Gå til innhold

Hvordan gå frem for å få jobb som lydtekniker?


wergz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter research har jeg funnet ut at det ikke en er spesiell utdanning å gå hvis man skal bli lydtekninger. Av nysgjerrighet hadde det vært fint hvis noen (med kjennskap til lydteknikk) kunne svart på noen spørsmål/påstander:

 

1.Hvor lang er utdanningsveien?

2.Hva er den beste måten å lære seg lydteknikk på?

3. Hvor lang er veien til å jobbe som crew på konserter?

 

4. Jeg har lest at lønnen er 5000 kr for tre-timers jobb, eller 2500 for ti timer. (Kilde: http://utdanning.no/tema/yrke_og_karriere/yrkesintervju/lydtekniker_yrkesintervju) men jeg regner med at det er et stykke å gå før noe jobb-relatert blir aktuelt.

 

5. Går på Elektro VG1, og lurer også på om det finnes kurs eller lignende på ettermiddag/kveld ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Det er dessverre slik at det innad i bransjen betyr veldig lite med utdanning. Jeg har til gode å treffe teknikere som er gode, som kommer fra en skole. De beste er de som er "selvlærte", gjennom erfaring, erfaring og erfaring.

 

Siden det ikke er noen som er interessert i å hyre deg uten erfaring trenger du en del erfaring med litt av hvert før du trenger forvente jobb. En måte du kan skaffe deg erfaring på er å være riggehjelp før og etter konserter. Dersom du viser litt initiativ så kan du kjapt risikere å lære noe av teknikeren(e) som er ansvarlige for det eventet.

Etterhvert kan det hende at du får knyttet litt kontakter, og kanskje får lov å jobbe litt frivillig på større eventer. For eksempel festivaler eller lignende.

 

Ved de rette kontaktene kan du og klare å få en tekniker til å lære deg det grunnleggende ved miksing, og muligens hjelpe deg litt på veien videre. Kontakter er gull.

 

Når du etterhvert begynner å få litt erfaring, så er det mulig at du etterhvert kan begynne å jobbe litt for ett lydfirma.

Vil og nevne at du bør lage ditt eget ENK, og jobbe frilans, siden de aller færreste lydfirma er interessert i å ansette folk. Lønn som du kan forvente avhenger veldig av avtaler du gjør deg, og hvor dyktig du er. Blir du dyktig, og det er flere jobbtilbud enn du ønsker å ta, så kan du begynne å presse lønn oppover.

 

Det ble mye rot her. Klokka er mye (Yeah, right...) etc. Men skal prøve å oppsummere kort svar til spørsmålene dine:

1. Det er igrunn ikke noen utdanninger som lønner seg. Erfaring er gull.

2. Kontakter, erfaring, kontakter og praktisk erfaring.

3. Det kommer veldig an på. Med rette kontakter kan du bli riggehjelp fra starten av. Uten kontakter er det ikke sikkert du får det til i det hele. Kommer an på hvor dyktig du blir.

4. Lønn varierer _veldig_. Det er ingen fasitsvar. Du får som regel betalt på oppdragsbasis, og noen oppdrag er mer lønnsomme enn andre. Jeg vet firma som lønner 2600,- for jobb 6-12t, og 3500 for 12t+, og jeg vet firma som lønner 170,-/t flatt..

5. Nærmeste kurs jeg kommer på, er erfaring på din lokale klubb... :)

 

Lykke til. Så får du heller spørre om det er spesielle ting du lurer på. Jeg kan nok svare litt, men har bare drevet professjonelt i 3-4 år, så erfaringen er ikke komplett... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dessverre slik at det innad i bransjen betyr veldig lite med utdanning. Jeg har til gode å treffe teknikere som er gode, som kommer fra en skole. De beste er de som er "selvlærte", gjennom erfaring, erfaring og erfaring.

 

Siden det ikke er noen som er interessert i å hyre deg uten erfaring trenger du en del erfaring med litt av hvert før du trenger forvente jobb. En måte du kan skaffe deg erfaring på er å være riggehjelp før og etter konserter. Dersom du viser litt initiativ så kan du kjapt risikere å lære noe av teknikeren(e) som er ansvarlige for det eventet.

Etterhvert kan det hende at du får knyttet litt kontakter, og kanskje får lov å jobbe litt frivillig på større eventer. For eksempel festivaler eller lignende.

