til å klare å skille handlingene fra person og går konstant og automatisk utifra at konklusjonen er "han gjorde noe så ekstremt at han må være syk". Dette reflektere dog kun deg og din mangel på kunnskap til saken, psykologi og historien

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blabb blabb blabb... Jada, du mener sikkert at alle norske unge menn burde drepe 77 unger, men så er heldigvis ikke samfunnet sånn som du tror det er.

WOW. Den stråmannen må settes på verdensarvslista.

Slett ikke, det var han som ba om den når han tolket "uvanlig" slik han gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Aspergers selv,

Da er det interessant å spørre; kan du gå god for det Malt sa i retten idag? Kan du kjenne deg igjen i Breivik?

Noen ting kjenner jeg meg igjen i, bla; Dypt fokusert på et interessefelt, vanskeligheter med å vise følelser. Det er kun en ting Malt sa som jeg kan gå god for, 99.999% av mennesker med Aspergers er gode mennesker. Selv om man har Aspergers så kan man også være ganske sympatisk, dog i mitt tilfelle så må det trenes opp, siden jeg personlig har lite empati.

Personlig så tror jeg at Breivik er tilregnelig siden utfra det jeg har lest og sett på rettsaken, så er det mange som deler hans politiske ideologier, men som tar avstand fra handlingene hans.

 

Selv om ikke det var jeg som ble spurt om dette, har jeg lyst til å svare allikevel, siden jeg også har Asperger og kjenner meg igjen i en del ting, (selv om dette ikke trenger å være tegn på Asperger.)

 

Det jeg kjenner meg igjen i er at Breivik er ekstremt opptatt av detaljer, ikke vise "riktige" følelser i forhold til hvilken situasjon man er i, eller følelser overhodet. I tillegg til å være ekstremt fokusert og opptatt av hva nå det er som har fanget interessen.

 

En annen ting som ikke ble nevnt av han Malt, men som jeg har tenkt på mange ganger, er at det virker som om Breivik tar ting bokstavelig. Da mener jeg at han reagerer når folk gjengir det han har sagt, men har f. eks brukt et annet ord. Kanskje ikke det ordet utgjør noen forskjellig betydning av setningen, men jeg kjenner godt igjen det med at "det var ikke det jeg sa!" Rett skal være rett, på en måte. Jeg husker ikke nøyaktig hva det var, men det var dette med at noen sa at Breivik hadde gått fra å se på uniformen som veldig viktig til ikke viktig. Da sa Breivik at han ikke hadde sagt at den ikke var viktig lenger, men mindre viktig. Og på Uttøya da politiet kom og ba han legge seg ned og legge seg på kne. Da hadde han vel spurt om de ville at han skulle legge seg ned, eller legge seg ned på kne. Sånn jeg tenker da, er at jeg ikke kan vite hva de vil jeg skal gjøre uten å spørre de, men da er det lett å bli sett på som "kverrulerende" som han selv sa.

 

Jeg må bare signere denne posten her...

 

Jeg husker ikke helt hvor det var, men jeg sa allerede for flere uker siden i forbindelse med krangelen omkring disse rettspsykiatri rapportene at jeg mente ABB måtte ha Aspergers...

 

Det er dog ikke det samme som at han ikke vet hva som er rett og galt.

Lenke til kommentar

Jeg vil at psykiatrien skal få en større rolle i samfunnet.

 

Hvorfor vil du det?

 

For å gå tilbake til denne deldiskusjonen. Her er et glimrende eksempel på at psykiatrien svikter:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.8186016

 

Her har altså en fyr med enorme problemer fått gå på piller uten noe kontroll fra legevesenet. Jeg kjenner ikke detaljene i saken mer enn denne artikkelen, men jeg vet NØYAKTIG hvorfor dette skjer. Etter noen måneder/år med rutinemessige kontroller, så blir pasienten fjernet fra listene fordi hver lege bare har så og så mange timer, og det er ikke nok leger.

 

Så slutter han på pillene sine, og ingen fanger det opp. Vips: drapsforsøk!

 

Vi trenger flere psykiatere!!!

Lenke til kommentar

Først var det dataspill som gjorde han til terrorist, og nå er det aspergers og tourettes, evt en kombinasjon? Nei hele greia her har blitt en stor spøk spør du meg. Det er ikke alltid man kan finne en grunn til at folk gjør syke ting.

 

Hele rettsaken er også en stor vits, der det skal sensureres og sensureres, som om ABB kan si noe som er værre enn den handlingen han har utført. Mer demokrati og åpenhet sa de, men vi ble møtt av mer sensur.

Endret av Apox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først var det dataspill som gjorde han til terrorist, og nå er det aspergers og tourettes, evt en kombinasjon? Nei hele greia her har blitt en stor spøk spør du meg. Det er ikke alltid man kan finne en grunn til at folk gjør syke ting.

 

Hele rettsaken er også en stor vits, der det skal sensureres og sensureres, som om ABB kan si noe som er værre enn den handlingen han har utført. Mer demokrati og åpenhet sa de, men vi ble møtt av mer sensur.

 

Jeg føler at de virkelig klarte å finne en skikkelig diagnose når de hostet opp Aspergers, men det andre vet jeg for lite om til å uttale meg. Det virket litt søkt når han forklarte seg i retten om tourettes i alle fall...

 

Jeg synes egentlig vi får ganske så mye informasjon fra rettsalen jeg... Hvor sensuren din kommer fra er jeg usikker på...

 

Er det noe du føler er blitt sensurert bort eller er du bare sutrete for at de ikke sender live stream fra retten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...