Gå til innhold

hvorfor i all verden er dette kortet så dyrt?(gtx 590)


Nektard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat det kortet er en del overpriset. Tilsvarende kort er priset fra 5300-5400 kroner. Grunnen til at GTX 590 er så dyrt er at det i praksis er to GTX 570 skjermkort som kjører på ett kretskort, med de utfordringene i strømforbruk og kjøling det medfører. Disse kjører i SLI internt, med de ulemper SLI generelt har.

 

EDIT: Ytelsen ligger ca. likt med GTX 680, i alle fall i BF3. Uansett ville jeg aldri hatt GTX 590 i min maskin.

Endret av Ar`Kritz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med andre ord, så er det ingen tvil om att man kjøper ett GTX 680.

 

Det svarer ikke hvorfor det er så dyrt, man man jo core Intel Core i7 980 Extreme Edition (som også er veldig overpriset.) det har nok med både utviklingskostnader, marialer, etc.

 

Nå kan jo også være fordi at "High end" produkter også skal være noe ekstra, sammenlignet med topp busjett modell. Men ja er enig at produsenten kunne solgt det billig om noen i heletatt vil vurdere å kjøpe de i dag.

Lenke til kommentar

Jeg har ett 590 fra asus som jeg kjøpte sommer 2011, da betalte jeg 5000... Etter det har kortet merkelig nok bare økt i pris. En av grunnene er at det ikke er produsert veldig mange av de.

 

Om jeg skulle kjøpt ett nytt kort nå ville jeg garantert gått for et 680!

 

Likevel ville jeg vurdert ett 590 om man fikk en god pris. Jeg mener ihvertfall at det ikke lenger er så veldig mange ulemper med SLI som folk vil ha det til. Når jeg kjøpte 590 var det første gang jeg testet SLI og har ikke merket noe som er merkverdig dårlig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er enkelt å se hvorfor det kortet der er så dyrt, det fordi det er med en dyr gaming mus av samme merket. http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3314#ov

 

Et GTX590 er to nedklokkede 580 gpuer på et samme PCB kort. Det er dog en del kraftigere enn GTX680, men bruker mye mer strøm enn nødvendig og utvikler mye mer varme og støy. Et GTX680 vinner mye mer enn et 590kort, for alle spill støtter ikke SLI heller (se på nvidias sider for støttede spill).

 

Et GTX680 har også en del nyvinninger i forhold til eldre generasjoner.

Lenke til kommentar

GTX590 var et konge kort når det kom og er fortsatt et konge kort, men pga den høye prisendringen i det siste har det dessverre blitt slik at det ikke lønner seg å kjøpe kortet. Kortet er bra, men koster MYE mer enn det smaker. GTX680 er uten tvil et bedre valg, på mange måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...