 

Ved de rette kontaktene kan du og klare å få en tekniker til å lære deg det grunnleggende ved miksing, og muligens hjelpe deg litt på veien videre. Kontakter er gull.

 

Når du etterhvert begynner å få litt erfaring, så er det mulig at du etterhvert kan begynne å jobbe litt for ett lydfirma.

Vil og nevne at du bør lage ditt eget ENK, og jobbe frilans, siden de aller færreste lydfirma er interessert i å ansette folk. Lønn som du kan forvente avhenger veldig av avtaler du gjør deg, og hvor dyktig du er. Blir du dyktig, og det er flere jobbtilbud enn du ønsker å ta, så kan du begynne å presse lønn oppover.

 

Det ble mye rot her. Klokka er mye (Yeah, right...) etc. Men skal prøve å oppsummere kort svar til spørsmålene dine:

1. Det er igrunn ikke noen utdanninger som lønner seg. Erfaring er gull.

2. Kontakter, erfaring, kontakter og praktisk erfaring.

3. Det kommer veldig an på. Med rette kontakter kan du bli riggehjelp fra starten av. Uten kontakter er det ikke sikkert du får det til i det hele. Kommer an på hvor dyktig du blir.

4. Lønn varierer _veldig_. Det er ingen fasitsvar. Du får som regel betalt på oppdragsbasis, og noen oppdrag er mer lønnsomme enn andre. Jeg vet firma som lønner 2600,- for jobb 6-12t, og 3500 for 12t+, og jeg vet firma som lønner 170,-/t flatt..

5. Nærmeste kurs jeg kommer på, er erfaring på din lokale klubb... :)

 

Lykke til. Så får du heller spørre om det er spesielle ting du lurer på. Jeg kan nok svare litt, men har bare drevet professjonelt i 3-4 år, så erfaringen er ikke komplett... :)

 

Jeg trodde denne tråden var død! Tusen takk for et veldig fint og utfyllende svar. :w00t:

 

Dette med erfaring har masse og si, og alle retningene du kan gå med utdanningen din innen bransjen var tydeligvis bortkastet hvis du ikke har erfaring! Nå fikk jeg et mye mer positivt bilde av hvordan veien kan gå. :)

Når det gjelder rigge-hjelp: Hva er det egentlig som er forventet av deg, om du først blir utpekt som en av hjelperne? Konsert-ansvarlige må da ha veldig spesielle behov. Og de ansetter sikkert ikke hvem som helst?

Lenke til kommentar

På festivaler er det som regel litt krav om at du har gjort ting før, dersom du skal bli en av "scenegutta". Men som ren bærehjelp kan du komme inn uerfaren.

Slik jeg jobber, er det stort sett alltid i kontrakten at stedet der jeg leverer lyd skal stille med 2-8 riggehjelp (litt avhengig av størrelsen på arrangementet). Jeg forventer ikke noen forhåndskunnskaper, men lærer gjerne de som eventuelt er interessert i hva jeg driver med litt forskjellig.

Men som riggehjelp må du belage deg på å kveile en del kabel, og løfte en del tungt.

Lenke til kommentar

På festivaler er det som regel litt krav om at du har gjort ting før, dersom du skal bli en av "scenegutta". Men som ren bærehjelp kan du komme inn uerfaren.

Slik jeg jobber, er det stort sett alltid i kontrakten at stedet der jeg leverer lyd skal stille med 2-8 riggehjelp (litt avhengig av størrelsen på arrangementet). Jeg forventer ikke noen forhåndskunnskaper, men lærer gjerne de som eventuelt er interessert i hva jeg driver med litt forskjellig.

Men som riggehjelp må du belage deg på å kveile en del kabel, og løfte en del tungt.

På festivaler er det som regel litt krav om at du har gjort ting før, dersom du skal bli en av "scenegutta". Men som ren bærehjelp kan du komme inn uerfaren.

Slik jeg jobber, er det stort sett alltid i kontrakten at stedet der jeg leverer lyd skal stille med 2-8 riggehjelp (litt avhengig av størrelsen på arrangementet). Jeg forventer ikke noen forhåndskunnskaper, men lærer gjerne de som eventuelt er interessert i hva jeg driver med litt forskjellig.

Men som riggehjelp må du belage deg på å kveile en del kabel, og løfte en del tungt.

 

Og lønnen varierer veldig mye også i denne jobben regner jeg med ? :)

Jeg begynte å få en følelse av at det kunne passe som en sommerjobb eller lignende.

Har du noen tips til hvem jeg i det tilfellet skal kontakte i Oslo-området?

Lenke til kommentar

Riggehjelp er det skjelden lønn for. Somregel er det noen av de som har andre oppgaver på eventet som hjelper til under opprigg eller nedrigg. Men for din del kan det være en måte å få innpass.

 

Kjenner du noen som jobber med lyd/lys/scene? I så fall anbefaler jeg og å prøve å få bli med dem på jobb, og prøve å lære av dem.

Men uansett hvordan du snur å vender på det, har du et høna og egget problem. Ingen ansetter deg før du har erfaring, og erfaringen kommer ikke før du begynner å jobbe. Derfor jeg anbefaler å bli med på så mye du kan uten betaling, frem til du føler at du kan bidra med ting.

Lenke til kommentar

Riggehjelp er det skjelden lønn for. Somregel er det noen av de som har andre oppgaver på eventet som hjelper til under opprigg eller nedrigg. Men for din del kan det være en måte å få innpass.

 

Kjenner du noen som jobber med lyd/lys/scene? I så fall anbefaler jeg og å prøve å få bli med dem på jobb, og prøve å lære av dem.

Men uansett hvordan du snur å vender på det, har du et høna og egget problem. Ingen ansetter deg før du har erfaring, og erfaringen kommer ikke før du begynner å jobbe. Derfor jeg anbefaler å bli med på så mye du kan uten betaling, frem til du føler at du kan bidra med ting.

 

For å få erfaringer, så høres dette ut som en start. Man trenger da "dokumentasjon" for å få bevist at du har jobbet som riggehjelp før?

 

Og til selve tekniker-jobben: Hva kan jeg gjøre på fritiden som øker kunnskapen om dette, utenom erfaringer på konserter?

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Av utdanning kan NISS være aktuelt (etter videregående, vel og merke), men dersom det er slik ZeRKoX sier, spørs det jo om hvor mye det egentlig vil telle.

 

Det er riktig. Har lest om det før, men ZeRKoX har et veldig godt poeng. Utdanningen er på en måte bortkastet hvis du ikke har erfaringen. Du har kunnskapen, men et fåtall vil gi deg oppdrag når du er såpass fersk på området uten tidligere oppdrag på samvittigheten.

 

Takk for tipset iallefall! :)

Lenke til kommentar

Det er riktig. Har lest om det før, men ZeRKoX har et veldig godt poeng. Utdanningen er på en måte bortkastet hvis du ikke har erfaringen. Du har kunnskapen, men et fåtall vil gi deg oppdrag når du er såpass fersk på området uten tidligere oppdrag på samvittigheten.

 

Takk for tipset iallefall! :)

Ja, det er liksom det. Nå vil jeg dog nevne at du alltids vil få litt praktisk erfaring ved å ta den utdanning. En venninne av meg går på NISS, og hun og klassen har fått en del oppdrag gjennom skolen, som de kan putte på CV og vise til når de skal søke jobber. Hvor mye praksis du får vet jeg ikke, og det varierer etter år og hvor flink du er, tror jeg. Så ja, det kan hende at det er litt bortkastet, men jeg vet ikke, hehe.

 

Det var hvertfall bra at du skrev en annen vei å gå innen lydteknikk. :)

Endret av wergz
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Du kan jo også gå f.eks. Musikkteknologi på NTNU ( http://www.ntnu.no/studier/bmust ), eller du kan ta hva som helst av høyere utdanning i Trondheim ( NTNU, HiST, DMMH, BI osv.) og søke Forsterkerkomiteen ( http://fk.samfundet.no ) på Samfundet ( http://www.samfundet.no ), som er gjengen som har ansvar for alt av lydtekniske ting på Studentersamfundet i Trondheim, og drifter blant annet 3 (snart 4) konsertscener. Da får du plutselig 3,5 års erfaring som lydtekniker og jobber med alt mulig av band, artister, møter, teater og slikt, og man får gjerne tilbud om jobbing på festivaler og slikt utenfor Samfundet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...